/  / VW Beetle: jakby nie patrzeć - Garbus

PREZENTACJA | VW Beetle: jakby nie patrzeć - Garbus

IBRM Samar ()|
Volkswagen Beetle 2014
© IBRM Samar
Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014Volkswagen Beetle 2014

Wydawać by się mogło, że nic co powstało w Niemczech lat 30-tych ubiegłego wieku nie ma prawa kojarzyć się dobrze komuś, kto choć w najmniejszym stopniu zna historię. Jednak jej przewrotność powoduje, iż zaprojektowany na zlecenie wodza Trzeciej Rzeszy pojazd stał się najdłużej produkowanym modelem na świecie.

Chyba nawet sam Ferdynand Porsche, projektując auto nie zdawał sobie sprawy z tego, że Volkswagen przerodzi się z biegiem lat z jednego, prostego modelu, mającego zmotoryzować lud Niemiec, w potężny koncern motoryzacyjny produkujący auta na wszystkich niemal kontynentach dla ludności całego świata.

Zaprojektowany przed wojną Chrząszcz, zwany w Polsce pieszczotliwie Garbusem, zjeżdżał z taśm produkcyjnych przez 65 lat, w czasie których ziemię zasiedliło ponad 21,5 miliona aut. Choć stworzony w mrocznych czasach nazizmu, chyba niewielu osobom kojarzy się ze strasznymi wydarzeniami tamtych lat. Stylistyka Garbusa łączyła stare z nowym, a obdarzone potężnymi nadkolami nadwozie przez całe dekady przywoływało uśmiech na twarzach miłośników samochodów. Choć czasy się zmieniały i rosnące wymagania klientów oraz ustawodawców zahamowały produkcję Garbusa na kontynencie europejskim, to kontynuowana była ona w Meksyku.

Niesłabnący sentyment, jakim darzono Beetle'a, VW postanowił wykorzystać w latach 90-tych. W 1997 roku do produkcji wszedł model nazwany New Beetle, czerpiący pełnymi garściami ze stylistyki wielkiego (oczywiście w przenośni) poprzednika. Jak to zwykle bywa, oprócz aplauzu wzbudził on także głosy krytyki. Nowemu Garbusowi zarzucano, iż poza wyglądem, zrywa on z tradycją tylnonapędowego auta. Krytykom nie podobało się, iż nowy pojazd oparto na platformie VW Golfa, a do napędu auta wykorzystywane są rzędowe silniki, umieszczone z przodu i chłodzone cieczą. Mieszane uczucia budził również nieco przerysowany wygląd auta. Z czasem jednak publiczność doceniła cały zawarty w New Beetle'u postęp cywilizacyjny, co pozwoliło na kontynuowanie jego produkcji do 2011 roku.

To co jeszcze 20 lat temu wydawało się kontrowersyjne, dzisiaj już mało kogo razi. Samochody o stylistyce typu retro są powszechnie spotykane, żeby wspomnieć chociażby Mini, czy popularnego Fiata 500. Również obecna generacja Beetla, która w stosunku do poprzednika utraciła przedrostek New, nie szokuje już wyglądem. Nie można jednak powiedzieć, aby auto przestało przykuwać uwagę. Znane z poprzedniej generacji linie, które w jednoznaczny sposób nawiązują do wyglądu pierwowzoru sprzed lat, pozostały na miejscu. Potężne nadkola wyraźnie odcinają się od części pasażerskiej, a linia dachu przechodzi łukiem znad deski rozdzielczej, ponad częścią pasażerską i bagażową, schodząc w dół aż na wysokość tylnego zderzaka, domykając w ten sposób całość. Pod tylną szybą, na klapie bagażnika umieszczono dość pokaźny spojler.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Beetle
Peugeot RCZ
Wersja   Sport -
Cena bazowa wersji [PLN] 110 090 113 000

Długość [mm] 4278 4287
Szerokość [mm] 1808 1845
Wysokość [mm] 1486 1359
Rozstaw osi [mm] 2537 2612
Bagażnik min/max [litry] 310/905 321/639
Masa własna/DMC [kg] 1338/1860 1297/1780
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe belka skrętna
Rozmiar kół/opon 235/45 R18 235/45 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

No właśnie, klapa bagażnika z tyłu daje nam do zrozumienia, że silnik obecnej generacji Beetla znajduje się z przodu, czyli tam, gdzie wg większości osób być powinien. Dzięki takiemu rozwiązaniu, do dyspozycji użytkowników pojazdu pozostaje bagażnik o pojemności 310 litrów. Nie jest to może wartość oszałamiająca, oparty na tej samej płycie podłogowej VW Golf VI generacji pomieści w wersji 3-drzwiowej o 40 litrów więcej, jednak to z pewnością nie walory transportowe decydowały będą o zakupie tego samochodu. Z kolei tym, co może zachęcić do jego kupna jest z pewnością umieszczony z przodu, turbodoładowany, dwulitrowy silnik TSI. Jednostka ta generuje 210KM mocy, a maksymalny moment obrotowy równy 280Nm dostępny jest już od 1700 obr./min. Jeśli jednak zdecydujemy się na zakup Garbusa z tym silnikiem, to nie będziemy musieli zaprzątać sobie myśli takimi rzeczami jak zmiana biegów. Standardowo w tej wersji silnikowej za przeniesienie napędu odpowiada dwusprzęgłowa, sześciobiegowa skrzynia automatyczna. Oczywiście, jeśli ktoś lubi, to może zmieniać biegi sekwencyjnie, ale czy zrobi to lepiej bądź szybciej niż automat, pozostaje wątpliwe.

We wnętrzu kompaktowego VW uderza spójność ze stylistyką karoserii. Nawiązania do przeszłości, podobnie jak w przypadku nadwozia, bardzo udanie łączą się tutaj z nowoczesnością. Prostą linię pionowej deski rozdzielczej, mąci jedynie niewielka falą przed oczami kierowcy. Pasażer ma do swojej dyspozycji schowek umieszczony idealnie na wprost siebie, zupełnie jak w starym garbusie. W centralnej części podszybia umieszczono trzy niewielkie zegary – wskaźnik temperatury oleju, ciśnienia doładowania oraz stoper. Dodają one wyglądowi deski rozdzielczej nieco sportowego sznytu, podobnie zresztą jak trójramienna, obszyta skórą kierownica. Wysoko poprowadzona linia okien, stosunkowo mało pochylona i niezbyt duża przednia szyba, w połączeniu z mocno opadającą linią dachu pozwalają kierowcy poczuć się we wnętrzu Beetle'a dość intymnie. Materiały użyte do wykończenia wnętrza nie odbiegają jakością daleko od tych użytych w Golfie, choć twardych plastików zdaję się być tutaj nieco więcej. Samo spasowanie natomiast nie budzi zastrzeżeń.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Beetle
Peugeot RCZ
Wersja   Sport -
Cena bazowa wersji [PLN] 110 090 113 000

Budowa silnika/paliwo Benz., turbodoładowany, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Benz., turbodoładowany, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1984 1598
Moc [KM/obr./min] 210/5300 200/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 280/1700-5200 275/1700-4500
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,3 7,5
Prędkość maksymalna [km/h] 227 240
Spalanie miasto [l/100km] 10,1 8,8
Spalanie trasa [l/100km] 6,1 5,6
Spalanie średnie [l/100km] 7,6 6,7


Ponaddwustukonny silnik dba o to, aby podtrzymać dobre wrażenie jakie robi na kierowcy nadwozie. Mimo, iż moc generuje z czterech cylindrów umieszczonych w rzędzie, to wydech przyjemnie mruczy, a gdy dźwignię automatycznej skrzyni przestawimy w tryb „S”, przy redukcji dobiegnie naszych uszu basowe, choć niezbyt głośne „bum”. Rzut okiem na kartę z danymi zapewnia nas o tym, że w tym wypadku stylistyka nie wyprzedziła osiągów. Auto rozpędza się do setki w nieco ponad 7 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 227 km/h. Dzięki szerokiemu zakresowi momentu obrotowego silnik zapewnia również bardzo dobrą elastyczność.

Choć model stanowi trzecie pokolenie dotknięte chorobą genetyczną w postaci garbu na plecach, cieszy się niesłabnącą sympatią wielu osób. Co prawda, lud pracujący w Polsce jest w większości zbyt ubogi, aby pozwolić sobie na zakup w salonie najmłodszego przedstawiciela garbatej rodziny, to za parę lat, gdy używanych egzemplarzy przybędzie za naszą zachodnią granicą, Beetle trzeciej generacji gęściej obsypie również nasze drogi.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane