/  / Volvo XC90 T6 Inscription – Równa do najlepszych

TEST | Volvo XC90 T6 Inscription – Równa do najlepszych

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Szwedzka marka segmentu premium przy przygotowaniu drugiej generacji XC90 mocno się wykosztowała. Za kwotę 11 mld. dolarów wielu innych producentów opracowałoby nawet kilka modeli aut. Volvo przygotowało jeden – ale za to jaki!

Pierwszy SUV Volvo wyjechał na drogi pod koniec 2002 roku i produkowany był przez 12 lat. To bardzo długo jak na standardy branżowe, pod koniec produkcji pojazd zdążył się opatrzyć i co raz mniej osób pytało o niego w salonach. Jego gruntowny lifting dziś by nie przeszedł przy tak silnej konkurencji, dlatego zainwestowano wyjątkowo duże pieniądze by powrócić do „ekstraligi” najlepszych SUV-ów świata. W segmencie premium XC90 walczy o klienta głównie z Audi Q7, BMW X5 czy Mercedesem GLE. W efekcie powstał samochód, któremu trudno jest coś zarzucić.

Najnowszy SUV otrzymał inne proporcje nadwozia, jest niższy od poprzednika. XC90 prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie i ma wyznaczać linię stylizacyjną dla przyszłych modeli marki. Z przodu przykuwa wzrok pionowa chromowana atrapa chłodnicy z dużym logo oraz relatywnie małe reflektory wykonane w technice LED. Linia boczna jest dość typowa dla dużych SUV-ów. Z tyłu znajdziemy znak rozpoznawczy Volvo, czyli pionowe światła, w oczy rzucają się spore końcówki układu wydechowego. Testowane Volvo XC90 pokryte było czarnym lakierem, w żywych kolorach prezentuje się znacznie ciekawiej. To co się spodobało w nim to 20-calowe koła z eleganckimi obręczami ze stopów metali lekkich.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volvo XC90  
Lexus RX  
Mercedes GLE  
Wersja   T6 Inscription 200t Prestige 400 4MATIC 7G-Tronic
Cena bazowa wersji [PLN] 324000 331900   299000
Długość [mm] 4950 4890 4819
Szerokość [mm] 2008 1895 1935
Wysokość [mm] 1775 1690 1796
Rozstaw osi [mm] 2984 2790 2915
Bagażnik min/max [litry] 721 / 1886 553 / 1626 690 / 2010
Masa własna/DMC [kg] 1925 / 2630 1960 / 2575 2055 / 2950
Rozmiar kół/opon 275 / 45 R20 235 / 55 R20 255 / 55 R18

Zasiadając do kabiny czeka nas pewne zaskoczenie, wnętrze nie przypomina żadnego z dotąd proponowanych przez firmę. Estetyczne wnętrze wykonane z dbałością o szczegóły z pewnością może się podobać. Model XC90 jest wizytówką firmy, tu nie oszczędzano prawie na niczym. Dlatego jakość materiałów wykończeniowych jest najwyższej próby, również poziom wyposażenia, nawet tego standardowego nie budzi zastrzeżeń.

Superwygodne fotele to w pewnym sensie tradycja Volvo, w topowym modelu zastosowano komfortowe i ergonomiczne fotele z szerokim zakresem regulacji. Ciekawym rozwiązaniem okazał się Clean Zone tzw. pakiet czystego wnętrza z systemem wstępnej wentylacji auta w momencie otwarcia samochodu. Z kolei AQS dba o recyrkulację i poprawę jakości powietrza co powinni docenić szczególnie alergicy. W testowym XC90 podróżowanie uprzyjemniał opcjonalny system audio firmy Bowers & Wilkins z 19 głośnikami o łącznej mocy 1400W. Świetnie brzmiący zestaw Hi-Fi posiadał trzy ustawienia (Studio, Individual Stage, Gothenburg Concert Hall) pozwalając dostosować akustykę wnętrza do typu słuchanej muzyki i własnych preferencji.

Sterowanie urządzeniami pokładowymi (audio, teleinformatyka, nawigacja, klimatyzacja) odbywa się za pośrednictwem 9-calowego ekranu dotykowego przypominającego tablet „zatopiony” w desce rozdzielczej (komputer oparto o system Android). Liczba ustawień systemów pokładowych nie jest duża, jest po prostu ogromna. Na szczęście obsługa jest intuicyjna. Być może tylko ustawienie temperatury w kabinie powinno być obsługiwane za pomocą tradycyjnych pokręteł. Tylne zawieszenie można opuścić gdy do bagażnika pakujemy ciężkie przedmioty.


Pod długą maską luksusowego SUV-a nie znajdziemy już „bulgoczących” silników wielocylindrowych. Coraz surowsze normy ekologiczne każą pożegnać się z dużymi, ale też mało ekonomicznymi jednostkami. Zrezygnowano więc z widlastych „ósemek” i „szóstek”. Niezależnie od wersji (jest ich teraz pięć: dwie benzynowe, dwa diesle i hybryda) auto napędza dwulitrowy silnik w układzie R4. Czy jest czego żałować? Jeśli chodzi o wspomniane wcześniej względy akustyczne, to z pewnością tak. Natomiast w kwestii osiągów i ekonomii nowe turbodoładowane jednostki pokazują się od najlepszej strony.

Napęd testowanego XC90 T6 dostarczał – dzięki doładowaniu dwoma turbinami – 320 KM mocy. Każde mocne naciśnięcie pedału gazu – praktycznie niezależnie od prędkości auta – oznacza spontaniczne, bezzwłoczne przyspieszanie. Do dobrych osiągów przyczyniła się  ośmiostopniowa przekładnia automatyczna Geartronic, która zmienia biegi „w mgnieniu oka” i bez szarpnięć. Wystarczy dodać, że ważący dwie tony SUV „zbiera się” do setki w 6,5 sek. Elastyczność również wypada wzorowo.

W parze ze świetnymi osiągami idzie umiarkowane zużycie paliwa. Oczywiście jak często będziemy odwiedzać stację paliw ściśle zależy od stylu jazdy, ale utrzymanie w mieście spalania na poziomie 11,5 litra i na trasie na poziomie 8 jest  możliwe. Napęd AWD to Haldex 5. generacji z układem Instant Traction. Właściwości jezdne na trasie wypadają świetnie. Wychylenia nadwozia podczas szybko pokonywanych zakrętów są minimalne. Be zarzutu działały wydajne hamulce.

Spodobało nam się elektropneumatyczne, regulowane zawieszenie i przełącznik wyboru trybu jazdy. W zależności od potrzeb i warunków na drodze można wybrać jedno z predefiniowanych ustawień (Comfort, Eco, Dynamic, Off Road, Indyvidual). Ich nazwy mówią same za siebie. Przykładowo w trybie Off Road nadwozie jest podnoszone do najwyższej pozycji, a amortyzatory utwardzone tak by można było pokonać nieduże przeszkody terenowe. W standardowym ustawieniu prześwit auta wynosi 23,7 cm.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volvo XC90
Lexus RX
Mercedes GLE
Wersja   T6 Inscription 200t Prestige 400 4MATIC 7G-Tronic
Cena bazowa wersji [PLN] 324000 331900 299000
Budowa silnika/paliwo Turbobenzynowy, bezpośredni wtrysk paliwa, R4, 16V Turbobenzynowy, bezpośredni wtrysk paliwa, R4, 16V Benzynowy, bezpośredni wtrysk paliwa, V6, 24V
Pojemność silnika [cm3] 1969 1998 2996
Moc [KM/obr./min] 320 / 5700 238 / 4800 333 / 5250
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 400 / 2200-4500 350 / 1650-4000 480 / 1600-4000
Skrzynia biegów 8-stopniowa skrzynia automatyczna, tryb manualnej zmiany biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna, tryb manualnej zmiany biegów 7-stopniowa skrzynia automatyczna, tryb manualnej zmiany biegów
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 230 200 247
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 6,5 9,5 6,1
Spalanie miasto [l/100km] 8,8 9,9 11,5
Spalanie trasa [l/100km] 7,0 6,7 7,8
Spalanie średnie [l/100km] 8,0 7,9 9,2

Szwedzkie auta słyną z najwyższych standardów bezpieczeństwa i wysokiej jakości wykonania. W XC90 nie jest inaczej. Liczba elektronicznych systemów jest doprawdy długa, a z ciekawszych rozwiązań warto wymienić: układ RSC stabilizujący przechyły nadwozia, DAC sygnalizujący o dekoncentracji kierowcy czy CTC dbający o kontrolę trakcji w zakrętach. Nowością na skalę światową jest układ, który unika lub łagodzi skutki zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach. Kolejny system który debiutuje w najnowszym XC90 to zwalnianie pedału hamulca, by ograniczyć obrażenia nóg kierowcy gdy dojdzie do silnego zderzenia czołowego. Ciekawą innowacją jest system starający się uniknąć zderzenia z pieszymi i rowerzystami (w dzień lub w nocy) poruszającymi się z prędkością do 40 km/h. Wymieniać można tak długo, a przecież to dopiero wyposażenie standardowe, lista opcji zajmuje w cenniku ...około 10 stron.

Cena bazowa Volvo XC90 T6 Inscription wynosi 331,6 tys. zł (odmiana 7-miejscowa). Czy to dużo? Na tle SUV-ów tej wielkości konkurencyjnych marek premium, XC90 z pewnością warte jest tych pieniędzy.

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane