/  / Volvo XC90 – gwiazda północy

PREZENTACJA | Volvo XC90 – gwiazda północy

Volvo XC90 - 2015
© IBRM Samar
Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015Volvo XC90 - 2015

Długo kazało na siebie czekać, a gdy już zaczęło się wyłaniać, to po kawałeczku, podsycając pełne napięcia oczekiwanie.

Po 12 latach od premiery pierwszej generacji modelu, nowe XC90 objawiło się w pełnej krasie w 2014 roku. Umiejętnie poprowadzona kampania marketingowa i pokazywanie publiczności kolejnych kawałeczków flagowego SUV-a Szwedów przyciągnęły uwagę dziennikarzy motoryzacyjnych, ale również potencjalnych klientów. XC90 było jak spóźniająca się na bal gwiazda, która zjawia się wówczas. gdy ma pewność, że wszyscy będą na nią patrzeć.

Nadzieje rozbudzone umiejętną promocją nie zostały zawiedzione. XC90 drugiej generacji przykuwa wzrok, prezentując jednocześnie oryginalny styl, nawiązania do poprzednika i powiew nowoczesności. Z uwagi na jej walory praktyczne generacja z 2002 roku kojarzona jest z pierwszym SUV-em szwedzkiej marki, pozwalającym przewieźć na raz siedem osób. Obecne XC90 ma predyspozycje ku temu, aby wspominano je nie tylko jako auto pojemne, ale przede wszystkim wielce urodziwe.

Długie na prawie pięć metrów, szerokie na ponad dwa i wysokie prawie na metr osiemdziesiąt, XC90 wygląda majestatycznie. Przy tym nie przytłacza swoimi gabarytami. Choć starszy wiceprezes Volvo Cars ds. wzornictwa Thomas Ingenlath stwierdza, iż „ten samochód nie jest spektakularny” i jego „walory odkrywa się stopniowo”, to patrząc nań odnieść można inne wrażenie. Choć z drugą częścią wypowiedzi trudno się nie zgodzić, bowiem liczba udogodnień i technologicznych atrakcji jest w XC90 proporcjonalna do jego rozmiarów. Nie sposób odkryć je wszystkie od razu. Jeśli jednak wygląd tego potężnego SUV-a nie jest spektakularny, to zapytać można: którego jest?

Dzięki znakowi rozpoznawczemu nowej ery samochodów Volvo, XC90 rozpoznamy już z oddali. Nazwano go młotem Thora - to umieszczone wysoko, na pasie przednim światła do jazdy dziennej w kształcie położonej na boku litery T. Świecą jasno, jak na symbol nordyckiego boga burzy i piorunów przystało. Obecnie zdobią także oblicze nowego S90. Oprócz świateł do jazdy dziennej, lampy przednie kryją w sobie światła mijania oraz aktywne światła drogowe w technologii full LED. Lampy tylne ciągną się od wyraźnie widocznych „bioder” nadwozia aż po dach. Teraz są jednak zdecydowanie bardziej smukłe, podobnie wysmuklała sylwetka nadwozia. Na swoim miejscu jest potężna atrapa chłodnicy z pionowymi żebrami i logo marki, które towarzyszy jej od blisko 90 lat. Nadwozie pozbawione jest zbytecznych przetłoczeń, przyciągając prostotą.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE*

Volvo XC90
Audi Q7
BMW X5
Wersja   Inscription - xDrive25d
Cena bazowa wersji [PLN] 293 600 270 640 251 600
Długość [mm] 4950 5052 4886
Szerokość [mm] 2008 1968 1938
Wysokość [mm] 1775 1741 1762
Rozstaw osi [mm] 2984 2994 2933
Bagażnik min/max [litry] 721/1886 890/b.d. 650/1870
Masa własna/DMC [kg] 1940/2630 1995/2765 2040/2755
Rozmiar kół/opon 275/45 R20 255/60 R18 255/55 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane
* - dotyczy wersji 5-miejscowych

XC90 jest pierwszym Volvo powstałym na platformie SPA. Jej modułowa konstrukcja pozwala tworzyć pojazdy różnych klas. Oprócz flagowego SUV-a wykorzystuje ją także najnowsze S90 oraz jego odmiana kombi - V90. Zastosowanie modułowej konstrukcji płyty podłogowej pozwala na obniżenie kosztów tworzenia nowych pojazdów, daje także większą swobodę projektantom. Wielce prawdopodobne, że już wkrótce z jednej linii montażowej zjeżdżać będą pojazdy segmentu D i E, nadwozia kombi, crossovery i sedany.

Duże nadwozie zapewnia poczucie bezpieczeństwa nie tylko za sprawą wyglądu. W testach organizacji EuroNcap auto okazało się najbezpieczniejszym dużym SUV-em 2015 roku. W razie kolizji Volvo XC90 zapewnia bezpieczeństwo nie tylko podróżującym nim osobom, ale także pasażerom tego drugiego pojazdu, nawet niewielkiego. Dzięki specjalnej konstrukcji główna siła uderzenia potężnego SUV-a nie jest skierowana w słabo chroniące pasażerów elementy nadwozia jak np. okna, a w pochłaniające większą część energii, strefy kontrolowanego zgniotu mniejszych aut. Oczywiście nie zabrakło systemów dbających o to, aby nie doszło wypadku. Ich pełna lista dostępna jest TUTAJ.


Wnętrze, podobnie jak nadwozie, pozbawione jest zbędnych udziwnień. Linie są proste, powierzchnie rozległe, nie oznacza to jednak, że w środku panuje ascetyczny klimat. Widoczna jest duża dbałość o detale. Odnieść można wrażenie, iż każdy przycisk został indywidualnie zaprojektowany, a przy guziku uruchamiania silnika oraz pokrętle wyboru trybu jazdy spędzić można dłuższą chwilę, po prostu patrząc na nie. Przycisków nie ma zresztą na konsoli zbyt wiele. Większość funkcji obsługiwana jest za pomocą wyświetlacza wielofunkcyjnego, stanowiącego dominujący element deski rozdzielczej. Ma 12 cali i jeszcze kilka lat temu byłby powszechnie mylony z telewizorem. Dzisiaj jednak nikogo już nie szokuje, a tego typu rozwiązanie jest coraz częściej stosowane, także w popularnych modelach aut. Umożliwia on sterowanie większością funkcji pojazdu, m.in. nawigacją, klimatyzacją, systemem audio, telefonem. Na nim wyświetlane są również obrazy z kamer, w tym kamery prezentującej widok „z góry”. Wysoka rozdzielczość ekranu pozwala na sprawne manewrowanie kolosem nawet w ciasnych przestrzeniach. W skład wyposażenia wersji Inscription wchodzi także skórzana tapicerka i bardzo wygodne wentylowane i podgrzewane fotele z szerokim zakresem regulacji, m.in. długości siedziska i podparcia bocznego. Zarówno przednie, jak i zewnętrzne miejsca z tyłu wyposażone są w charakterystyczne dla Volvo zagłówki. Komfort podróżowania podnosi także 4 – strefowa klimatyzacja automatyczna (po 2 strefy dla pierwszego i drugiego rzędu) oraz klimatyzacja dla trzeciego rzędu siedzeń.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI*

Volvo XC90
Audi Q7
BMW X5
Wersja   Inscription - xDrive25d
Cena bazowa wersji [PLN] 293 600 270 640 251 600
Budowa silnika/paliwo Turbodiesel Common Rail, R4 16V Turbodiesel Common Rail, V6 24V Turbodiesel Common Rail, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1969 2967 1995
Moc [KM/obr./min] 225/4250 218/3250 231/4400
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 470/1750-2500 500/1250-3000 500/1500-3000
Skrzynia biegów 8-stopniowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna 8-stopniowa skrzynia automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 220 216 220
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,8 7,1 7,7
Spalanie miasto [l/100km] 7,8 6,1 6,2
Spalanie trasa [l/100km] 4,7 5,1 5,2
Spalanie średnie [l/100km] 5,8 5,5 5,6
* - dotyczy wersji 5-miejscowych

Wszystkie montowane w XC90 silniki mają 4 cylindry i dwa litry pojemności. Najmocniejszy diesel nosi oznaczenie D5 i produkuje 225 KM. Wydawać by się mogło, iż taka jednostka nie może zapewniać niemal dwutonowej „kamienicy” zadowalających osiągów. Nic bardziej mylnego. Auto przyspiesza do setki w mniej niż 8 sekund, a jego prędkość maksymalna to 220 km/h. Aby kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi, informacje dotyczące jazdy wyświetlane są na przedniej szybie. Wg producenta XC90 może też być bardzo oszczędne – deklarowane średnie zużycie oleju napędowego wynosi 5.8 l/100km.

Jeździ, wygląda, zapewnia bezpieczeństwo i komfort jak pojazd segmentu premium – to znaczy, że  XC90 jest pełną gębą autem tego segmentu. Czy jednak w dzisiejszych czasach ktoś ma wątpliwości, iż konkurentami Szwedów są takie marki jak Audi, BMW, Mercedes, czy Lexus? Jeśli tak, to wystarczy spojrzeć na to, ile flagowy SUV Volvo kosztuje. Cena bazowa prezentowanej konfiguracji, z najmocniejszym dieslem, w  wersji wyposażenia Inscription to 293.600 złotych.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane