/  / Volvo XC90 - eXCytujący SUV

TEST | Volvo XC90 - eXCytujący SUV

Volvo XC90 Hybrid 2016
© IBRM Samar
Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016Volvo XC90 Hybrid 2016

W tym aucie wszystko sprawia potężne wrażenie: jego sylwetka, wymiary, ilość miejsca w kabinie, pojemność bagażnika, moc. Przede wszystkim jednak potężne jest zdziwienie na wieść, że ten szwedzki kolos może zużywać… poniżej 3 l/100 km paliwa.

Volvo XC90 zadebiutowało oficjalnie podczas targów motoryzacyjnych w Detroit na początku 2002 roku. I było pierwszym SUV-em tej szwedzkiej marki, znanej dotąd przede wszystkim z produkcji bezpiecznych, choć nieco nudnych pojazdów kombi.

Samochód z rodziny Cross Country powstał na bazie prototypowego modelu ACC, czyli Adventure Concept Car. Nadwozie zostało zbudowane na globalnej płycie podłogowej koncernu Ford, z której korzystała również pierwsza generacja S80, druga generacja V70, a także kilka modeli Forda, dostępnych na rynku amerykańskim. Wszystkie wersje XC90 wyposażone zostały w napęd na 4 koła, co pozwoliło użytkownikom podróżować nie tylko po asfaltowych drogach, ale również korzystać z nieutwardzonych ścieżek.



XC90 zdobyło wiele nagród, wśród których znalazł się między innymi tytuł „Furgonetki Roku 2003” w Ameryce Północnej, przyznany przez 49 dziennikarzy motoryzacyjnych z USA i Kanady. Z kolei w Niemczech model ten wygrał konkurs „Auto Trophy” w kategorii najlepszego importowanego SUV-a.

Jak na realia współczesnej motoryzacji, pierwsza generacja Volvo XC90 była produkowana niewiarygodnie długo, bowiem aż 12 lat. I trudno się temu dziwić, gdyż model cieszył się sporym powodzeniem na wszystkich rynkach, na których był obecny (i cieszy się nadal, np. w Chinach, gdzie jest produkowany pod nazwą XC Classic).

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volvo XC90  
Aui Q7  
BMW X5
Wersja   T8 R Design  3.0 Diesel TDI e-tron xDrive40e
Cena bazowa wersji [PLN] 367 700 390 900   315 100
Długość [mm] 4950 5052 4886
Szerokość [mm] 2008 1968 1938
Wysokość [mm] 1 775 1 741 1 762
Rozstaw osi [mm] 2 984 2 994 2 933
Bagażnik min/max [litry] 640 / 1816 650 / b.d. 650 / 1870
Masa własna/DMC [kg] 2280 / 3010 2520 / 3185 2230 / 2980
Rozmiar kół/opon 275/45 R20 255/60 R18 255/55 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane

Jeszcze lepszy

Druga generacja XC90 została zaprezentowana w 2014 roku. Podobnie jak poprzednik, auto oferowane jest tylko w jednej wersji nadwozia, jako 5-drzwiowy SUV. Swoim wyglądem nawiązuje do pozostałych aut szwedzkiej marki. Jest to szczególnie widoczne w przedniej części pojazdu: w mocnym przetłoczeniu w kształcie litery V na masce oraz specyficznym kształcie grilla z chromowaną obwódką i logo producenta pośrodku. Sylwetka modelu jest bardzo atletyczna, a to za sprawą dużego prześwitu oraz wysoko położonej maski.

Długie na prawie pięć metrów, szerokie na ponad dwa i wysokie prawie na metr osiemdziesiąt, XC90 wygląda po prostu potężnie. Tę potęgę czuć również we wnętrzu, choć – o dziwo – kabina nie oferuje jakichś nadzwyczaj wielkich przestrzeni. W porównaniu do konkurencji (np. Audi A7) w XC90 jest mniej miejsca nad głową oraz na wysokości bioder, zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Różnice nie są duże i w żadnym wypadku „mniej” nie oznacza „mało”. Podobnie rzecz ma się z pojemnością 640-litrowego bagażnika. Konkurencja oferuje więcej.

W kabinie króluje szlachetna prostota. Szlachetna, gdyż wsparta dbałością o każdy detal, jak przystało na auto segmentu premium. Centralnym punktem na desce rozdzielczej jest wielofunkcyjny, 12-calowy wyświetlacz, który pozwala na sterowanie większością funkcji pojazdu, m.in. nawigacją, klimatyzacją, systemem audio, telefonem. Wyświetlacz jest tym bardziej przydatny, że przedstawia również obrazy z kamer (w tym widok „z góry”), co ze względu na gabaryty auta, jest sporym ułatwieniem podczas manewrowania nim w ciasnych miejscach parkingowych. Oczywiście – również jak przystało na klasę auta -  w skład bogatego wyposażenia wchodzi skórzana tapicerka, bardzo wygodne wentylowane i podgrzewane fotele z szerokim zakresem regulacji, 4–strefowa klimatyzacja automatyczna (po 2 strefy dla pierwszego i drugiego rzędu) oraz klimatyzacja dla trzeciego rzędu siedzeń.


Szczyty bezpieczeństwa

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, model XC90 jest nieodrodnym reprezentantem rodziny Volvo. Jego wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa biernego i czynnego jest bardzo bogate. W standardzie znajdują się poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. Każdy egzemplarz posiada również system antypoślizgowy ABS z układem rozdziału siły hamowania EBD, system wspomagania nagłego hamowania EBA, układ przeciwdziałający przewracaniu się pojazdu RSC, system kontroli stabilności dynamicznej i kontroli trakcji DSTC, a także wiele innych systemów.

W testach zderzeniowych organizacji EuroNCAP Volvo XC90 otrzymało maksymalną liczbę 5 gwiazdek. Szwedzki SUV jest także pierwszym samochodem, który otrzymał komplet punktów Euro NCAP w kategorii samoczynnego, awaryjnego hamowania chroniącego przed uderzeniem w tył innego samochodu w mieście jaki i poza nim. Niektóre systemy bezpieczeństwa Volvo XC90 okazały się tak zaawansowane, że EuroNCAP nie miał odpowiednich procedur testów, aby je zbadać.

Nowy model Volvo przetestował też amerykański instytut ubezpieczeniowy IIHS działający na rzecz bezpieczeństwa na drogach. XC90 poradziło sobie doskonale z serią wymagających prób zderzeniowych i uzyskało najwyższe wyróżnienie Top Safety Pick+. Otrzymało najwyższe możliwe noty we wszystkich kategoriach, dzięki czemu jest najwyżej ocenionym autem z badanych przez instytut.


Jazda na kropelce

To jednak nie wysoki poziom oferowanego bezpieczeństwa, do którego w przypadku pojazdów z Goeteborga wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić, wyróżnia XC90 T8 na tle pozostałych modeli Volvo, a także wobec innych wersji tego SUV-a.

Pod nazwą T8 kryje się najmocniejsza wersja XC90 o mocy 407 KM i momencie obrotowym 640 Nm. Nie jest to, jak można by się spodziewać, auto napędzane wielką jednostką benzynową czy też dieslem. Tym razem szwedzki producent pokusił się o skonstruowanie napędu, który jest zarówno mocny jak i ekologiczny. W ten sposób XC90 zostało pierwszym samochodem Volvo, który od samego początku był projektowany z myślą o napędzie elektrycznym. Efekt? Niemal pięciometrowe, 2,3-tonowe auto, które emituje mniej spalin niż niewielkie pojazdy hybrydowe. Dzięki modułowi plug-in można je zaś ładować z gniazdka. Dodatkowo auto wyposażono w dwustopniowy układ odzyskiwania energii podczas hamowania.

Pod maską XC90 T8 znajduje się zmodyfikowana wersja 4-cylindrowego silnika benzynowego Drive-E, której moc wynosi 320 KM a moment obrotowy 400 Nm. Na tylnej osi zainstalowano silnik elektryczny. Generuje on moc 87 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 240 Nm. To właśnie umieszczenie napędu elektrycznego na tylnej osi umożliwiło zamontowanie większego silnika spalinowego z przodu pojazdu. Takie rozwiązanie pozwala również na znacznie bardziej wydajną jazdę w trybie AWD – każda oś posiada odrębny napęd.

Samochód przyspiesza do setki w 5,6 sekund. Jednocześnie emituje tylko 59g CO2/km, a jego minimalne spalanie wynosi ok. 2,5l/100 km. Wow! Takie spalanie przy prawie 2,3 t wagi robi wrażenie nawet, jeśli będziemy pamiętać, że to wielkość podana przez producenta, uzyskana w warunkach laboratoryjnych i zapewne przy wliczeniu „spalania” podczas jazdy w trybie elektrycznym. Realnie Volvo XC90 T8 zużywa przy spokojnej jeździe ok. 7 do 9 litrów paliwa, co i tak przy posiadanych osiągach jest bardzo dobrym rezultatem.

Kierowca T8 ma do wyboru pięć różnych trybów jazdy: „Hybrid” to tryb domyślny, który najlepiej nadaje się do codziennej jazdy, gdyż zapewnia możliwie najniższe spalanie. Pojazd na zmianę korzysta z silnika benzynowego oraz napędu elektrycznego. W trybie „Pure electric” samochód korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego. Według producenta zasięg auta zasilanego jedynie prądem wynosi nawet do 40 km, jednak w czasie testów udało nam się przejechać wyłącznie na „prądzie” jedynie(?) niecałe 30 km. To i tak dużo, przeważnie wystarczająco, by dojechać z domu do pracy i z powrotem korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego, a baterie doładować nocą w garażu. Dzięki systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania ten tryb najlepiej sprawdza się podczas jazdy miejskiej.

Jeśli kierowca chce dynamicznie przyspieszyć, silnik benzynowy włączy się automatycznie. „Power” to tryb łączący moc silnika spalinowego i elektrycznego. Jednostka spalinowa jest cały czas włączona, a podczas dynamicznego przyspieszania jest dodatkowo wspomagana silnikiem elektrycznym. Łączna wartość momentu obrotowego wynosi 640 Nm, czyli tyle ile w największych silnikach typu V8. Tryb „AWD” zapewnia natomiast stały napęd na wszystkie koła. Tryb „Save” pozwala zachować zapas energii elektrycznej na później. Jeśli poziom naładowania akumulatora jest za niski, samochód doładuje go. Dzięki temu w trasie można podładować baterię, by bez spalin pokonać zatłoczone centrum miasta.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volvo XC90
Audi Q7  
BMW X5
Wersja   T8 R Design 3.0 Diesel TDI e-tron xDrive40e
Cena bazowa wersji [PLN] 367 700 390 900 315 100
Silnik spalinowy Turbo, benzynowy, wtrysk bezpośredni, R4 16V   Turbo, diesel, common rail, V6 24V Turbo, benzynowy, wtrysk bezpośredni, R4 16V
Pojemność silnika spalinowego [cm3] 1969 2967 1995
Moc układu [KW/KM] 299/407 275/373 230/313
Maksymalny moment obrotowy: silnik spalinowy/elektryczny [Nm] 400 / 240 600 / 350 350 / 250
Skrzynia biegów 8-stopniowa, automatyczna 8-stopniowa, automatyczna 8-stopniowa, automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 230 230 210
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 5,6 6,2 6,8
Spalanie średnie [l/100km] 2,1 1,9 3,4

Głównymi konkurentami Volvo XC90 są takie auta jak Audi Q7, BMW X5, Volkswagen Touareg, Lexus RX, Mercedes GLE, Infiniti QX70, Toyota Land Cruiser czy Maserati Levante. Niestety noblesse oblige i fakt, że Volvo XC90 należy do grona aut segmentu premium i z takimi pojazdami konkuruje, wpływa też na cenę szwedzkiego SUV-a. A cena, jak wszystko w tym modelu, robi wrażenie. W najtańszej specyfikacji Momentum Volvo XC90 T8 kosztuje ponad 351 tys. zł. Bogatsza wersja Inscription to już wydatek ponad 368 tys. zł. Na topową odmianę EXCELLENCE nabywca musi wysupłać 530 tys. zł. To sporo, lecz modele konkurencyjne o podobnych parametrach nie są tańsze. Po prostu, „ten typ tak ma”. W zamian właściciel otrzyma jednak ekscytujące, luksusowe auto rodzinne, które imponuje jakością wykonania i komfortem jazdy.

Autor: Dariusz Balcerzyk
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane