/  / Volvo V90 Cross Country – dwa w jednym

PREZENTACJA | Volvo V90 Cross Country – dwa w jednym

null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Już nie zwykłe kombi, a jeszcze nie SUV. V90 Cross Country to znakomity kompromis, oferujący to co najlepsze w obu segmentach.

Model V90 Cross Country jest nowością w ofercie Volvo. Jednocześnie to już czwarte auto serii 90, którą zapoczątkował SUV XC90, a kontynuują: limuzyna S90 oraz kombi V90. Najnowsze dziecko szwedzko-chińskich rodziców korzysta z tej samej platformy podwoziowej SPA, która posłużyła do budowy starszego rodzeństwa. Wspólne są także silniki z rodziny Drive-E, które w tym aucie są dostępne wyłącznie z napędem na cztery koła.

Volvo wyspecjalizowało się w segmencie pojazdów kombi równie uniwersalnych jak SUV-y i nadających się do okazjonalnych jazd w lekkim terenie. W końcu, gdzie indziej mogą powstawać takie auta, jak nie w Szwecji - kraju, w którym 77% powierzchni zajmują lasy i jeziora i który ma wyjątkowo surowe zimy. W takich warunkach bardzo przydają się samochody, które stawią opór trudnym warunkom pogodowym i drogowym.

Pierwszy samochód z serii Cross Country pokazano w 1996 roku. Miał on wszystkie atuty pakownego i praktycznego kombi, a jednocześnie dobrze radził sobie z dziurawymi lub nieutwardzonymi drogami. Od chwili jego debiutu minęło 20 lat. W Polsce Volvo XC70 było dostępne od 2002 roku. W tym okresie, do końca 2016 roku zarejestrowano nad Wisłą 5 464 sztuki tego modelu, najwięcej w 2015 roku (471 szt.), co daje średnioroczną sprzedaż na poziomie 455 szt. (dla porównania, roczna sprzedaż bezpośredniego konkurenta – Audi A6 Allroad - kształtuje się pomiędzy 100 a 170 szt.).



W 2002 roku model w podstawowej wersji kosztował 196 400 zł, co było równowartością 134 przeciętnych wynagrodzeń netto w tamtym czasie. Wraz z upływem czasu i wzrostem popularności auta na polskim rynku XC70 systematycznie „taniało”, by w 2015 roku uzyskać wartość 59 przeciętnych wynagrodzeń netto. To efekt dwóch przeciwstawnych trendów: niższej ceny modelu (w 2015 roku bazowa cena wynosiła 169 800 zł) oraz rosnącego średniego wynagrodzenia (w 2015 roku: 2 892 zł netto). Na nowe Volvo V90 Cross Country trzeba przeznaczyć 80 pensji.

Volvo  XC70 kupowane było głównie przez klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali ok. 90% spośród wszystkich sprzedanych przez dealerów marki samochodów tego modelu. Można spodziewać się, że również model V90 CC będzie głównie nabywany przez klientów firmowych, dla których oprócz walorów użytkowych, znaczenie będzie miała możliwość odliczenia 50% VAT-u.

Dziś tego rodzaju samochody ma w swej ofercie wielu producentów (można wspomnieć takie modele jak: Subaru Outback – prekursora uterenowionych kombi, Skoda Octavia Scout, SEAT Leon Ex-perience, czy Volkswagen Passat Alltrack). Wśród aut klasy wyższej segmentu premium tę grupę reprezentują obecnie tylko trzy modele: Audi A6 Allroad, Mercedes Klasy E All-Terrain oraz Volvo V90 Cross Country. Do napędu V90 Cross Country służą cztery silniki z rodziny Drive-E stosowane w pozostałych modelach serii 90. W ofercie znajdują się dwa Diesle: D4 AWD 190 KM oraz D5 AWD 235 KM. W wersji D5 zastosowano technologię Power Pulse. Jednostki benzynowe osiągają moc 254 KM (T5 AWD) i 320 KM (T6 AWD).

Samochód ma duży prześwit nadwozia wynoszący 210 mm (prześwit zwykłego Volvo V90 wynosi 153 mm). To więcej niż w niektórych samochodach typu SUV, a także więcej niż oferuje bezpośrednia konkurencja. Dla porównania: Audi A6 Allroad dysponuje prześwitem 185 mm, a Mercedes E All-Terrain zaledwie 156 mm (czyli raptem o 3 mm więcej niż „cywilne” V90). Volvo ma większy prześwit i to pomimo braku pneumatycznego układu umożliwiającego regulację wysokości zawieszenia.

Kąt natarcia wynosi 18,9 stopnia, a zejścia: 17,7 stopnia. Samochód ma też funkcję Hill Descent Control ułatwiającą pokonywanie stromych zjazdów. Model oferowany jest wyłącznie z napędem na cztery koła. Wszystkie wersje, poza wersją D4, są dostępne tylko z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów. V90 CC ma długość 494 cm i może ciągnąć przyczepy o wadze od 2200 do 2500 kg. Pojemność bagażnika wynosi standardowo 560 litrów, a maksymalnie – 1 526 litrów. Choć to duże wartości, jednak mniejsze zarówno od oferowanych w Audi A6 Allroad (565 l\ 1 680 l), jak i w Mercedesie E All-Terrain, rekordziście pod względem pojemności bagażnika (640 l\ 1 820 l).

DANE TECHNICZNE

Volvo V90 CC  
Wersja silnikowa   D4 T6
Cena bazowa wersji [PLN] 230.100 292.100
Napędzane koła   4x4
Długość [mm] 4 939
Szerokość [mm] 1879
Wysokość [mm] 1543
Pojemność silnika [cm3]   1969 1969
Paliwo Diesel Benzyna
Moc [KM] / obr./min. 190 / 4250 320 / 5700
Moment obrotowy [Nm] / obr./min. 400 / 1750-2500 400 / 2200-4500
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna 8-biegowa, automatyczna
Masa własna od 1920 kg
Prędkość maksymalna [km/h] 210 240
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 8,8 6,3
Zużycie paliwa w mieście [l/100km] 6,2 9,9
Zużycie paliwa poza miastem [l/100km] 4,7 6,5
Zużycie paliwa średnie [l/100km] 5,2 7,7
Emisja CO2 [g/km] 138 176

V90 CC oferowane jest z kołami o rozmiarach od 18 do 21 cali. Zastosowane ogumienie ma inny profil niż w modelu V90, aby pojazd lepiej nadawał się do pokonywania nawierzchni o gorszej jakości. Mimo, że samochód waży niemal dwie tony (od 1920 do 1966 kg), jego droga hamowania ze 100 km/h wynosi jedynie 35 m. Bazowa cena V90 CC ze 190-konnym silnikiem Diesla wynosi 230 100 zł. Volvo jest tym samym tańsze od swych obu konkurentów. W przypadku porównania Audi, Mercedesa, Volvo na niekorzyść Audi przemawia najwyższa cena bazowa: Audi 280 000 zł (cena bazowa Mercedesa to 251 000).

Prognozy wartości rezydualnej opracowane przez firmę INFO-EKSPERT wskazują, iż wartość auta, przy założonym rocznym przebiegu 30 tys. km, stanowić będzie po trzech latach użytkowania około 58% wartości początkowej. Co ciekawe, nieco większy spadek wartości notują wersje z silnikami benzynowymi niż z wysokoprężnymi. Oznacza to, że w segmencie premium diesle pomimo wszystko trzymają się mocno. Na zbliżonym poziomie znajduje się Mercedes (58,5%), natomiast wartość rezydualna  Audi wyniesie po trzech latach 55,6%. To najstarszy model w zestawieniu – debiutował na rynku w 2014 roku. Ponadto Mercedes i Volvo dogonili Audi w kwestii poziomu wykończenia auta i A6 niczym na tym tle już się nie wyróżnia, a pod względem rozwiązań multimedialnych wręcz ustępuje konkurencji. Za kilka lat na rynku zadebiutuje jednak nowa generacja A6, a obecne modele V90CC i Mercedes E-klasa nadal będą w sprzedaży. Wówczas wartość rezydualna nowego Allroada zapewne wzrośnie.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane