/  / Volvo S90 – nowa flaga na maszcie

PREZENTACJA | Volvo S90 – nowa flaga na maszcie

Volvo S90 - 2016
© IBRM Samar
Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016Volvo S90 - 2016

Szwedzki producent z chińskim kapitałem idzie za ciosem. Po udanym debiucie XC90 drugiej generacji, nadszedł czas na odnowienie flagowego modelu, jakim dotychczas była limuzyna S80. Tym razem trudno mówić o kontynuacji. S90 jest całkowicie nowym autem.

Pojazd zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych w Detroit, w styczniu 2016 roku. Został zbudowany na płycie podłogowej Scalable Product Architecture (SPA), którą wykorzystano również do budowy XC90 drugiej generacji. Powstał w ramach nowej linii stylistycznej, za którą odpowiada Thomas Ingenlath, designer Volvo, a wcześniej Skody i Volkswagena (odpowiedzialny m.in. za projekt Skody Superb i Roomster).
Już na pierwszy rzut oka widać, że nowy model nie jest kontynuacją S80. Zastosowanie płyty SPA dało projektantom dużą swobodę w kształtowaniu nadwozia. Bryła auta jest proporcjonalna i „siedzi” na dużych kołach o rozmiarach od 17 aż do 21 cali. Przednie światła w technologii LED mają kształt młota Thora, znany z modelu XC90. Tylne lampy zostały wkomponowane w układ przetłoczeń klapy bagażnika i otrzymały kształt litery "C.
Nowa limuzyna Volvo jest o ponad 11 cm dłuższa od modelu S80 i mierzy 496 cm długości. Szwedzki producent przyłożył się również do tego, aby S90 było stosunkowo lekkie. Mimo słusznej długości auto waży od 1674 kg (odmiana T5) do 1763 kg (D5 AWD). Eleganckie proporcje nadwozia to także zasługa dużej szerokości wynoszącej 202 cm i nisko poprowadzonej linii dachu, dzięki której auto jest smukłe. Wysokość S90 wynosi 144 cm.



Szwedzka elegancja


We wnętrzu auta panuje typowa dla szwedzkiej marki minimalistyczna elegancja podkreślona skórzanymi przeszyciami i metalowymi wstawkami. Cechą odróżniającą S90 od XC90 są pionowe szczeliny nawiewu umieszczone po obu stronach panelu dotykowego. Oprócz walorów estetycznych kabina oferuje również wygodę dla wszystkich pasażerów, nawet jeśli są ponadprzeciętnego wzrostu i los skazał ich na podróżowanie na tylnej kanapie.
O ergonomii nie warto nawet wspominać. W Volvo to „od wieków” immanentna cecha wszystkich modeli. Większość funkcji (a jest ich całkiem sporo) wywołuje się za pomocą pionowego, 9-calowego ekranu dotykowego, który powstał przy współpracy z firmą Apple. Nie jest to wyłącznie wyświetlacz systemu multimedialno-nawigacyjnego. Za jego pomocą kierowca może zmienić ustawienia wentylacji, skonfigurować samochód i skorzystać z różnych aplikacji. Jest on też częścią interfejsu Volvo Sensus współpracującego m.in. z systemem Android, wyświetlaczem HUD, telefonem, systemem nawigacji satelitarnej, Internetem oraz komendami głosowymi.

Mocne dwulitrówki

W modelu S90 konstruktorzy postawili na silniki dwulitrowe Drive-E. Dostępne są dwie wersje jednostki wysokoprężnej: D4 o mocy 190 KM i D5 AWD o mocy 235 KM. W modelu D5 zastosowano unikalne rozwiązanie Power Pulse, które poprawia przyspieszenie i elastyczność samochodu. Silnik elektryczny spręża powietrze i gromadzi je w specjalnym zbiorniku. Gdy kierowca naciśnie mocniej gaz, sprężone powietrze trafia przez filtr powietrza do turbosprężarki eliminując tzw. efekt turbodziury.
Najmocniejsza odmiana benzynowa T6 AWD 320 KM osiąga 100 km/h w 5,8 s. Jednak to nie ten układ napędowy jest odpowiedzialny za największą moc w gamie S90. Najmocniejsza wersja nowego Volvo S90, podobnie jak modelu XC90,  to T8 Twin Engine – hybryda typu plug-in o łącznej mocy zespołu napędowego 407 KM. Odmiana hybrydowa S90 przyspiesza do setki w czasie około 5,2 s. Co więcej, jej średnie spalanie producent ocenia na…1,9 litra.  Poza sportowym trybem Power, hybrydowe Volvo może poruszać się bezszelestnie w trybie Pure korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego lub w trybie Hybrid, w którym przełącza się pomiędzy napędem elektrycznym i spalinowym.

Bezpieczny jak Volvo

Wraz z S90 debiutuje paleta najnowszych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, m.in. druga edycja systemu Pilot Assist, dzięki któremu samochód utrzyma właściwy kierunek jazdy w obrębie pasa ruchu. System działa przy prędkościach do 130 km/h.
System City Safety otrzymał aktualizację pozwalającą uniknąć kolizji z dużymi zwierzętami. Obecnie sam potrafi rozpoznać znajdujące się na drodze duże zwierzęta, takie jak łosie, jelenie, czy konie. Auto błyskawicznie załącza wówczas maksymalną siłę hamowania oraz ostrzega sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi kierowcę. W przypadku niemożliwej do uniknięcia kolizji przy prędkości powyżej 30 km/h, S90 aktywuje napinacze pasów bezpieczeństwa oraz przywraca ustawienie foteli przednich do pozycji wyjściowej, która jest najbezpieczniejsza dla pasażerów.
Dzięki Run-off Road Mitigation S90 zapobiegnie kolizji spowodowanej zjazdem z jezdni z prędkością 65-140 km/h. Gdy auto wykryje ryzyko uderzenia w barierę przy drodze, samo skoryguje kierunek jazdy i zahamuje. W ten sposób uniknie wielu kolizji spowodowanych zmęczeniem kierowcy.

Ceny nie powalają

Szwedzka limuzyna klasy wyższej konkuruje m.in. z takimi autami jak Audi A6, BMW serii 5, Jaguar XF, Lexus GS oraz Mercedes klasy E. Skoro jest to auto segmentu premium, to i jego ceny też muszą być premium. W najtańszej wersji Kinetic, z silnikiem diesla o mocy 190 KM i ręczną skrzynią biegów, S90 kosztuje ponad 177 tys. zł. To samo auto, tylko z automatyczną przekładnią jest droższe prawie o 10 tys. zł. Najtańsza wersja benzynowa Momentum (254 KM, automatyczna, 8-biegowa przekładnia) to wydatek prawie 219 tys., jednak za Momentum AWD z silnikiem o mocy 320 KM trzeba już zapłacić 274,5 tys. zł. Z kolei najtańsze auto hybrydowe (Momentum AWD o mocy 407 KM) wyceniono na 330,5 tys. zł, zaś jego najdroższą odmianę Inscription AWD – na ponad 346 tys. zł. Ceny są wysokie, jednak trzeba przyznać, że w porównaniu do konkurentów, S90 także i pod tym względem zachowuje szwedzki minimalizm.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane