/  / Volvo 850 – Przełomowy model Szwedów

Volvo 850 – Przełomowy model Szwedów

null
© Volvo Cars
null

Volvo 850 – świętujące właśnie swoje 25. urodziny – pokazało nowe oblicze marki. To właśnie w tym aucie zastosowano 5-cylindrowy silnik, który napędzał przednie koła. W omawianym modelu Szwedzi po raz pierwszy opracowali też wersję AWD.

Volvo 850 GLT miało swoją światową premierę 11 czerwca 1991 roku podczas Globe Arena w Sztokholmie. W zaprojektowanie modelu szwedzki koncern zainwestował najwięcej środków w historii marki.

Volvo 850 było autem innowacyjnym. Miało kilka rozwiązań, które dumnie prezentowano jako światową nowość. Po raz pierwszy zastosowano tu 5-cylindrowy rzędowy silnik umieszczony poprzecznie, trójkątne wahacze tylnej osi własnej konstrukcji, system boczny ochrony kierowcy i pasażerów SIPS czy samoregulujące się przednie pasy bezpieczeństwa.

Choć stylistyka auta przypominała serię "700", to Volvo 850 była całkowicie nowym samochodem. Prace projektowe rozpoczęły się w 1978 roku. Podczas spotkania inżynierów zapadła decyzja, że podczas projektu mają oni pełną swobodę twórczą – mogą sięgnąć motoryzacyjnych gwiazd. Dlatego też projekt ochrzczono nazwą Galaxy.

Program Galaxy zaowocował dwoma modelami, w dwóch seriach – jeden szwedzki i jeden holenderski. Technologia dla dwóch modeli została opracowana wspólnie, następnie zespoły projektowe podzielono. Holenderski oddział Volvo Car B.V. zajął się rozwojem projektu, który potem stał się serią "400", natomiast Szwedzi skupili się na rozwoju serii "850".

Na komfortowo, ale z ikrą
Pierwszym zaprezentowanym autem było 850 GLT, wyposażone w wolnossący dwudziestozaworowy silnik o mocy 170 KM. Podczas prac rozwojowych Volvo przykładało bardzo dużą wagę do tego, aby 850 GLT był autem, które daje dużą frajdę z jazdy z zachowaniem odpowiedniego poziomu komfortu.

Kolejną ważną wersją gamy "850" było zaprezentowane w lutym 1993 roku kombi. Charakterystycznym elementem stylistycznym dla Volvo został pionowo zakończony tył, z nowo zaprojektowanymi dużymi tylnymi światłami całkowicie wypełniającymi słupek D.

Podczas prac projektowych szef designu Jan Wilsgaard miał duży model auta, w którym nowe światła można było zastąpić tradycyjnymi tak, aby porównać efekt i wygląd. Wersja kombi zdobyła szereg nagród i wyróżnień – w tym japońską nagrodę "1994 Good Design Grand Prize" czy "Most Beautiful Estate" we Włoszech.

Na żółto
Seria 850 była dostępna w wielu opcjach z różnymi jednostkami napędowymi. Model, który cieszył się największym zainteresowaniem, zaprezentowano podczas targów motoryzacyjnych Genewa 1994. Wersja T5R w charakterystycznym żółtym kolorze nie dała się pomylić z żadnym innym samochodem.

Specjalna wersja została wyprodukowana w limitowej serii 2 500 egzemplarzy. Turbodoładowany silnik z intercoolerem generował moc 240 koni mechanicznych i moment obrotowy 330 Nm. Samochód posiadał pakiet stylizacyjny, specjalny układ wydechowy oraz 17" obręcze kół Titan.

Wszystkie egzemplarze sprzedały się w ciągu kilku tygodni. Volvo zadecydowało o wyprodukowaniu takiej samej ilości pojazdów w kolorze czarnym, a następnie 2 500 aut w kolorze zielonym Dark Green.

Od samego początku prasa nazywała Volvo 850 najbezpieczniejszym samochodem świata. W 1995 roku zaprezentowano kolejną nowość w tej właśnie dziedzinie: "850" jako pierwszy zostało wyposażone w boczne poduszki powietrzne.

Na cztery łapy
Volvo 850 AWD – pierwszy model w historii marki z napędem na cztery koła – ujrzał światło dzienne w 1996 roku. Volvo 850 AWD było wyposażone w sprzęgło wiskotyczne odpowiedzialne za dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Jeśli występowała różnica w prędkości obrotowej przedniej i tylnej osi, wówczas elektroniczny system TRACS kierował część momentu obrotowego do napędu tylnych kół.

Odmiana 850 AWD otrzymała nowy turbodoładowany silnik o mocy 193 KM. Warto podkreślić, że to właśnie model "850" utorował drogę późniejszym modelom z serii XC.

1996 był ostatnim rokiem produkcji Volvo 850. Kiedy model przeszedł gruntowny lifting, nazewnictwo gamy modelowej uległo zmianie. Limuzynę nazwano S70, natomiast kombi – V70. W sumie zbudowano 1 360 522 egzemplarze w różnych wersjach i odmianach nadwozia. Dla marki Volvo – wytwarzającej wówczas około 400 000 pojazdów rocznie – był to ogromny sukces.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane