/  / Volkswagen Touran - Stary, ale ciągle jary

TEST | Volkswagen Touran - Stary, ale ciągle jary

IBRM Samar|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Volkswagen Touran to obecnie jeden z najdłużej produkowanych modeli Volkswagena. Wytwarzany w Wolfsburgu od 2003 roku zaliczył dwie modernizacje, w 2006 i w 2010 roku. Mimo upływających lat auto wydaje się wciąż ważnym graczem w segmencie kompaktowych minivanów. Postanowiliśmy sprawdzić jak miewa się poczciwy Touran.

Bazujący na powiększonej płycie podłogowej Golfa V był uzupełnieniem gamy pojazdów wielofunkcyjnych firmy, wpasowując się pomiędzy Golfa Plus oraz Sharana. To właśnie w tym modelu debiutował elektromechaniczny układ kierowniczy, który był nowością u Volkswagena, jak również w całym segmencie. Touran to też pierwsze auto niemieckiego producenta, pod którego maską oferowany był silnik 2.0 TDI (zastępujący znaną jednostkę 1.9 TDI).
W 2006 roku Touran przeszedł lifting, a w tym samym roku na Bologna Motor Show przedstawiono pierwszego CrossTourana – jako „szaloną” wersję z podniesionym o 2 cm zawieszeniem i drobnymi zmianami stylizacyjnymi.
Obecna edycja modelu debiutowała w 2010 roku. Oficjalnie nazwana została drugą generacją pojazdu, choć tak naprawdę wszystkie zmiany należy uznać za duży face-lifting. W celu odświeżenia auta i dopasowania do konkurencji, zastosowano kilka nowoczesnych rozwiązań m.in. innowacyjny system asystujący przy parkowaniu, adaptacyjne zawieszenie czy nowatorski system oświetlenia. Samochód zyskał nieco na urodzie, poprawiono aerodynamikę, a do oferty trafiły zmodernizowane silniki wysokoprężne z wtryskiem common-rail.

Długość to nie wszystko
Volkswagen Touran jest jednym z krótszych w swoim segmencie. Samochód mierzy 4 397 mm długości, a mniej mają tylko trzy modele - SEAT Altea (4 280 mm), Ford C-Max (4 380 mm) i Renault Scenic (4 344 mm). Stara płyta podłogowa oznacza również jeden z najkrótszych rozstawów osi - 2 677 mm. Mniej ma tylko Altea (2 576 mm) i C-Max (2 648 mm).

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Touran
Opel Zafira Tourer
Kia Carens
Wersja   Highline Cosmo XL
Cena bazowej wersji [PLN] 106 490 113 350
(108 350 po rabacie)  
100 490
Długość [mm] 4397 4658 4525
Szerokość [mm] 1794 1884 1820
Wysokość [mm] 1674 1685 1610
Rozstaw osi [mm] 2678 2760 2750
Bagażnik min/max [litry] 695/1989 710/1860 536/1667
Masa własna/DMC [kg] 1504/2190 1673/2405 1492/2110
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 205/55/R16 225/50/R17 225/45/R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Pudełkowate nadwozie, które również zdradza wiek konstrukcji, kryje jednak bardzo przestronne wnętrze, które jest jednym z największych atutów tego pojazdu. Na szczególne uznanie zasługują możliwości transportowe auta. Standardowo bagażnik może pomieścić 695 litrów. Dla porównania, główny konkurent Tourana na rynku niemieckim, czyli Opel Zafira Tourer ma bagażnik o pojemności 710 litrów. Obydwa modele muszą jednak uznać wyższość budżetowej Dacii Lodgy, która oferuje bagażnik o poj. 827 litrów. W sytuacjach awaryjnych, kiedy trzeba złożyć drugi rząd siedzeń, Volkswagen może przewieźć aż 1 989 litrów, o 129 litrów więcej od Opla. Dacia jednak po całkowitym demontażu trzeciego rzędu i złożonym drugim rzędzie zwiększa swoją przestrzeń ładunkową do rekordowych w segmencie 2 617 litrów.

Oszczędzanie kosztuje
Testowany przez nas egzemplarz wyposażony był w sztandarowy silnik wysokoprężny Volkswagena o poj. 2 litrów, mocy 140 KM i manualną, sześciobiegową skrzynię biegów. Taki napęd bardzo dobrze radzi sobie z masą pojazdu przekraczającą półtorej tony. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 9,9 sekundy, zaledwie o 0,1 sekundy wolniej od Zafiry Tourer z 2-litrowym dieslem o mocy 165 KM. W kategorii diesli o mocy 140 KM, najlepiej przyspiesza Ford C-Max (9,6 sek.).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Touran
Opel Zafira Tourer
Kia Carens
Wersja   Highline Cosmo XL
Cena bazowej wersji [PLN] 106 490 113 350
(108 350 po rabacie)
100 490
Budowa silnika/paliwo Diesel R4 16V Common-Rail Diesel R4 16V Common-Rail Diesel R4 16V Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1968 1956 1685
Moc [KM/obr./min] 140/4200 165/4000 136/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 320/1750-2500 350/1750-2500 330/1750-2500
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,9 9,8 10,4
Prędkość maksymalna [km/h] 201 208 191
Spalanie miasto [l/100km] 6,5 6,5 6,2
Spalanie trasa [l/100km] 4,6 4,5 4,4
Spalanie średnie [l/100km] 5,3 5,3 5,1

Archaicznie ale wygodnie
Wygodne i przyzwoicie wyprofilowane fotele sprawiają, iż jazda Touranem może być naprawdę przyjemna nawet na kilkuset kilometrowych odcinkach. Całkiem nieźle wygląda też sytuacja z tyłu, gdzie mamy do czynienia z trzema niezależnymi fotelami, które możemy do woli przesuwać i składać. To wszystko zapewnia optymalny komfort dla kompletu pasażerów z tyłu. Dla chętnych istnieje jeszcze możliwość doposażenia Tourana w dwa dodatkowe siedzenia w trzecim rzędzie, które są chowane w podłodze. Jednak nic za darmo. Opcję tę wyceniono na 3 450 PLN. Należy jeszcze pamiętać, że przy rozłożonym trzecim rzędzie siedzeń, pojemność bagażnika zmniejsza się do absolutnego minimum, tj. 121 litrów.
 
Jeśli chodzi o resztę wnętrza, to szału nie ma, głównie ze względu na wiek konstrukcji i prosty design, ale… dzięki tej prostocie panuje porządek, który ułatwia nam korzystanie z poszczególnych urządzeń podczas jazdy. Do tego wszystkiego należy dodać jeszcze mnogość wszelkich schowków, gdzie można rozmieścić różne drobiazgi.

Ekonomiczna jazda
To, co zasługuje najbardziej na uznanie to niskie spalanie jednostki w testowanym egzemplarzu. Jadąc w pięć dorosłych osób przy prędkościach autostradowych samochód spalał niecałe 7 l/100 km. Podróżowanie z szybkością 90-110 km/h pozwala uzyskać spalanie poniżej 5 l/100 km. Biorąc pod uwagę mało opływową bryłę pojazdu i masę blisko 2 ton (z pasażerami i bagażem), wyniki te należy uznać za więcej niż satysfakcjonujące. A dla osób, które potrzebują jeszcze więcej mocy, przygotowano wersję o mocy 177 KM. Ten wariant napędu oferowany jest jednak tylko w połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Ponadto w ofercie znalazł się jeszcze diesel o poj. 1.6 litra (105 KM) oraz dwie doładowane jednostki benzynowe – 1.2 TSI (105 KM) i 1.4 TSI (140 KM).



Jeśli Touran to który?
W Polsce model ten dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Highline oraz Cross. Ceny auta zaczynają się od 75 090 zł. Warto zauważyć, że dokładając 710 zł można stać się posiadaczem dwóch Dacii Lodgy w podstawowej specyfikacji.

Najchętniej wybieraną przez Polaków konfiguracją Tourana jest ta z 2-litrowym ropniakiem o mocy 140 KM i 6-biegowym manualem w wersji Highline, czyli dokładnie ten sam wariant jak prezentowany egzemplarz. Za takie auto trzeba zapłacić minimum 106 490 PLN. Za dodatkowe 12 900 PLN Volkswagen dorzuca kolejne 37 KM i 6-stopniowe DSG. Osoby z mniej zasobnym portfelem zachęcamy do wybrania się na jazdę testową Touranem z silnikiem 1.4 TSI (140 KM), za którego w całkiem przyzwoitej wersji Comfortline zapłacić trzeba 89 890 PLN.

Poniżej przedstawiamy ceny przeglądów okresowych oraz części zamiennych testowego Tourana, a także przykładowych konkurentów:

CZĘŚCI I EKSPLOATACJA

Volkswagen Touran****
Opel Zafira Tourer**  
Kia Carens***
Wersja silnikowa 2.0 TDI (140 KM) 2.0 CDTi (165 KM) 1.7 CRDi (136 KM)
Paliwo Diesel Diesel Diesel
KOSZTY PRZEGLĄDÓW GWARANCYJNYCH*
Przegląd po 30 000 km 740 539 890
Przegląd po 60 000 km 870 940 1200
Przegląd po 90 000 km 870 539 1100
CENY PODSTAWOWYCH CZĘŚCI EKSPLOATACYJNYCH*
Klocki hamulcowe przód/tył 340/240 425 (1075 z tarczami)/
386 (1166 z tarczami)
467/319
Tarcze hamulcowe przód/tył 560/400 954 (1075 z klockami)/
1118 (1166 z klockami)
713/1107
Filtr cząstek stałych 7560 8260 9800
Tarcza sprzęgła 1320 1264 (z dociskiem);
605 (ewentualny wysprzęglik)
1130 (z dociskiem)
* ceny brutto [PLN]
** przeglądy co 30 tys km lub co 1 rok
*** przeglądy co 30 tys km lub co 2 lata
**** w trybie LongLife (przeglądy co 30 tys km lub co 2 lata)

Podsumowanie
Touran to udana konstrukcja, która nie chce się zestarzeć. Zwykły, prosty w obsłudze, nie rzucający się w oczy samochód rodzinny. Przy tym funkcjonalny i oszczędny. Precyzyjny układ kierowniczy i dobrze zestrojone zawieszenie pozwalają również dynamicznie wejść w zakręt, bez obawy o nadmierne przechyły nadwozia. Ponadto dobre wyciszenie wnętrza sprawia, że w tym samochodzie można spędzić miłe chwile z rodziną podczas wakacyjnych wojaży. A na co dzień płaska podłoga zmienia Tourana w małą ciężarówkę.

Zalety:
- przestronna kabina,
- ogromny bagażnik,
- intuicyjna obsługa,
- trzy niezależne fotele z wzdłużną regulacją,
- dobrze wyciszone wnętrze.

Wady:
- archaiczny projekt wnętrza,
- wysoka cena w porównaniu do francuskiej konkurencji,
- tylko 2 lata gwarancji mechanicznej.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane