/  / Volkswagen Touran - lepszy niż myślisz

TEST | Volkswagen Touran - lepszy niż myślisz

Volkswagen Touran 2015
© IBRM Samar
Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015

Nowy Touran wygląda lepiej od swojego kanciastego poprzednika, jest tak samo funkcjonalny, a w topowej wersji z 2-litrowym dieslem zapewnia bardzo komfortowe warunki podróżowania. To jedno z tych aut, do którego trudno mieć zastrzeżenia.

Touran prezentuje się jak typowy Volkswagen. Nie ma żadnych stylistycznych smaczków, którymi kusi konkurencja i w zasadzie niczym się nie wyróżnia. W tłumie aut na ulicy jest tym nie przykuwającym spojrzenia "szarym przeciętniakiem". Taka stonowana stylistyka ma swoje zalety. Mało wyrafinowana sylwetka skrywa przepastne wnętrze, które można w łatwy sposób dostosować do aktualnych potrzeb i to jest bez wątpienia największy atut tego modelu. Samochód został zaprojektowany od podstaw w jednym celu: aby zapewnić pasażerom jak najwięcej przestrzeni. Z zewnątrz trochę przypomina mniejszego Golfa Sportvana, z którym dzieli wspólną płytę podłogową MQB, jednak w każdym wymiarze jest większy niż on.


Do testów otrzymaliśmy topową wersję z siedmioma miejscami. Trzeci rząd siedzeń oczywiście nie zapewnia wystarczającej ilości miejsca dla osób dorosłych, ale w sytuacjach awaryjnych można kogoś przewieźć. Każdy fotel drugiego rzędu, który ma wyżej umieszczone siedziska niż pierwszy,  posiada możliwość odrębnej regulacji przód/tył w zakresie 20 cm oraz regulacji pochylenia oparcia. Co ważne z punktu widzenia rodzin, każdy fotel posiada zaczepy ISOFIX (także te schowane w podłodze bagażnika). Duża powierzchnia przeszklona i nisko poprowadzona linia okien sprawiają, że dzieci w tylnych fotelikach nie znudzą się tak szybko. Po złożeniu trzeciego i drugiego rzędu siedzeń, powstaje płaska podłoga i przestrzeń bagażowa o poj. 1 980 litrów. Co więcej, składany na płasko fotel pasażera umożliwia przewiezienie dłuższych przedmiotów. W standardowym położeniu bagażnik może pomieścić 743 litry, a po maksymalnym przesunięciu do przodu, rekordowe 834 litry. To naprawdę dużo. Samochód może więc służyć za wygodną taksówkę lub praktyczną bagażówkę (ładowność to aż 740 kg!) i z każdej roli wywiązuje się wzorowo. Tego oczekują od vana jego nabywcy.

Projekt wnętrza deski rozdzielnej znany jest z innych modeli Volkswagena, m.in. z kompaktowego Golfa. Ergonomia i jakość wykończenia zaskakują bardzo pozytywnie, biorąc pod uwagę z jakim typem pojazdu mamy do czynienia. Testowa wersja Highline z wyposażeniem dodatkowym zadowoli większość kierowców. Jakość materiałów i ergonomia użytkowania stoją na bardzo wysokim poziomie. Większość elementów wymaga oczywiście dopłaty, ale są wyjątki, takie jak np. trzystrefowa klimatyzacja, czy aktywny tempomat, które w specyfikacji Highline są seryjne. Bardzo atrakcyjnie podczas jazdy nocą prezentują się podświetlone listwy wykończeniowe. Eleganckie oświetlenie kabiny może nie jest tak bardzo ważne i każdemu potrzebne, ale bardzo pozytywnie wpływa na odbiór samochodu. Dla osób ceniących sobie rodzinny charakter auta, wadą może być brak dodatkowego lusterka szerokątnego do obserwacji dzieci z tyłu.


Prezentowany egzemplarz wyposażony został w 2-litrowy silnik Diesla o mocy 150 KM i manualną 6-biegową skrzynię biegów. Trzeba przyznać, że to optymalny napęd do tego auta, szczególnie okazujący zalety podczas podróży drogami szybkiego ruchu. Prędkości autostradowe nie robią na nim specjalnego wrażenia, a spory zapas momentu obrotowego (340 Nm dostępnych od 1 750 obr/min), zapewniają dobry ciąg w każdej sytuacji drogowej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 9,2 sekundy i prędkość maksymalna 212 km/h, to wartości więcej niż wystarczające w polskich warunkach.

Docenić należy doskonałe wyciszenie wnętrza. To nie tylko kwestia odpowiedniej ilości materiałów wygłuszeniowych, ale także dobrze zestopniowanej przekładni. Przy 140 km/h silnik obrotomierz pokazuje niespełna 2 400 obr/min. Zużycie paliwa jest adekwatne do tego, co oferuje samochód. Podczas jazdy z maksymalną dopuszczoną w Polsce prędkością, zużycie paliwa wynosi ok. 7 l/100 km, choć wiele zależy od siły i kierunku wiatru. Ten ostatni czynnik ma też duży wpływ na zachowanie się pojazdu na drodze. Silne boczne podmuchy są odczuwalne podczas jazdy z większymi prędkościami, więc trzeba mieć to na uwadze np. podczas wyprzedzania tira czy podczas opuszczaniu obszaru z barierami dźwiękochłonnymi.

Prowadzenie i zachowanie się auta na zakrętach, pomimo wyżej położonego środka ciężkości, zasługuje na uznanie. Układ kierowniczy jest dość bezpośredni jak na vana, a zawieszenie sztywne, szczególnie porównując z francuską konkurencją w postaci np. Citroena C4 Picasso. Z oponami o rozmiarze 215/55 R17 zapewnia wystarczający komfort. Dla fanów twardszego zawieszenia, w zamian za mniej komfortowe resorowanie, producent przewidział 18 calowe felgi z niskoprofilowymi oponami o rozmiarze 225/45R18 (dopłata 2 690 zł).


Kupując Tourana nabywca może sobie doposażyć go w szereg bardziej lub mniej przydatnych opcji. Na uwagę zasługują te odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Samochód może też być wyposażony w system automatycznej regulacji odległości od poprzedzającego auta (ACC), w system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście (City), system wspomagający jazdę w korku, aktywny system ochrony pasażerów, system Side Assist z asystentem parkowania oraz w Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie samochodem z przyczepą. Po raz pierwszy w Touranie kierowca ma możliwość wyboru trybu jazdy i możliwość zakupu wersji z reflektorami z diodami LED, które bardzo równomiernie oświetlają drogę i mają duży zasięg już w trybie świateł mijania. Nowością jest funkcja "Easy Open", dzięki której pokrywa bagażnika unosi się automatycznie, gdy osoba stojąca za autem wykona odpowiedni ruch stopą. Podobnie jak u konkurentów z Francji, w opcji pojawiły się fotele z masażem. Po doświadczeniach z Golfem wiemy, że warto je zamówić. Podczas dłuższych podróży taki masaż naprawdę się przydaje. Jeżeli jest coś co irytuje, to system wykrywający zmęczenie kierowcy. Nie do końca wiadomo jak on działa, a komunikaty "o zmęczeniu" pojawiają się dość chaotycznie.

Podsumowanie
Touran ma przewagę nad Golfem Sportvanem nie tyko dzięki większym wymiarom zewnętrznym, ale także dzięki trzem oddzielnym fotelom w drugim rzędzie oraz opcjonalnym fotelom chowanym w podłodze bagażnika. Tak naprawdę jego funkcjonalność sprawia, że zakup większego Sharana przestaje mieć sens, chyba że ktoś  regularnie wykorzystuje 7 miejsc. Kto wie, może w ramach wdrażanych oszczędności i ogólnego trendu rynkowego, Sharan niebawem zniknie z rynku. Touran został doskonale przygotowany na tę ewentualność. To przemyślany, choć mało rzucający się w oczy samochód. Właściwie z poważnych wad w polskich warunkach ma tylko jedną, czyli wysoką cenę. Wersja Highline z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM i 6-biegową manualną skrzynią biegów kosztuje 112 390 zł, a po dorzuceniu kilku dodatków z łatwością przekracza poziom 150 tys. zł. To już rewir Multivana…

Zalety:
- funkcjonalność,
- wykończenie,
- napęd.

Wady:
- cena,
- brak lusterka do obserwacji dzieci,
- podatność na boczne podmuchy wiatru.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane