/  / Volkswagen Touran 2.0 TDI DSG Highline R-line - Dla tych, co kochają podróże

TEST | Volkswagen Touran 2.0 TDI DSG Highline R-line - Dla tych, co kochają podróże

Volkswagen Touran 2015
© IBRM Samar
Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Minivan Volkswagena nie tylko świetnie jeździ, ale równie dobrze wygląda. 190 koni i stylizacyjny pakiet R-line robią swoje. Także na koncie bankowym właściciela auta.

Choć moda na minivany trochę jakby minęła i dziś większą popularnością cieszą się SUV-y,  to jednak większe firmy nadal oferują te praktyczne i rodzinne  - w pełnym tego słowa znaczeniu - samochody. W ofercie firmy Volkswagen są takie trzy:  Golf SportsVan, opisywany Touran i największy w gamie – Sharan. W naszym teście prezentujemy drugą generację Tourana (pojawiła się w 2015 roku) w najdroższej wersji Highline z dodatkowym pakietem R- line i najmocniejszym, dwulitrowym turbodieslem. Warto nadmienić, iż w ubiegłym roku Touran zajął pod względem sprzedaży pierwsze miejsce wśród wszystkich vanów oferowanych w Europie.

Pod względem estetycznym  nadwozie Tourana nie odbiega od tego w Tiguanie czy Passacie. Sporo w nim ostrych przetłoczeń i krawędzi, to styl obowiązujący dziś w prawie wszystkich modelach firmy. Pakiet R-line dodaje minivanowi bardziej rasowego wyglądu, zmieniono na plus zderzaki (na przednim duże wloty powietrza, na tylnym dyfuzor z podwójnym układem wydechowym), na grillu i relingach dachowych jest więcej chromu, dodatkowe nakładki poszerzyły progi. Tiguana zbudowano na modułowej płycie MQB (tej samej, na której powstał Golf 7). W porównaniu z poprzednią generacją poprawiły się wymiary zewnętrzne auta, jego długość wynosi prawie 453 cm, a rozstaw osi to pokaźne 279 cm. Ten ostatni parametr wzrósł o ponad 11 cm, co przełożyło się na ilość miejsca w kabinie.


Ten „tylko kompaktowy” minivan jest wyjątkowo wygodny. Na przednich fotelach siedzi się wybornie, są właściwie wyprofilowane, mają szerokie i wysokie siedziska, zapewniające pełne podparcie nóg, co jest anatomicznym wyjątkiem w dzisiejszych autach. Siedzisko kierowcy można też wydłużyć. Jeśli komuś to ciągle nie wystarcza, może skorzystać z masażu pleców - działa znakomicie. Z tyłu kabiny mamy trzy indywidualne, przesuwane i składane fotele o rozmiarze już bardziej młodzieżowym. W bagażniku schowano jeszcze dwa dodatkowe fotele, nigdy nie wiadomo, czy nasze pociechy nie zaproszą kogoś na lunch. W sumie Touranem podróżować może łącznie 7 osób.  Standardowo bagażnik oferuje „tylko” 834 litry pojemności, po złożeniu trzeciego i drugiego rzędu siedzeń  - 1857 litrów. I mamy luksusowo wykończone auto dostawcze.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Touran  
Ford Grand C-MAX
Opel Zafira Tourer
Wersja   2.0 TDI DSG Highline 2.0 TDCi PowerShift Titanium 2.0 CDTI Ecotec Elite
Cena bazowa wersji [PLN] 128590 114100   117050
Długość [mm] 4527 4520 4666
Szerokość z lusterkami [mm] 1829 1858 1928
Wysokość [mm] 1659 1684 1685
Rozstaw osi [mm] 2791 2788 2760
Bagażnik min/max [litry] 834 / 1980 439 / 1742 650 / 1860
Masa własna/DMC [kg] 1540 / 2240 1605 / 2300 1685 / 2425

Przymiotnik luksusowe jest tu w pełni uzasadniony. Pod względem jakości wykończenia wnętrza Touran jest niedościgniony w tej klasie aut. I ta prosta, od lat taka sama, intuicyjna obsługa przyrządów. Konserwatyzm siłą Volkswagena, choć też nie do końca, bo pojawił się system głosowej obsługi nawigacji, radia i telefonu, którego nauczyć się trzeba od początku. Pierwsze próby nie do końca wypadły pomyślnie i byłem chyba nieco tym wszystkim poirytowany, bo  system poprosił mnie nagle o zniżenie głosu i spokojniejsze wydawanie poleceń. Maszyna gada już z człowiekiem. Co będzie jutro, czy podczas jazdy poda mi kubek z kawą?


Mocnym punktem minivana jest silnik. 190 koni i 440 Nm „zarządzane” przez 6-biegową przekładnię DSG robią wrażenie. Taki zespół napędowy przyspiesza Tourana do setki w 8,2 sekundy. W mieście, przy spokojnej jeździe spalanie wyniosło 7,4 litra ON na 100 km. W korkach, przy nerwowym stylu poruszania się (i bezsensownym wyprzedzaniu) oraz wyłączonym systemie start-stop (którego szczególnie w dieslu nie lubię) spalanie wzrosło do 9 litrów. Na trasie jest mniejsze, choć w dużej mierze też zależy od stylu jazdy (około 6 litrów). Przekładnia DSG powinna być już chyba standardem, przyjemność prowadzenia samochodu rośnie wówczas zdecydowanie. Kto lubi zmieniać biegi, może pobawić się łopatkami przy kierownicy lub lewarkiem, jednak to pierwsze rozwiązanie wydaje się być wygodniejsze. W programie „sport” (ustawienie „S” w skrzyni biegów) osiągi zmieniają się nie do poznania. Skrzynia dobiera tak przełożenia, by skorzystać z optymalnych dla osiągów obrotów silnika. Wartości przyspieszeń, jak na Diesla, robią duże wrażenie.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Touran
Ford Grand C-MAX
Opel Zafira Tourer
Wersja   2.0 TDI DSG Highline 2.0 TDCi PowerShift Titanium 2.0 CDTI Ecotec Elite
Cena bazowa wersji [PLN] 128590 114100 117050
Budowa silnika/paliwo Turbodiesel, common-rail, R4 16V Turbodiesel, common-rail, R4 16V Turbodiesel, common-rail, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1968 1997 1956
Moc [KM/obr./min] 190 / 3500 170 / 3500 170 / 3750
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 400 / 1900-3300 400 / 2000 – 2500 350 / 1750-2500
Skrzynia biegów Automatyczna, dwusprzęgłowa, 6-biegowa Automatyczna, dwusprzęgłowa, 6-biegowa Automatyczna, 6-biegowa
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 220 209 205
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,2 8,8 10,1
Spalanie miasto [l/100km] 5,3 5,6 8,2
Spalanie trasa [l/100km] 4,2 4,6 4,8
Spalanie średnie [l/100km] 4,6 5,0 6,1

Regulowana jest także twardość amortyzatorów i tym warto również się zająć. Na gorszej drodze sprawdzi się tryb komfortowy, na równej nawierzchni - normalny. Gdy chcemy pojechać ostrzej, włączmy tryb sportowy, twardsze zawieszenie to bezpieczniejsze pokonanie ostrego zakrętu. Z systemów poprawiających komfort podróży warto wymienić też aktywny tempomat. Aby stać się właścicielem tak dobrze wyposażonego i komfortowego minivana ze sportowym zacięciem bankowe konto trzeba pomniejszyć o okrągłą sumkę co najmniej 135 tys. zł (w tym pakiet R-line kosztujący 6,2 tys. zł).  W podstawowej wersji wyposażenia Trendline i z małym silnikiem 1.2 Touran jest blisko o połowę tańszy. Ale nie czarujmy się, cały jego urok w jednej chwili pryśnie.

Autor: Janusz Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane