/  / Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI – Bliski perfekcji

TEST | Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI – Bliski perfekcji

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Touareg zawsze trzymał poziom, a jego druga generacja jeszcze bardziej odjechała konkurencji. W artykule prezentujemy wrażenia z jazdy wersją 3.0 V6 TDI Perfectline z pakietem R Style.

Touareg drugiej generacji miał premierę w 2010 roku. W zeszłym roku pojazd przeszedł drobną modyfikację, nieznacznie odświeżono głównie przednią część nadwozia, niewielkim zmianom poddano wnętrze, poprawiono też wyposażenie standardowe.

4,8-metrowe nadwozie ma ponadczasowy design i skrywa obszerną kabinę oraz duży bagażnik. Stylizacja Touarega, tak jak innych modeli Volkswagena, nie jest ani ekstrawagancka, ani udziwniona. Taki spokojny, wolniej starzejący się design ceni sobie wielu nabywców. Lifting przeprowadzony w 2015 roku sprawił, że niemiecki SUV będzie się podobał jeszcze dłużej. Pakiety  stylizacyjne R Style (zewnętrzny i wewnętrzny) to kilkanaście dodatków (m.in. chromowane listwy  w nadwoziu, różne inkrustacje w kabinie), które z pewnością mogą się podobać, a przede wszystkim sprawiają, że nasz Touareg wyróżnia się na tle wersji pozbawionych pakietu. Osobiście  mógłbym się obyć bez pakietu stylizacyjnego tym bardziej, że wymaga sporej dopłaty, a liczne i najbardziej istotne zalety auta dostajemy... w standardzie.

Wnętrze Touarega jest dość nowoczesne i co ważne, absolutnie pozbawione niepotrzebnych „wodotrysków”. Kabina jest wykonana wyjątkowo solidnie, trudno będzie wśród bezpośrednich konkurentów znaleźć tak porządnie wykończony samochód. Jakość tworzyw jest wysoka, a montaż precyzyjny. Z przodu jest dużo miejsca w każdym  kierunku, zarówno na nogi jak i nad głową. Z tyłu jest nieco mniej, przestrzeń nad głowami ogranicza trochę dach panoramiczny, ale osoby o wzroście do  185 cm nie powinny tego odczuć. Fotele Touarega są obszerne i wygodne, a dzięki elektrycznej regulacji w szerokim zakresie każdy powinien znaleźć dla siebie wygodną pozycję. Komfort jest bardzo wysoki, nawet na dłuższej trasie jazda tym SUV-em nie jest tak męcząca jak w wielu autach konkurencji.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Touareg
Jeep Grand Cherokee
Toyota Land Cruiser
Wersja   3.0 TDI V6 Perfectline R-Style 3.0 CRD Quadra Trac II Overland 2.8 D-4D Executive
Cena bazowa wersji [PLN] 297 990 292 000   289 000
Długość [mm] 4801 4822 4760
Szerokość [mm] 1940 1943 1885
Wysokość [mm] 1709 1781 1890
Rozstaw osi [mm] 2893 2915 2790
Bagażnik min/max [litry] 580 / 1642 457 / 1554 621 / 1934
Masa własna/DMC [kg] 2110 / 2880 2355 / 2949 2270 / 2930
Rozmiar kół/opon 265 / 50 R19 265 / 50 R20 265 / 60 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane / tarczowe tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane

O turbodieslu 3.0 V6 TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa można mówić niemal w samych superlatywach. Pod maską pracuje sześć cylindrów, co wpływa pozytywnie na kulturę pracy jednostki, która działa cicho i równomiernie. Nie bez znaczenia są parametry silnika, który tak „na papierze”, jak i w praktyce wypada znakomicie. 262 KM mocy, 580 Nm momentu obrotowego i 7,3 sekundy do setki mówią same za siebie. Samochód przyspiesza – jak na ponad dwu tonowego SUV-a – znakomicie. Na autostradzie „połyka” wyprzedzane samochody z łatwością. Niutonometry docenimy też poza drogami utwardzonymi, w terenie Touareg porusza się niczym czołg (na tle podobnych aut). Automatyczna, 8-biegowa przekładania Tiptronic sprawnie, bez szarpnięć zmienia przełożenia. Gdy dodamy do tego zawieszenie, pozwalające szybko pokonywać zakręty i skuteczne hamulce to mamy SUV-a, którym jazda sprawia wiele przyjemności. W tej dziedzinie Touareg jest niewątpliwym liderem.

Według  danych producenta auto spala średnio 6,6 litra ON na 100 km. W praktyce, jak to zwykle bywa potrzebuje więcej, w mieście 9-10 litrów, na trasie można utrzymać się poniżej 7 litrów. Zużycie na trasie pozwala obniżyć „funkcja żeglowania” odłączająca napęd, gdy ten nie jest potrzebny a samochód może poruszać się „siłą rozpędu”.

Testowany pojazd w wersji Perfectline miał wiele różnych systemów i asystentów. By omówić je wszystkie dokładnie objętość tekstu wzrosła by wielokrotnie, dlatego opiszemy tylko kilka wybranych. Bardzo przypadł nam do gustu system pozwalający na wybór „trybu jazdy”. Zastosowane pneumatyczne zawieszenie pozwala dostosować prześwit auta do warunków na drodze. Standardowo wynosi on 20 cm. Tryb offroad podnosi nadwozie i nieco usztywnia amortyzatory, by ułatwić pokonywanie przeszkód terenowych. Tryb comfort sprawdził się na drogach asfaltowych o niskiej jakości nawierzchni. Na autostradzie najkorzystniej wybrać program sport (obniżone nadwozie) lub normal (pośrednie ustawienia).

Ciekawym rozwiązaniem są umieszczone w bagażniku przyciski zwalniające oparcia dzielonej tylnej kanapy, obok nich znajduje się zdjęcie blokady składanego haka holowniczego. Gdy hak nie jest już potrzebny, można go złożyć ukrywając pod zderzakiem. Kolejny przycisk pozwala obniżyć tylne zawieszenie, co może okazać się pomocne, gdy chcemy włożyć do bagażnika ciężkie przedmioty. Kufer oferuje 580 litrów pojemności, po złożeniu kanapy uzyskujemy 1642 litry.

Terenowo-rekreacyjny Volkswagen jest uniwersalny. Doskonale radzi sobie na autostradzie, nie boi się terenu, nawet tego bardziej wymagającego, może też holować przyczepę do 3,5 tony. To go predysponuje do zróżnicowanych zadań. Wiele konkurencyjnych SUV-ów tego nie potrafi, owszem na asfalcie mogą być równie dobre, ale często nie są przygotowane już tak dobrze do jazdy w trudniejszym terenie. Volkswagen należy do nielicznych aut, które udanie łączą cechy SUV-ów i rasowych terenówek.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Touareg
Jeep Grand Cherokee  
Toyota Land Cruiser
Wersja   3.0 TDI V6 Perfectline R-Style 3.0 CRD Quadra Trac II Overland 2,8 D-4D Executive
Cena bazowa wersji [PLN] 297 990 292 000 289 000
Budowa silnika/paliwo Turbodiesel, V6 24V Turbodiesel, V6 24V Turbodiesel, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 2967 2987 2755
Moc [KM/obr./min] 262 / 3800 250 / 4000 177 / 3400
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 580 / 1750-2500 570 / 1600-2800 450 / 1600-2400
Skrzynia biegów 8-stopniowa, automatyczna 8-stopniowa, automatyczna 6-stopniowa, automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 225 190 188
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,3 8,2 12,7
Spalanie miasto [l/100km] 7,7 9,3 9,2
Spalanie trasa [l/100km] 6,0 6,5 6,3
Spalanie średnie [l/100km] 6,6 7,5 7,4

Mimo silnej konkurencji, szczególnie ze strony Jeepa Grand Cherokee, Toyoty Land Cruiser, Mazdy CX-9 czy Forda Edge, Volkswagen Touareg wychodzi z wszelkich porównań obronną ręką. W swojej klasie jest niewątpliwym „numerem jeden”. Jednak trzeba pamiętać, że wysoka jakość wykonania, nowoczesna technika i bogate wyposażenie kosztują. Testowany pojazd w wersji Perfectline z pakietem R Style to wydatek równy 297.990 zł. Za podstawowego Touarega z tą samą jednostką zapłacimy 244.390 zł i ta wersja wydaje się optymalna. Touareg nie jest najtańszy w klasie, ale jest bez wątpienia wart wydanych pieniędzy.

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane