/  / Volkswagen Tiguan – na drodze i bezdrożu ku doskonałości

TEST | Volkswagen Tiguan – na drodze i bezdrożu ku doskonałości

Volkswagen Tiguan 2016
© IBRM Samar
Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016Volkswagen Tiguan 2016

Debiutujący w 2007 roku kompaktowy crossover Volkswagena okazał się strzałem w dziesiątkę. Od tamtego czasu sprzedano 2,8 mln sztuk modelu pierwszej generacji. Nowy Tiguan właśnie trafił do polskich salonów, a jego producent zapewnia, że pod każdym względem jest lepszy od poprzednika. Sprawdzamy, na ile te zapowiedzi mają pokrycie w rzeczywistości.

Z udziałem ponad 30% SUV-y są najszybciej rosnącym segmentem motoryzacyjnego rynku. Wśród nich znacznie zwiększyła się też sprzedaż modeli kompaktowych. Według prognoz, w ciągu najbliższych czterech lat popyt na nie wzrośnie na całym świecie o ponad 2 miliony sztuk. Nic więc dziwnego, że właśnie od Tiguana Volkswagen rozpoczął poszerzanie oferty SUV-ów zapowiadając, że do końca bieżącej dekady będzie miał w każdym ważnym segmencie rynku co najmniej jeden model tego rodzaju.

Mniejszy brat Touarega zadebiutował jako koncept podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles, w 2006 roku. W następnym roku, podczas targów we Frankfurcie, Volkswagen pokazał już wersję seryjną auta, którego nazwa stanowi połączenie słów Tiger i Iguan. W 2011 roku model został poddany face liftingowi. Zyskał wówczas m.in. nowe reflektory, atrapę chłodnicy i zderzak. Pierwsza generacja produkowana była do 2015 roku.

Niemiecka solidność
W porównaniu do poprzednika, nowy Tiguan jest dłuższy, szerszy i niższy; jest również od niego lżejszy i przestronniejszy, bezpieczniejszy i dynamiczniejszy, lepiej przystosowany do jazdy w terenie, a jednocześnie bardziej komfortowy. I – jak zapewnia producent - jest również bardziej przystępny. Czy to zatem samochodowy ideał? Pytanie postawione nie bez przyczyny, skoro Volkswagen promuje swój najnowszy model hasłem: „doskonałość to dopiero początek”.

Choć niemiecki producent nie jest mistrzem wyrafinowanej stylistyki i Tiguan nie zachwyca oryginalnością, to wygląda nadzwyczaj solidnie. Jego spokojny design może się podobać i na pewno nie zestarzeje się tak szybko, jak wiele bardziej udziwnionych modeli. Wyraziste linie przetłoczeń oraz poziome powierzchnie mają podkreślać sportowy charakter SUV-a.

Tiguanowi pomogła zmiana proporcji nadwozia. Wysokość modelu podstawowego z przednim napędem, w porównaniu do poprzednika, jest o 33 mm mniejsza i wynosi 1 632 mm, szerokość natomiast wzrosła o 30 mm do 1 839 mm. Model jest o 60 mm dłuższy – długość jego nadwozia wynosi 4 486 mm, rozstaw osi zwiększono zaś do 2 681 (o 77 mm). Jest też bardziej aerodynamiczny: współczynnik Cx wynosi 0,32 i jest o 13% niższy niż był w wypadku poprzedniego modelu. Masa nowego Tiguana zmniejszyła się o ponad 50 kg, a sama karoseria jest lżejsza o 12 kg.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Tiguan
Ford Kuga
Mazda CX-5
Wersja   Highline Titanium Plus SkyEnergy
Długość [mm] 4 486 4 524 4 555
Szerokość [mm] 1 839 1 838 1 840
Wysokość [mm] 1 672 1 680 1 670
Rozstaw osi [mm] 2 677 2 690 2 700
Bagażnik min/max [litry] 400 / 1 655 456 / 1 653 503 / 1 758
Masa własna/ dopuszczalna masa całkowita [kg] 1 598 / 2 220 1 641 / 2 230 1 615 / 2 120
Maksymalna masa przyczepy niehamowanej / hamowanej [kg] 750 / 2 500 750 / 2 100 750 / 2 000
Prześwit [mm] 200 197 210
Rozmiar kół/opon 235/55 R18 235/50 R18   225/65 R17

Pojemnie i praktycznie
We wnętrzu niepodzielnie panuje pragmatyzm. Tablicę rozdzielczą ukształtowano tak, by kierowca mógł korzystać wygodnie ze wszelkich urządzeń. Pomiędzy przednimi fotelami dominuje typowa dla SUV-ów, szeroka konsola centralna. Znajduje się na niej pokrętło 4MOTION Active Control sterujące napędem na cztery koła, przez co przypomina ona konsolę Touarega.

Wnętrze jest dłuższe o 26 mm niż w aucie pierwszej generacji i należy do najprzestronniejszych w klasie kompaktowych SUV-ów. Co ciekawe, mimo że nowy model jest niższy od poprzedniego, pasażerowie mają więcej przestrzeni wokół głów. Nie będą też narzekać na brak różnego rodzaju schowków, których jest po prostu mnóstwo. Podróżni na tylnej kanapie mają też do dyspozycji składane stoliczki.

W wyposażeniu seryjnym znajduje się przesuwana tylna kanapa. Gdy jest ona przesunięta w przód, bagażnik ma pojemność 615 litrów, czyli o 145 l. więcej w porównaniu z poprzednikiem. Po złożeniu kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1 655 litrów.

Silnik dla każdego
Volkswagen postarał się też, by nabywca Tiguana znalazł odpowiednią dla siebie jednostkę napędową. Każdy z czterech silników benzynowych o mocy od 92 kW/125 KM do 162 kW/220 KM oraz każdy z diesli osiągających moc od 85 kW/115 KM do 176 kW/240 KM jest mocniejszy i oszczędniejszy niż jednostki dostępne w poprzednim modelu.

Silniki benzynowe mają moc 125, 150, 180 i 220 KM. Silniki wysokoprężne oferowane są także w czterech wariantach mocy: 115, 150, 190 oraz 240 KM. Bazowe jednostki TDI 115 KM i TSI 125 KM oferowane są tylko z napędem na przednie koła i mechaniczną skrzynią biegów. Silniki 1,4 TSI oraz 2,0 TDI o mocy 150 KM można połączyć z napędem 4Motion oraz z przekładnią DSG. Cztery najmocniejsze silniki 2,0 TSI o mocy 180 i 220 KM oraz 2,0 TDI o mocy 190 i 240 KM seryjnie wyposażono w napęd na wszystkie koła 4Motion oraz dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię biegów.



Nie tylko na asfalt
Tiguan nie jest oczywiście królem bezdroży, ale wystarczająco dobrze radzi sobie z daleka od asfaltowych dróg. Jego właściwości jezdne można dopasować do aktualnych warunków korzystając z pokrętła systemu 4MOTION Active Control, który pozwala na wybranie odpowiedniego trybu jazdy, zarówno na asfaltowej drodze, w terenie, jak również na lodzie czy śniegu. W warunkach dobrej przyczepności Tiguan jest napędzany na przednią oś, gdy zaś nastąpi uślizg tych kół, dołącza się napęd na tył.

Tryb „offroad” umożliwia poruszanie się w trudniejszych warunkach terenowych. Do dyspozycji kierowcy pozostaje jeszcze w opcji adaptacyjny system regulacji zawieszenia (DCC), który pozwala na wybranie za pomocą przycisku najlepszego trybu pracy. Elektroniczny system stabilizacji (ESC) również przełącza się w tryb „offroad”, dzięki czemu mogą działać systemy wspomagające wjazd i zjazd ze wzniesienia. Dynamiczne światła skrętne świecą bezpośrednio przed autem jaśniejszym światłem o szerszym zasięgu. Wszystkie te systemy pomogą bezpiecznie pokonać bezdroża, szczególnie takiemu kierowcy, który na co dzień nie ma do czynienia a z offroadem i nie czuje się zbyt pewnie poza asfaltem.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Tiguan
Ford Kuga
Mazda CX-5
Wersja   Highline Titanium Plus SkyEnergy
Cena bazowej wersji [PLN] 155 080 149 100 144 900
Budowa silnika/paliwo Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, turbodoładowany Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, turbodoładowany Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, turbodoładowany
Pojemność silnika [cm3] 1 968 1 997 2 191
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 110 (150) / 3 500 110 (150) / 3 750 110 (150) / 4 500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 340 / 1 750 - 3 000 370 / 1 750 - 2 750 380 / 1 800 - 2 600
Skrzynia biegów 7-biegowa skrzynia automatyczna DSG 6-biegowa skrzynia automatyczna PowerShift 6-biegowa skrzynia automatyczna SkyActiv-Drive
Koła napędzane 4x4 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 9,3 10,9 10,2
Prędkość maksymalna [km/h] 200 190 194
Spalanie miasto [l/100km] 6,7 6,1 6,4
Spalanie trasa [l/100km] 5,0 5,0 4,9
Spalanie średnie [l/100km] 5,6 5,4 5,5
Emisja CO2 [g/km] 147 140 144


Wspomagacze na każdą okazję
Do seryjnego wyposażenia Tiguana należą m.in.: system Front Assist z funkcją rozpoznawania pieszych, aktywna maska silnika oraz system Lane Assist. Zestaw ten wzbogaca siedem poduszek powietrznych, łącznie z chroniącą kolana kierowcy. W standardzie jest też system automatycznego hamowania po kolizji. Dzięki niemu auto toczące się bezwładnie po uderzeniu w przeszkodę może uniknąć kolejnych zderzeń.

Bezpieczeństwa jazdy strzeże również czujnik monitorowania zmęczenia kierowcy (element wyposażenia wersji Comfortline) oraz automatyczny system regulacji odstępu pomiędzy autami (ACC) działający do prędkości 160 km/h (w wersji Highline). Emergency Assist w razie niebezpieczeństwa powoduje natomiast awaryjne zatrzymanie samochodu, gdy kierowca np. zasłabnie. Dzieje się to dopiero po tym, gdy Lane Assist ostrzeże innych uczestników ruchu włączeniem świateł awaryjnych oraz jazdą lekkim slalomem.

Absolutną nowością w klasie samochodów kompaktowych jest zastosowanie, znanego z Passata, systemu Active Info Display. W Tiguanie został on wzbogacony o wskazania przydatne do jazdy w terenie: wskaźnik kąta skrętu kierownicy oraz kompas. Wraz z ekranem systemów – radiowego i radiowo-nawigacyjnego tworzy on wirtualny interfejs. Active Info Display o przekątnej 12,3 cala umożliwia wybór jednej z sześciu konfiguracji. Gdy nawigacja jest włączona obraz można pokazać na największym ekranie. Trójwymiarowy obraz nawigacji można wtedy wyświetlić w maksymalnej wielkości bezpośrednio na monitorze Active Info Display. Oprócz tego obraz ten może być widoczny także na ekranie systemu multimedialnego.

Wysuwany Head-Up Display pomaga z kolei w przekazywaniu danych o pojeździe i otoczeniu. Takie informacje, jak: prędkość auta, ograniczenia prędkości na danym odcinku drogi, strzałki wskazujące kierunek jazdy zgodnie z nawigacją, a także wskazania pochodzące z systemów asystujących są wyświetlane na przejrzystej płytce.

Nowy Tiguan wyposażony jest seryjnie w system multimedialny MIB najnowszej generacji Composition Touch. Do tego dochodzą (w opcji) Radio Composition Colour z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym oraz Composition Media z kolorowym dotykowym ekranem o przekątnej 8 cali. Urządzenia nawigacyjne Discover Media oraz Discover Pro mają monitory 8-calowe, są one wyposażane seryjnie w system usług internetowych Guide & Inform. Aby z nich korzystać wystarczy zarejestrować Car-Net wykorzystując własną kartę SIM włożoną do przygotowanego gniazda lub  poprzez CarStick, czy też HotSpot WLAN udostępniony przez smartfona.

Opcjonalny pakiet składający się z Media Control oraz App Connect zapewnia podłączenie przenośnych urządzeń elektronicznych. Za pośrednictwem Media Control pasażer obok kierowcy, a nawet osoba siedząca z tyłu, może, używając tabletu, wpisać cel do nawigacji samochodu albo zaktualizować playlistę. Dzięki MirrorLink App Cam Connect kierowca może wyświetlać na ekranie systemu radiowego lub nawigacyjnego w samochodzie obraz z kamery GoPro zamontowanej np. w przyczepie, którą ciągnie Tiguan.

Cenny SUV
Ceny nowego Volkswagena Tiguana zaczynają się od 97 980 zł za 125-konne auto w wersji Trendline z silnikiem benzynowym oraz przednim napędem. Najtańszy model z napędem 4x4 - 150-konny diesel z manualną skrzynią i w odmianie Comfortline - kosztuje 131 680 zł. Topowy, 240-konny diesel z DSG, w wersji Highline 4Motion oznacza wydatek 174 980 zł.

Dla nabywców Tiguana Volkswagen przygotował specjalną ofertę kredytową EasyDrive, której raty zaczynają się od 980 zł brutto miesięcznie (przy zakładanej 20-procentowej wpłacie własnej i kredycie na 48 miesięcy z limitem 20 tys. km rocznie). Ubezpieczenie komunikacyjne na rok wliczone jest w raty kredytu. Po czterech latach użytkownik Tiguana może spłacić pozostałą kwotę i zatrzymać auto lub zwrócić je do dealera.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane