/  / Volkswagen Tiguan 2.0 TSI BMT - z innej bajki

TEST | Volkswagen Tiguan 2.0 TSI BMT - z innej bajki

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Druga generacja Tiguana to zupełnie inna historia. Większy, lepiej wykonany, z mocniejszymi silnikami SUV podnosi wysoko poprzeczkę w swojej klasie.

Bez wątpienia stylizacja najnowszego Tiguana nawiązuje do większego modelu Touareg. Sylwetka auta jest teraz bardziej muskularna, dużo w niej ostrzejszych krawędzi, podniesiono linię okien, a poziomy przód auta nawiązuje do innych najnowszych modeli firmy. Opisywany SUV powstał na platformie MQB, na której koncern zbudował m.in. Golfa i Octavię. Zwiększeniu o 7,7 cm  uległ rozstaw osi, a długość samochodu wzrosła blisko do 4,5 metra! Wszystkie te zabiegi spowodowały, iż bryła nadwozia jest nie tylko optycznie większa, ale również w rzeczywistości. Co ciekawe, mimo iż auto jest większe,  jego masę udało się obniżyć.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Tiguan
Ford Kuga
Mazda CX-5
Wersja   Highline Titanium Plus SkyPassion
Długość [mm] 4 486 4 524 4 555
Szerokość [mm] 1 839 1 838 1 840
Wysokość [mm] 1 672 1 680 1 670 /td>
Rozstaw osi [mm] 2 677 2 690 2 700
Bagażnik min/max [litry] 400 / 1 655 456 / 1 653 503 / 1 758
Masa własna/ dopuszczalna masa całkowita [kg] 1 570 / 2 160 1 611 / 2 200 1 500 / 2 065
Maksymalna masa przyczepy niehamowanej / hamowanej [kg] 750 / 2 500 750 / 1 850 725 / 1 800
Prześwit [mm] 200 197 210
Rozmiar kół/opon 235/55 R18 235/50 R18   225/55 R19

Trudno nie zgadnąć, iż obszerniejsze nadwozie kryje bardziej komfortowe wnętrze. Fotele Tiguana są zdecydowanie wygodniejsze niż w modelu poprzednim, choć być może trudno do końca o uczciwe  porównanie, ponieważ naszą wersję wyposażono w siedzenia Top-Komfort (do których naprawdę warto dopłacić). Również na kanapie tylnej siedzi się wygodniej, można ją przesuwać (do 18 cm), a pochylenie oparcia regulować.
Wzrosła o 145 do 615 litrów pojemność bagażnika, jego klapa uruchamia się elektrycznie (wykonując „gest” nogą), co docenimy mając zajęte torbami z zakupami ręce.


Zaprojektowana od nowa deska rozdzielcza zawiera sporo elektroniki. Klasyczne zegary zastąpił Active Info Display o przekątnej 12,3 cala. Pomiędzy elektronicznymi zegarami wyświetla się m.in. mapa nawigacji satelitarnej, rozwiązanie znane z innych modeli koncernu, ale jakże dla kierowcy praktyczne.  Pokryta skórą multifunkcyjna kierownica pozwala na skupienie się nad prowadzeniem auta. Wyposażenie standardowe jest wyjątkowo bogate i zawiera m.in. system Lane Assist, monitorowanie otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i rozpoznawania pieszych.  Można wydawać polecenia głosowe w języku polskim w celu sterowania najważniejszymi urządzeniami pokładowymi. System personalizacji zapamiętuje wcześniejsze ustawienia kierowcy (fotele, nawigacja, audio).  

O wnętrzu można napisać cały „poemat” ale to, co z pewnością docenimy w tym aucie to wysoka jakość materiałów wykończeniowych, zarezerwowanych dotąd dla aut z „wyższej półki”. Pod tym względem Volkswagen ustanawia nowe standardy na tle konkurencyjnych marek, choć niestety, nic nie ma za darmo. Testowana wersja do tanich nie należy.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Tiguan
Ford Kuga
Mazda CX-5
Wersja   Highline Titanium Plus SkyPassion
Cena bazowej wersji [PLN] 149 780 141 100 153 900
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, turbodoładowany Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, Turbodoładowany Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy
Pojemność silnika [cm3] 1 984 1 499 2 488
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 132 (180) / 3 940 134 (182) / 5 700 141 (192) / 5 700
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 320 / 1 500 - 3 940 240 / 1 600 - 5 000 256 / 4 000
Skrzynia biegów 7-biegowa skrzynia automatyczna DSG 6-biegowa skrzynia automatyczna PowerShift 6-biegowa skrzynia automatyczna SkyActiv-Drive
Koła napędzane 4x4 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 7,7 10,1 8,0
Prędkość maksymalna [km/h] 208 200 194
Spalanie miasto [l/100km] 9,0 9,3 9,3
Spalanie trasa [l/100km] 6,3 6,2 6,0
Spalanie średnie [l/100km] 7,3 7,4 7,2
Emisja CO2 [g/km] 168 171 165

Dość wysoka cena samochodu wynika nie tylko z wysokiej jakości materiałów i długiej listy systemów wspomagających kierowcę, ale przede wszystkim z zespołu napędowego, jaki znajdziemy pod maską. Dwulitrowy, doładowany silnik TSI rozwija moc 180 KM i spory jak na benzynowca moment obrotowy (320 Nm). Ważące blisko 1,6 tony auto rozpędza się dzięki przekładni DSG płynnie do setki w 7,7 sekundy. Ile kosztuje ta przyjemność? W mieście około 11-12 litrów. Odetchniemy z ulgą dopiero poza miastem, zużycie benzyny spada wówczas do ok. 7  litrów w przeliczeniu na 100 km przy spokojnym stylu jazdy.  

W najnowszym Tiguanie zastosowano po raz pierwszy system 4 Motion Active Control, który działanie napędu na cztery koła dopasowuje do wybranego trybu jazdy (on road, off-road, snow lub off-road individual).  Poza drogami utwardzonymi naszego Tiguana „męczyliśmy” na dość stromym, piaszczystym podjeździe, który pokonał bez wysiłku i - co ważniejsze – bez najmniejszego poślizgu. Czy tak samo dobrze wypadnie, gdy spadnie śnieg i pojawi się w tym miejscu lód - nie wiemy. Doceniliśmy natomiast możliwość ustawienia twardości zawieszenia, działa perfekcyjnie na różnych typach nawierzchni (kostka brukowa, droga żwirowa i polna). Generalnie można powiedzieć, iż Tiguan świetnie radzi sobie zarówno na krętej drodze asfaltowej jak i zdecydowanie trudniejszej gruntowej. Pomagają w tym także 18-calowe koła i 20-centymetrowy prześwit.



Druga generacja popularnego w Europie Tiguana jest zdecydowanie dojrzalsza. Obszerniejsze nadwozie i staranniej wykończone wnętrze (w wersji Highline wręcz luksusowe) zasługują na uznanie. Dwulitrowy, 180-konny silnik, unowocześniony napęd 4Motion i 7-stopniowa dwusprzęgłowa przekładnia DSG to bardzo porządny zespół napędowy, którego nie powstydziłaby się konkurencja.

U konkurentów (Mazda CX-5, Ford Kuga, Honda CR-V) nie znajdziemy tyle wyrafinowanej techniki. Opisywany tutaj Tiguan przekroczył poziom 180 tys. zł. Rzecz jasna z kilku systemów bezpieczeństwa można zrezygnować i koszt zakupu auta obniżyć o 20-30  tys. zł (cena bazowa wersji 2.0 TSI Highline to 149 780 zł), pytanie tylko, z których? Kawa ze śmietanką smakuje inaczej niż zwykła, czarna.  Ale i jedna, i druga ma swoich zagorzałych smakoszy, podobnie jest w motoryzacji.

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane