/  / Volkswagen Jetta - pierwsza jazda

TEST | Volkswagen Jetta - pierwsza jazda

Volkswagen Jetta 2015
© IBRM Samar
Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015Volkswagen Jetta 2015

Volkswagen Jetta najnowszej generacji jest już dostępny w Polsce. Sprawdzamy, czym różni się od swego poprzednika.

Jetta, która od 1979 roku znalazła blisko 14 milionów nabywców, jest jednym z najpopularniejszych sedanów na świecie. Model należy też do najczęściej sprzedawanych Volkswagenów i jest najpopularniejszym autem tej marki w USA. Tylko w ubiegłym roku koncern przekazał klientom na całym świecie 925 tysięcy egzemplarzy Jetty.

Bardziej ekskluzywna sylwetka
Z przodu Jettę najnowszej generacji wyróżniają: nowa osłona chłodnicy z trzema poprzecznymi listwami, reflektory bi-ksenonowe z funkcją dynamicznego i statycznego doświetlania zakrętów oraz z diodowymi światłami do jazdy dziennej (oferowane jako opcja) oraz nowy zderzak. Uwagę zwracają szczególnie reflektory bi-ksenonowe - z boku i pod modułem ksenonowym - w kształcie litery L, w których umieszczono 15 diod świateł do jazdy dziennej, tworzących charakterystyczny „podpis” Jetty. Między diodowymi światłami do jazdy dziennej, a modułem ksenonowym, styliści wbudowali chromowany element, zdobiący reflektory. Dzięki podłużnej osłonie chłodnicy i płaskim reflektorom oraz większemu dolnemu wlotowi powietrza, auto sprawia wrażenie szerszego i prezentuje się bardziej ekskluzywnie niż dotychczas. Dodatkowo, wrażenie to podkreślają reflektory przeciwmgielne o nowym kształcie, umieszczone w zewnętrznej części zderzaka.

Z tyłu nową generację Jetty można rozpoznać po zmienionej pokrywie bagażnika, charakterystycznych tylnych światłach oraz po zderzaku. Pokrywa bagażnika ma aerodynamiczną krawędź. Zintegrowany tylny spojler sięga z boku aż do błotników i przechodzi w linię, która załamuje światło, zwaną „linią charakteru”. Tylne światła (opcjonalnie diodowe) z jasnym pasem na środku oraz logo VW również są nowe.

Do mierzącej 4659 mm długości (+15 mm), 1778 mm szerokości (bez lusterek zewnętrznych) i 1453 mm wysokości Jetty wprowadzono liczne innowacyjne rozwiązania aerodynamiczne, dzięki którym poprawiono o 10 procent wartość współczynnika oporu powietrza. Niektóre z tych rozwiązań widoczne są od razu, inne są ukryte. Na przykład, dzięki nowemu zderzakowi z przodu, zmodyfikowanym wlotom powietrza oraz listwom odprowadzającym wodę po bokach, zredukowano opór powietrza w pobliżu słupków A. Dopiero po dokładniejszym obejrzeniu samochodu widać pozostałe rozwiązania, jak obudowę podwozia przy tylnej osi i osłony progów ze spojlerami przy kołach. Bagażnik zachował pojemność 510 litrów, ale… tylko gdy na wyposażeniu znajduje się koło dojazdowe. Gdy zaś mamy do czynienia z wersją z pełnowymiarowym kołem zapasowym (a z taką standardową wersją mamy właśnie do czynienia w Polsce) pojemność bagażnika zmniejsza się do 490 litrów.

Jetta, a może Golf?
Wewnątrz, zmodyfikowaną Jettę charakteryzują nowe wskaźniki osadzone w osobnych tubach i wyświetlacz wielofunkcyjny (na życzenie kolorowy). Nowe są również kierownice (opcjonalnie dostępna jest także multifunkcyjna kierownica z łopatkami do zmiany biegów), elementy dekoracyjne na konsoli środkowej (błyszczący, czarny panel wokół dźwigni zmiany biegów), chromowane detale przy elementach obsługi systemu Climatronic, otwory układu wentylacji, oświetlenie Ambiente (podświetlone klamki w drzwiach i oświetlona przestrzeń wokół nóg) oraz kolory i desenie tapicerki siedzeń, a także poszycia drzwi. Ogólne wrażenie jest jednak takie, że środek obecnej generacji Jetty nie różni się bardzo od tego co znamy z poprzedniej generacji. Za to wyraźnie nawiązuje do Golfa.

Cennik nowego Volkswagena Jetta 2015

Niezależnie od wersji wyposażenia wnętrze nowej Jetty jest wykonane dokładnie, a obsługa wszystkich systemów jest bardzo logiczna. Wskaźniki są ergonomicznie rozmieszczone, prawa ręka intuicyjnie opada na dźwignię zmiany biegów. Tuż przed nią na konsoli środkowej znajdują się elementy obsługi systemów – klimatyzacji, audio lub nawigacyjnego. Konsola środkowa jest lekko zwrócona w kierunku kierowcy. Już w wersji podstawowej oparcie tylnych siedzeń jest składane w stosunku 40/60, a bagażnik można otwierać z kabiny. Sześć poduszek powietrznych (dwie czołowe i dwie boczne z przodu oraz dwie chroniące klatkę piersiową i głowę w obrębie przednich okien bocznych, zabezpieczające także przed wypadnięciem z auta w razie dachowania) również należy do wyposażenia seryjnego podstawowej wersji.

Debiutująca na rynku Jetta może być wyposażona w cały szereg systemów wspomagających pracę kierowcy. Po raz pierwszy Volkswagen oferuje w tym modelu Blind Spot Monitor (monitoruje martwe pole), Rear Traffic Alert (czujniki monitorujące drogę prostopadłą za pojazdem), czy Front Assist (funkcja ostrzegania przed zagrożeniem kolizją). Ponadto Jettę można wyposażyć w reflektory bi-ksenonowe z funkcją dynamicznego i statycznego doświetlania zakrętów, z diodowymi światłami do jazdy dziennej. Każdy z tych elementów w istotny sposób podnosi bezpieczeństwo podróżowania.

Trzy wersje wyposażenia
Na polskim rynku Jetta będzie dostępna w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline (na niemieckim – tylko Highline). Wyposażenie podstawowej wersji obejmuje m.in.: system ESC, czołowe oraz boczne poduszki powietrzne z przodu, kurtyny powietrzne, radio RCD 210, system Start-Stop, klimatyzację Climatic, komputer pokładowy oraz pełnowymiarowe koło zapasowe. Najbogatsza wersja Highline posiada dodatkowo przyciemniane szyby, reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, kierownicę wielofunkcyjną, sportowe fotele, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, dwustrefową, automatyczną klimatyzację, tempomat oraz czujnik deszczu. Klienci mają do wyboru 11 kolorów nadwozia.

Wszystkie jednostki napędowe Jetty oferowane w Polsce wyposażone są seryjnie w system Start-Stop i zużywają mniej paliwa, niż silniki poprzednika. Trzy silniki benzynowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI) rozwijają moc 77 kW/105 KM, 92 kW/125 KM i 110 kW/150 KM. Silniki wysokoprężne, również z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI) dysponują mocą 81 kW/110 KM i 110 kW/150 KM. Wszystkie silniki z wyjątkiem TSI o mocy 77 kW mogą być połączone opcjonalnie z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową DSG (dopłata wynosi 8 200 PLN).

Podsumowanie
Co można powiedzieć o nowym Volkswagenie Jetta? To samochód do bólu poprawny i zbudowany na sprawdzonych podzespołach. W przeciwieństwie do poprzednika, który był produkowany głównie z myślą o rynku amerykańskim, w najnowszym wcieleniu wykorzystano lepsze materiały wykończeniowe. Miękka i przyjemna w dotyku deska rozdzielcza oraz wygodne fotele to elementy znane z innych modeli Volkswagena. Prowadzenie auta jest pewne i daje poczucie bezpieczeństwa, a zawieszenie zapewnia wystarczający komfort podróżowania. Tak naprawdę największa wada Jetty polega na tym, że nie wzbudza ona żadnych emocji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane