/  / Volkswagen Golf - Ideał kompaktu

PREZENTACJA | Volkswagen Golf - Ideał kompaktu

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

W teście 7. generacja Golfa w najdroższej wersji Highline z małym, ale mocnym silnikiem oraz wieloma innowacjami technicznymi. Wiadomo, że trzeba będzie głębiej zajrzeć do portfela. Ale czy warto?

Volkswagen Golf to od lat faworyt europejskich kierowców, absolutny hit sprzedaży na starym kontynencie. W chwili debiutu w 2013 roku otrzymał tytuły Car of The Year oraz World Car of The Year. Segment C, do którego należy nazywany jest „klasą Golfa”, a kompaktowy Volkswagen jest punktem odniesienia dla konkurentów.

Niemiecka marka przyzwyczaiła nas do niewielkich zmian, jeśli chodzi o stylizację Golfa. Rewolucji nie będzie i najprawdopodobniej kolejne generacje wyglądać będą podobnie. Za design „siódemki” odpowiedzialny jest Marc Lichte, spod jego ołówka wcześniej wyszło atrakcyjne coupe Scirocco. Stylizacja najnowszego Golfa stawia na ostre linie i nieco zmienione proporcje karoserii. Samochód jest teraz o 3 cm niższy i 1,5 cm szerszy, dzięki czemu nabrał więcej dynamiki. Z pewnością może się podobać i co ważne, nie znudzi się szybko jak inne, bardziej odważne modele aut. Zwiększenie rozstawu osi o 6 cm pozwoliło wygospodarować więcej miejsca w kabinie. Różnicę czuć wyraźnie na fotelach przednich, na kanapie tylnej już nie.


Jeśli chodzi o jakość wykonania to w tej klasie trudno znaleźć godnego konkurenta. Deska rozdzielcza wykonana z wyjątkowo dobrej jakości tworzyw w wersji Highline otrzymała wstawki chromowane oraz panele „Piano Black”. Użyte materiały wykończeniowe w kabinie i precyzja montażu stawiają Volkswagena w absolutnej czołówce tej klasy aut. Kierownica z grubym wieńcem dobrze leży w dłoniach, pochwalić też trzeba fotele ergoActive, które mają obszerne oparcie i siedzisko oraz zapewniają solidne trzymanie boczne. Nawet długa podróż Golfem nie jest męcząca.

Testowany Volkswagen posiadał wiele elektronicznych systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy i uprzyjemniających podróżowanie. Bez wątpienia jest to jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów w segmencie C. Mimo licznych innowacji obsługa nie nastręcza kłopotów. To, z czego korzystamy najczęściej (najważniejsze funkcje systemu audio, klimatyzacja, zmiana wskazań komputera pokładowego) obsługuje się tradycyjnymi przyciskami i pokrętłami, natomiast ustawienia do których sięgamy rzadziej, obsługiwane są z ekranu dotykowego. Nowością w Golfie jest możliwość sterowania wybranymi systemami za pomocą komend głosowych. Rozpoznawanie polskich wyrazów wypadło nadspodziewanie dobrze, jedynie przy sterowaniu nawigacją satelitarną system miał problemy ze zrozumieniem trudniej brzmiących nazw ulic. Wynika to z faktu, że nasz język nie należy do łatwych i systemy informatyczne nie radzą sobie z jego wszystkimi niuansami. Z ciekawszych systemów warto wymienić Car-Net informujący m.in. o korkach czy cenach paliw na pobliskich stacjach. Przydatnym rozwiązaniem jest też bezprzewodowo ogrzewana szyba przednia. W aucie dostępny był internet mobilny (w tym bezprzewodowa sieć WIFI). System audio z ośmioma głośnikami o łącznej mocy 400W, subwooferem i 10-kanałowym wzmacniaczem wypadł doskonale. Tak dobrze brzmiące radio  (firmy Dynaudio) w relatywnie niedrogim samochodzie to rzadkość. Zdecydowanie przydatny okazał się też asystent wspomagający zajęcie miejsca parkingowego.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Golf
Ford Focus
Opel Astra
Wersja   Highline 1.4 TSI ACT   Titanium 1.5 EcoBoost Dynamic 1.4 Turbo
Cena bazowa wersji [PLN] 96 630 93 740   83 400
Długość [mm] 4255 4360 4370
Szerokość [mm] 1799 1823 1871
Wysokość [mm] 1452 1469 1485
Rozstaw osi [mm] 2637 2648 2662
Bagażnik min/max [litry] 380 / 1270 363 / 1148 370 / 1210
Masa własna/DMC [kg] 1215 / 1800 1289 / 1900 1308 / 1845
Rozmiar kół/opon 205 / 55 R16 215 / 55 R16 225 / 45 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Pod maską pracował 150-konny silnik benzynowy 1.4 TSI. Jednostka zapewnia imponujące osiągi jak na relatywnie niedużą pojemność. Turbina włącza się dość szybko, a 250 Nm momentu dostępne jest już od 1500 obrotów. Z tak małym silnikiem auto przyspiesza do setki w nieco ponad 8 sekund i zapewnia dobrą elastyczność. Z pewnością do dobrych przyspieszeń przysłużyła się skrzynia DSG. 7-stopniowy automat pozwala na szybszą zmianę biegów niż kierowca wyścigowy, oprócz świetnego przyspieszenia dochodzi też kwestia wygody. Preselekcyjne przekładnie dwusprzęgłowe nie są dziś nowością i oferuje je wielu producentów, ale trzeba przyznać, że te od Volkswagena chodzą rewelacyjnie. Bez wątpienia, przekładnia DSG jest najatrakcyjniejszym z dodatków w tym samochodzie i trudno byłoby z niej zrezygnować. Nie miałbym jednak żadnych oporów pominąć zakup układu ACT odłączającego dwa cylindry w celu obniżenia zużycia paliwa. Podobne  rozwiązanie po raz pierwszy zastosowano w silnikach wielocylindrowych (np. w amerykańskich V8 HEMI). Czy w czterocylindrowym system taki również się sprawdza? Nie mieliśmy okazji porównać jednostki 1.4 TSI z systemem ACT i bez niego, ale prawdę powiedziawszy ACT uruchamia się rzadko i raczej trudno się spodziewać dużych oszczędności. Z systemem ACT jest trochę jak z układami start-stop, pożytek z nich niewielki, a często okazują się kłopotliwe. Na szczęście u Volkswagena z ACT można zrezygnować już w salonie, a start-stop wyłączyć przyciskiem na konsoli. Jak już jesteśmy przy spalaniu, to trzeba przyznać, że nie jest to mocna strona testowanego Golfa. Deklarowane przez producenta zużycie benzyny to niecałe 6 litrów w mieście i trochę ponad 4 na trasie. W praktyce, jak to zwykle bywa, dane producenta (mierzone w „laboratoryjnych” warunkach) niewiele mają wspólnego z rzeczywistością. Golf spalał w mieście ok. 8,5 litra przy spokojnej jeździe i 10 przy dynamicznej. Dopiero na trasie można zejść do poziomu 5,5. Wyższe zużycie benzyny to cena, jaką płacimy za lepsze osiągi. Komu zależy na niskim spalaniu, powinien wybrać 125-konny wariant silnika 1.4 TSI.



Bogato wyposażony Golf posiadał układ DCC pozwalający wybrać tryb jazdy, w tym nastawy zawieszenia. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego i 18-calowe koła zadbały o „jakość prowadzenia”. W tej dziedzinie Golf VII wypada znacznie lepiej od poprzednika i przeważającej większości konkurentów. Samochód z łatwością „połykał” zakręty, a przecież nie jest to jeszcze wariant GTI czy R. Przy bardzo dobrych właściwościach jezdnych nie ucierpiał komfort, auto radziło sobie z większością nierówności w jezdni. Układ kierowniczy okazał się precyzyjny, a hamulce wydajne, w efekcie jazda Golfem sprawia sporo przyjemności.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Golf
Ford Focus
Opel Astra
Wersja   Highline 1.4 TSI ACT Titanium 1.5 EcoBoost Dynamic 1.4 Turbo
Cena bazowa wersji [PLN] 96630 93740 83400
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, R4 16V Benzynowy, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, R4 16V Benzynowy, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1395 1499 1399
Moc [KM/obr./min] 150 / 5000 150 / 6000 150 / 5000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 250 / 1500-3500 240 / 1600-4000 230 / 2000-4000
Skrzynia biegów 7-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna 6-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna 6-stopniowa, automatyczna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 216 208 210
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,2 9,2 8,9
Spalanie miasto [l/100km] 5,8 8,5 8,2
Spalanie trasa [l/100km] 4,1 4,7 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 4,7 6,1 5,5

Czy kompakt za prawie 140 tys. zł ma sens w polskich realiach? W Polsce niewielu klientów decyduje się na tak bogato wyposażone wersje, szczególnie w niższych segmentach. Jednak cena bazowa Golfa 1.4 TSI ACT DSG Highline wynosząca 95.520 zł nie jest wygórowana na tle rywali.

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane