/  / Volkswagen Golf GTI Performance - Klasyk ma się doskonale

TEST | Volkswagen Golf GTI Performance - Klasyk ma się doskonale

Volkswagen Golf GTI 2014
© IBRM Samar
Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014Volkswagen Golf GTI 2014nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Auta typu hot-hatch to wysoka przyjemność z jazdy za umiarkowane pieniądze. Czy obecny Golf GTI spełnia to założenie i czy nadal przewodzi stawce tego typu samochodów?

VW Golf GTI produkowany jest od lat 70-tych i dawno już stał się ikoną motoryzacji. Tak jak VW Golf jest wzorem dla innych aut tej klasy, tak jego usportowiona odmiana przez lata była punktem odniesienia dla pojazdów typu hot-hatch. Od pewnego czasu nie tylko koncern Volkswagena produkuje mocniejsze i szybsze kompakty (np. SEAT Leon Cupra czy VW Golf R), także liczna konkurencja coraz częściej oferuje bardziej sportowe hatchbacki segmentu C. Czy Golf GTI stracił więc na atrakcyjności? Nic podobnego.

Stylizacja Golfa VII GTI to lekkie „podrasowanie” designu szóstej generacji. Zmiany z jednej strony nie są rewolucyjne, z drugiej kompakt z Wolfsburga prezentuje się świeżo i ciekawie. W przedniej części nadwozia uwagę zwraca czerwony pasek przeszywający nie tylko grill, ale także reflektory. Duże wloty powietrza chłodzą sporych rozmiarów intercooler. GTI otrzymał też seryjnie 17-calowe koła z oponami o rozmiarze 225/45 mm (testowane auto poruszało się na 18-calowych kołach). Design GTI to dyskretna elegancja, nadwozie pozbawione jest przesadnie dużych spojlerów czy plastikowych, tanich gadżetów jak w niektórych autach konkurencji. Mimo niedużych modyfikacji, trudno jednak nie odróżnić usportowionej wersji od tańszych wariantów auta.


Niemiecki kompakt tradycyjnie jest świetnie wykonany, jeśli chodzi o jakość użytych materiałów wykończeniowych i precyzję montażu. Na tle konkurentów Golf GTI jest absolutnym „numerem 1”. Fotele ze wzmocnionym trzymaniem bocznym, pokryte materiałem w szkocką kratkę są obszerne i wygodne. Kierownica o grubym wieńcu świetnie leży w dłoniach, a deska rozdzielcza to wzór ergonomii.

To, co najciekawsze w tego typu autach zwykle ukryte jest pod maską i w podwoziu. Volkswagen z pakietem Performance legitymuje się mocą o 10 koni większą w stosunku do „zwykłego” GTI, otrzymał też wydajniejsze hamulce o większej średnicy tarcz oraz „szperę” VAQ, do której jeszcze wrócimy.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Golf  
Ford Focus
Peugeot 308
Wersja   GTI Performance DSG ST2 GT
Cena bazowa wersji [PLN] 127 230 125 700   99 900
Długość [mm] 4268 4362 4253
Szerokość z lusterkami [mm] 2027 2010 2043
Wysokość [mm] 1442 1469 1457
Rozstaw osi [mm] 2631 2648 2620
Bagażnik min/max [litry] 380 / 1270 363 / 1148 398 / 1206
Masa własna/DMC [kg] 1327 / 1870 1362 / 2025 1300 / 1770
Rozmiar kół/opon 225 / 45 R17 235 / 40 R18 225 / 40 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane / tarczowe tarczowe wentylowane / tarczowe

Czterocylindrowa, dwulitrowa jednostka benzynowa dostarcza przy prędkości wału 4700 obr./min.  230 KM mocy. Mocne wciśnięcie gazu powoduje, że wskazówka prędkościomierza szybko zbliża się do maksymalnej prędkości dozwolonej na polskich autostradach. Pojazd „katapultuje” do setki w zaledwie 6,4 sekundy. Jednostka napędowa jest raczej cicha i chętnie wchodzi na obroty, a szybkiemu nabieraniu prędkości towarzyszy miłe dla ucha brzmienie układu wydechowego. Dzięki 350 niutonometrom również wyprzedzanie na trasie to czysta przyjemność. Co ciekawe, w parze z dobrymi osiągami idzie ekonomiczne obchodzenie się z paliwem. Wychodzi na to, iż Golf GTI zużywa niewiele więcej paliwa niż wersja ze 150-konnym silnikiem 1.4 TSI ACT, którą testowaliśmy wiosną. A przecież są to różne auta, gdy porówna się ich osiągi. Producent deklaruje dla GTI zużycie w cyklu miejskim na poziomie 8,1 litra benzyny na 100 km, na autostradzie 5,3 litra. W teście apetyt okazał się wyższy niż podany w danych katalogowych: o dwa litry w mieście i niecały litr poza nim.


Dwusprzęgłowa, preselekcyjna, 6-biegowa przekładnia DSG sprawuje się znakomicie, to jeden z elementów bezwzględnie wartych dopłaty. Komfort prowadzenia, szybka i płynna zmiana przełożeń pozwalają raz na zawsze zapomnieć o manualnej skrzyni. Elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy VAQ korzysta ze sprzęgła płytkowego i dba o korzystniejsze przeniesienie mocy na przednie koła. Robi to lepiej niż debiutujący w szóstej generacji układ XDS. Oczywiście zalety tego rozwiązania docenimy właściwie tylko na torze lub pokonując z dużą prędkością ciasne zakręty. Summa summarum, warto dopłacić 4200 zł za pakiet podnoszący osiągi i frajdę z jazdy.

Ogromną zaletą opisywanego auta są jego świetne właściwości jezdne. „Siódemka” z trzyliterowym znaczkiem prowadzi się po prostu genialnie, jest przewidywalna i skutecznie „połyka” zakręty. Zawieszenie zestrojono dość twardo, dostosowując do osiągów silnika, jednocześnie udało się zachować relatywnie wysoki komfort jazdy. Bardzo dobrze wypadają hamulce. Ciekawym i dobrze działającym systemem jest selektor trybu jazdy dostosowujący podstawowe układy do preferencji kierowcy.  

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Golf
Ford Focus
Peugeot 308
Wersja   GTI Performance DSG ST2 GT
Cena bazowa wersji [PLN] 127 230 125 700 99 900
Budowa silnika/paliwo Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1984 1999 1598
Moc [KM/obr./min] 230 / 4700 250 / 5500 205 / 6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 350 / 1500-4400 345 / 2000-4500 285 / 1750
Skrzynia biegów 6-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna 6-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 250 248 235
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 6,4 6,5 7,5
Spalanie miasto [l/100km] 8,1 8,8 7,4
Spalanie trasa [l/100km] 5,3 5,7 4,6
Spalanie średnie [l/100km] 6,4 6,8 5,6

Imponujący jest poziom wyposażenia Golfa z zakresu bezpieczeństwa i systemów uprzyjemniających podróżowanie, właściwie trudno wszystkie je wymienić. Inna sprawa, że wiele z nich może znacząco podnieść ostateczną kwotę na fakturze. W testowanej wersji samochód z wieloma dodatkami zbliżył się cenowo do topowej wersji R z 300-konnym silnikiem i napędem 4Motion. Rezygnując jednak z licznych opcjonalnych elementów wyposażenia można znacząco obniżyć koszt zakupu auta. Podstawowa wersja GTI Performance ze skrzynią DSG, w 5-drzwiowym nadwoziu kosztuje 127 230 zł. Na tle konkurencji (Alfa Romeo Giulietta 1.8 Veloce Q2, DS DS4 1.6 THP, Ford Focus ST, Peugeot 308 GT) to nadal atrakcyjna oferta.

Autor: Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane