/  / Volkswagen Golf Alltrack – bezkonkurencyjny?

PIERWSZA JAZDA | Volkswagen Golf Alltrack – bezkonkurencyjny?

Volkswagen Golf Alltrack 2015
© IBRM Samar
Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015Volkswagen Golf Alltrack 2015

Dwa centymetry - to dużo czy mało? Odpowiedź, jak prawie zawsze, brzmi: „Zależy gdzie!”. Sprawdziliśmy zatem czy prześwit zwiększony o 2 cm zrobi z samochodu kompaktowego terenówkę.

Zapewne nie każdy pamięta, że już druga generacja Golfa doczekała się odmiany terenowej. Volkswagen Golf II Syncro nie wyglądał jak zwyczajny kompakt. Miał absurdalnie wysokie zawieszenie, plastikowe osłony na karoserii, metalowe siatki na reflektorach oraz dołączany napęd na tylną oś. Jednak tamta generacja nie miała wersji kombi. Dopiero w 1993 roku, na bazie Golfa III, powstała odmiana Variant. W 2015 roku pojawił się Golf Alltrack będący połączeniem obu koncepcji - czyli kombi w wydaniu offroad.

Wyższy, ale stonowany

O ile wersja Syncro produkowana w latach 80. zeszłego wieku zdecydowanie wyróżniała się na drodze i nie sposób było pomylić jej ze standardowym Golfem, to Alltrack jest dużo bardziej stonowany. Z zewnątrz charakteryzują go przede wszystkim lekko zmodyfikowane zderzaki oraz osłony na nadkola. Uważny obserwator dostrzeże, że samochód jest trochę podniesiony. Rzeczywiście dane techniczne mówią o 2 centymetrach prześwitu więcej. Ułatwi on z pewnością wejście pod pojazd i zobaczenie osłon pod silnikiem, które mają chronić wrażliwą miskę olejową przed urwaniem podczas jazdy poza utwardzonymi drogami.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Golf
SEAT Leon
Wersja   Alltrack X-Perience
Cena bazowa wersji [PLN] 128 690
135 100

Długość [mm] 4578 4543
Szerokość [mm] 1799 1816
Wysokość [mm] 1515 1478
Rozstaw osi [mm] 2630 2630
Bagażnik min/max [litry] 605 / 1620 587 / 1470
Masa własna/DMC [kg] 1509 / 2080 1454 / 2080
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył belka skrętna wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 215/45 R17 205/55 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Wewnątrz różnic jest jeszcze mniej. Wyróżnia się specjalna tapicerka oraz metalowe nakładki na pedały i na poszerzone nieco progi. Poza tym - standardowy Golf. Ergonomia na wysokim poziomie, jakość wykończenia także bez zarzutu. Może brakuje trochę więcej emblematów przeznaczonych specjalnie dla tej wersji. Do niezbyt porywającego i emocjonującego wnętrza warto by było dodać coś wyróżniającego, co mogłoby ożywić tę przestrzeń. Na duży plus trzeba zapisać fakt, że mimo standardowego napędu na cztery koła, nie zmieniły się wymiary wnętrza. Tunel środkowy z tyłu nie wystaje ponad miarę, a co być może kluczowe, bagażnik ma tę samą, bardzo dużą pojemność.  Według danych katalogowych jest to 605 litrów, do linii siedzeń. Maksymalna wartość, po złożeniu oparć, wynosi 1620 litrów. Naprawdę, rodzinie taki samochód może w zupełności wystarczyć.

Cztery na cztery plus dwa

Podstawą wersji Alltrack musiał być napęd na cztery koła. Trudno wyobrazić sobie samochód mieniący się terenowym, bez takiego rozwiązania. W najnowszym modelu zastosowano sprzęgło Haldex piątej generacji. Tak jak w poprzednich wersjach, napęd wyjściowo przekazywany jest na przednią oś, a dopiero w momencie utraty przyczepności automatycznie przenosi moment obrotowy na tylną. Co ciekawe, w skrajnym przypadku nawet 100% momentu może być skierowane na tył. Jak to działa w praktyce mogliśmy się przekonać chcąc szybko włączyć się do ruchu na lekko zabrudzonej nawierzchni. Mocne wciśnięcie gazu przy skręconych kołach to przepis na zabuksowanie oponami i pozostanie w miejscu. Na szczęście wszystko zadziałało poprawnie, ledwie wyczuwalny uślizg przedniej osi i już było czuć, że sprzęgło przeniosło część momentu na tylną oś, a samochód wystrzelił jak z procy.

W ramach standardowego wyposażenia w Golfie Alltracku znajdziemy Climatronic, tempomat, oświetlenie Ambiente oraz najważniejsze – wybór profilu jazdy. Po wybraniu trybu offroad, dostępnego tylko w tej wersji, zachowanie napędu zmienia się nie do poznania. Gaz staje się płaski -  oznacza to, że trzeba nacisnąć pedał przyspieszenia bardzo mocno, by samochód zaczął znacząco przyspieszać. Ułatwia to poruszanie się w terenie, gdzie zbyt duży moment obrotowy na kołach prowadzi tylko do uślizgu opon. Z drugiej strony skrzynia zmienia biegi dużo później pozostawiając możliwość dynamicznego przyspieszenia. Na dodatek automatycznie aktywuje się asystent zjazdu ze wzniesień oraz zmienia się tryb działania ABS-u. W razie hamowania pozwala on na tworzenie się klinu z piachu pod kołami, rzadziej „pulsując”. Może to być szczególnie przydatne na ośnieżonych drogach, gdzie samochody wyposażone w ABS mogą hamować dziesiątki metrów ponieważ system nie chce pozwolić na utratę przyczepności.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Golf
SEAT Leon
Wersja   Alltrack X-Perience
Cena bazowa wersji [PLN] 128 690 135 100

Budowa silnika/paliwo Diesel, R4, turbodoładowany  
Diesel, R4, turbodoładowany
Pojemność silnika [cm3] 1968 1968
Moc [KM/obr./min] 184 / 3500 - 4000
184 / 3500 - 4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 380 / 1750 - 3250
380 / 1750 - 3250
Skrzynia biegów Automatyczna, 6-biegowa, dwusprzęgłowa
Automatyczna, 6-biegowa, dwusprzęgłowa
Napęd 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,87,1
Prędkość maksymalna [km/h] 219 224
Spalanie miasto [l/100km] 5,6 5,6
Spalanie trasa [l/100km] 4,5 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 4,9 4,9

Jak to wszystko sprawdza się w praktyce? Niestety, trasa którą mieliśmy okazję pokonać nie wydawała się nazbyt trudna. Na pewno przydać się może zwiększony prześwit i osłony pod silnikiem. Zapewnia to duży komfort oraz spokój, że nawet wystające kamienie czy korzenie nie unieruchomią naszego samochodu. Golf Alltrack popisał się za to wyjeżdżając z głębokiego piasku bez najmniejszego problemu. Wydaje się, że tryb offroad przydatny jest tylko w bardzo trudnym terenie. Samochód po krótkiej przejażdżce z użyciem tego systemu długo się chłodził i nawet trochę… śmierdział, jakby spalonym sprzęgłem. Na polnej drodze wystarczy podniesione zawieszenie. Do możliwości terenówki jest Alltrackowi bardzo daleko, jednak przejazd w lekkim terenie staje się dzięki niemu przyjemniejszy.

Na asfalcie… zwyczajnie

Gdy tylko wróciliśmy na drogę asfaltową wybraliśmy tryb Dynamic i sprawdziliśmy zachowanie samochodu w szybszych zakrętach. Różnic w porównaniu do standardowego Golfa nie stwierdzono. Zapewne są, ale przy normalnej jeździe praktycznie niezauważalne. Testowany egzemplarz wyposażony był w najmocniejszą jednostkę Diesla, o mocy 184 KM. Trzeba powiedzieć sobie jasno – dynamika i elastyczność stoją na najwyższym poziomie. Samochód według danych technicznych potrzebuje zaledwie 7,8 sekund na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h. Prędkość maksymalna to 219 km/h. Golf Alltrack, szczególnie z tym silnikiem, dobrze sobie radzi zarówno na polnej drodze jak i na autostradzie. Wewnątrz jest bardzo cicho, podwyższone zawieszenie i zawarte w standardowym wyposażeniu relingi nie dodają irytujących hałasów. Seryjna - z tym silnikiem - skrzynia DSG, pozwala zarówno poszaleć na autostradzie czy w terenie, jak i spokojnie przemierzać zróżnicowane polskie drogi.

Czy Golf Alltrack jest bezkonkurencyjny? Na pewno, gdyż… brakuje mu konkurentów. Tak naprawdę do wyboru pozostaje Octavia Scout oraz Leon X-Perience. Poza grupą Volkswagena nikt nie przygotował uterenowionego kompaktu. W takim razie czy polecamy dopłacać do wersji Alltrack? Testowany silnik występuje tylko w modelu GTD, która kosztuje praktycznie tyle samo – ok. 129 000 zł. W przypadku wersji 150-konnej za odmianę  Alltrack należy dołożyć niespełna 6 tysięcy względem wersji Highline z napędem na cztery koła. Skoro na asfalcie nie czuć różnicy... to może dla tych dodatkowych dwóch centymetrów warto?
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane