/  / Volkswagen Crafter

PIERWSZA JAZDA | Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter 2016
© IBRM Samar
Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016Volkswagen Crafter 2016

Jako jedni z pierwszych mieliśmy możliwość odbycia jazd testowych nowym Crafterem z Białężyc.

Volkswagen ma ponad 40-letnie doświadczenie w segmencie ciężkich samochodów dostawczych. Dotychczasowe modele (dwie generacje LT oraz poprzednia Craftera) były projektowane i produkowane we współpracy z Mercedesem. Obecny Crafter został już opracowany samodzielnie przez Volkswagena. Specjalnie do produkcji nowego modelu wybudowano w Białężycach koło Wrześni, nową fabrykę, która docelowo ma zajmować powierzchnię 220 hektarów. Craftery będą produkowane wyłącznie w tym jednym zakładzie.
 
Nowy model został zaprojektowany w stylistyce nawiązującej do wyglądu Volkswagena Transportera szóstej generacji. U podstaw jego koncepcji stylistycznej leżało przekonanie kierownictwa koncernu, że obok Transportera – głównego modelu w palecie aut użytkowych Volkswagena – powinien powstać większy model.  
 
Crafter wygląda nowocześnie, ma większą ładowność oraz przedział towarowy, a miejsce pracy kierowcy jest komfortowe. Nowe wymiary nadwozia sprawiają, że pojazdem znacznie łatwiej manewruje się w mieście, przez co wzrosła jego użyteczność w codziennej eksploatacji.

 
We wnętrzu od razu widać, że mamy do czynienia z wyrobem koncernu Volkswagena. Architektura deski rozdzielczej nawiązuje do tej spotykanej w osobowych autach firmy. Na desce rozdzielczej znajdziemy te same systemy radiowe i nawigacyjne, przy czym  uwzględniono specyfikę samochodu dostawczego. Tablicę rozdzielczą zaprojektowano w taki sposób, by była jak najbardziej praktyczna. Przewidziano specjalne miejsca na telefon komórkowy, skaner kodów kreskowych, laptop i tablet, na butelki z wodą oraz na kubki z kawą dla kierowcy i pasażera. Pomyślano również o schowkach na latarkę, miarę, okulary słoneczne, skoroszyt, rękawice robocze i wiele innych przedmiotów. Ten system schowków sprawia, że wszelkie ważne przyrządy i przedmioty mają swoje stałe miejsca, w których są solidnie i bezpiecznie umocowane. Schowki znajdują się na różnych poziomach deski rozdzielczej, ponad i pod nią, także na drzwiach. Sporo uwagi położono na zapewnienie komfortu pracy kierowcy. Nabywcy mają do wyboru 7 różnych foteli kierowcy włącznie z fotelem posiadającym oznakę „AGR” przyznawaną przez lekarzy ortopedów.
 
Multum wersji nadwozia
Crafter będzie dostępny w wielu wersjach nadwoziowych. Do odmian z nadwoziem zamkniętym należą furgon oraz kombi, różniące się długością i wysokością karoserii. Wersje z nadwoziem otwartym, z pojedynczą lub podwójną kabiną, także różnią się długością i są dostępne z różnymi rodzajami zabudowy lub są niezabudowane.
 
Zależnie od modelu można wybrać jedną z trzech długości nadwozia. Furgon jest oferowany w wersji ze „średnim”  rozstawem osi 3 640 mm i długością 5 986 mm (z dachem zwykłym lub wysokim), albo z „długim” rozstawem osi 4 490 mm i długością nadwozia wynoszącą 6 836 mm (dostępny dach wysoki lub superwysoki). Z tym rozstawem osi dostępne będzie także auto z przedłużonym zwisem o długości  7 391 mm, także z dachem wysokim lub superwysokim. Kombi można kupić w wersjach ze „średnim” i „długim” rozstawem osi w wersjach z nadwoziem o tej samej długości. Podwozie produkowane jest z takimi samymi rozstawami osi. Model z pojedynczą kabiną i z otwartą skrzynią ładunkową jest dostępny w trzech długościach – 6 204 mm „średni”, 7 004 mm „długi” oraz  z przedłużonym zwisem - 7 404 mm. Długość podwozia Craftera z podwójną kabiną i z otwartą skrzynią ładunkową wynosi 6 204 mm „średni” lub 7 004 mm „długi”.

   
Nowy Crafter w porównaniu z poprzednią generacją ma większą ładowność i przedział towarowy. Największy furgon z napędem na przednie koła ma pojemność 18,4 m3 (poprzednia generacja 17,0 m3) maksymalna wysokość przedziału ładunkowego wynosi 2 196 mm (+ 56 mm) przy dopuszczalnej masie całkowitej  od 3,0 do 4,0 t. Odległość między nadkolami wynosi 1 380 mm, zaś maksymalna długość przedziału ładunkowego to 4 885 mm (+ 155 mm).  W wypadku Craftera z napędem na koła tylne dopuszczalna masa całkowita wynosi od 3,5 do 5,5 t (+0,5 t).  
 
Początkowo fabrykę we Wrześni opuszczać będą furgony ze średnim i długim rozstawem osi oraz podwozia brygadowe ze średnim rozstawem osi. Kombi powinno pojawić na linii produkcyjnej w połowie przyszłego roku. Nowe nadwozie oznacza się też dobrymi właściwościami aerodynamicznymi. Współczynnik czołowego oporu powietrza Cx to tylko 0,33, co pozytywnie wpłynęło  na obniżenie zużycia paliwa.

Duża paleta silników
Do napędu Craftera, na rynkach na których obowiązuje norma Euro6, służy zmodyfikowany na potrzeby nowego modelu, silnik diesla 2.0 TDI „EA 288 Nutz”, oferowany w trzech wariantach mocy (w autach z napędem na przednie koła). Klienci mogą wybrać wersję o mocy 75 kW (102 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm,  o mocy 103 kW (140 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 340 Nm, albo też odmianę BiTurbo TDI osiągającą moc 130 kW (177 KM) i maksymalny moment obrotowy  410 Nm. Auta z silnikiem o mocy 102 KM uzyskują prędkość maksymalną do 143 km/h (zależnie od wybranej wersji nadwoziowej), modele z jednostką o mocy 140 KM mogą rozwijać prędkość do 162 km/h (zależnie od rodzaju nadwozia), a samochody z silnikiem o mocy 177 KM – również zależnie od rodzaju nadwozia – mogą rozpędzić się maksymalnie do 165 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie). Wszystkie jednostki napędowe spełniają normę emisji spalin Euro 6 i są seryjnie wyposażone w system start-stop. Średnio we wszystkich wersjach silnikowych nowe jednostki napędowe zużywają o litr paliwa mniej na 100 km w porównaniu z modelem poprzedniej generacji.

 
Do przekazywania napędu, w samochodach z poprzecznie umieszczonym silnikiem w wersjach o mocy 140 KM i 177 KM, z napędem na przednią oś wykorzystywana będzie 6-biegowa przekładnia mechaniczna lub 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów. Silniki o mocy 102 KM będą montowane tylko ze skrzynią mechaniczną. W samochodach z napędem na tylne koła automatyczna skrzynia biegów będzie współpracować z silnikami o mocy 177 KM .
 
Początkowo z taśmy produkcyjnej zjadą samochody z silnikiem z poprzecznie zamontowanym z przodu napędzającym koła przednie. Od połowy 2017 roku sukcesywnie będą wprowadzane do oferty wersje z napędem na cztery koła 4MOTION z poprzecznie zamontowanym silnikiem oraz odmiany z napędem na koła tylne (pojedyncze lub podwójne) i z silnikiem umieszczonym wzdłuż osi pojazdu. W pojazdach z napędem na koła tylne wzrośnie, w stosunku do aktualnego modelu, maksymalna dopuszczalna masa całkowita do 5,5 t.
 
Mieliśmy możliwość jazdy samochodami zaopatrzonymi  w każdą z tych jednostek napędowych.  Crafter z najsłabszym silnikiem, nawet obciążony, w pełni sprawdzał się w ruchu miejskim. Podczas jazdy pozamiejskiej lub w górach wyraźnie brakowało mu mocy i dynamiki. Sprawdzi się zatem w pracy dystrybucyjnej w mieście. Wersje z mocniejszymi silnikami, zwłaszcza z silnikiem 177 KM charakteryzują się dużo lepszą dynamiką, są bardziej uniwersalne i mogą zadowolić nawet najbardziej wymagających klientów.
 
W samochodzie z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, bardzo dobrze współpracowała ona z turbodieslem. Zmiana biegów następowała szybko bez zbędnej zwłoki. Zakup takiego Craftera będzie dużym ułatwieniem dla nabywców wykorzystujących go głównie w ruchu miejskim. Jazda tym autem, niezależnie od silnika, niewiele odbiega od podróżowania samochodem osobowym. Dzięki zastosowaniu, po raz pierwszy w tej klasie, elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego, auto prowadzi się pewnie niezależnie od szybkości.

 
Kierowca i zespół asystentów
Nowe elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, umożliwiło wyposażenie Craftera w liczne systemy wspomagające kierowcę, jak aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu „Lane Assist”, asystent parkowania „Park Assist”, czy system pomagający w manewrowaniu samochodem z przyczepą „Trailer Assist”. Oprócz powyższych systemów Crafter może być wyposażony w takie układy jak: system automatycznej regulacji odległości „ACC” z systemem hamowania awaryjnego „Front Assist”, montowany seryjnie hamulec automatycznego hamowania po kolizji, system stabilizujący pojazd podczas podmuchów wiatru z boku, kamerę cofania, system  ułatwiający wyjazd z miejsca parkingowego „Rear Traffic Allert”, czy aktywny asystent utrzymania pasa ruchu „Lane Asist”.
 
Z działaniem większości tych systemów zapoznaliśmy się podczas jazd drogowych, a z systemem wspomagającym manewrowanie samochodu z przyczepą, asystentem parkowania, czy systemem ochrony bacznej nadwozia, na specjalnym placu manewrowym. Wszystkie próby potwierdziły przydatność tych systemów.
 
Podsumowując pierwsze jazdy nowym Crafterem, należy powiedzieć, że trudno autu coś zarzucić. Żadna z osób  testujących nie zgłaszała negatywnych uwag. Powstał nowoczesny samochód dostawczy, który będzie punktem odniesienia dla innych producentów samochodów dostawczych. Poprzeczka została postawiona bardzo wysoko i nie będzie łatwo konkurentom osiągnąć ten sam poziom.  Spore wrażenie wywarła duża liczba systemów asystujących podnoszących komfort i bezpieczeństwo oraz ułatwiających obsługę samochodu. Miejmy nadzieję, że jego nabywcy docenią celowość zakupu tych systemów, gdyż mają one wpływ na bezpieczeństwo na drogach.
 
Jazdy testowe potwierdziły, że Volkswagen po rozwodzie z Mercedesem solidnie przygotował następcę dotychczasowego modelu. Założenia koncernu planującego zwiększyć udział w segmencie z 4,5% w 2015 r. (sprzedaż z 50, 5 tys. samochodów) do powyżej 6,5 % w 2020 r. (sprzedaż powyżej 85 tys. samochodów) można uznać za realne. Docelowo z taśmy produkcyjnej może rocznie zjechać nawet 100 tys. pojazdów. Ceny Craftera mamy poznać jeszcze w grudniu, zaś pierwsze samochody dotrą do polskich klientów pod koniec lutego.


Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane