/  / Volkswagen Amarok – pickup klasy premium

TEST | Volkswagen Amarok – pickup klasy premium

Volkswagen Amarok Aventura 2016
© IBRM Samar
Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016Volkswagen Amarok Aventura 2016

Czy wół roboczy, jakim z założenia jest pojazd typu pickup, może być autem klasy premium? I czy takie coś ma w ogóle sens? Amarok odpowiada twierdząco na oba te pytania.

Volkswagen Amarok to największy samochód użytkowy typu pick-up w historii niemieckiego koncernu. Prace nad jego konstrukcją rozpoczęły się w roku 2005, pierwsze zamaskowane egzemplarze zostały „przyłapane” na testach przez dziennikarzy w 2007 roku. Dwa lata później, w argentyńskim Pacheco, rozpoczęła się produkcja Amaroka, którego nazwa oznacza w języku Inuitów arktycznego wilka. Konstrukcja samochodu mającego służyć pomocą w najtrudniejszych warunkach została przetestowana w Rajdzie Dakar 2010. Nowy pickup Volkswagena stanowił oficjalny pojazd rajdu, transportując z miejsca na miejsce sprzęt oraz wożąc członków obsługi technicznej. Jesienią 2016 roku zadebiutował zmodernizowany model.

Klasyczne, masywne nadwozie, typowe dla pickupa, sprawia, że na ulicy trudno nie zwrócić uwagi na Amaroka. Z drugiej strony, zachowano pewną lekkość sylwetki, dzięki której pojazd nie robi wrażenia drogowego potwora. Jak większość konkurencji tak i to auto występuje z dwoma rodzajami kabin: krótkiej (dwudrzwiowej) oraz długiej (czterodrzwiowej). Wymiary flagowego pickupa niemieckiego producenta plasują go w czołówce klasy. Z podwójną kabiną (to najpopularniejsza odmiana) mierzy 5 255mm długości przy rozstawie osi 3 095mm, 1 954mm szerokości bez lusterek oraz 1 834mm wysokości. Mimo sporych rozmiarów, do Amaroka wsiada się łatwo, a sprzyjają temu szeroko otwierające się drzwi oraz (zależnie od wersji wyposażenia) uchwyty na słupkach A i B.


Auto dysponuje powierzchnią ładunkową równą 2,52 m2 przy 1 555 mm długości przedziału ładunkowego oraz 1 620 mm szerokości (między nadkolami szerokość wynosi 1 222 mm). Wysokość progu załadunkowego wynosi 780 mm.

Jak król na tronie

W Amaroku siedzi się wysoko, widoczność z wnętrza jest bardzo dobra, a kabinę wykonano z materiałów najlepszej jakości. Wnętrze jest eleganckie, utrzymuje równowagę pomiędzy surowością auta roboczego, a rozpasaniem stylistycznym drogiej limuzyny. We wnętrzu na uwagę zasługują regulowane elektrycznie fotele ergoComfort dla kierowcy i pasażera. Wyprofilowano je tak jak w autach sportowych, dzięki czemu znakomicie podpierają ciało, zapewniając komfort podróży. Za dopłatą dostępne są fotele regulowane elektrycznie w 14 pozycjach. Zarówno kierowca jak i pasażer mogą je indywidualnie dopasowywać do swojej sylwetki. Elektrycznie regulowane są: wysokość oraz położenie wzdłużne fotela, podparcie kręgosłupa krzyżowego, pochylenie oparcia i siedziska, a ręcznie także długość siedziska. Fotele ergoComfort zostały odznaczone plakietką „Akcja Zdrowe Plecy” (AGR) przyznawaną przez lekarzy ortopedów. Komfort podróży zwiększa dodatkowo perforowana skóra „Nappa Black” z jasnymi szwami.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Amarok
Ford Ranger
Mitsubishi L200
Wersja   3.0 TDI Aventura 3.2 Wildtrak 2.4 DID Instyle
Cena bazowa wersji [PLN] 226 628 168 879   148 990
Długość [mm] 5254 5359 5285
Szerokość [mm] 1954 1850 1815
Wysokość [mm] 1834 1815 1780
Rozstaw osi [mm] 3097 3220 3000
Masa własna/DMC [kg] 2003 / 2920 2117 / 3200 1875 / 2910
Hamulce przód/tył Tarczowe wentylowane / Bębnowe tarczowe wentylowane / bębnowe tarczowe wentylowane / bębnowe

W oczy rzuca się także nowa tablica rozdzielcza. Jej strukturę uporządkowano według poziomych linii, poszczególne powierzchnie wyraźnie oddzielono, a wszelkie przetłoczenia i krawędzie wykonano niezwykle precyzyjnie. Rezygnacja z zaokrągleń i koncentracja na poziomych i pionowych liniach sprawiły, że wnętrze zyskało własny styl. Liczne schowki w kabinie zwiększają jej praktyczność. Pickup, niczym limuzyna wyższej klasy, wyposażony jest w szereg nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy. Dzięki wielofunkcyjnej kierownicy obsługa radia, telefonu i komputera pokładowego stały się prostsze. Wyświetlacz znajdujący się pomiędzy klasycznymi wskaźnikami o okrągłych tarczach jest w Amaroku Aventura kolorowy i wyświetla trójwymiarowy obraz. Za pomocą nowych, opcjonalnych łopatek przy kierownicy (seryjne w modelu Aventura) można sterować pracą 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów.

Wysoko na konsoli środkowej, czyli bezpośrednio w zasięgu wzroku kierowcy, znajduje się ekran nowego systemu multimedialnego, którego obsługa jest łatwa i ergonomiczna. Dzięki takim funkcjom jak App Connect, Guide&Inform czy Car-Net można np. za pomocą interfejsu USB korzystać w samochodowym sprzęcie multimedialnym z aplikacji dostępnych na smartfonach, obsługując je na dotykowym ekranie Amaroka. Guide&Inform poszerza zakres działania nawigacji o aktualne informacje dostępne dzięki Internetowi, np. dotyczące bieżącej sytuacji na drodze. System nawigacyjny „Discover Media” wyposażono ponadto seryjnie w cyfrowy odbiór radiowy DAB+.
W autach z systemami multimedialnymi „Composition Media” oraz „Discover Media” jest też dostępny „Digital Voice Enhancement”. To urządzenie elektronicznie wzmacniające siłę głosu ułatwia podczas jazdy komunikację pomiędzy pasażerami. Dzięki mikrofonowi kierowca nie musi odwracać się do pasażerów czy też mówić szczególnie głośno, gdyż pasażerowie zasiadający z tyłu słyszą to, co mówi w głośnikach umieszczonych w tylnej części kabiny.


Korzystanie z Amaroka ułatwia również system parkowania „Park Pilot” z kamerą „Rear View” znajdującą się z tyłu auta. Pedały ze stali szlachetnej (tylko w modelu Aventura) oraz czarne poszycie drzwi z kontrastowymi elementami w kolorze lakieru dopełniają estetycznego wyglądu wnętrza Amaroka. Na pokładzie auta są też klimatyzacja, Bluetooth i do nawet czterech gniazd z zasilaniem 12 V.

Szybko na drodze, skutecznie w terenie

Amarok równie dobrze spisuje się na asfalcie, jak i w terenie.  Dysponuje trzylitrowym silnikiem generującym moment obrotowy o wartości 550 Nm i moc 165 kW/224 KM. Dzięki niemu potrafi osiągnąć prawie sportowe przyspieszenie: „setkę” uzyskuje w ciągu 7,9 s, co jak na pickupa jest wartością wręcz kosmiczną. Szczególnie, że takiemu przyspieszeniu towarzyszy rasowy dźwięk V-szóstki. Maksymalna prędkość Amaroka wynosi 193 km/h. Auto standardowo wyposażone jest w 8-stopniowa przekładnia DSG. Wynik średniego spalania, uzyskany w mieście i poza miastem, na poziomie 9-10 l/100 km należy uznać za niezły, zważywszy na dwutonową masę auta i kształty dalekie od aerodynamicznych. To oczywiście wynik wyższy od danych producenta (w mieście 8,6l, poza miastem 7,3l, średnie 7,8l), jednak do takiej sytuacji wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić, a różnica mieści się w granicach przyzwoitości.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Amarok
Ford Ranger
Mitsubishi L200
Wersja   3.0 TDI Aventura 3.2 Wildtrak 2.4 DID Instyle
Cena bazowa wersji [PLN] 226 628 168 879 148 990
Budowa silnika/paliwo Turbodiesel, Common Rail, V6 24V Turbodiesel, Common Rail, R5 20V Turbodiesel, Common Rail, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 2967 3198 2442
Moc [KM/obr./min] 165 / 3000 200 / 3000 181 / 3500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 550 / 1400-2750 470 / 1500-2750 430 / 2500
Skrzynia biegów 8-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna 6-stopniowa, automatyczna 5-stopniowa, automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 191 175 177
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,9 10,6 b.d.
Spalanie miasto [l/100km] 8,6 11,0 8,4
Spalanie trasa [l/100km] 7,3 7,4 6,5
Spalanie średnie [l/100km] 7,8 8,9 7,2

Amarok posiada również bardzo dobre właściwości terenowe. Wyposażony jest w permanentny napęd 4Motion z centralnym dyferencjałem oraz opcjonalną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. W trybie off road po zwolnieniu do 30 km/h można skorzystać z asystenta zjazdu. Auto z jednotonowym ładunkiem może pokonywać wzniesienia o wartości nachylenia do 45-ciu stopni oraz przemieszczać się w poprzek stoku o nachyleniu do 50-ciu stopni. Maksymalne kąty zejścia, natarcia oraz kąt rampowy wynoszą odpowiednio 28, 28 oraz 23,8 stopnia.  Głębokość brodzenia wynosi 500 mm. Maksymalna ładowność Amaroka równa jest 1147kg.

Cena też premium

Auto, które ma ambicje sięgające segmentu premium nie może być tanie. W podstawowej wersji Comfortline kosztuje ponad 173 tys. zł, znacznie więcej od podstawowych wersji. Cena topowej wersji Aventura kształtuje się na poziomie ponad 226 tys. zł.

Autor:
Dariusz Balcerzyk
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane