/  / Vitara uniwersalna

TEST | Vitara uniwersalna

null
© IBRM SAMAR
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Ta wersja japońskiego SUV-a poradzi sobie nie tylko w mieście, ale dzięki napędowi 4x4 również w niewymagającym terenie.

Najnowsza Vitara nie przypomina wcześniejszych aut Suzuki. Aczkolwiek styliści nie zdobyli się na jakieś fajerwerki, aby wyróżnić ją spośród szerokiej gamy coraz popularniejszych na świecie SUV-ów, to dynamiczny, atletyczny przód oraz proste linie nadwozia sprawiają pozytywne wrażenie. Nadwozie utrzymane w dwukolorowej, biało-czarnej tonacji (lakier biały perłowy i czarne felgi) jest zgodne z aktualną modą, choć z pewnością przydałyby mu się delikatne, czerwone akcenty na aluminiowych obręczach. Dlaczego akurat czerwone? Bo ten kolor znajdziemy w przednich reflektorach (ramka) i w kabinie Suzuki (obwódki zegarów i nawiewy powietrza). Niby to drobiazgi, a jednak bez takich czerwonych detali wnętrze Vitary byłoby smutne. Dominują tu bowiem czarne, niestety twarde i przeciętnej jakości plastiki.

Na wyróżnienie zasługuje wzornictwo deski rozdzielczej. Okrągłe zegary są czyste w formie i przez to wyjątkowo czytelne. W centrum kokpitu posadowiono 7-calowy wyświetlacz dotykowy, który pozwala m.in. na sterowanie nawigacją i  zestawem audio. Skórzana, trójramienna kierownica dobrze leży w dłoniach. Lewarek skrzyni biegów znajduje się pod ręką, a biegi załączają się z pewnym oporem, co w autach tej marki jest raczej normą.


Warto też wspomnieć o elektrycznie podgrzewanych, wygodnych fotelach, pokrytych skórą i materiałem przypominającym zamsz. Całkiem nieźle, jak na auto mierzące 4,2  metra siedzi się również z tyłu. Generalnie można powiedzieć, iż ten nieduży SUV oferuje zaskakująco sporo przestrzeni w kabinie, jest relatywnie obszerny i komfortowy. Bagażnik o regularnym kształcie pozwala umieścić kilka turystycznych toreb o łącznej objętości 350 litrów. Podwójna podłoga to świetny schowek na drobiazgi. Kilka praktycznych schowków znajdziemy też w kabinie.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Suzuki Vitara  
Mazda CX-3
Opel Mokka
Wersja   S 1.4 Boosterjet Allgrip 2.0 Skypassion 4x4 1.4T Cosmo 4x4
Cena bazowa wersji [PLN] 95 900 95 900   92 250
Długość [mm] 4175 4275 4278
Szerokość [mm] 1775 1765 1777
Wysokość [mm] 1610 1535 1658
Rozstaw osi [mm] 2500 2570 2555
Bagażnik min/max [litry] 375 / 1120 350 / 1260 356 / 1372
Masa własna/DMC [kg] 1210 / 1730 1235 / 1760 1350 / 1854
Rozmiar kół/opon 215 / 55 R17 215 / 50 R18 215 / 55 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane / tarczowe tarczowe wentylowane / tarczowe tarczowe wentylowane / tarczowe

Poza komfortowym wnętrzem Vitara S ma nowy, dynamiczny silnik i napęd na cztery koła. Pod maską pracuje 1,4-litrowa, turboładowana jednostka benzynowa o mocy 140 KM osiąganej przy 5500 obrotach na minutę, ale silnik jest żwawy już od zdecydowanie niższych obrotów. Auto szybko nabiera prędkości, co widać szczególnie w ruchu miejskim. 10 sekund do setki i 200 km/h wcale nie są wartościami wyłącznie katalogowymi. Trochę gorzej wypada zużycie paliwa. Fakt, że auta nie oszczędzaliśmy, a popołudniowe korki mocno zawyżyły średnią, która doszła do ok. 9,5 litra (o 3,3 więcej niż podaje producent). Dopiero na trasie zużycie paliwa zaczęło spadać i zatrzymało się w granicach 6 litrów.


Kolejna mocna strona Vitary S to napęd AllGrip, umożliwiający jazdę nie tylko po asfalcie, ale również po drogach polnych, a nawet w lekkim terenie. Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy. Tryb sportowy poprawia trzymanie się auta w zakrętach, a silnik szybciej reaguje na pedał gazu. Na śliskiej i oblodzonej nawierzchni załączamy tryb Snow, który dba, abyśmy nie wypadli z trasy. W trybie Auto napędzana jest głównie oś przednia, tylna zaś dołączana tylko w sytuacji awaryjnej. Jeśli odważymy się na jazdę w terenie, możemy włączyć tryb Lock i jadąc z prędkością do 60 km/h mamy wówczas w Vitarze załączoną na stałe oś tylną. W pokonywaniu trudniejszych odcinków drogi (lub bezdroża) pomoże nam spory prześwit  auta (185 mm) i 17-calowe koła, choć pamiętajmy, iż nadal prowadzimy SUV-a, a nie prawdziwą terenówkę. Przy stromym zjeździe pomaga system zabezpieczający przed poślizgiem kół i niekontrolowanym zjazdem samochodu.

Na kilka dodatkowych słów zasługuje system Radar Brake Suport ostrzegający kierowcę przed zbyt szybkim zbliżaniem się do pojazdu poprzedzającego Vitarę. Pierwsze ostrzeżenie jest delikatne (ostre, czerwone podświetlenie panelu informacyjnego pomiędzy zegarami i sygnał akustyczny), drugie już bardziej konkretne (automatycznie załączają się hamulce). System działa perfekcyjnie i w permanentnych korkach ulicznych przydaje się bardzo.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Suzuki Vitara
Mazda CX-3
Opel Mokka
Wersja   S 1.4 Boosterjet Allgrip 2.0 Skypassion 4x4 1.4T Cosmo 4x4
Cena bazowa wersji [PLN] 95 900 95 900 92 250
Budowa silnika/paliwo Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V Benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1373 1998 1364
Moc [KM/obr./min] 140 / 5500 150 / 6000 140 / 4900
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 220 / 1500-4400 204 / 2800 200 / 1850-4900
Skrzynia biegów 6-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna
Napęd na obie osie na obie osie na obie osie
Prędkość maksymalna [km/h] 200 200 190
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,2 8,7 9,9
Spalanie miasto [l/100km] 6,1 8,1 8,3
Spalanie trasa [l/100km] 4,7 5,5 5,7
Spalanie średnie [l/100km] 5,2 6,4 6,7

Suzuki Vitara S z silnikiem 1.4 Boosterjet, napędem AllGrip i kilkoma dodatkowymi systemami (np. aktywnym tempomatem czy kamerą cofania) kosztuje 105 tys. zł. Komu nie zależy na dynamicznym silniku i napędzie 4x4 z pewnością przypadną do gustu tańsze wersje Vitary, których ceny zaczynają się już od 61.900 zł. W zamian otrzyma spokojniejszy silnik 1.6 i napęd tylko na oś przednią. W mieście to zupełnie wystarczy, jednak w nieznany teren lepiej mieć ze sobą napęd AllGrip.

Autor: Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane