/  / Ulubione auta używane Polaków

Ulubione auta używane Polaków

MOTORAPORTER|
null
© Motoraporter
null

Na naszym rynku samochodów używanych niezmiennie królują marki niemieckie. Polacy szukający auta najczęściej wybierają modele BMW, Opla lub Audi – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez ekspertów Motoraportera, którzy sprawdzili, jakie samochody kupują na rynku wtórnym nasi rodacy.

"Ponad 80% sprzedawanych w Polsce samochodów, które zostały sprawdzone przez ekspertów firmy Motoraporter, pochodziło z importu - wyjaśnia Marcin Ostrowski, prezes zarządu spółki Motoraporter. "Nie zaskakuje mnie, że najczęściej importujemy samochody zza naszej zachodniej granicy. W 2013 roku aż 37% sprawdzanych przez nas samochodów pochodziło właśnie z tego kraju. Ta tendencja utrzymuje się na stałym poziomie".

"Ciekawostką jest natomiast, że w ciągu ostatniego półrocza odnotowaliśmy prawie dwukrotny wzrost sprawdzanych samochodów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. W naszym raporcie podsumowującym pierwsze półrocze 2013 roku odsetek aut z USA wynosił 6%, obecnie znajduje się na poziomie 10% - dodaje ekspert.
 
Niezmiennie niemiecki. Japońskie nieco mniej pożądane
Najczęściej poszukiwanym modelem wśród aut używanych było w roku ubiegłym BMW Seria 3. Na drugim miejscu znalazł się Opel Astra, a trzecie i czwarte miejsce zajęło odpowiednio Audi A6 i A4. Pierwszą piątkę zamyka natomiast Ford Mondeo.

Preferencje kupujących nieco się zmieniły w stosunku do pierwszego półrocza 2013 roku. Wtedy wśród klientów Motoraportera dominował Opel z modelami Astra i Corsa. BMW Serii 3 znajdowało się dopiero na trzecim miejscu. Honda Civic i Nissan Patrol zamykały pierwszą piątkę najpopularniejszych modeli.

W kategorii popularności w ramach konkretnej marki bezkonkurencyjny okazał się Jeep Grand Cherokee, który cieszył się zainteresowaniem wśród 85% poszukujących auta tej marki. Nieco niżej znalazły się Ford Mondeo i Mazda6 z wynikiem na poziomie 50%.

Najpopularniejsze marki wybierane przez klientów Motoraportera oraz najpopularniejszy model w gamie tej marki:
- BMW: 9% | Seria 3: 33%
- Opel: 9% | Astra: 15%
- Audi: 8% | A6: 33%
- Ford: 7% | Mondeo: 50%
- Honda: 6% | Civic: 45%
- Peugeot: 6% | 307: 29%
- Toyota: 6% | Avensis: 31%
- Volkswagen: 5% | Passat: 41%
 
"Klienci Motoraportera najczęściej wybierają nadwozie typu SUV. W zeszłym roku aż 35% kupujących było zainteresowanych takim autami - wyjaśnia Marcin Ostrowski. "SUV-y są na naszym rynku stosunkowo od niedawna, ale sukcesywnie podbijają serca Polaków. Do tej pory wśród ofert samochodów używanych pojawiały się modele relatywnie nowe, a co za tym idzie drogie. Teraz zaczyna się to powoli zmieniać. Używane SUV-y mają coraz atrakcyjniejsze ceny, a co za tym idzie cieszą się coraz większą popularnością".
 
Polacy upodobali sobie także praktyczne i funkcjonalne nadwozie typu kombi. W 2013 roku 27% wśród wszystkich klientów, zamawiających usługi wykonania oględzin i sprawdzenia samochodu w Motoraporterze, wybrało właśnie ten model nadwozia. Na trzecim miejscu znalazło się nadwozie typu hatchback (18%), a potem sedan (15%).

W średnim wieku i z silnikiem Diesla
W 2013 roku poszukiwane były modele w średnim wieku, młodsze roczniki cieszyły się nieco mniejszym zainteresowaniem. Samochodami wyprodukowanymi pomiędzy 2001 a 2010 rokiem interesowało się 68% nabywców, którzy zlecili sprawdzenie pojazdu ekspertom Motoraportera. Największym zainteresowaniem cieszyły się samochody 3-7 letnie. Wybierało je 35% badanych.

Mniej, bo 24% kierowców, decyduje się na auta nowe, wyprodukowane po 2011 roku. Samochody starsze niż 13 lat cieszyły się znikomym zainteresowaniem oscylującym na poziomie zaledwie 8%.

Najczęściej wybierane roczniki badanych przez ekspertów Motoraportera samochodów to:
- lata 1990 do 1995: 5%    
- lata 1996 do 2000: 3%    
- lata 2001 do 2005: 33%
- lata 2006 do 2010: 35%
- lata 2011 i wyżej: 24%    

Zdecydowana większość badanych samochodów, bo aż 79%, miała przebieg powyżej 100 000 km. Warto pamiętać, że jest to przebieg deklarowany, ponieważ aż w 44% przypadków ekspert Motoraportera, sprawdzający samochód przed zakupem na zlecenie potencjalnego kupującego, miał podstawy sądzić, że licznik został cofnięty przed sprzedażą. Pół roku temu odsetek ten wynosił około 40%.

Najczęściej wybierane przebiegi badanych przez ekspertów Motoraportera samochodów to:    
- 0 do 50 000 km: 6%
- 51 000 do 100 000 km: 15%
- 101 000 do 150 000 km: 37%
- 151 000 do 200 000 km: 35%
- więcej niż 200 000 km: 7%

"Pomimo niekorzystnych cen oleju napędowego samochody z silnikami Diesla nadal cieszą się minimalną przewagą wśród osób zlecających nam inspekcję samochodu. W 2013 roku ten rodzaj paliwa wybierało 60% naszych klientów - wyjaśnia Ostrowski. "Największą popularnością cieszyły się modele z silnikiem o pojemności nieprzekraczającej 2 litrów. Ma to związek z przepisami akcyzowymi obowiązującymi w Polsce. Na samochody sprowadzane z terenu UE nałożona jest akcyza, której wysokość uzależniona jest właśnie od pojemności silnika. Jej wielkość to 3,1% od wartości auta dla modeli z silnikami o pojemności do dwóch litrów. Dla większych jednostek przewidziano stawkę na poziomie 18,6%, co skutecznie zniechęca większość nabywców kupujących auta sprowadzane do Polski".

Nieduże silniki cieszyły się popularnością wśród 50% szukających. Przy większych pojemnościach popularność znacznie spadała. Jednostki o pojemności 2,1 do 3 litra wybierało już tylko 35% nabywców, silniki powyżej trzech litrów pojemności cieszyły się zainteresowanie wśród zaledwie 15%.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane