/  / Tylko połowa kierowców ciężarówek zapina pas bezpieczeństwa

Tylko połowa kierowców ciężarówek zapina pas bezpieczeństwa

Volvo Trucks|
null
© Volvo Trucks
null

Pas bezpieczeństwa dwukrotnie zwiększa szansę przeżycia poważnego wypadku drogowego. Niemniej jednak aż połowa kierowców samochodów ciężarowych jeździ bez zapiętych pasów. Volvo Trucks chce to zmienić.

"Gdyby więcej użytkowników dróg używało pasów bezpieczeństwa, w samych tylko krajach Unii Europejskiej udałoby się co roku uratować ponad 7 000 istnień ludzkich. A kierowcy zawodowi powinni być wzorem dla innych - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Dwukrotnie większe prawdopodobieństwo przeżycia dzięki pasowi bezpieczeństwa
Jeżeli kierowca lub pasażer ma zapięty pas bezpieczeństwa, jego szansa przeżycia poważnego wypadku drogowego wzrasta dwukrotnie. Tak wynika m.in. z najnowszego raportu WHO pt. "Global Status Report on Road Safety 2013", dotyczącego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie.

Raport kładzie nacisk większe wykorzystanie pasów bezpieczeństwa jako jednego z kluczowych środków umożliwiających poprawę bezpieczeństwa na drogach. Obecnie w 111 krajach świata istnieje prawny obowiązek zapiania pasów.

Od 2006 r. na obszarze UE obowiązek ten dotyczy kierowców/pasażerów zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych.

"Chociaż w ostatnich latach wzrósł odsetek kierowców samochodów ciężarowych, którzy używają pasów bezpieczeństwa, wciąż zapina je mniej niż połowa. I to pomimo faktu, że zarówno nasze własne, jak i inne europejskie badania pokazują, że przynajmniej 50% kierowców, którzy ponieśli śmierć w wypadkach, udałoby się uratować, gdyby tylko mieli zapięty pas. Z drugiej strony, wśród kierowców zapinających pasy, odsetek ofiar śmiertelnych wyniósł tylko 5%".

Nowe badanie na grupie 700 kierowców
Niedawne badanie przeprowadzone w latach 2011-2013 przez szwedzki instytut bezpieczeństwa ruchu drogowego NTF, polegające na obserwacji ponad 700 kierowców pojazdów ciężarowych i rozmowach z ponad 200 z nich, potwierdza ten stan rzeczy. Większość respondentów stwierdziła, że jadąc samochodem osobowym zapina pas bezpieczeństwa. Jednak tylko połowa z nich postępuje tak samo w samochodzie ciężarowym.

Jako powody ankietowani wskazywali m.in. trudność, niewygodę lub czasochłonność zapina i odpinania pasa.

"Wobec faktu, że pas bezpieczeństwa może stanowić granicę między życiem a śmiercią, nie są wiarygodne wymówki. W Volvo Trucks inwestujemy znaczne środki w rozwój systemów zapobiegających wypadkom, ale dopóki kluczową rolę pełni czynnik ludzki, dopóty całkowite wyeliminowanie ryzyka wypadków drogowych będzie niemożliwe - podkreśla Almqvist.

"Dlatego zachęcam zarówno firmy transportowe, jak i kierowców, by wszelkimi sposobami dążyli do poprawy bezpieczeństwa. A najprostszym sposobem jest korzystanie z najskuteczniejszego pod tym względem pojedynczego elementu wyposażenia, jakim jest pas bezpieczeństwa".
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane