/  / Twin-turbo dla Infiniti

NOWOŚĆ | Twin-turbo dla Infiniti

null
© Infiniti
nullnull

Trzylitrowa jednostka napędowa V6 twin-turbo jest konstrukcją z nowej rodziny napędów VR, wywodzącej się z długoletniej tradycji marki Infiniti wytwarzania jednostek V6.

Obniżona masa silnika i zredukowany rozmiar to w znacznej mierze efekt zastosowania lżejszego i bardziej zwartego bloku cylindrów. Dało to wyższą wydajność mechaniczną, zaś cały szereg nowych rozwiązań i innowacji zapewniły silnikowi o wiele lepsze parametry.

Począwszy od 2016 r. w 3.0 V6 twin-turbo wyposażane będą wybrane modele Infiniti. Jednostka napędowa dostępna będzie w dwóch wariantach mocy – 304 i 405 KM.

Potężniejszy wariant tego silnika rozwija 298 kW (405 KM) mocy przy 6400 obr./min. oraz 475 Nm w zakresie 1600-5200 obr./min. Słabszy – odpowiednio 224 kW (304 KM) przy 6400 obr./min i 400 Nm w zakresie 1600-5200 obr./min.

Wariant trzystukonny jest wyposażony w pojedynczą pompę wody, natomiast czterystukonny w dwie, co sprzyja optymalizacji bilansu termicznego przy pracy pod większym obciążeniem. Ponadto zastosowanie w czterystukonnej wersji optycznego czujnika prędkości turbosprężarki pozwala na większą prędkość wirowania turbiny, co wpływa na podniesienie mocy o 30%.

Znakomite parametry silnika uzyskano przy jednoczesnej poprawie jego wydajności paliwowej nawet o 6,7%, co w przypadku wersji 405 KM oznacza najlepszy wskaźnik mocy do wydajności w klasie. Było to możliwe dzięki całemu szeregowi nowo opracowanych rozwiązań, jak choćby Advanced Timing Control, który zapewnia lepsze reakcje na gaz.

Do układu sterowania rozrządem dodano nowy elektryczny aktuator, który zwiększa szybkość reakcji przepustnicy, a tym samym i silnika na dyspozycje kierowcy. Ma to pozytywny wpływ nie tylko na osiągi, ale także na wydajność, jako że dzięki precyzyjniejszej kontroli procesu spalania silnik w efektywniejszy sposób wykorzystuje paliwo.

W nowym silniku V6 zastosowanie znalazł też nowy czujnik prędkości obrotowej turbiny, dzięki czemu system turbodoładowania może pracować z prędkością nawet 220 000 obr./min przy jednolitym obciążeniu, a przy chwilowym jego zwiększeniu aż do 240 000, czyli z wyższą niż w jakiejkolwiek jednostce V6 do tej pory. Dzięki zdolności do pracy z większymi prędkościami obrotowymi, podwójna turbosprężarka zapewnia doładowanie pozwalające na uzyskanie wyższej mocy i wyższego momentu obrotowego. Czujnik prędkości obrotowej turbiny w wariancie czterystukonnym pozwala na podniesienie mocy aż o 30%.

Nowy silnik 3.0 V6 twin-turbo waży 194,8 kg, o 14,1 kg mniej od silnika, który zastępuje. Nowy zespół turbodoładowania z całym systemem chłodzenia to kolejne 25,8 kg. Łącznie więc cała jednostka napędowa waży 220,6 kg.

Pod względem objętości nowy zespół napędowy jest o 19% mniejszy od poprzedniego silnika V6 montowanego w samochodach Infiniti, co jest wynikiem stosowania najnowszych rozwiązań i technologii, do czego marka zdążyła nas przyzwyczai.

Jednym z najważniejszych rozwiązań zastosowanych w silniku 3.0 V6 twin-turbo jest nowy zintegrowany kolektor wydechowy wbudowany w głowice cylindrów. Dzięki temu możliwe było zabudowanie katalizatora spalin bliżej kanałów wydechowych, a więc skrócenie dróg przelotu spalin, co sprawia, że katalizator nagrzewa się dwukrotnie szybciej niż w poprzednim silniku V6 i oczyszcza gazy spalinowe natychmiast, już nawet od rozruchu na zimno.

Nowy aluminiowy blok silnika skonstruowano jako „równoboczny”, a więc skok tłoka i średnica cylindra są identyczne (86,0 x 86,0 mm). W efekcie trzylitrowa jednostka V6 twin-turbo cechuje się zarówno niskim tarciem mechanicznym, jak i wysokoobrotową charakterystyką oraz błyskawicznymi reakcjami na gaz.

Nowy silnik V6 będzie produkowany w fabryce jednostek napędowych w Iwaki, (prefektura Fukushima), w Japonii od 2016 roku.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane