/  / Toyota RAV4 hybrid – skazana na sukces

TEST | Toyota RAV4 hybrid – skazana na sukces

Toyota RAV4 Hybrid 2016
© IBRM Samar
Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016Toyota RAV4 Hybrid 2016

Toyota z powodzeniem sprzedaje hybrydy od 20 lat. Zmodernizowany model RAV4 z takim napędem, to prawdziwy as w talii japońskiego producenta.

RAV4 czwartej generacji zadebiutował na rynku w 2012 roku. Po trzech latach producent zdecydował się na lifting auta, upodabniając je do pozostałych modeli z gamy. Jednak sama zmiana stylistyki, czy wzbogacenie o nowe elementy wyposażenia, głównie podnoszące bezpieczeństwo, mają drugorzędne znaczenie. Prawdziwa rewolucja dokonała się pod maską, gdzie po raz pierwszy pojawił się układ hybrydowy.

Recepta Toyoty na sprawny i bezawaryjny układ hybrydowy jest powszechnie znana. To duży niewysilony silnik benzynowy oraz mocny silnik elektryczny. W przypadku RAV-ki zastosowano 2,5-litrową wolnossącą jednostkę o mocy zaledwie 155 KM (210 Nm) oraz silnik elektryczny o mocy 143 KM. Silnik spalinowy pracuje w cyklu Atkinsona, który zwiększa sprawność silnika, minimalizując straty energii zawartej w spalinach. Dodatkowo w wersjach 4x4, przy tylnej osi znajduje się dodatkowy motor elektryczny o mocy 68 KM. To dzięki niemu samochód może ciągnąć przyczepy o masie do 1 650 kg. Obydwa silniki wytwarzają łącznie 270 Nm momentu obrotowego, natomiast łączna moc układu napędowego, która nie jest arytmetyczną sumą każdej z mocy silników, wynosi 197 KM. O tym w jaki sposób wykorzystywana jest moc, decyduje komputer, który w zależności od potrzeb albo ładuje baterie, albo kieruje całą moc na koła, albo wyłącza silnik benzynowy i korzysta tylko z prądu. Całość dzieje się tak szybko i niezauważalnie, że kierowca nie musi się niczym przejmować. Za przeniesienie napędu odpowiada bezstopniowa, elektryczna przekładnia E-CVT sterowana jest przez system elektroniczny Shift-by-Wire.


Jak to wszystko działa w samochodzie ważącym ponad 1,7 tony? Dla mnie - bez zarzutu. Silnik ma wystarczająco dużo mocy, aby sprawnie przyspieszać - 8,3 sekundy do 100 km/h to naprawdę niezły wynik. Producent podkreśla także elastyczność auta, chwaląc się, że zmiana prędkości pomiędzy 80 a 120 km/h trwa zaledwie 7,1 sekundy. W zasadzie jedynym elementem, który budzi kontrowersje jest bezstopniowa przekładnia, a dokładnie jej działanie. "Gaz w podłogę" powoduje, że silnik pracuje jak w klasycznej automatycznej przekładni, chwilę przed zmianą biegu na wyższy. Podświadomie czekamy aż wskoczy kolejny bieg i obroty spadną, ale tak się nie dzieje. Ze stałą, wysoką prędkością obrotową silnika, mamy do czynienia aż do osiągnięcia prędkości maksymalnej. Oczywiście, prawdopodobieństwo, że kiedykolwiek będziemy tak przyspieszać do końca skali prędkościomierza jest niewielkie. Najlepiej samochód przyspiesza od 0 do 50-60 km/h. Tutaj wiele aut może mieć problem, bo napędzana trzema silnikami RAV4 nie potrzebuje czasu, aby osiągnąć wyższe obroty silnika spalinowego. Braki w mocy w dolnym zakresie obrotów doskonale uzupełniają motory elektryczne.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Toyota RAV4  
Lexus NX  
Volkswagen Tiguan  
Wersja   Prestige Elite Highline
Cena bazowa wersji [PLN] 170 900 181 300  
162 980
Długość [mm] 4605 4630 4486
Szerokość [mm] 1845 1870 1839
Wysokość [mm] 1675 1645 1672
Rozstaw osi [mm] 2660 2637 2677
Bagażnik min/max [litry] 501/1633 475/1520 400/1655
Masa własna/DMC [kg] 1785/2270 1905/2395 b.d./b.d.
Rozmiar kół/opon 235/55R18 225/65R17 235/55R18

Układ hybrydowy ma trzy tryby pracy: Eco, Sport i EV. Pierwszy powoduje jeszcze słabsze reakcje na gaz i sprawdza się najlepiej w mieście. Drugi Sport, jest najlepszą opcją na trasę. Samochód ma wtedy wyraźnie większego kopa. W trybie EV, który czasami włącza się automatycznie, ale też można samodzielnie uruchomić, samochód potrafi pokonać pewien dystans używając tylko prądu zmagazynowanego w akumulatorach. Producent nie podaje jednak zasięgu i trudno to sprawdzić, bo przy mocniejszym wciśnięciu pedału przyspieszenia, od razu włącza się jednostka spalinowa. Wadą tego układu hybrydowego w porównaniu do konwencjonalnych silników, jest opóźniona reakcja na gaz podczas wyprzedzania. Silniki mają chwilę zawahania, zanim oddadzą swoją moc. W takiej sytuacji, najlepiej gwałtownie wcisnąć gaz do podłogi. Poza charakterystycznym odgłosem jednostki spalinowej, słychać także szum silników elektrycznych. Wszystko trochę wyje, trochę buczy, ale wskazówka prędkościomierza szybko przemieszcza się w górę skali. Dla osób, które mają pierwszy kontakt z hybrydą i przekładnią CVT, to zupełnie nowe odczucie, do którego trzeba się przyzwyczaić.

Realne spalanie
Jednym z głównych powodów kupna hybrydy jest niskie zużycie paliwa. Producent podaje średnie spalanie na poziomie 5,1 l/100 km. Nam na dystansie 400 km (90% trasa, 10% miasto) przy średniej prędkości 78 km/h, średnie spalanie według komputera pokładowego wyniosło 9,3 l/100 km. Prawda leży więc gdzieś pomiędzy. Faktem jest, że aktywna jazda na trasie, z częstym wykorzystaniem maksymalnej mocy silnika, może podwoić wynik fabryczny, ale podczas krótszego odcinka, również na trasie, ze średnią prędkością 60 km/h. typową na polskich drogach, spalanie wyniosło 7,3 l/100 km. Próba na autostradzie, jazda ze stałą prędkością 140 km/h, to spalanie rzędu 9-10 l/100 km. Warunki miejskie, to wynik nieco ponad 8 l/100 km. Generalnie trzeba założyć, że przy "normalnej" jeździe, dynamicznej, samochód spala min. ok. 1,5 - 2 litrów więcej niż podaje producent, co biorąc pod uwagę możliwości i masę auta, jest naprawdę rewelacyjnym wynikiem. Brawo! Dla fanów eco drivingu z pewnością nie będzie problemem zbliżenie się do danych fabrycznych. Kwestia cierpliwości i silnej woli. Czy zatem warto bawić się w hybrydę? Oczywiście, tym bardziej, że dłuższe obcowanie z autem umożliwia bardziej efektywne wykorzystanie jednostek napędowych.


Wraz z liftingiem, producent postawił na lepsze wyciszenie auta, które jest doskonałe. W prezentowanym egzemplarzu, niezależnie czy jedziemy z prędkością,  100, 120, czy 140 km/h, jedynym odgłosem jaki dociera do uszu podróżnych jest szum opon i wiatru. W połączeniu ze świetnym zestawem audio JBL (11 głośników + wzmacniacz), jazda tym samochodem do czysta (w każdym znaczeniu tego słowa) przyjemność.

Zawieszenie w RAV-ce jest, wbrew powszechnej tendencji do usztywniania, przyjemnie sprężyste i świetnie tłumi nierówności. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a układ kierowniczy odpowiednio się usztywnia wraz ze wzrostem prędkości, dając pełne panowanie nad autem. Przestronne wnętrze, przepastny bagażnik, możliwość zakupu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, prognozowana duża niezawodność, czy niska utrata wartości, to bardzo ważne elementy przemawiające za kupnem RAV-ki. Wady? Wkurzają detale, takie jak brak podświetlenia wszystkich przycisków (np. elektrycznych szyb, regulacji lusterek, podgrzewanych foteli Hi/Lo), niebieskie podświetlenie konsoli środkowej (subiektywne odczucie), braki w ergonomii (nisko umieszczone przełączniki wyboru trybu jazdy) oraz słabe multimedia (rozdzielność ekranu i intuicyjność obsługi są przeciętne).

Konkurencja?
Wersja hybrydowa startuje z poziomu 134 900 zł, więc jest to już suma, za która można przebierać wśród samochodów. Prezentowana odmiana kosztuje przeszło 170 tys. złotych, a to już poziom bazowych wersji Lexusa NX z podobnym napędem. Konkurencją dla hybrydowej RAV4 są wszystkie SUV-y podobnej wielkości, ale przede wszystkie mocne Diesle z automatyczną skrzynią biegów. To właśnie potencjalni nabywcy takich aut, powinny przejechać się Toyotą.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Toyota RAV4
Lexus NX
Volkswagen Tiguan
Wersja   Prestige Elite Highline
Cena bazowa wersji [PLN] 170 900 181 300 162 980
Budowa silnika/paliwo Hybrydowy (Benzynowy, bezpośredni wtrysk paliwa, R4 16V oraz Elektryczny) Hybrydowy (Benzynowy, bezpośredni wtrysk paliwa, R4 16V oraz Elektryczny) Diesel, turbodoładowany, Common Rail, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 2494 2494 1968
Moc [KM] 197 197 190
Maksymalny moment obrotowy [Nm] benz. 210 / elekt. 270 benz. 210 / elekt. 270 380/1750-3250
Skrzynia biegów Bezstopniowa, automatyczna z trybem manualnej zmiany biegów Bezstopniowa, automatyczna z trybem manualnej zmiany biegów 7-stopniowa DSG z trybem manualnej zmiany biegów
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 180 180 b.d.
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,3 9,3 b.d.
Spalanie miasto [l/100km] 5,4 5,1 b.d.
Spalanie trasa [l/100km] 5,1 5,0 b.d.
Spalanie średnie [l/100km] 5,2 5,1 b.d.

Podsumowanie
Japoński producent właśnie zaczyna odcinać kupony od ryzykownej decyzji, jaką podjął na początku lat 90-tych. Inwestycja w rozwój napędu hybrydowego okazała się strzałem w dziesiątkę. 20-letnie doświadczenie w produkcji daje mu dziś kolosalną przewagę nad konkurencją, dla której często jedyną możliwością w rozwoju jest kupno gotowej technologii i to właśnie od zacierającej ręce Toyoty.

Temat hybryd jest szczególnie ciekawy w czasach, kiedy coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin postawiły pod znakiem zapytania sens dalszego rozwoju Diesli. Afera Volkswagena, głównego konkurenta Toyoty na rynku globalnym, jest tego najlepszym przykładem… Najszybciej rozwijającym się segmentem rynku są SUV-y, a RAV4 uchodzi za jednego z jego prekursorów (debiut w 1994 roku), plasując się systematycznie w czołówkach rankingów niezawodności. Hybrydowa RAV4 jest więc naturalnym krokiem w rozwoju japońskiego producenta. Oceniając sytuację czysto analitycznie, samochód ten jest skazany na sukces. Gdyby tak się nie stało, Toyota ma już przygotowany plan B. Pojawienie się wodorowej wersji RAV4 to tylko kwestia czasu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane