/  / Toyota Prius – pełnoletnia hybryda

TEST | Toyota Prius – pełnoletnia hybryda

Toyota Prius Hybrid 2015
© IBRM Samar
Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015Toyota Prius Hybrid 2015

Prius skończy w tym roku 18 lat i stanie się pełnoletnim członkiem rodziny Toyoty. Na dodatek jest wyjątkowy, ponieważ to pierwszy na świecie masowo produkowany samochód z napędem zarówno spalinowym jak i elektrycznym. I choć stale przybywa mu rodzeństwa, to jednak nadal uznawany jest za symbol hybrydowych pojazdów.

Pierwsza generacja Priusa trafiła do sprzedaży w grudniu 1996 roku i z początku dostępna była tylko w Japonii. Układ napędowy obejmował silnik elektryczny o mocy 30KW (41KM) oraz silnik spalinowy o mocy 43KW (58 KM). Wszystko to zamknięte było w trójbryłowym nadwoziu, które - co trzeba uczciwie przyznać - niespecjalnie grzeszyło urodą. Hybrydowa Toyota pojawiła się w Europie w  2000 roku i od razu zajęła trzecie miejsce w konkursie Car of the Year. Łącznie na całym świecie sprzedano około 120 tysięcy egzemplarzy tej generacji Priusa.

W 2003 roku „japończyk” doczekał się poważnej modernizacji. W miejsce sedana wprowadzono nadwozie typu liftback. Długość pojazdu wzrosła o 135 mm, przez co zwiększyła się zarówno ilość miejsca dla pasażerów jak i na bagaż. Znacznie poprawiona została również aerodynamika osiągając bardzo niski współczynnik oporu powietrza CX = 0,26. Łączna moc napędu wzrosła do 110 KM, na co złożyły się: 76-konny silnik benzynowy i 67-konny silnik elektryczny. Prius drugiej generacji otrzymał tytuły Car of the Year zarówno w Europie jak i w USA.  
  
Po 6 latach, na targach motoryzacyjnych w Detroit zaprezentowana została trzecia generacja auta. Dość krótki okres pomiędzy pojawieniem się drugiego i trzeciego pokolenia można tłumaczyć rosnącą konkurencją ze strony innych aut hybrydowych. Miejsce prezentacji również nie zostało wybrane przypadkowo. Stany Zjednoczone są bowiem głównym rynkiem zbytu Priusa.

W stosunku do poprzednika, wymiary auta nie uległy radykalnym zmianom. Długość samochodu wzrosła o centymetr i wynosi obecnie 4 460 mm. Szerokość zwiększyła się z kolei o 2 cm (1 745 mm), natomiast bez zmian pozostała wysokość (1 490 mm). Rozstaw osi wynosi 2 700 mm, co przekłada się na wystarczającą ilość miejsca w kabinie nawet dla pięciu dorosłych pasażerów. Dzięki zaś całkiem dużej pojemności bagażnika (445 litrów), śmiało możemy wybrać się na rodzinny wyjazd wakacyjny. Musimy jedynie uważać, by nie zapakować zbyt ciężkiego bagażu, gdyż ładowność Priusa to tylko 435 kg. Ciekawe czy w wersji sprzedawanej w USA możliwości obciążeniowe auta są równie niskie? Jeśli tak, to można się obawiać, czy samochód udźwignie komplet amerykańskich pasażerów. Trzeba jednak pamiętać skąd bierze się takie ograniczenie. Prius jest przecież hybrydą, a ukryte wewnątrz baterie sporo ważą.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Toyota Prius
Toyota Auris (htb)
Wersja   Prestige Prestige (hybryda)
Cena bazowa wersji [PLN] 125 500 98 400

Długość [mm] 4460 4330
Szerokość [mm] 1745 1760
Wysokość [mm] 1490 1475
Rozstaw osi [mm] 2700 2600
Bagażnik min/max [litry] 445/1120 360/1200
Masa własna/DMC [kg] 1370/1805 1310/1815
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył belka skrętna wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 215/45 R17 205/55 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Pozostając jeszcze we wnętrzu auta, trzeba przyznać, że użyte materiały są bardzo dobrej jakości. Narzekać nie można również na bardzo dobrze grający system audio firmy JBL. Cały kokpit i deska rozdzielcza utrzymane są w bardzo nowoczesnej stylistyce. Centralnie umieszczony ekran wyświetla wszystkie niezbędne i „zbędne” informacje. Na bieżąco możemy śledzić nie tylko prędkość, czy średnie spalanie, ale także poziom naładowania baterii, to w jakim trybie samochód się porusza, jaki jest stopień wykorzystania silnika elektrycznego, a co za tym idzie, ile paliwa udało nam się dzięki temu zaoszczędzić. Możemy również porównać średnie spalanie z ostatnich miesięcy oraz uzyskać informacje na temat liczby przejechanych kilometrów i uzyskanej średniej prędkości.
 
Jakby tego było mało, poniżej znajduje się duży, dotykowy wyświetlacz, który służy głównie za nawigację, ale w razie potrzeby może dostarczyć jeszcze więcej informacji na temat samochodu. Na tym ekranie wyświetlany jest również obraz z kamery cofania, która w połączeniu z systemem automatycznego parkowania oszczędzi sporo nerwów osobom mającym problemy z wykonywaniem tego typu manewrów. Bardzo denerwujący jest natomiast piszczący dźwięk, który włącza się po przestawieniu skrzyni biegów w tryb R. Być może istnieje jakaś możliwość, żeby go wyłączyć, ale niezbędna do tego byłaby bardzo dokładna lektura instrukcji obsługi.

Układ napędowy Priusa tworzą: silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra i mocy 98 KM oraz silnik elektryczny o mocy 87 KM. Łączna moc układu wynosi 136 KM i przekazywana jest na przednie koła za pomocą bezstopniowej skrzyni CVT. Tego typu rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Wystarczy nieco za mocno wcisnąć pedał gazu, a do uszu zaczyna dochodzić nieprzyjemny odgłos wycia silnika. Szczególnie odczuwalne jest to w trakcie wyprzedzania czy podczas dynamicznego ruszania spod świateł. Niemniej jednak w trakcie spokojnej jazdy zarówno w mieście jak i poza nim skrzynia ta sprawuje się bardzo dobrze i nie można narzekać na kulturę pracy. Jazdę automatem docenimy szczególnie, gdy trzeba często ruszać i zatrzymywać się, na przykład w korku. Warto wspomnieć, że zastosowana tu przekładnia może również pracować w trybie B, który pozwala na hamowanie silnikiem.

Hybrydowa Toyota standardowo wyposażona jest w system „Start and Stop”, wyłączający automatycznie silnik w trakcie postoju. Kiedy jednak zechcemy już ruszyć mamy do wyboru trzy tryby pracy układu napędowego. Pierwszy z nich – EV - pozwala na pokonanie do 2 km z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego, nie zużywając przy tym paliwa i nie emitując CO2. Drugi z trybów, ECO najlepiej sprawdza się podczas codziennej jazdy. Nieznacznie zmniejsza się czas reakcji pedału gazu, ograniczając spalanie a  klimatyzacja działa z mniejszą wydajnością, co przynosi dodatkowe oszczędności w zużyciu paliwa. Kiedy zaś potrzebujemy maksymalnej mocy, np. podczas wyprzedzania, warto skorzystać z trybu Power. Wówczas dostępna jest pełna moc układu napędowego, zapewniając maksymalne osiągi (prędkość maksymalna 180 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy). W czasie testu średnie spalanie wynosiło ok. 4,3 litra i to niezależnie czy jechaliśmy w zakorkowanym mieście, czy w trasie. Wynik ten jest nieco wyższy od tego co deklaruje producent, ale i tak zasługuje na uznanie. Prius prowadzi się bardzo dobrze i łatwo pokonuje nawet ostre zakręty. Duża w tym zasługa sztywno zestrojonego zawieszania, co było konieczne przy wysokiej masie własnej samochodu. Nieco gorzej rozwiązanie takie sprawdzało się na dziurawych lokalnych drogach.  

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Toyota Prius
Toyota Auris (htb)
Wersja   Prestige Prestige (hybryda)
Cena bazowa wersji [PLN] 125 500 98 400

Budowa silnika/paliwo Benzynowy + elektryczny, R4 16V, zmienne fazy rozrządu   Benzynowy + elektryczny, R4 16V, zmienne fazy rozrządu
Pojemność silnika [cm3] 1798 1798
Moc [KM/obr./min] 98/ 5200; silnik elektr.: 80/ 13500 98/ 5200; silnik elektr.: 80/ 13500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 142/4000; silnik elektr.: 207/ 2768 142/4000; silnik elektr.: 207/ 2768
Skrzynia biegów automatyczna, bezstopniowa (E-CVT) automatyczna, bezstopniowa (E-CVT)
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,4 10,9
Prędkość maksymalna [km/h] 180 175
Spalanie miasto [l/100km] 3,9 3,5
Spalanie trasa [l/100km] 3,7 3,4
Spalanie średnie [l/100km] 3,9 3,4

Testowany przez nas egzemplarz to wersja Prestige o bazowej cenie 125 500 złotych. Za tę kwotę otrzymujemy w standardzie między innymi komplet poduszek powietrznych (wraz z poduszką kolanową), systemy bezpieczeństwa aktywnego i biernego, światła do jazdy dziennej oraz mijania wykonane w technologii LED, a także klimatyzację automatyczną. Dodatkowe wyposażenie stanowił otwierany szklany dach wraz z bateriami słonecznymi służącymi do zasilania systemu klimatyzacji. Cena kompletu –  8 000 złotych. Takiej samej dopłaty wymaga pakiet Navi z ekranem dotykowym 7", nawigacją z dyskiem twardym i kamerą cofania, oraz inteligentnym systemem parkowania IPA. Po doliczeniu 3 200 złotych za lakier perłowy ostateczna cena jaką należałoby zapłacić za tak skonfigurowany samochód wyniosła 144 700 złotych.

Czy to dużo? Z pewnością tak, ale dla kogoś kto chce się wyróżniać na ulicy, a przy tym żyć w zgodzie z naturą, jest to zakup jak najbardziej wart rozważenia. W zamian otrzymujemy całkiem duże auto o sporych możliwościach przewozowych i bogatym wyposażeniu. Układ napędowy zapewnia niezłe osiągi, a przy tym zadowala się małymi ilościami paliwa. Co prawda za znacznie mniejszą kwotę można kupić Aurisa z napędem hybrydowym, ale wówczas nie manifestujemy już tak bardzo naszej proekologiczności. Hybrydową wersje Aurisa wyróżnia tylko niebieski kolor logo, natomiast Prius nawet po tylu latach obecności na rynku i dochodzenia do pełnoletniości nadal przyciąga uwagę kierowców i pieszych, podkreślając jak bardzo „eko” jest jego właściciel.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane