/  / Toyota Prius Hybrid 135 Plug-In – hybryda z wtyczką

PREZENTACJA | Toyota Prius Hybrid 135 Plug-In – hybryda z wtyczką

IBRM Samar|
Toyota Prius Plug-in 2014
© IBRM Samar
Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014Toyota Prius Plug-in 2014

Prius: 17 lat produkcji i ponad milion sprzedanych egzemplarzy. Czy może być lepsze świadectwo doświadczenia Toyoty w dziedzinie wytwarzania aut hybrydowych, w której japoński koncern jest światowym liderem i ekspertem? Przyjrzyjmy się najmłodszej odmianie czwartej generacji tego modelu; jedynej, którą można doładowywać z gniazdka 230V – Toyocie Prius Hybrid 135 Plug-In.

Łacińskie określenie prius, od którego model zaczerpnął swą nazwę, oznacza coś, co „poprzedza i ma pierwszeństwo”. Zapewne w ten sposób Japończycy chcieli podkreślić, iż udało się im jako pierwszym wypuścić na rynek wielkoseryjny model hybrydowy. I mają ku temu podstawy, gdyż Prius dokonał swego rodzaju rewolucji w branży motoryzacyjnej: był pierwszym masowo produkowanym samochodem osobowym z napędem hybrydowym.
Dziś, Toyota i Lexus oferują razem aż 24 modele hybrydowe. Do końca 2013 roku koncern sprzedał ponad 6 mln aut z tym innowacyjnym napędem. W tym okresie, dzięki japońskim hybrydom, zredukowano o 41 mln ton emisję dwutlenku węgla na całym świecie. Szczególnie szybko sprzedano ostatni milion aut. Zajęło to 9 miesięcy, co oznacza, że zainteresowanie ekologicznymi samochodami szybko rośnie.

Podstawowe informacje
Prius zadebiutował w Japonii w 1996 roku, a na rynek trafił rok później. Jego pierwsza generacja bazowała na modelu koncepcyjnym z lat 1995-96 oraz modelu Echo (Yaris sedan opracowany na rynek amerykański) i wyposażona była w dwa silniki: benzynowy o mocy 58 KM i elektryczny - 40-konny.
Model pierwszej generacji był daleki od ideału, ale nie zniechęciło to japońskich inżynierów do dalszych prac nad koncepcją ekologicznego pojazdu. W 2002 roku w sprzedaży znalazł się Prius drugiej generacji, na tyle już udany, że w 2004 roku auto sięgnęło po tytuł Amerykańskiego Samochodu Roku. W kolejnym roku wygrało zaś konkurs na Europejski Samochód Roku.
Toyota Prius III po raz pierwszy pojawiła się w 2009 roku podczas targów motoryzacyjnych w Detroit. Na bazie tej generacji powstały dwa inne modele – mniejszy Prius C oraz większy Prius+. Trzy lata później, w 2012 roku, do sprzedaży weszła odmiana Plug-In, która oferuje możliwość doładowania akumulatorów z gniazdka 230V. Głównym miejscem produkcji Priusa są zakłady w Japonii. Na wybrane rynki auto montowane jest także w Tajlandii i Chinach.


PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Toyota Prius Plug-in
Toyota Prius
Opel Ampera
Wersja   Premium Premium  
Cena bazowej wersji [PLN] 144 900 105 900 158 950
Długość [mm] 4 460
4 460
4 498
Szerokość [mm] 1 745
1 745
1 787
Wysokość [mm] 1 490 1 490
1 439
Rozstaw osi [mm] 2 700
2 700
2685
Bagażnik min/max [litry] 443 / 1 120 (zestaw naprawczy) 445 / 1 120 (zestaw naprawczy) 310 / 1 005 (zestaw naprawczy)
Masa własna/dopuszczalna masa całkowita [kg] 1 425 / 1 840
1 370 / 1 805 1 732 / 2 135
Zawieszenie przód kolumny MacPherson kolumny MacPherson kolumny MacPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 195/65 R15 215/45 R17 215/55 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe


Atrakcyjny wygląd, ekologiczne wnętrze
Po przeciętnie wyglądających poprzednikach w nadwoziu obecnego wcielenia Priusa pojawiły się liczne przetłoczenia, wycięcia w kloszach reflektorów i kilka innych zabiegów stylistycznych, które niewątpliwie uczyniły samochód ciekawszym. Czy ładniejszym? No cóż, w tej materii każdy pewnie będzie miał inne zdanie. Charakterystyczny dla wszystkich dotychczasowych generacji kształt nadwozia został wzbogacony o wypukłe reflektory, w których zadomowiły się ksenonowe światła i diody LED do jazdy dziennej. Z tyłu Toyotę rozpoznamy po charakterystycznym załamaniu szyby oraz pionowych kloszach świateł. Nadwozie jest proporcjonalne, ma duży rozstaw osi (2700 mm) i charakteryzuje się niskim oporem powietrza (Cx 0,25), co wpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziom hałasu w kabinie.

Wymiary obecnej generacji Priusa (4 460 x 1 745 x 1 460 mm) pozwoliły wygospodarować sporo miejsca dla pięciu osób. Przy gabarytach zbliżonych do tych z sedana Corolla, hybryda oferuje przestronną kabinę z dobrym dostępem zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wielkość przestrzeni dla pasażerów tylnych siedzeń jest porównywalna do tej, jaką może pochwalić się Avensis, plasujący się o segment wyżej.

Wnętrze Priusa jest urządzone nowocześnie, nieco bardziej futurystycznie, niż to do czego przyzwyczaiły nas Corolla i Auris. Kabina wykończona jest lepiej niż w tańszych kompaktowych modelach firmy. Co prawda plastiki nie sprawiają dobrego wrażenia, ale za to zostały wyprodukowane ze specjalnego, ekologicznego tworzywa. Prius ma być bowiem nie tylko bardziej „eco-friendly” w eksploatacji, ale również wtedy, gdy zużyty trafi na złomowisko. W aucie zastosowano więc materiały produkowane na bazie roślin, których przetwarzanie jest obciążone niższą emisją dwutlenku węgla (użyto ich m.in. do wykonania listew progowych i obić foteli).

W opisywanej wersji masa własna samochodu wynosi 1 425 kg. Zwolennicy weekendowych wypadów za miasto z kompletem pasażerów na pokładzie powinni docenić spory, 443-litrowy bagażnik. Mimo umiejscowieniu baterii pod podłogą bagażnika, auto nie straciło funkcjonalności. Oparcia tylnych siedzeń składają się, dzięki czemu można powiększyć przestrzeń bagażową aż do 1 545 litrów. W grupie kompaktów z hybrydowym napędem to dobry wynik. Niestety, może pojawić się problem z wykorzystaniem tak dużej pojemności ładunkowej. Dopuszczalna ładowność wynosi bowiem tylko 415 kg, co dla auta pięcioosobowego, jest wartością niezbyt dużą, jedną z najniższych w klasie.

Toyota Prius Plug-In oferowana jest w dwóch wersjach wyposażeniowych: Premium i Prestige. Poziom wyposażenia standardowego jest niezły, jednak możliwości doposażenia wypadają – na tle innych aut kompaktowych – słabo. W wersji Premium w standardzie klient otrzyma m.in. klimatyzację automatyczną, podgrzewane fotele, system bezkluczykowego otwierania samochodu,  wyświetlacz przezierny oraz światła do jazdy dziennej, tylne światła stopu i pozycje typu LED . W wersji Prestige w wyposażeniu znajdziemy także m.in. skórzaną tapicerkę, nawigację z dotykowym 7” wyświetlaczem, system audio firmy JBL, czujniki deszczu i zmierzchu, wewnętrzne lusterko elektrochromatyczne oraz aktywny tempomat i inteligentny system parkowania.

Bezpieczeństwo na pięć gwiazdek
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Priusie we wszystkich jego wersjach, w tym w wersji Plug-in wypada korzystnie. W wyposażeniu seryjnym znajdziemy pięć poduszek powietrznych (czołowe, boczne i kolanową kierowcy) oraz kurtyny nadokienne. Bez dopłaty klient otrzymuje także ABS, EBD, BA, kontrolę trakcji E-TRC oraz stabilizację toru jazdy VSC+. Seryjne są też układ HAC wspomagający podjazd pod wzniesienia oraz aktywne zagłówki przednich foteli. Samochód posiada elektrycznie sterowane hamulce.

Toyota Prius w testach zderzeniowych organizacji Euro NCAP zakończyła testy wynikiem pięciu gwiazdek (maksymalna nota). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono w badaniu w 2009 roku wysoko (88%), natomiast w kategorii „safety assist” (oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego) przyznano ocenę równą 86%.



Spalinowy, elektryczny lub mieszany
Sercem Priusa Plug-In jest napęd hybrydowy łączący zalety silnika spalinowego i elektrycznego. Zastosowano w nim silnik elektryczny o mocy maksymalnej 60 kW (81 KM) i maksymalnym momencie obrotowym równym 207 Nm, zasilany akumulatorami litowo-jonowymi, współpracujący z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l i mocy maksymalnej 73 kW (99 KM) i maksymalnym momencie obrotowym równym 142 Nm. Łączna moc hybrydowego układu napędowego wynosi 136 KM. Jest ona uzyskiwana dzięki jednoczesnej pracy silnika spalinowego i elektrycznego. W układzie przeniesienia napędu nie ma klasycznej mechanicznej skrzyni biegów, ani automatycznej, nie ma także sprzęgła. Wszystkie trzy silniki (spalinowy, elektryczny oraz dodatkowy wykorzystywany jako rozrusznik i generator prądu) są na stałe połączone ze sobą za pośrednictwem przekładni planetarnych rozdziału mocy oraz planetarnej przekładni redukcyjnej, znajdujących się w przekładni napędowej, transmitującej energię na przednie koła. Zestaw akumulatorów tradycyjnie umieszczono nad tylną osią. Do napędu może być wykorzystywany silnik spalinowy, albo elektryczny lub obydwa jednocześnie. O tym, ile momentu obrotowego trafi na koła decyduje elektronika. Zespół sterujący w zależności od warunków na drodze, obciążenia, temperatury silnika i wielu innych czynników decyduje, który silnik będzie napędzać pojazd.

Hybrydowa Toyota Plug-In ma cztery tryby jazdy: tryb EV – domyślny tryb pojazdu elektrycznego zużywający w pierwszej kolejności zapas energii zgromadzony w akumulatorze. Silnik spalinowy uruchamiany jest w razie zwiększonego zapotrzebowania na moc; tryb HV – tryb hybrydowy, wykorzystujący dwa silniki do napędu auta. Oferuje tę samą ekonomiczność jazdy co „zwykła” Toyota Prius, przy okazji ładując akumulator i gromadząc zapas energii do wykorzystania w warunkach miejskich; tryb ECO – umożliwia mniejsze zużycie energii. Nieznacznie opóźniona reakcja na pedał gazu pozwala oszczędzić paliwo. Tryb ECO optymalizuje działanie systemu ogrzewania i klimatyzacji, co przynosi dodatkowe oszczędności; tryb miejski EV – jazda odbywa się wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, dzięki czemu można pokonać dystans do 25 km nie zużywając paliwa i nie emitując spalin. Silnik spalinowy pozostaje wyłączony tak długo, jak to jest możliwe. Tryb EV maksymalizuje wykorzystanie energii zgromadzonej w baterii. Dla kierowcy dodatkową zaletą Priusa Plug-In jest możliwość poruszania się nim w strefach dostępnych wyłącznie dla samochodów elektrycznych.

Na zewnątrz wersja Plug-In różni się od standardowego Priusa obecnością klapki złącza ładowania na tylnym prawym błotniku, po przeciwnej stronie pokrywy wlewu paliwa oraz oznaczeniem Plug-In Hybrid na przednich błotnikach i logotypie HSD. Kolejnym elementem wyposażenia modelu, który wyróżnia Priusa Hybrid Plug-in jest akumulator litowo-jonowy (w „normalnej” wersji stosowany jest akumulator niklowo-wodorkowy). Można go naładować w garażu w czasie 1,5 godz. zwiększając zasięg podróżowania w trybie EV z 2 km do nawet 25 km. Prius Plug-In jest cięższy od normalnej wersji o 55 kg, z tego 35 kg przypada na akumulator o większej pojemności.

Priusa można rozpędzić do 180 km/h, a setka pojawia się na prędkościomierzu po 11,4 s. Podczas jazdy w trybie elektrycznym (EV) Prius Hybrid Plug-in nie emituje spalin, a w trybie jazdy hybrydowej (HV) poziom emisji jest wyjątkowo niski. Zdaniem producenta hybryda w wariancie Plug-In zużywa w cyklu mieszanym tylko 2,1 litra benzyny w przeliczeniu na 100 km (emisja CO2 wynosi zaledwie 49 g/km), blisko o połowę mniej od „zwykłego” Priusa. Jest to wynik nie do uzyskania nawet przez najbardziej oszczędne auta tej klasy z silnikami diesla.  Prius nie lubi jednak autostrad, przy wyższych prędkościach zużywa tyle, co auto benzynowe. Żywiołem hybrydy jest miasto i tutaj widać największe oszczędności.

Niezawodny jak Prius
Wśród aut najmniej kłopotliwych od lat królują modele niemieckie i japońskie. Wśród tych drugich wysoką pozycję notuje Toyota, a spośród jej modeli hybryda od kilku lat błyszczy przykładem w rankingach niezawodności. W ostatnich latach Japończycy powrócili do czołówki w statystykach niezawodności. W najnowszym rankingu TUV 2014 (niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego) modele Toyoty 15-krotnie znalazły się w pierwszych dziesiątkach najbardziej niezawodnych aut. Najlepszy wśród Toyot okazał się Prius, który zajął pierwsze miejsce w rankingu w grupie aut 4- i 5-letnich oraz 6- i 7-letnich.

Mimo kilku wpadek jakościowych (akcje serwisowe w ostatnich latach objęły na świecie miliony Toyot) japoński producent w naszym kraju cieszy się wyjątkowo dobrą renomą. Toyoty – podobnie jak Fordy, Ople, Skody i Volkswageny – są poszukiwane na rynku wtórnym. Oznacza to dla ich właścicieli łatwiejszą odsprzedaż i wolniejszą utratę wartości. To duży plus tym bardziej, że dziś sprzedaż używanego samochodu nie jest zadaniem łatwym.


DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Toyota Prius Plug-in
Toyota Prius
Opel Ampera
Cena bazowej wersji [PLN]
144 900 105 900 158 950
Budowa układu napędowego Układ hybrydowy: silnik benzynowy, rzędowy 4-cyl. + silnik elektryczny, możliwość ładowania akumulatorów z sieci elektrycznej
Układ hybrydowy: silnik benzynowy, rzędowy 4-cyl. + silnik elektryczny silnik elektryczny + generator prądu - silnik benzynowy; możliwość doładowania akumulatorów z sieci elektrycznej
Pojemność silnika [cm3] 1 797 1 797 1 398
Moc [KM/obr./min]** ] Silnik benzynowy 98 / 5 200 + silnik elektr. 80 / 13 500 Silnik benzynowy 98 / 5 200 + silnik elektr. 80 / 13 500 Silnik benzynowy 86 / 3 000 + silnik elektr. 150
Moc maksymalna ukłądu hybrydowego [KM]
136 136 -
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] Silnik benzynowy 142 / 4 000, silnik elektr. 207 / 2 768 Silnik benzynowy 142 / 4 000, silnik elektr. 207 / 2 768 Silnik benzynowy 100 / 3 000, silnik elektr. 370 / 2 768
Przeniesienie napędu przekładnia planetarna przekładnia planetarna przekładnia planetarna
Koła napędzane
przednie przednie
przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,4 10,4 9,0
Prędkość maksymalna [km/h] 180 180 161
Spalanie średnie [l/100km] 2,1 3,9 1,2*
Emisja CO2 [g/100 km]
49 89 27
Przewidywany zasięg przy zasilaniu wyłącznie energią elektryczną [km]
25 2 40-80
* - Zgodnie z Rozporządzeniem WE 715/2007. Wyliczenie przy założeniu przejazdu 100 km, w tym 80% napęd elektryczny, 20% napęd z wykorzystaniem silnika spalinowego.



Droższy zakup, tańszy serwis
Opisywana bazowa odmiana Priusa Hybrid 135 Plug-In Premium kosztuje 144.900 zł (wszystkie podawane ceny Priusa są cenami promocyjnymi). Topowa odmiana Prestige to wydatek równy 169.900 zł. Czy to dużo? Trudno jest odnieść ceny Priusa do konkurencji. Hybrydowa Toyota, z segmentu C, czyli aut klasy niższej średniej - poza Volkswagenem Jetta Hybrid, który jest sporo większy i ma mocniejszy napęd - nie posiada bowiem poważnych rywali. Największym konkurentem wydaje się auto z własnej „stajni”, czyli Toyota Auris Hybrid. Jednakże zarówno Volkswagen Jetta Hybrid oraz Toyota Auris Hybrid to typowe auta hybrydowe, bez możliwości doładowania z gniazdka. Jedynym porównywalnym autem na rynku łączącym zalety pojazdu hybrydowego z możliwością ładowania energii elektrycznej z sieci jest Opel Ampera.
„Zwykły” Prius bez możliwości doładowywania z gniazdka elektrycznego startuje z pułapu ok. 100 tys. zł. Wersja Premium kosztuje 116 tys. zł, czyli 39 tys. zł taniej od wersji Plug-In. Dla wersji Prestige różnica pomiędzy wersją „normalną”, a wersją Plug-In jest jeszcze większa i wynosi 56 tys. zł. To bardzo, bardzo dużo. Nawet biorąc pod uwagę znacznie niższe koszty eksploatacji w wersji Plug-In trudno będzie Toyocie znaleźć nabywców na kompaktowe auto za blisko 150 tys. zł.  W tej cenie można kupić samochody z klasy premium, np. Lexusa CT200h, którego zmodernizowana wersja - jak podał dystrybutor marki - kosztować będzie od 93,8 tys. zł, a nawet elektrycznego BMW i3 z ceną od 140 900 zł. Cena Opla Ampera jest porównywalna i wynosi 158 950 zł.

W 2012 roku w Polsce zostało zarejestrowanych 136 sztuk Toyoty Prius (106 hybryd trafiło do firm, 30 szt. do klientów indywidualnych). W 2013 roku zarejestrowano 68 hybrydowych kompaktów (45 nabyły firmy, 23 osoby prywatne). Udział wersji Plug-In w całości sprzedaży wynosi poniżej 10%. Spadek sprzedaży Priusa, można wytłumaczyć najprawdopodobniej wybraniem przez klientów innego hybrydowego auta Toyoty, czyli zmodernizowanego modelu Auris. W 2013 roku zarejestrowano  aż  737 szt. Aurisa w wersji hybrydowej.

Moda na „zielone auta” jeszcze nie dotarła do Polski. Wynika to z faktu, iż dla przeciętnego nabywcy liczą się przede wszystkim koszty zakupu i eksploatacji, a w tej dziedzinie wciąż wygrywają tańsze kompakty z silnikami wysokoprężnymi. Takie samochody jak Prius muszą poczekać, aż pojawią się u nas ulgi podatkowe czy inne zachęty dla klientów decydujących się na pojazdy bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Jednak dla osób planujących zakup ekologicznego auta, Prius jest bardzo interesującym wyborem. Kilkanaście lat doświadczenia Toyoty zaowocowało dopracowaniem koncepcji pojazdu, szczególnie walorów związanych z napędem hybrydowym. W przeciwieństwie do wielu innych pojazdów tego rodzaju, w których przypadku oszczędność na paliwie możliwa jest do uzyskania wyłącznie przy bardzo uważnej jeździe, w Priusie ekonomia nie jest okupiona utratą przyjemności z prowadzenia samochodu.


Ceny podstawowych części eksploatacyjnych hybrydowego Priusa Plug-in wynoszą:
Klocki hamulcowe przód – 290,12 zł,
Klocki hamulcowe tył – 218,13 zł,
Tarcze hamulcowe przód 2 szt. – 637,80 zł,
Tarcze hamulcowe tył 2 szt. – 546,12 zł,
Katalizator – 6 968,12 zł.

Koszty przeglądów gwarancyjnych:
Przegląd po 15 000 km – 783 zł,
Przegląd po 30 000 km – 1 034 zł,
Przegląd po 45 000 km – 783 zł,
Przegląd po 60 000 km – 1 198 zł,
Przegląd po 75 000 km – 783 zł,
Przegląd po 90 000 km – 1 567 zł.


Zalety:
- bardzo oszczędny silnik podczas jazdy w mieście, ale także i na trasie,
- hybrydowe doświadczenie Toyoty i prawdopodobnie duża bezawaryjność,
- dłuższy żywot tarcz i klocków hamulcowych,
- rozszerzona gwarancja na 5 lat / 100 000 km na wybrane elementy układu hybrydowego,
- brak kilku elementów które mogą się popsuć: alternatora, rozrusznika czy sprzęgła,
- bardzo dobre wykonanie, dobra jakość materiałów.

Wady:
- wysoka cena zakupu,
- niedostateczna widoczność do tyłu (wysoko poprowadzona pokrywa bagażnika, szyba tylna o dużym nachyleniu z niewielką wycieraczka)
- jak coś się zepsuje w trasie, to szanse naprawy w zwykłym warsztacie są niewielkie,
- niepewność dotycząca odsprzedaży i utraty wartości,
- niewielka ładowność


Toyota Prius Plug-in - Dokumentacja zdjęciowa Samaru



Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane