/  / Toyota Land Cruiser 150 - duży może więcej?

PREZENTACJA | Toyota Land Cruiser 150 - duży może więcej?

IBRM Samar|
Toyota Land Cruiser 2014
© IBRM Samar
Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014Toyota Land Cruiser 2014

Z górą 60 lat lądowy krążownik Toyoty dzielnie pokonuje drogi i bezdroża wszystkich kontynentów. W tym czasie z prostego auta terenowego wyrósł na terenową limuzynę, naszpikowaną mnóstwem mniej lub bardziej niezbędnych gadżetów. W najnowszej odsłonie Anno Domini 2014 otrzymał modyfikacje stylistyczne i techniczne, dzięki którym prezentuje się jeszcze okazalej, zarówno w 3-drzwiowej, jak i 5 drzwiowej wersji nadwozia.

Toyota Land Cruiser to jedno z aut o najbogatszej historii w świecie motoryzacji. Pierwsze plany stworzenia pojazdu tego typu pojawiły się tuż po drugiej wojnie światowej, a ich efektem był w 1951 roku model o nazwie Toyota Jeep. Jednak po protestach firmy Willys, która już wcześniej zastrzegła nazwę Jeep, w roku 1954 Toyota zmieniła nazwę na Land Cruiser, co w tłumaczeniu na polski znaczy "lądowy krążownik".

Początkowo był to samochód konstrukcyjnie bardzo prosty, a pod względem wyposażenia spartański. Charakteryzował się jednak bardzo dobrymi właściwościami terenowymi, dzięki którym doceniany był przede wszystkim w wojsku. Od tego czasu każda kolejna generacja stawała się większa i bardziej komfortowa. Dziś Toyota Land Cruiser zaliczana jest do klasy wyższej (segment E) w grupie aut terenowo-rekreacyjnych i jest synonimem komfortowego pojazdu terenowego.


Szlachectwo zobowiązuje
Pomimo oferowanego luksusu Land Cruiser pozostaje rasową terenówką, zdolną wyciągnąć kierowcę z kłopotów, w które nierozważnie wpakuje się gdzieś z dala od skrawka asfaltu. Konstrukcja z podwoziem na ramie oraz szereg systemów dodatkowych pomogą kierowcy zarówno na drodze, jak i poza nią, zaś nowoczesne systemy pozwolą pokonać nawet niedoświadczonym użytkownikom teren, który dla większości współczesnych samochodów 4x4 może okazać się nieprzejezdny.
Jak Land Cruiser 150 prezentuje się pod względem parametrów decydujących o dzielności auta w terenie? Minimalny prześwit modelu wynosi 220 mm (210 mm dla wersji 3-drzwiowej), kąt natarcia - 32 stopnie, kąt zejścia - 25 stopni (26 stopni w przypadku wersji 3-drzwiowej), przechył boczny - 42 stopnie, głębokość brodzenia - 70 cm, kąt rampowy – 22 stopnie. Auto pokonuje wzniesienia o nachyleniu 42 stopni.

Stały napęd na cztery koła obejmuje centralny mechanizm różnicowy typu LSD, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na przednią i tylną oś w proporcji od 50/50 do ok. 30/70, w zależności od warunków. Dostępna jest także centralna i tylna blokada mechanizmu różnicowego.

Do elementów podnoszących możliwości terenowe Land Cruisera należy zaliczyć także system A-TRC (rozdzielający moment obrotowy na poszczególne koła), Multi Terrain Select (pięć trybów jazdy w zależności od podłoża), Crawl Control (automatyczne utrzymywanie prędkości jazdy, szczególnie przydatne przy pokonywaniu wzniesień i zjazdów, czy wydostawaniu się z grząskiego terenu), czy Multi Terrain Monitor (zestaw kamer zewnętrznych wokół samochodu).
Dostępny opcjonalnie w modelach z pięciostopniową automatyczną skrzynią biegów system Multi-Terrain Select automatycznie dostosowuje przyspieszenie pojazdu, jego siłę hamowania oraz systemy kontroli trakcji do określonych warunków drogowych, zapewniając kierowcy optymalną przyczepność i panowanie nad pojazdem w każdych warunkach. MTS oferuje kierowcom wybór następujących trybów terenowych: Śnieg, Błoto i Piasek, Kamienie, Muldy, Skały.

Sporym ułatwieniem dla kierowcy jest system Multi-Terrain Monitor, wyświetlający widok z 4 kamer (przedniej, tylnej oraz kamer zamontowanych w lusterkach bocznych, z możliwością wyświetlania przedniego bądź tylnego widoku bocznego). Przełączenie biegu na wsteczny, powoduje automatyczne wyświetlenie widoku z tyłu auta. Przednia kamera z szerokokątnym obiektywem umożliwia zaś spojrzenie na punkty, które zwykle pozostają poza zasięgiem wzroku: tuż przed maską i do 50 cm od zderzaka.

Modernizacji poddane zostały elementy zawieszenia z zestawem stabilizatorów o zmiennej sztywności (KDSS – Kinetic Dynamic Suspension System), dzięki czemu wzrosły możliwości Land Cruisera w terenie i stabilność prowadzenia na drodze. Podobnie jak we wcześniejszych modelach oferowane jest aktywne zawieszenie z trzema trybami pracy: normalnym, komfortowym i sportowym. Dodatkowo tylne zawieszenie ma regulowaną wysokość i system auto-poziomowania.

Jeśli chodzi o dostępne wyposażenie modelu, szczególnie interesująco prezentuje się wersja Invincible (czyli „Niezwyciężony”), w skład której wchodzą wszystkie systemy wspomagające jazdę w terenie, dzięki którym Land Cruiser staje się królem bezdroży. W standardzie Invincible są m.in.: Crawl Control, KDSS, HAC – systemy pokonywania podjazdów, Multi Terrain Select, Multi Terrain Monitor, blokada tylnego mechanizmu różnicowego, system monitorowania martwego pola w lusterkach, przyciemniane tylne szyby, system "Inteligentny kluczyk", tempomat, elektryczna regulacja przednich foteli z podgrzewaniem, skórzane fotele, podgrzewana kierownica, system multimedialny Toyota Touch 2 oraz system nawigacji.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Toyota Land Cruiser
Volkswagen Touareg
Nissan Pathfinder
Wersja   Prado V6 TDI XE
Cena bazowej wersji [PLN] 199 000 219 990 174 300

Długość [mm] 4780 4795 4813
Szerokość [mm] 1885 1940 1848
Wysokość [mm] 1845 1709 1781
Rozstaw osi [mm] 2790 2893 2853
Prześwit 220 201 228
Kąt natarcia/rampowy/zejścia [stopnie] 32/22/25 24,6/19,9/16,6 30/26/24
Przechył boczny [stopnie] 45 b.d. 48,7
Masa własna/DMC [kg] 2100/2990 2104/2860 2110/2880
Głębokość brodzenia [mm] 700 580 450
Zawieszenie przód/tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 265/65 R17 235/65 R17 255/65 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane

Serce woła
Pod maską Land Cruisera 150 może pracować silnik benzynowy V6 o pojemności 4-litrów, mocy 282 KM i maksymalnym momencie obrotowym 385 Nm, lub 3-litrowa jednostka Diesla o mocy 190 KM i 420 Nm, dostępnych już od 1600 obr./min. Ta ostatnia, 16-zaworowa, czterocylindrowa jednostka DOHC z technologią common rail rozpędza Land Cruisera od 0 do 100 km/h w 11,7 sekund (11,4 sekund w wersji 3-drzwiowej) i pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 175 km/h. Nie są to oszałamiające wartości, ale od auta terenowego nie wymagamy przyspieszeń rodem z Formuły 1. W terenie silnik sprawia się bez zarzutu. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi według producenta 8,1 l/100km (8,2 l dla wersji 3-drzwiowej). Silnik dostępny jest również z modułem PowerBoost, zwiększającym moc do 225 KM i moment obrotowy do 500 Nm. Wersja benzynowa występuje z automatyczną, 5-stopniową skrzynią biegów, natomiast wersja z silnikiem Diesla z manualną skrzynią 6-stopniową lub automatyczną 5-stopniową.

Dla każdego coś drogiego
Ceny nowego Land Cruisera 150 rozpoczynają się od 189 tys. zł w przypadku odmiany trzydrzwiowej i 199 tys. zł. z nadwoziem pięciodrzwiowym. Trzy wersje bazowe Prado, Premium oraz Executive można dodatkowo personalizować dwunastoma pakietami wyposażenia dodatkowego. Za pięciodrzwiową Toyotę w wersji Invincible, z automatyczną skrzynią biegów, nabywcy przyjdzie zapłacić 279 000 zł. Jeśli jednak wybierze odmianę 3-drzwiową z manualną skrzynią zachowa w kieszeni 40 tys. zł.
Ceny Land Cruisera, choć wysokie, nie odstają od cen konkurencji w tej klasie pojazdów. Być może dlatego częściej luksusowe terenówki można podziwiać na ulicach miast niż w prawdziwym terenie, gdzie tak łatwo o kosztowne uszkodzenie auta, a zadrapanie lakieru może być najmniej dolegliwą stratą.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane