/  / Toyota Hilux po raz ósmy

TEST | Toyota Hilux po raz ósmy

Toyota Hilux 2016
© IBRM Samar
Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016Toyota Hilux 2016

Od niemal 50 lat Toyota Hilux jest jednym z czołowych graczy na rynku pickupów. To najlepiej sprzedający się pojazd tego typu w Europie, a łączna sprzedaż modelu na świecie przekroczyła 18 milionów sztuk. Najnowsza generacja Hiluxa ma większą ładowność, bogatsze wyposażenie oraz jeszcze lepsze możliwości terenowe, ale w tej beczce miodu jest też i łyżka dziegciu.

Pierwsze pickupy japońska marka zaczęła produkować w 1935 roku, wraz z pojawieniem się modelu Type G1. Hilux zadebiutował 33 lata później, w marcu 1968 roku. Jego nazwa wywodzi się z określenia highly-luxurious, czyli bardzo luksusowy. W przypadku pierwszej generacji auta było to jednak określenie na wyrost, uzasadnione tylko w porównaniu z poprzednikiem, czyli modelem Briska. Pierwszy Hilux był małym, tylnonapędowym pickupem z pojedynczą kabiną, początkowo oferowanym przede wszystkim w Azji oraz w USA. Z czasem wypłynął na szerokie wody, głównie za sprawą wersji z napędem na cztery koła, która pojawiła się w 1979 roku, wraz z trzecią generacją modelu. Obecnie w sprzedaży jest już ósme pokolenie Hiluxa.

Na każdą okazję

Pickupy coraz częściej wykorzystywane są nie tylko do pracy, ale także do rekreacji. Trend ten zgrabnie uchwycili projektanci Toyoty i nowy Hilux otrzymał ciekawą stylistykę, komfortowe, bogate wyposażenie, nowoczesne technologie i wysoki standard bezpieczeństwa, a więc cechy bardziej niż dla pickupa charakterystyczne dla segmentu SUV. Kształt nadwozia nabrał ostrości i dynamiki. Nie jest może aż tak awangardowy jak w przypadku Mitsubishi L200, ale też trudno byłoby mu zarzucić konserwatyzm. Przeprojektowane przednie reflektory zachodzą daleko na boki, a światła do jazdy dziennej wyróżniają się 12 białymi diodami LED (dostępnymi w wersji SR5). Jak zapewnia producent, auto ósmej generacji dysponuje najszerszą gamą akcesoriów w historii modelu.


Hilux jest dostępny z trzema rodzajami nadwozia: z pojedynczą kabiną (Single Cab), z 4-miejscową, przedłużoną kabiną (Extra Cab) i z 5-miejscową, podwójną kabiną (Double Cab). Ma 5330 mm długości, 1855 mm szerokości oraz 1815 mm wysokości, od swojego poprzednika jest więc o 70 mm dłuższy i o 20 mm szerszy. Nadwozie jest wykonane w znacznym stopniu ze stali o dużej odporności na rozciąganie (590 MPa), która łączy niewielką masę z optymalną wytrzymałością. Kolejnym plusem jest zastosowanie łącznie 388 spawów punktowych – o 120 więcej niż we wcześniejszej wersji modelu. Podwozie z ramą podłużnicową zapewnia o 20% większą sztywność skrętną. Auto ma obecnie większą nośność osi, a maksymalna masa przyczepy wzrosła do 3,5 t w modelach 4x4 z kabiną Single/Extra Cab i 3,2 t w wersjach z kabiną Double Cab.

Funkcjonalność przede wszystkim

Wnętrze auta jest typowym połączeniem trwałości i funkcjonalności, jakich zwykle oczekuje się od pojazdów segmentu SUV. Dostęp do kabiny (w zależności od wersji) ułatwia system Smart Entry/Smart Start z elektrycznym kluczykiem. Czytelna deska rozdzielcza łączy elegancję z solidnością niezbędną do pracy w terenie, choć czarne zdobienia połyskujące a la obudowa fortepianu są raczej nie na miejscu w aucie bądź co bądź roboczym.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Toyota Hilux
Mitsubishi L200
Volkswagen Amarok
Wersja   2.4 D-4D SR5 2.4 DID Instyle 2.0 BiTDI Highline
Cena bazowa wersji [PLN] 159 974 148 990   164 697
Długość [mm] 5330 5285 5254
Szerokość z lusterkami [mm] 1855 1860 1785
Wysokość [mm] 1815 1780 1834
Rozstaw osi [mm] 3085 3000 3095
Masa własna/DMC [kg] 2170 / 3210 1875 / 2910 2040 / 2820
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane / bębnowe tarczowe wentylowane / bębnowe tarczowe wentylowane / bębnowe

Trudno jednak zaprzeczyć, że zza kierownicy nowy Hilux bardziej przypomina osobówkę niż auto dostawcze, chociażby dzięki niższej pozycji kierowcy, wygodnym fotelom, czy zastąpieniu dźwigni przełączania napędu pokrętłem. Na wyposażeniu znajduje się system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym obsługiwanym za pomocą przełączników dotykowych i ruchów palców. Wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala na tablicy wskaźników wyświetla informacje z komputera pokładowego. Na harmonijny wygląd wpływa też zastosowanie jednolitego niebieskiego oświetlenia i podświetlenia wskaźników, choć w tym przypadku można nieco ponarzekać na nadmiar tego niebieskiego koloru. Elastyczność kabiny Double Cab zwiększa dodatkowo składana tylna kanapa dzielona w układzie 60:40.


Kolega z pracy

Podstawową cechą każdego pickupa, jego racją bycia, niezależną od pozostałych zalet lub wad, jest możliwość transportu bagażu na skrzyni za kabiną pasażerską. To dla tej właściwości powstały pickupy. Skrzynie ładunkowe we wszystkich typach nadwozia nowego Hiluxa są teraz większe niż w poprzednim modelu, a ich ładowność wzrosła do ponad 1 000 kg. Maksymalna szerokość skrzyni zwiększyła się z 1544 mm do 1645 mm (rekord w tej kategorii pojazdów). Konstrukcja skrzyni została wzmocniona, aby ograniczyć deformacje i uszkodzenia przy załadunku i rozładunku. W opcjonalnym wyposażeniu znajduje się kilka rodzajów przykrycia, w tym twarda pokrywa, zamykana na klucz aluminiowa roleta i sztywne nadbudowy (ze wspornikami lub bez).


Jak na prawdziwego woła roboczego przystało Hilux nie zawiedzie nas w terenie. Auto wyposażono w dołączany napęd na wszystkie koła wraz z przekładnią rozdzielczą umożliwiającą wybór przełożeń szosowych lub terenowych. Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest przystosowany do przenoszenia większego momentu obrotowego, a tylne zawieszenie z resorami piórowymi i podwójnymi amortyzatorami zostało gruntownie zmodyfikowane. Dzięki temu możliwe stało się połączenie dużego, dostosowanego do jazdy terenowej, rozstawu osi z wygodą i stabilnością manewrowania cechującą SUV-y.

Hilux jest na wskroś nowoczesnym autem, w którym znajdziemy całą gamę systemów wspomagających jazdę w terenie. Są to m.in. system aktywnej kontroli trakcji, który ułatwia jazdę po śliskim i kamienistym podłożu, wspomaganie podczas zjazdu ze wzniesienia, które działa podczas jazdy do przodu i do tyłu, oraz funkcja wspomagania ruszania pod górę. System elektronicznego rozdziału sił hamowania automatycznie rozkłada siły hamowania między koła przednie i tylne, w zależności od parametrów pojazdu i warunków na drodze. System Pitch & Bounce Control ogranicza natomiast kołysanie wzdłużne i podskakiwanie pojazdu, a tym samym ułatwia panowanie nad Hiluxem. Układ kontroli toru jazdy przyczepy pozwala zaś skorygować ewentualne zmiany jej kierunku zanim staną się one niemożliwe do opanowania.

Silnik do wyboru tak, ale jeden

Toyota nie rozpieszcza nabywców Hiluxa gamą silników. W Europie dostępny jest tylko jeden rodzaj, zatem wybór jednostki napędowej ogranicza się do decyzji: „brać co dają, bądź szukać czegoś innego u konkurencji”. Tam jednak jest niewiele lepiej: Isuzu D-Max również oferowane jest tylko z jednym silnikiem (o pojemności 2,5 l i mocy 163 KM), podobnie Fiat Fullback (poj. 2,4 l, moc 180 KM) oraz Ssangyong Actyon Sports (poj. 2,0 l, moc 155 KM). Mitsubishi L200, Nissan Navara oraz Volkswagen Amarok mają w swych ofertach po jednym silniku, ale przy tej samej pojemności, klient ma wybór pomiędzy wersjami o różnej mocy. Jedynie Ford Ranger dostępny jest z dwoma jednostkami wysokoprężnymi o różnej pojemności i mocy.

Nowy silnik Hiluxa D-4D 2.4 z serii GD o mocy 150 KM wyróżnia się innowacyjnymi rozwiązaniami, które zwiększają jego wydajność i zmniejszają emisję szkodliwych substancji. Jednostka jest wyposażona w chłodzony wodą układ recyrkulacji spalin z funkcją omijania chłodnicy spalin, który pozwala ograniczyć emisję zanieczyszczeń oraz zmniejszyć wymiary całej instalacji o około 30%. System selektywnej redukcji katalitycznej eliminuje nawet 99% tlenków azotu (NOx), dzięki czemu Hilux spełnia wymogi normy Euro 6.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Toyota Hilux
Mitsubishi L200
Volkswagen Amarok
Wersja   2.4 D-4D SR5 2.4 DID Instyle 2.0 BiTDI Highline
Cena bazowa wersji [PLN] 159974 148990 164697
Budowa silnika/paliwo Turbodiesel, Common Rail, R4 16V Turbodiesel, Common Rail, R4 16V Turbodiesel, Common Rail, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 2393 2442 1968
Moc [KM/obr./min] 150 / 3400 181 / 3500 180 / 4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 400 / 1600-2000 430 / 2500 420 / 1750
Skrzynia biegów 6-stopniowa, automatyczna 5-stopniowa, automatyczna 8-stopniowa, automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 170 177 179
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 12,8 b.d. 10,9
Spalanie miasto [l/100km] 8,5 8,4 9,8
Spalanie trasa [l/100km] 6,5 6,5 7,0
Spalanie średnie [l/100km] 7,2 7,2 8,0

Nowa turbosprężarka zapewnia natychmiastową reakcję na naciśnięcie pedału gazu i generuje maksymalny moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów. Manualna i automatyczna skrzynia biegów zostały zoptymalizowane, aby poprawić osiągi i zmniejszyć zużycie paliwa. System Start & Stop zapewnia pełną funkcjonalność wszystkich systemów elektronicznych – w tym instalacji audio i  nawigacji – po wyłączeniu jednostki napędowej oraz wydłuża czas pracy klimatyzacji przy wyłączonym silniku do 60 sekund – to trzy razy dłużej niż w systemach konwencjonalnych. Według producenta, Hilux przyspiesza do „setki” w 12,8 sek., w mieście spala 8,5 litra paliwa, a w trasie 6,5 litra. W praktyce oznacza to średnie spalanie na poziomie 8-9 litrów, co przy wadze pojazdu z kierowcą sięgającą ponad 2,2 t., to i tak dobry wynik. Oczywiście wartości te będą całkiem inne, gdy w pełni załadowanym Hiluxem udamy się w teren.

Łyżka dziegciu, czyli łoś na drodze

Czasem wynik praktycznego testu potrafi niemiło zaskoczyć nawet w przypadku najbardziej uznanego modelu. To właśnie przydarzyło się Toyocie Hilux podczas tzw. testu łosia przeprowadzonego przez szwedzki magazyn Teknikens Varld. Test ten polega na przejechaniu z odpowiednią prędkością autem slalomu pomiędzy słupkami i służy sprawdzeniu stabilności pojazdu w czasie wykonywania gwałtownych manewrów (jak przy omijaniu łosia, który nieoczekiwanie wtargnął na jezdnię, co w Szwecji nie jest rzadkością). Uczestniczące w teście pickupy zostały załadowane do maksymalnej wartości podanej przez producenta, a tę największą ma właśnie Toyota (ponad 1000 kilogramów). W teście Hilux został dociążony jedynie do 830 kg, co oznacza, że z pewnością nie był przeładowany. Podczas pokonywania slalomu, przy zmianie pasa ruchu Hilux zachował się prawidłowo, jednak, gdy wracał na właściwy pas, prawe koła straciły przyczepność i uniosły się wysoko co groziło wywróceniem auta. Co gorsze, dziewięć lat wcześniej ówczesny Hilux miał podobne problemy. Przedstawiciele szwedzkiego oddziału Toyoty rytualnie zapewnili, że model jest w pełni bezpieczny, a samochody tej marki są dokładnie testowane zgodnie z protokołem ISO 3888. Jednocześnie podkreślili, że firma podchodzi do sprawy bardzo poważnie i zamierza dokładnie ją zbadać.

Ceny też hi-lux

Ceny Toyoty Hilux zaczynają się od 109 347 zł, czyli są na prawie identycznym poziomie co u konkurencyjnego Mitsubishi L200. Za tę kwotę otrzymamy najprostszą wersję pickupa, z pojedynczą kabiną, ręczną skrzynią biegów i napędem jedynie na dwa koła. Najtańsza odmiana z napędem na obie osie kosztuje już co najmniej 124 107 zł (auto z pojedynczą kabiną i ręczną skrzynią biegów). Na drugim krańcu cennika znajduje się wersja SR5 z podwójną kabiną, automatyczną przekładnią biegów oraz napędem na cztery koła, za którą należy zapłacić prawie 160 tys. zł. Jeśli nieco poszalejemy z wyposażeniem dodatkowym, cena takiego auta może przekroczyć 200 tys. zł.

Autor: Dariusz Balcerzyk
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane