/  / Toyota GT86 - nowoczesny klasyk

TEST | Toyota GT86 - nowoczesny klasyk

Toyota GT86 - 2014
© IBRM Samar
Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014Toyota GT86 - 2014

W dobie wszechogarniającej elektroniki i nadmiaru systemów wspomagających prowadzenie auta coraz mniej samochodów oferuje kierowcy czystą przyjemność jazdy. Do takich rodzynków zaliczyć można Toyotę GT86.

Na paradoks zakrawa fakt, że im większe postępy czyni technika motoryzacyjna w zapewnieniu użytkownikom aut bezpieczeństwa i komfortu jazdy, tym bardziej odbiera kierowcom wolność za kierownicą. Systemy, którymi współczesne samochody są faszerowane, decydują za kierowcę w jaki sposób powinien prowadzić auto, jak i kiedy powinien wykonać manewr, a nawet kiedy powinien odpocząć. Oczywiście większość „wspomagaczy” można po prostu wyłączyć, ale wymaga to przestudiowania opasłego tomu instrukcji obsługi (a są auta, których instrukcja z trudem mieści się w dwóch tomach). Poza tym, kto zrezygnuje z korzystania z urządzenia, za które już zapłacił?

Wydaje się, że aby odzyskać niczym nie zmąconą przyjemność z prowadzenia samochodu należałoby przesiąść się do aut produkowanych przed 20, 30, a może i 40 laty. Ale komu chce się jeździć pojazdem bez wspomagania, ABS-u, napinaczy pasów, ale za to wyposażonym w radiomagnetofon, który na zmianę albo wkręca taśmę kasety, albo ją rozciąga? Tylko najbardziej zagorzali zwolennicy klasyki motoryzacyjnej tęsknią za dawno minionymi czasami. Całej reszcie miłośników wolności za kierownicą pozostaje nadzieja na wyjście kompromisowe: powrót klasyki w nowoczesnym wydaniu. I właśnie taka sztuka udała się inżynierom Toyoty.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Toyota GT86
Volkswagen Scirocco
Wersja   Active TSI
Cena bazowa wersji [PLN] 119 900 108 790

Długość [mm] 4240 4256
Szerokość [mm] 1775 1810
Wysokość [mm] 1285 1406
Rozstaw osi [mm] 2570 2578
Bagażnik min/max [litry] 243/b.d. 312/1008
Masa własna/DMC [kg] 1240/b.d. 1294/1750
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 215/45 R17 225/45 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane/tarczowe

Klasycznie i nostalgicznie
Toyota GT86 to tylnonapędowe, sportowe coupe. Podczas jego projektowania, japońskim konstruktorom przyświecał ponoć jeden cel: zmaksymalizować wrażenia z jazdy oraz dać kierowcy radość z prowadzenia auta. I cel ten osiągnęli. Dzięki klasycznej konstrukcji samochodu sportowego, uzupełnionej o osiągnięcia współczesnej techniki, powstał pojazd o znakomitych właściwościach jezdnych, jedyne na świecie auto z napędem na tylne koła i wolnossącym silnikiem typu boxer, umieszczonym z przodu. Zastosowanie boxera sprawiło, że Toyota GT86 ma jeden z najniżej położonych środków ciężkości, znakomite rozłożenie masy, oraz optymalny stosunek mocy do masy. To parametry, które definiują sportowy charakter GT86.

Samochód zadebiutował w 2012 i powstał przy współpracy z Subaru  (dlatego pod maską znajduje się silnik typu boxer). Sprzedawany jest pod szyldem trzech rożnych marek: Toyoty (GT86), Subaru (BRZ) oraz Scion (FR-S). Praktycznie jedyną różnicą oprócz emblematu jest przedni grill. Swemu pierwszemu projektowi sportowemu od wielu lat Toyota nadała nazwę, która odwołuje się do sportowego dziedzictwa firmy. Pierwszy człon –„GT”- nawiązuje do modelu 2000GT z 1967 roku, wyprodukowanego w liczbie 337 egzemplarzy coupe z dwulitrowym, sześciocylindrowym silnikiem rzędowym. 2000GT było inspiracją dla twórców nadwozia GT86. Drugi człon nazwy – „86” – nawiązuje do sportowego modelu Corolla Levin AE86, produkowanego w latach 1983 -1987. Liczba 86 jest też kluczem do GT86: od początku prac przyjęto wewnętrzne oznaczenie kodowe 086A, zarówno średnica jak i skok tłoka wynoszą 86 mm, a nawet chromowane końcówki wydechu mają średnicę 86 mm.

Rasowe coupe z zewnątrz i od wewnątrz
Przy długości 4 240 mm, szerokości 1 775 mm, wysokości 1 285 mm i rozstawie osi 2570 mm, GT86 jest najbardziej zwartym czteromiejscowym samochodem sportowym świata. Niewielkim wymiarom towarzyszy nisko położony środek ciężkości i doskonałe właściwości aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza 0,27).


Jeden silnik do wyboru
Jednostką napędową GT86 jest opracowany przez Subaru, czterocylindrowy, wolnossący, wysokoobrotowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1999 cm3, wyposażony w nową generację systemu Toyota D-4S. Dzięki oddzielnym wtryskiwaczom, w zależności od warunków pracy silnika paliwo może być wtryskiwane bezpośrednio do cylindra oraz do kanału dolotowego lub tylko bezpośrednio do cylindra, co zapewnia zawsze optymalny skład mieszanki i przekłada się na szybkość reakcji na dodanie gazu oraz większą moc i większy moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Rozwiązanie to obniża także zużycie paliwa i ogranicza emisję niepożądanych substancji. Silnik może osiągać prędkość obrotową do 7400 obr./min.

Czterocylindrowemu boxerowi towarzyszy sześciobiegowa przekładnia manualna lub opcjonalnie sześciobiegowa skrzynia automatyczna. Wyposażona w trójstożkowe synchronizatory przekładnia manualna wyróżnia się wyjątkową łatwością zmiany biegów przy krótkim skoku lewarka, zaś skrzynia automatyczna jest najszybciej działającą tego typu przekładnią na świecie, z czasem przełączania biegów 0,2 sekundy. Przekładnia automatyczna może pracować w trybach ręcznym (M), sportowym (S) i automatycznym (D), który jednak dopuszcza ingerencję kierowcy za pomocą manetek przy kierownicy. Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu. GT86 dysponuje mocą 200KM i momentem obrotowym 204 Nm, dzięki czemu przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,6 sek., a prędkość maksymalna 226 km/h (dane producenta dla wersji z manualną skrzynią biegów). Średnie zużycie paliwa to – znów według producenta - 7,1l/100 km.

Zastosowanie silnika typu boxer i napędu na tylną oś pozwoliło obniżyć położenie środka ciężkości do zaledwie 460 mm nad asfaltem i uzyskać rozkład mas 53:47. Nieco większe obciążenie przodu zdecydowanie poprawia zachowanie samochodu przy dynamicznej jeździe i zapewnia większe wyczucie układu kierowniczego. Układ kierowniczy o sportowym przełożeniu 13:1 zaopatrzono w elektryczne wspomaganie.

Czysta przyjemność
Cały wysiłek konstruktorów włożony w stworzenie sportowego auta poszedłby na marne, gdyby jazda Toyotą GT86 nie sprawiała użytkownikom zwykłej przyjemności. Na szczęście sprawia. Silnik początkowo pracuje cicho, ale wystarczy wcisnąć pedał gazu i wprowadzić boxera na wysokie obroty, by usłyszeć donośny, chrapliwy dźwięk. Zawieszenie jest przyjemnie twarde i sztywne. Przy odrobinie uwagi ze strony kierującego wszelkie nierówności na drodze da się pokonać bez obawy o stan nerek i kręgosłupa.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Toyota GT86
Volkswagen Scirocco
Wersja   Active TSI
Cena bazowa wersji [PLN] 119 900 108 790

Budowa silnika/paliwo Benz. Boxer 16V Benz. R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1998 1984
Moc [KM/obr./min] 200/7000 220/4500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 205/6400 350/1500-4400
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd tył przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,6 6,5
Prędkość maksymalna [km/h] 226 246
Spalanie miasto [l/100km] 10,4 7,5
Spalanie trasa [l/100km] 6,4 5,1
Spalanie średnie [l/100km] 7,8 6,0

W codziennej, spokojnej jeździe tylny napęd Toyoty GT86 nie powoduje stresu u mniej wprawnego kierowcy. Bardziej doświadczony kierowca, chcący zafundować sobie przyjemność jazdy poślizgami może przełączyć system kontroli trakcji (VSC) w tryb „Sport” lub całkowicie go wyłączyć i cieszyć się efektownym driftingiem, do którego GT86 nadaje się znakomicie. Nic dziwnego, w końcu drifting to japoński wynalazek…

Ile kosztuje przyjemność posiadania sportowego auta udanie łączącego przeszłość z przyszłością? W zależności od poziomu wyposażenia (do wyboru: Active, Premium, Prestige) Toyota GT86 kosztuje od 119 900 zł do 143 900 zł. Obecnie w ofercie jest także wersja limitowana, w cenie 139 900 zł (z manualną skrzynią biegów) lub 146 900 (z automatyczną przekładnią).

Czy model ma jakąś konkurencję na rynku? Oczywiście, że tak, choć niewielką. Jeśli nie liczyć bliźniaczego Subaru BRZ to największym konkurentem, o porównywalnych parametrach technicznych oraz zbliżonej cenie jest Volkswagen Scirocco. Który model jest lepszy, ładniejszy, ciekawszy, zabawniejszy? To już rzecz gustu i emocji jakie każde z tych aut wywołuje u miłośników sportowych coupe. A z gustem i emocjami trudno dyskutować.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane