/  / Toyota Corolla - szara myszka polskich dróg

TEST | Toyota Corolla - szara myszka polskich dróg

Toyota Corolla 2015
© IBRM Samar
Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015Toyota Corolla 2015

Nie wyróżnia się na ulicy, w porównaniu do konkurentów niczym nie zaskakuje, a producent niespecjalnie ją reklamuje. Taki typowy średniak. Mało kto jednak wie, że Toyota Corolla jest najczęściej kupowanym sedanem na polskim rynku.

40 mln minęło…
Corolla to samochód legenda i najpopularniejszy model w historii światowej motoryzacji. Już blisko dwa lata temu, w lipcu 2013 roku, sprzedano 40-milionowy egzemplarz. Od 1966 roku, na drogach pojawiło się 11 generacji auta, które w przyszłym roku będzie świętować 50-lecie produkcji. Prawdziwy przełom nastąpił w 2006 roku, podczas debiutu 10. generacji. Wówczas producent zdecydował się na radykalny krok i wersji hatchback (później również kombi) nadał imię Auris. Od tej chwili nazwa Corolla należy tylko do cieszącej się znacznie mniejszym zainteresowaniem odmiany sedan.

O słabej popularności takiego nadwozia na Starym Kontynencie świadczy fakt, że po zmianie nazewnictwa, Corolla nie została wprowadzona do oferty w wielu krajach Europy Zachodniej, m.in. na największym rynku niemieckim. Obecna generacja modelu znowu jest oferowana w Niemczech, jednak samochód nadal traktowany jest w Europie trochę po macoszemu. W przeciwieństwie do Aurisa, nie otrzymał napędu hybrydowego oraz limitowanej wersji wyposażenia. Później też otrzyma lifting nadwozia. Do tej pory nie ma informacji, czy nowa jednostka 1.2T w ogóle trafi pod jego maskę. Samochód jednak bardzo dobrze radzi sobie w polskich, trudnych warunkach rynkowych. Sprawdzamy, w czym tkwi jego sukces.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Toyota Corolla
Opel Astra
Volkswagen Jetta
Wersja   Premium Business Comfortline
Cena bazowej wersji [PLN]* 73 900 78 700 73 890

Długość [mm] 4620 4658 4659
Szerokość [mm] 1775 1814 1778
Wysokość [mm] 1465 1500 1482
Rozstaw osi [mm] 2700 2685 2651
Bagażnik min/max [litry] 425 460 510
Masa własna/DMC [kg] 1280/1770 1449/1950 1266/1850
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 205/55 R16 205/60 R16 205/55 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Duży może więcej
Jedenasta generacja pojazdu (kod e16) pojawiła się na rynku w 2013 roku. Jej stylistyka nawiązuje do Aurisa, a wnętrze jest niemal identyczne. W porównaniu do poprzednika, samochód znacznie urósł. Jego długość zwiększyła się o 80 mm (do 4 620 mm), a rozstaw osi rozrósł się aż o 100 mm, do 2 700 mm (Auris nadal ma 2 600 mm). Co ciekawe, obecnie para Corolla/Avensis, to jedyne dwa modele jednego producenta w segmentach C i D, które dysponują identycznym rozstawem osi. Jeżeli chodzi o same kompakty, to po Renault Fluence, w którym rozstaw osi mierzy 2 702 mm, jest to druga najwyższa wartość w segmencie kompaktowych sedanów.

Pomimo większych rozmiarów auta, bagażnik zwiększył swoją pojemność zaledwie o 2 litry - do 452 l. To z kolei jeden z najgorszych rezultatów. Warto podkreślić, że załadunek bagażu nadal utrudniają zawiasy wnikające do bagażnika. Widać, że konstruktorzy postawili na komfort podróży kosztem większych możliwości transportowych. I trzeba przyznać, że to im się udało.


Komfort przede wszystkim
Corolla to bardzo komfortowy i w porównaniu do niemieckiej konkurencji, dość miękko zawieszony samochód. Pasażerowie szybko to docenią. Pomimo takich nastawów, kierowca w każdej sytuacji czuje się bezpiecznie. Nadwozie nie wychyla się nadmiernie, a szeroki rozstaw osi zapobiega kołysaniu się auta na poprzecznych nierównościach. Na uwagę zasługuje poprawiony układ kierowniczy, który działa znacznie lepiej niż w E15. W drugim rzędzie siedzeń uwidacznia się największa zaleta auta w porównaniu do poprzednika, czyli większa przestrzeń. Pasażerowie mają mnóstwo miejsca na nogi, a stary patent z płaską podłogą sprawdza się doskonale. Umożliwia podróżowanie trzem osobom, choć w takim przypadku przydałoby się nieco szersze nadwozie.

Projekt kokpitu to przeszczep z Aurisa, który dzieli użytkowników. Jedni zarzucają mu banalną stylistykę, a drudzy cenią za łatwość obsługi. Niemal pionowo umieszczona deska rozdzielcza i kierownica są jedyne w swoim rodzaju. W porównaniu do konkurencji można zarzucić to, że deska jest trochę za twarda, a przyciski wyglądają na przeniesione żywcem z poprzedniej epoki. Ulokowanie elektrycznego zegarka niemal przed pasażerem najwyraźniej nie zostało do końca przemyślane. Projektanci powielili też kilka błędów z poprzedniej generacji. Do obsługi komputera pokładowego wciąż służą przyciski umieszczone na zestawie wskaźników i trzeba się do tego po prostu przyzwyczaić. W dalszym ciągu nie wszystkie przyciski mają oświetlenie, m.in.: podgrzewanie foteli.


Benzyna = niezawodność
Pod maską Corolli można znaleźć jeden z trzech silników - dwa benzynowe: 1.3 (99KM) i 1.6 (132 KM) oraz jeden wysokoprężny: 1.4 (90 KM). Do napędu testowego egzemplarza wykorzystano większy silnik benzynowy o poj. 1.6 litra. Zastosowano w nim system Valvematic, czyli bezstopniowy wznios zaworów. To głównie dzięki niemu motor spełnia normę Euro 6. Jednostka łatwo radzi sobie z masą pojazdu, ale pod warunkiem utrzymania wysokich obrotów. O ile maksymalna moc uzyskiwana przy 6 400 obr/min nie jest czymś specjalnym, to jednak maksymalny moment obrotowy o wartości 160 Nm osiągany przy 4 400 obr/min wymusza na kierowcy korzystanie z pełnego pola obrotomierza, co z kolei skutkuje wyższym hałasem w kabinie. Z pomocą przychodzi mu dobrze pracująca, 6-cio biegowa manualna skrzynia biegów.

Należy podkreślić, że jeżeli chodzi o wyciszenie, to nastąpiła znaczna poprawa w porównaniu do modelu e15. W czasach dominacji silników wyposażonych w turbosprężarkę, osiągi silnika nie zachwycają, ale też nie dają powodów do wstydu - od 0 do 100 km/h w 10 sekund (osiągane na drugim biegu), a prędkość maksymalna 200 km/h. W jeździe po mieście uzyskanie spalania na poziomie 7-8 litrów jest wykonalne. Silnik ten ma również niepodważalne zalety. Prawdopodobnie, przez długie lata będzie można cieszyć się dużą niezawodnością dopracowywanej przez lata jednostki, a zastosowanie łańcucha rozrządu pozwoli w przyszłości obniżyć koszty eksploatacji. Dla wielu osób, niezawodność i niskie koszty utrzymania są kluczowe przy wyborze auta i rekompensują jego cenę.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Toyota Corolla
Opel Astra
Volkswagen Jetta
Wersja   Premium Business Comfortline
Cena bazowej wersji [PLN]* 73 900 78 700 73 890

Budowa silnika/paliwo Benz. R4 16V Benz. R4 16V Turbo Benz. R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1598 1364 1395
Moc [KM/obr./min] 132/6400 140/4900-6000 125/5000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 160/4400 200/1850-4900 200/1400-4000
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,0 10,2 9,6
Prędkość maksymalna [km/h] 200 207 206
Spalanie miasto [l/100km] 8,0 8,1
6,9
Spalanie trasa [l/100km] 4,9
5,2 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 6,0 6,3
5,4
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Drogo i ubogo
Corolla to jednak dość drogi samochód, a Toyota nie sypie rabatami z rękawa jak konkurencja. W miarę sensownie wyposażona odmiana Premium z silnikiem 1.6 kosztuje 73 900 złotych. Jej wyposażenie obejmuje m.in.: 7 poduszek powietrznych, klimatyzację dwustrefową, zestaw multimedialny z kamerą cofania czy elektryczne i podgrzewane lusterka. Niestety, nawet w tej wersji nie ma tempomatu, felg aluminiowych, czy elektrycznych szyb tylnych. Nowością w porównaniu do poprzednika, jest możliwość zamówienia systemu automatycznego parkowania (w wersji Premium 2 900 złotych).

Niby szara myszka, a jednak…

Toyota Corolla, choć to tylko sedan, jest bardzo mocnym graczem na rynku kompaktów. Pomimo dość wysokiej ceny i ograniczonej oferty silnikowej, samochód ma rzesze zwolenników. Najnowsza wersja pojazdu jest znacznie lepsza od poprzednika, chociaż konstruktorzy nie uniknęli wpadek i samochód przejął kilka irytujących wad, m.in.: zawiasy wnikające do środka bagażnika. Nie zmienia to faktu, że to najczęściej kupowany sedan na polskim rynku. W tym roku, w ciągu czterech miesięcy, znalazł już 1 724 nabywców (drugi Volkswagen Passat miał ich 1 286-ciu), z czego ponad 56% stanowiły osoby prywatne. Dla porównania, sprzedaż najlepszych klasowych rywali - Opel Astry i Volkswagena Jetty - wyniosła odpowiednio 659 i 653 szt. Co ciekawe, gdy połączyć sprzedaż Corolli i Aurisa, mielibyśmy nowego lidera polskiego rynku…

Co decyduje zatem o sukcesie Corolli? To samochód, który od lat zajmuje czołowe pozycje na listach bezawaryjnych aut, bardzo dobrze trzyma cenę, a w najnowszej odmianie, oferuje nabywcy zaskakująco obszerne wnętrze. Jest przewidywalny, gwarantuje dojechanie do celu i daje kierowcy poczucie panowania nad potencjalnymi kosztami. W dzisiejszych realiach te elementy często decydują o zakupie. Szkoda tylko, że rzuca się w oczy złodziejom. W 2014 roku Corolla była najczęściej kradzionym modelem w Warszawie (161 sztuk).

Zalety:
- przestronna kabina,
- komfortowe zawieszenie,
- wysoka wartość rezydualna,
- duża niezawodność,
- dopracowany silnik, ale…

Wady:
- …trochę za mało elastyczny,
- wysoka cena
- uboga oferta silnikowa,
- niepraktyczny bagażnik,
- większe ryzyko kradzieży.

* prezentowany model to wersja Prestige z dodatkowym wyposażeniem, kosztuje 90 700 złotych.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane