/  / To potrafi Van Damme i technologia Volvo!

To potrafi Van Damme i technologia Volvo!

Volvo Trucks|

W najnowszym filmie Volvo Trucks pt. "The Epic Split" aktor Jean-Claude Van Damme wykonuje jeden ze swoich słynnych szpagatów, stojąc w rozkroku na lusterkach wstecznych dwóch samochodów ciężarowych Volvo FM, które poruszają się do tyłu.

Tego niesamowitego wyczynu (pierwszego takiego na świecie) udało się dokonać tylko dzięki aktywnemu układowi kierowniczemu Volvo (VDS).

VDS, jako nowatorski układ kierowniczy opracowany przez Volvo Trucks, znacząco zwiększa precyzję kierowania i stabilność pojazdu w każdych warunkach jazdy. Zasadniczym jego elementem jest silnik elektryczny sterowany sygnałami elektronicznymi z częstotliwością aż 2000 razy na sekundę. Układ VDS pozwala wyjątkowo precyzyjnie i łatwo kontrolować tor jazdy podczas cofania.

"Film doskonale ilustruje stateczność kierunkową, jaką zapewnia VDS - wyjaśnia Jan-Inge Svensson, inżynier odpowiedzialny za rozwój oprogramowania w Volvo Trucks. "Precyzja utrzymywania toru jazdy jest tak dokonała, że możesz cofać idealnie po linii prostej na długim dystansie i to właśnie było nam potrzebne w tym filmie. Tor jazdy musiał być idealny. Aż do ostatniego centymetra!".



Przy małej prędkości VDS zmniejsza siłę wymaganą na kole kierownicy niemal do zera i ułatwia manewrowanie pojazdem. Ponadto, silnik elektryczny automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru czy nierówności w nawierzchni drogi.

W rezultacie kierowca nie musi dokonywać ciągłych korekt toru jazdy. Co więcej, jeżeli kierowca zwolni koło kierownicy, technologia VDS automatycznie ustawia je w pozycji wyjściowej, co jeszcze bardziej zmniejsza wysiłek kierowcy.

W filmie "The Epic Split" układ VDS umożliwia kierowcom obydwu samochodów ciężarowych utrzymywanie stałej odległości i prędkości podczas cofania. Sprawność fizyczna Van Damme'a i umiejętności kierowców miały kluczowe znaczenie dla powodzenia tego numeru kaskaderskiego, ale bez aktywnego układu kierowniczego Volvo byłby on po prostu niemożliwy do wykonania.

"Możliwości układu kierowniczego nie tylko pozwoliły nakręcić wspaniały film. Są także niezwykle użyteczne dla kierowców samochodów ciężarowych, zwłaszcza w sytuacjach wymagających intensywnego operowania kołem kierownicy - dodaje Jan-Inge Svensson.

"Na przykład cofanie na ograniczonej przestrzeni lub na nierównym podłożu. Podczas cofania konwencjonalnym samochodem ciężarowym z przyczepą mały ruch kołem kierownicy może spowodować znaczną zmianę toru jazdy, a kierowca musi wkładać w manewrowanie sporo wysiłku. Układ VDS ułatwia utrzymywanie prostoliniowego toru jazdy i pozwala o wiele bardziej precyzyjnie kontrolować ruch samochodu ciężarowego".
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane