/  / TEST | HYBRYDY | YARIS NIE DLA KAŻDEGO (2)

TEST | HYBRYDY | YARIS NIE DLA KAŻDEGO (2)

Toyota Yaris Hybrid 2012
© IBRM Samar
Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012Toyota Yaris Hybrid 2012

CZĘŚĆ DRUGA | Chociaż Toyota Yaris nie jest typowym autem miejskim, to jednak jej wersja hybrydowa takim autem już jest. Nie dlatego, że jest mała i ma relatywnie niewielki bagażnik, nie dlatego, że jazda nią w pięć osób na dłuższych dystansach jest uciążliwa, ale przede wszystkim dlatego, że napęd hybrydowy pokazuje swoją wyższość właśnie w cyklu mieszanym, przy zmiennym rodzaju ruchu.

Poza miastem hybryda, podobnie jak auto z klasycznym napędem, wykorzystuje głównie silnik spalinowy, gubiąc tym samym swoją przewagę nad pojazdem napędzanym tradycyjnym silnikiem. Niestety, codzienne użytkowanie Yarisa w wersji hybrydowej pozbawione jest przyjemności, no chyba że ktoś ją czerpie z codziennej „walki” o uzyskanie wyniku prezentowanego przez producenta.

EKO jazda przede wszystkim

Czy ten wynik można osiągnąć? Oczywiście tak. Co więcej, w czasie testów uzyskałem nawet lepsze rezultaty. Zgodnie z danymi producenta, moja Yariska powinna średnio spalać w mieście 3,4 litra benzyny na 100 km. Wynik, który kilkakrotnie uzyskałem przy przebiegach dziennych rzędu 20 km wynosił 3,3 litra na 100 km.  Niestety odbyło się to kosztem przyjemności z jazdy, gdyż cały czas myślałem o ograniczeniu  zużycia paliwa. Musiałem być dwa kroki do przodu, reagować odpowiednio wcześniej, ograniczyć używanie hamulca, z wyprzedzeniem odpuszczać gaz, hamować pojazd silnikiem, przyspieszać nieco wolniej, korzystając jedynie z napędu elektrycznego. To tylko część z nawyków, które należy w sobie wyrobić. Czy jednak przestrzegając takich zasad nie stawałem się zawalidrogą? Wielu kierowców wyprzedzających Yarisa patrzyło na mnie z politowaniem. Niejeden skarcił światłami za jazdę „niedostosowaną” do warunków panujących na drodze. A ja? No cóż, bez żadnych powodów do radości, ściśle trzymałem się ustalonych reguł. EKO JAZDA przede wszystkim. A sprzyjał jej jeszcze jeden czynnik...

Dynamika mało dynamiczna

W układzie przeniesienia napędu nie ma klasycznej mechanicznej skrzyni biegów, ani automatycznej, nie ma także sprzęgła. Wszystkie trzy silniki (spalinowy, elektryczny służący do napędu samochodu oraz dodatkowy wykorzystywany jako rozrusznik i generator prądu) są na stałe połączone ze sobą za pośrednictwem przekładni planetarnych rozdziału mocy i planetarnej przekładni redukcyjnej, znajdujących się w przekładni napędowej. Funkcjonowanie napędu sprawia wrażenie, jakby znajdowała się w nim skrzynia CVT – bezstopniowy automat, którego przyznam się szczerze nie lubię i który właśnie przy tak małym silniku (1.5 litra) o stosunkowo niewielkiej jak na dzisiejsze czasy mocy (75 KM – moc silnika spalinowego, 100 KM moc napędu hybrydowego), szczególnie daje się we znaki. Cóż, że jej posiadanie w aucie przynosi konkretne korzyści, chociażby związane z mniejszymi kosztami późniejszej obsługi! Cóż, że to ona także w dużym stopniu odpowiada za mniejsze zużycie paliwa! Ale ten dźwięk na wysokich obrotach! Startujesz spod świateł, naciskasz mocno gaz, silnik szybko dochodzi do poziomu wysokich obrotów, odgłos pracującego silnika mówi ci,  że pędzisz, a na liczniku zaledwie 40 km na godzinę. Odpuszczenie na chwilę pedału gazu, co prowadzi do „zmiany przełożenia”, i jego ponowne wciśnięcie  zmieni sytuację, ale tylko na chwilę. Powtórne wciśnięcie pedału powoduje, że silnik ponownie szybko wchodzi na obroty. Oczywiście, z takim zjawiskiem będziemy mieć do czynienia tylko i wyłącznie w momencie dynamicznego przyspieszania. Gdy osiągniemy zamierzoną prędkość jazdy, silnik pracować będzie już „normalnie”, bez większego hałasu, bez zastrzeżeń. Jednak moment przyspieszania jest denerwujący. Dla mnie nawet bardzo. Nie tylko zresztą dla mnie.

Hybrydowa Toyota Yaris – jak działa hybryda

Auto dla eko-mistrza

Czy zawsze jednak trzeba wyciskać z maszyny wszystkie poty? Nie. Rozważając tę kwestię uzyskujemy odpowiedź na jedno z pytań, które musimy sobie zadać – dla kogo został przygotowany ten samochód? Na pewno nie dla tych, którzy lubią dynamiczną jazdę. To raczej auto dla kierowców, którzy chcą cieszyć się z relatywnie niskiego zużycia paliwa. Czy jednak takiego, o którym wspomniałem akapit wcześniej? Po raz kolejny nie. Aby osiągnąć wynik na poziomie deklarowanym przez producenta trzeba się bardzo, ale to bardzo postarać, kompletnie zmieniając swój styl jazdy. Stać się mistrzem eko jazdy. Na co dzień to bardzo trudne, dla wielu wręcz niemożliwe.
A co w takim razie jest możliwe? Choć wynik spalania na poziomie 4,5 litra na 100 km jest możliwy do uzyskania, jednak bardziej prawdopodobny będzie rezultat  ok. 5 litrów. To i tak mało w porównaniu z innymi autami o zbliżonej mocy, klasyfikowanymi w tym samym segmencie. Lepsze wyniki pod względem spalania można uzyskać jedynie z silników diesla, ale diesel w małym aucie ?! – nie każdy to lubi. Dodatkowo, nowoczesny diesel wyposażony w filtr cząstek stałych, lubi od czasu do czasu, dla higieny pracy, dłuższą podróż. Jazda tylko w mieście nie bardzo mu służy. Co więcej naraża nas na koszty i to wcale spore, związane z wymianą filtra DPF. W tej materii hybryda pokazuje więc swoją wyższość.

W umiarkowanym klimacie

Powyższy opis osiągów Yarisa w wersji hybrydowej, to tylko część prawdy. Przedstawione wyniki dotyczą okresu, kiedy na dworze jest ciepło (ale nie za ciepło). Jeżeli na zewnątrz pojawi się upał, zużycie paliwa niestety wzrośnie. W moim przypadku różnice dochodziły nawet do 1 litra na 100 km. Na pocieszenie można dodać, iż zamontowana w Toyocie Yaris klimatyzacja jest na tyle wydajna, że całkiem dobrze radzi sobie z upałem. Schłodzenie kabiny to temperatury rzędu 22-24 stopni, przy ponad 30 stopniach panujących na zewnątrz nie zabiera zbyt wiele czasu.

Czy jest jakiś sposób, aby w takich warunkach ograniczyć jednak zużycie paliwa i wrócić do poziomów wskazanych wcześniej? No cóż, jedyne wyjście to zastosowanie „włoskiego stylu jazdy”, czyli wyłączenie klimatyzacji i otwarcie wszystkich okien. Chłodniej nie będzie, ale na pewno zmniejszy się obciążenie silnika, a co za tym idzie - także zapotrzebowanie na paliwo.

A jak wygląda zużycie paliwa, gdy przyjdzie zima i na zewnątrz temperatura znacznie się obniży? Wiele zależy od tego, czy mamy garaż, czy też parkujemy pod chmurką. Dlaczego? Aby rozgrzać silnik i nagrzać kabinę do ustalonej temperatury silnik musi pracować i to bez względu na to, czy mamy naładowane akumulatory czy też nie. W moim przypadku mam do pokonania dystans około 7 km. To zdecydowanie za mało aby rozgrzać jednostkę napędową, nagrzać kabinę do ustalonej temperatury i zacząć realnie korzystać z napędu hybrydowego. Na tym dystansie silnik przez cały czas pracuje, co powoduje że średnie spalanie gwałtownie rośnie, do poziomu mniej więcej 7-8 litrów. Abyśmy w ogóle marzyć o niższym spalaniu, należy pokonywać większy dystans. Nieco inaczej przedstawia się jednak sytuacja, kiedy auto garażuje w ogrzewanym pomieszczeniu. W tym przypadku zdecydowanie szybciej jesteśmy w stanie skorzystać z benefitów napędu hybrydowego. Na tym samym dystansie zużycie paliwa będzie o mniej więcej 2 litry niższe. Oczywiście, pod warunkiem że styl EKO stanie się naszym stylem jazdy. Gwałtowne przyspieszanie, hamowanie nie tylko wpłynie na zwiększenie zużycia paliwa, ale także przyczyni się do zwiększenia kosztów obsługi. Omówimy je w kolejnym odcinku naszego podsumowania testu hybrydowej Toyoty Yaris.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane