/  / Terenowe monstrum od Mercedesa

Terenowe monstrum od Mercedesa

null
© Mercedes
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Oto ekstremalna wersja Mercedesa Klasy G, z prześwitem prawie 50 cm. O ile auto wzbudzi zainteresowanie potencjalnych klientów, ma spore szanse trafić do produkcji seryjnej. Może nawet w tym roku?

Pokazowa wersja Mercedes G 500 4x4² – prezentowana podczas trwających do niedzieli targów motoryzacyjnych Genewa 2015 – oferuje wyjątkowe możliwości jazdy terenowej. O ile można to sobie wyobrazić, są one jeszcze lepsze niż w przypadku "zwykłej" Klasy G, która akurat pod tym względem nie ma się bynajmniej czego wstydzić.

W przeciwieństwie do tradycyjnych, sztywnych osi w wersji G 500 4x4² koła nie znajdują się na wysokości dyferencjału, ale znacznie poniżej – dzięki mostom portalowym na zwolnicach. Przy takiej konstrukcji prześwit pojazdu wynosi aż 450 mm (w przypadku seryjnego modelu G 500 z przedłużonym rozstawem osi mamy "tylko" 210 mm), a rozstaw kół to 1774 mm (1475 mm).

Głębokość brodzenia terenowego Mercedesa wynosi okrągłe 1000 mm – zamiast 450 mm.

Ważąca prawie trzy tony wersja Gelendy oferuje standardowo 22-calowe obręcze z ogumieniem 325/55, natomiast opcjonalnie przygotowano opony MT o wymiarach 37 x 12,5 x 18 cali.

W komorze silnikowej wersji G 500 4x4² zamontowano jednostkę V8 o pojemności 4 litrów, zaopatrzoną w bezpośredni wtrysk benzyny oraz podwójne turbodoładowanie. Motor generuje moc do 422 koni oraz maksymalny moment obrotowy 610 Nm. Kierowca jest w stanie rozpędzić się na drodze do maksymalnie ponad 210 km/h.

I na asfalt, i w trudny teren
Podwozie G 500 4x4² w dużej mierze bazuje na podwoziu seryjnej Klasy G. To połączenie dynamiki i komfortu zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Decydujący wpływ ma tu nowa konfiguracja amortyzatorów, zapożyczona z samochodów rajdowych – przy każdym kole pracuje zamontowany równolegle system podwójnych sprężyn i amortyzatorów. Jedna kolumna ma konwencjonalne ustawienie, a w drugiej siła tłumienia jest sterowana elektronicznie i dostosowana do aktualnej sytuacji na drodze.

Taka konstrukcja umożliwia znaczne pochylenie sworznia zwrotnicy w trybach Sport i Comfort, uruchamianych za naciśnięciem przycisku. Zmiana programu trwa według danych producenta zaledwie 15 ms.

Sztywniejsze ustawienia trybu Sport pozwalają szybciej pokonywać ciasne zakręty, a tryb Comfort ukierunkowany jest na harmonijne tłumienie wszelkich nierówności i sprawdza się w terenie, gdzie zapewnia lepszy kontakt kół z nawierzchnią. W sytuacjach podbramkowych – takich jak nagłe manewry – system automatycznie przełącza się na program sportowy w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa prowadzenia.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane