/  / Technologia hybrydowa od Porsche i Boscha

Technologia hybrydowa od Porsche i Boscha

Porsche|
null
© Porsche
nullnullnullnullnull

Jako pierwszy producent samochodów na świecie, Porsche zaoferowało trzy modele z hybrydowym napędem plug-in: 918 Spyder, Panamera S E-Hybrid oraz Cayenne S E-Hybrid. Wśród dostawców tej innowacyjnej technologii, na których polega niemiecki producent, jest firma Bosch. Imponujące możliwości, jakie oferuje połączenie silnika spalinowego i elektrycznego, hybrydowe samochody Porsche zademonstrowały podczas 62. międzynarodowej motoryzacyjnej konferencji prasowej na torze Boxberg.

„Wraz z 918 Spyder obiecaliśmy, że na nowo zdefiniujemy pojęcie przyjemności z jazdy. Słowa dotrzymaliśmy, a teraz na nowo definiujemy technologię hybrydową” - mówi Wolfgang Hatz, Członek Zarządu Porsche AG odpowiedzialny za Badania i Rozwój. Porsche 918 Spyder było pierwszym dopuszczonym do ruchu samochodem na świecie, który pokonał Północną Pętlę toru Nürburgring (20,6 km długości) w mniej niż 7 minut. A ściślej, w 6 minut i 57 sekund, czyli o 14 sekund szybciej niż ówczesny rekordzista. Wiedzę zdobytą podczas budowy tej supersportowej maszyny z hybrydowym napędem plug-in producent wykorzystał w elektryfikacji kolejnych modeli - Panamera S E-Hybrid i Cayenne S E-Hybrid.

„Porsche i Bosch połączyły siły i wspólnie doprowadziły do elektryfikacji aut sportowych. Elektryczność zwiększa wydajność, a jednocześnie zapewnia dodatkową przyjemność z jazdy” - mówi dr Rolf Bulander, nadzorujący rozwiązania w zakresie mobilności dla sektora biznesowego w firmie Bosch. Dla trzech samochodów Porsche z hybrydowym napędem plug-in Bosch dostarcza elektronikę siłową, zestaw akumulatorów, silniki elektryczne dla modeli Cayenne i Panamera oraz elektryczną jednostkę montowaną przy przedniej osi 918 Spyder.

918 Spyder: unikalna kombinacja mocy i wydajności
Naczelnym zadaniem projektantów 918 Spyder było zbudowanie supersportowego samochodu kolejnej dekady, zasilanego wysoce wydajnym i mocarnym napędem hybrydowym. Opracowanie konstrukcji całkowicie nowej, tworzonej od podstaw na czystej kartce papieru, pozwoliło na uniknięcie jakichkolwiek ustępstw. Całe auto powstało wokół napędu hybrydowego - w ten sposób 918 Spyder może w pełni zademonstrować jego potencjał, czyli równoczesny wzrost wydajności i mocy bez kompromisów na rzecz jednego lub drugiego. Za sprawą opracowanego przez Boscha silnika elektrycznego SMG 180/120 model dysponuje dodatkową mocą 210 kW (286 KM). Zlokalizowana przy przedniej osi jednostka już od chwili startu dostarcza 210 Nm momentu obrotowego, a motor zamontowany z tyłu generuje kolejne 375 Nm. Łącznie, zespół napędowy osiąga moc 652 kW (887 KM) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 1280 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niesamowite 2,6 sekundy. Z drugiej strony, supersamochód Porsche potrafi pokonać dystans 100 km, zużywając zaledwie 3,1 l/100 km - czyli mniej niż większość współczesnych małych aut.

Panamera S E-Hybrid i Cayenne S E-Hybrid: apetyt małego samochodu

Przyjemność z jazdy samochodem sportowym, zapotrzebowanie na paliwo auta miejskiego - Porsche Cayenne S E-Hybrid i Panamera S E-Hybrid dowodzą, że to nie musi się wykluczać. Pierwsza na świecie hybryda plug-in wśród SUV-ów premium legitymuje się mocą systemową 306 kW (416 KM), a w cyklu NEDC potrzebuje tylko 3,4 l/100 km. Hybrydowy wariant Gran Turismo Porsche, również o mocy 306 kW (416 KM), za sprawą niższej masy własnej, tylnego napędu i mniejszego oporu powietrza zużywa jedynie 3,1 l/100 km.

W hybrydowych odmianach Porsche Cayenne i Panamera dodatkową siłę napędową zapewnia silnik elektryczny IMG-300 firmy Bosch. Dostarcza on do 310 Nm dodatkowego momentu obrotowego oraz 70 kW (95 KM) dodatkowej mocy. Rolę centralnego interfejsu między jednostką elektryczną i akumulatorami pełni moduł INVCON 2.3 firmy Bosch. Elektronika siłowa stanowi centrum zarządzania napędem elektrycznym - to ona przetwarza prąd stały przechowywany jako energię w akumulatorze w prąd przemienny trójfazowy służący do napędu jednostki elektrycznej i na odwrót. Akumulator trakcyjny Boscha z ogniwami pryzmatycznymi ma pojemność 10,8 kWh w przypadku Cayenne S E-Hybrid oraz 9,4 kWh w przypadku limuzyny Panamera S E-Hybrid. Można go naładować z domowego gniazdka w ciągu niespełna 4 godzin. Korzystanie z gniazda przemysłowego i stacji ładowania pozwala skrócić ten czas niemal dwukrotnie, do nieco ponad 2 godzin.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane