/  / System COD dostępny już w trzech silnikach Audi

System COD dostępny już w trzech silnikach Audi

Audi|
null
© Audi
null

Redukcja zużycia paliwa nawet o 20%. Innowacyjny system odłączania cylindrów, czyli COD, znalazł już zastosowanie w silnikach benzynowych 1.4 TFSI COD i 4.0 TFSI COD, a teraz także w jednostce W12 COD nowego Audi A8 L.

Technika Cylinder On Demand (COD) jest bardzo uniwersalna. Zastosować można ją zarówno w silnikach czterocylindrowych z wtryskiem bezpośrednim, w jednostce V8 TFSI, a także w 12-cylindrowym silniku wolnossącym.

W każdym z nich na wyższych biegach, od niskich do średnich obciążeń oraz niewielkiej i średniej prędkości system automatycznie odłącza połowę cylindrów do momentu, dopóki kierowca nie doda więcej gazu. W aktywnych cylindrach sprawność wzrasta, ponieważ optymalne punkty ich pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń.

Proces przechodzenia w różne tryby pracy przebiega tak delikatnie, że jest ledwo wyczuwalny. W modelach 8-cylindrowych aktywne łożyska silnika w dużym stopniu kompensują wibracje, a system redukcji hałasu ANC (Audi Noise Cancellation) redukuje niepożądane odgłosy, wytwarzając w fazie odłączonych cylindrów odpowiednie przeciwdźwięki.

Zależnie od modelu stosuje się albo jedno albo oba z tych rozwiązań.

W jednostce 1.4 TFSI COD system odłącza drugi i trzeci cylinder, w przypadku silnika 4.0 TFSI – drugi, trzeci, piaty i ósmy cylinder. Odłączenie powoduje dezaktywację wtrysku i zapłonu. Tzw. elementy krzywkowe, przesuwane przez napędzane elektromagnetycznie trzpienie na wałku rozrządu, zamykają zawory. Wcześniej komory spalania napełnianie są jednak ponownie czystym powietrzem, by zmniejszyć ciśnienie w cylindrach.

W jednostce W12 o mocy 500 KM zastosowano specjalny wariant techniki COD. Tutaj zawory pozostają otwarte. System najpierw dezaktywuje wtrysk i zapłon we wszystkich zaworach lewego rzędu, tak że silnik pracuje jako 6-cylindrowiec.

Zanim temperatura w katalizatorze obniży się, cylindry lewego rzędu są znowu aktywowane, a prawego – dezaktywowane. W dłuższym cyklu oba rzędy cylindrów są na przemian aktywne i nieaktywne.

Wymiernym wynikiem zastosowania techniki COD jest znaczna redukcja zużycia paliwa. Według testów NEDC, w modelach RS 6 Avant i RS 7 Sportback jest to około 5%. Zamontowany w nich silnik 4.0 TFSI COD o mocy aż 560 KM zadowala się zaledwie 9,8 l benzyny na 100 km.

Natomiast jednostka napędowa 1.4 TFSI COD o mocy 140 KM zużywa średnio tylko 4,7 l paliwa na 100 km. W testach NEDC odłączenie cylindrów daje oszczędność około 0,4 l/100 km, a przy umiarkowanej prędkości nawet o 20%.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane