/  / Suzuki Vitara - powrót króla

TEST | Suzuki Vitara - powrót króla

Suzuki Vitara 2015
© IBRM Samar
Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015Suzuki Vitara 2015

Po 18 latach nieobecności, na rynek powraca Suzuki Vitara, prekursor dzisiejszego segmentu B-SUV. Samochód świetnie wygląda, ma sprawdzoną technikę i oferuje nabywcy możliwość personalizacji, nieodzowny element każdej współczesnej oferty rynkowej. Zapowiada się prawdziwy hit.

W chwili debiutu pierwszej generacji Suzuki Vitary w 1988 roku, segment miejskich crossoverów praktycznie nie istniał, a jedynym konkurentem był mniejszy Suzuki Jimny. Dziś to najmodniejszy i najszybciej rozwijający się segment rynku. Każdy producent chce w nim mieć swojego reprezentanta. Nissan Juke, Kia Soul, Skoda Yeti, Opel Mokka, Renault Captur, Jeep Renegade, Fiat 500X, Mazda CX-3…, to tylko niektóre z nowości. W kolejce na debiut czekają już m.in. Ford EcoSport czy Honda HR-V. Wszystkie samochody mają długość około 4,2 metra, a ich bazowe ceny rozpoczynają się od ok. 60 000 złotych. Na tym samym poziomie cenowym znajdują się także większe modele, w postaci np.: technicznego bliźniaka Vitary - Suzuki SX4 S-Cross czy Mitsubishi ASX. Jak widać, nabywca ma w czym wybierać.

Oddzielić ziarno od plew
Na tle wszystkich klasowych rywali, Suzuki ma jednak pewną przewagę. Poza oczywistym doświadczeniem w produkcji tego typu aut, oferuje możliwość dokupienia napędu 4x4 i to za bardzo rozsądne pieniądze. Jeżeli nabywcy zależy na tym elemencie, oferta dramatycznie się kurczy. Taki mechanizm oferują tylko: Fiat 500X (ceny od 93 400 zł), Jeep Renegade (od 96 500 zł), Nissan Juke (od 93 550 zł), Opel Mokka (od 86 250 zł), Skoda Yeti (od 87 900 zł), Mazda CX-3 (od 83 400 zł). Suzuki z ceną 69 900 zł deklasuje rywali.


Klasyka = ponadczasowość
Patrząc na nową Vitarę łatwo dostrzec, że projektanci starali się wzorować na większej Grand Vitarze, której klasyczna i kanciasta sylwetka nie tylko prezentuje się ponadczasowo, ale daje kierowcy poczucie, że jedzie prawdziwym samochodem terenowym, "potrafiącym" w terenie znacznie więcej od konkurencji.

Samochód może się podobać. Testowy egzemplarz posiadał dwukolorowe nadwozie -  dolna część w kolorze niebieskim-morskim, a górna czarnym - za co trzeba zapłacić 3 290 zł. Kolor nie jest tu bez znaczenia, ponieważ za kierownicą miejskich crossoverów często siadają kobiety. Suzuki przygotowało dla nich 14 wersji kolorystycznych, w tym aż 8 dwukolorowych. W połączeniu z 17-calowymi felgami, w topowej wersji polerowanymi i kilku chromowanymi dodatkami (m.in. relingi dachowe, listwy boczne, grill), samochód prezentuje się nowocześnie i wygląda na taki, który może więcej…

Z długością nadwozia 4 175 mm samochód Vitara plasuje się wśród średniej segmentu, choć rozstaw osi mierzący 2 500 mm jest jednym z krótszych. Na uwagę zasługuje 185-milimetrowy prześwit nadwozia. Bagażnik ma poj. 375 litrów, a dwupoziomowa podłoga pozwala uzyskać płaską powierzchnię po złożeniu oparć kanapy. To coraz częściej spotykane rozwiązanie.

Ergonomia ponad wszystko
Wnętrze urzeka prostotą, ale też dobrym spasowaniem elementów. W kolorze nadwozia wykończona została kierownica, dźwignia zmiany biegów oraz elementy deski rozdzielczej, rozweselające nieco ponure wnętrze. Klasyczny okrągły zegarek pomiędzy dwoma okrągłymi nawiewami, to w czasach wszechobecnej elektroniki prawdziwa rzadkość. W prezentowanym egzemplarzu, znalazła się zamszowo-skórzana tapicerka, robiąca bardzo dobre wrażenie. Przeciwieństwem są twarde i błyszczące połacie plastiku, jakie zastosowano na boczkach drzwi i górnej części deski rozdzielnej. W upalne dni zaczyna to naprawdę przeszkadzać, ponieważ wszystko odbija się w przedniej szybie.

Poza tym obsługa auta jest intuicyjna. Przyciski systemów bezpieczeństwa umieszczono po lewej stronie kolumny kierownicy w bardzo czytelny sposób, co nie zawsze jest takie oczywiste. Typowo japońskie są natomiast fotele, na których najlepiej czują się osoby poniżej 180 cm wzrostu i raczej o szczuplejszych partiach ciała poniżej pleców. Fotele mają trochę zbyt krótkie siedziska, słabe trzymanie boczne oraz skokową regulację oparcia, która nie wszystkim pozwala zająć odpowiednią pozycję. Na pochwałę zasługuje przekładnia skrzyni biegów, której praca nie budzi żadnych zastrzeżeń.

Jeżeli chcą Państwo porównać dowolny model z Suzuki Vitarą, prosimy kliknąć TUTAJ.

Sprawdzona technika
Do napędu samochodu służy silnik benzynowy ze zmiennymi fazami rozrządu o poj. 1.6 litra i mocy 120 KM. To typowy "japończyk". Maksymalna moc dostępna przy 6 000 obr/min i maksymalny moment obrotowy o wartości 156 Nm, położony zaledwie 1 600 obr/min "niżej", wymuszają na kierowcy jazdę na wyższych obrotach. Podczas korzystania z górnego zakresu obrotów w kabinie robi się głośno, ale podczas typowej jazdy miejskiej wyciszenie jest wystarczające. W testowej wersji z systemem AllGrip, samochód może przyspieszyć do 100 km/h w 12 sekund i rozpędzić się maksymalnie do 180 km/h. Całkiem przyzwoicie jak na wolnossącą jednostkę. Za przeniesienie napędu odpowiada manualna przekładnia. W przeciwieństwie do trendów rynkowych, zamiast 6-ciu ma tylko 5 przełożeń. Czy to źle? Samochód jest elastyczny i spala średnio (dane fabryczne) 5,6 l/100 km, spełniając normę Euro 6. Niskiemu spalaniu sprzyja system Start/Stop oraz bardzo niska masa pojazdu, wynosząca zaledwie 1 160 kg, a w wersji 2WD tylko 1 075 kg. Dla zainteresowanych, w przyszłości ofertę uzupełni także klasyczny, 6-stopniowy automat.


Na cztery łapy
Jak już wspomniano, Vitara dysponuje napędem na cztery koła. W porównaniu do Grand Vitary różnica jest taka, że w większym modelu zastosowano stały napęd i reduktor (prawdziwy ewenement w segmencie), natomiast tutaj za przeniesienie momentu obrotowego na tylną oś odpowiada elektromagnetyczne sprzęgło wielopłytkowe. System zwany AllGrip ma możliwość wyboru czterech trybów: Auto, Sport, Snow oraz Lock. O ile w przypadku pierwszych trzech trybów, o dołączeniu napędu na tylną oś decyduje komputer, o tyle ostatni tryb Lock pozwala na stałe korzystać z jego zalet. System ten wyłącza się automatycznie po przekroczeniu 60 km/h, jednak w awaryjnych sytuacjach jest niezastąpiony i stanowi wartość dodaną, dla której warto zdecydować się na Vitarę. Co więcej, w poruszaniu się poza utwardzonymi drogami, pomaga montowany seryjnie w wersji 4x4 system kontroli zjazdu ze wzniesienia. Dzięki krótkim zwisom nadwozia, wysokiemu prześwitowi i niskiej masie, dzielny Japończyk w lekkim terenie bardzo sprawnie się porusza i tym dystansuje rywali. Trzeba tylko pamiętać, że pod podłogą bagażnika znajduje się zestaw naprawczy. Ale to nie wszystko. Zawieszenie -  z przody McPherson, z tyłu belka skrętna - jest sztywno zestrojone i daje poczucie pełnej kontroli na zakrętach. To naprawdę wszechstronny samochód.

Dobry standard
Za 61 900 zł producent oferuje 7 poduszek powietrznych, ESP, system wspomagania ruszania pod górę, klimatyzację manualną, zestaw audio z 4 głośnikami i zestawem Bluetooth oraz elektrykę przednich szyb i lusterek. Jednym słowem dobry standard jak na te klasę aut. Nasz testowy egzemplarz wyposażony we wszystko co możliwe (cena 96 190 zł!), posiadał m.in.: nawigację, kamerę cofania, aktywny tempomat, szklany, otwierany dach panoramiczny, zestaw bezkluczykowy, światła mijania wykorzystujące diody LED, czy system ostrzegający o kolizji. Za obsługę multimediów odpowiada 7-calowy ekran dotykowy. Suzuki daje także nabywcy możliwość personalizacji i dopasowania aut do swoich potrzeb, oferując całkiem bogaty pakiet fabrycznych akcesoriów. Samochód jest także bardzo bezpieczny, co udowodnił w najnowszych testach Euro NCAP zdobywając maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Podsumowanie
Suzuki Vitara już w podstawowej wersji z napędem 2WD za 61 900 zł jest atrakcyjną propozycją na tle rywali, a odmiana z napędem 4WD za 69 900 zł to już prawdziwa perełka na rynku. Jeżeli potencjalnemu nabywcy nie zależy tylko na zakupie samochodu z większym prześwitem i wyższym nadwoziem, ale także na skutecznym i gwarantującym większą wszechstronność napędzie na cztery koła, to powinien udać się do salonu Suzuki. Naprawdę warto.

Zalety:
- niska cena wersji 4x4,
- ekonomiczny silnik,
- możliwość personalizacji,
- dzielność w terenie.

Wady:
- słabej jakości plastiki we wnętrzu,
- brak diesla w ofercie,
- zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane