/  / Suzuki SX4 S-Cross – Crossover pełną gębą

PREZENTACJA | Suzuki SX4 S-Cross – Crossover pełną gębą

IBRM Samar|
Suzuki SX4 S-Cross 2014
© IBRM Samar
Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014Suzuki SX4 S-Cross 2014

Pierwsza generacja Suzuki SX4 zadebiutowała w 2006 roku, jako model łączący cechy dwóch pojazdów z gamy japońskiego producenta, małego i miejskiego Swifta z SUV-em Grand Vitara. Połączenie tych zupełnie różnych modeli wykreowało nowy segment rynkowy, miejskich crossoverów (SUV-B). Wysoka pozycja za kierownicą, zwiększony prześwit oraz napęd na 4 koła, sprawiły że samochód równie dobrze spisywał się przy pokonywaniu leśnych bezdroży, jak i miejskiej dżungli.

Druga generacja zaprezentowana została w 2013 roku w Genewie i otrzymała nazwę SX4 S-Cross. Powodem, dla którego zdecydowano się na zachowanie dotychczasowej nazwy modelu, była chęć podkreślenia, że Suzuki (reprezentowane w nazwie przez literę „S”) jest pionierem zarówno w tworzeniu modeli typu crossover (sugerowane przez „X”), jak i napędu na 4 koła (liczba „4” w nazwie). Miejscem produkcji nowego modelu pozostaje węgierska fabryka Magyar Suzuki.

Samochód znacznie urósł w porównaniu do poprzednika i obecnie plasuje się w segmencie C, gdzie jego głównymi rywalami są takie auta jak Nissan Qashqai, czy Kia Sportage. 4,300 mm długości to o 150 mm więcej niż poprzednik, natomiast rozstaw osi wynoszący 2,600 mm oznacza wzrost o 100 mm. Zwiększone wymiary sprawiły że podróżni mogą się cieszyć z przestronnej i wygodnej kabiny pasażerskiej. Zajęcie odpowiedniej pozycji za kierownicą nie nastręcza żadnych problemów nawet wysokim osobom. Rozmieszczenie przycisków na desce rozdzielczej jest bardzo intuicyjne, a obsługa systemów multimedialnych nie powinna sprawić nikomu trudności. Również materiały wykończeniowe są dobrej jakości, a w trakcie jazdy nie słychać żadnego stukania czy skrzypienia plastiku. Jeśli chodzi o miejsce dla pasażerów tylnych siedzeń to o ile na nogi jest go wystarczająco dużo, to już wyższym osobom może nieco brakować przestrzeni nad głową. Pomimo że SX4 jest jednym z najniższych pojazdów w swoim segmencie (wysokość 1575 mm, o 15 mm mniej niż Qashqai i aż o 70 mm mniej niż Sportage), pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie raczej tego nie odczują. Zapewne duża w tym zasługa panoramicznego dachu, w jaki wyposażony był nasz egzemplarz. Pojemność bagażnika nowego SX4, przy ustawieniu tylnych foteli w pozycji pionowej wynosi  430 l, co jest wynikiem lepszym o 29 litrów od  Nissana, ale jednocześnie aż o 134 litry mniejszym niż KIA.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Suzuki SX4 S-Cross
Nissan Qashqai
KIA Sportage
Wersja   Elegance Tekna XL
Cena bazowa wersji [PLN] 97 900 (91 900 po rabacie) 96 000 (91 400 po rabacie) 91 940

Długość [mm] 4300 4379 4440
Szerokość [mm] 1765 1800 1855
Wysokość [mm] 1575 1590 1645
Rozstaw osi [mm] 2600 2646 2640
Bagażnik min/max [litry] 430/1269 401/b.d. 564/1353
Masa własna/DMC [kg] 1240/1730 1318/1860 1305/1830
Prześwit [mm] 170 180 172
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/50/R17 225/45/R19 225/60/R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Suzuki SX4 S-Cross, którym mieliśmy okazję jeździć, wyposażony został w napęd na cztery koła AllGrip. System ten oferuje możliwość wyboru jednego z czterech dostępnych trybów pracy w zależności od warunków jazdy. W celu zapewnienia optymalnej kontroli nad pojazdem kierowca, korzystając z przycisku na konsoli środkowej, może wybrać tryb: Auto, Sport, Snow lub Lock. Tryb Auto, odpowiedni jest do jazdy w normalnych warunkach drogowych. System domyślnie wykorzystuje napęd na przednie koła, a w momencie wykrycia ich uślizgu włącza tryb 4WD. Tryb Sport sprawdza się natomiast podczas jazdy po krętych drogach. W niskim i średnim zakresie prędkości system steruje charakterystyką przyspieszenia/momentu obrotowego w celu zoptymalizowania reakcji jednostki napędowej i właściwości jezdnych w zakrętach. Tryb Snow jest odpowiedni, gdy samochód porusza się po ośnieżonych, nieutwardzonych lub śliskich nawierzchniach. System włącza wówczas 4WD, odpowiednio dostosowuje kontrolę nad napędem na obie osie w zależności od sposobu prowadzenia i przyspieszania, tym samym zapewniając trakcję i stabilność pojazdu. Tryb Lock pozwala z kolei, wydostać auto z głębokiego śniegu, błota lub piachu. System nieustannie przekazuje wysoki moment obrotowy do kół tylnej osi.

SX4 S-Cross oferowany jest w dwóch wariantach silnikowych. Pierwszy z nich to motor benzynowy 1,6 VVT o mocy 120 KM, natomiast drugi to wysokoprężny 1,6 DDiS, który generuje również 120 KM. My mieliśmy okazję testować ten pierwszy. Jak zapewnia producent, niższe tarcie oraz zmniejszona masa silnika i innych podzespołów pozytywnie wpływają na ekonomię jazdy, przy tym nie obniżając wartości mocy i momentu obrotowego jednostki. O ile średnie spalanie na poziomie ok. 6,3 litra rzeczywiście można uznać za dobry wynik to już moment obrotowy wynoszący 156 Nm jest chyba trochę za mały. Przy 4 osobach w środku i pełnym bagażniku, wyprzedzanie trzeba planować ze sporym zapasem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 12 sekund i prędkość maksymalna wynosząca 175 km/h również nie zachwycają. Silnik za to spełnia normę Euro 6 i jak pisaliśmy wcześniej, jest oszczędny, a przy tym bardzo cichy.


Nadwozie zostało zbudowane zgodnie z technologią Suzuki Total Effective Control Technology (TECT), dzięki czemu jest lekkie i zawiera struktury absorbujące energię, które chronią pasażerów. Szerokie zastosowanie stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie w kluczowych częściach pozwala na zachowanie niskiej masy, a także podwyższa poziom bezpieczeństwa pasażerów. Nowe SX4 dobrze prowadzi się, a wiele czynnych i biernych systemów bezpieczeństwa dodatkowo wspomaga kierowcę w trudnych sytuacjach na drodze. Do standardowego wyposażenia należą między innymi systemy ABS z EBD i BAS oraz ESP. Nic nie dopłacimy również za system kontroli ciśnienia w oponach. Siedem poduszek powietrznych zapewnia ochronę kierowcy i pasażerów w przypadku uderzenia w tył, przód lub bok pojazdu, natomiast kształt maski, podszybia, wycieraczek oraz zderzaków chronią pieszego w sytuacji zderzenia.

Suzuki SX4 S-Cross w prezentowanej wersji Elegance z silnikiem benzynowym i napędem na 4 koła to wydatek rzędu 97 900 zł (91 900 zł w promocji). Nie jest to mało, lecz w tej cenie otrzymujemy bardzo bogate wyposażenie, włącznie ze skórzaną tapicerką, dwustrefową klimatyzacją i reflektorami biksenonowymi.  

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Suzuki SX4 S-Cross
Nissan Qashqai
KIA Sportage
Wersja   Elegance Tekna XL
Cena bazowa wersji [PLN] 97 900 (91 900 po rabacie) 96 000 (91 400 po rabacie) 91 490

Budowa silnika/paliwo Benz. R4 16V, wielopunktowy wtrysk paliwa Benz. (turbodoładowany) R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Benz. R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1586 1197 1598
Moc [KM/obr./min] 120/6000 115/4500 135/6300
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 156/4400 190/2000 165/4850
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd 4x4 przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 12,0 11,3 11,1
Prędkość maksymalna [km/h] 175 183 178
Spalanie miasto [l/100km] 7,1 6,9 8,2
Spalanie trasa [l/100km] 5,1 4,9 6,0
Spalanie średnie [l/100km] 5,9 5,6 6,8

Podsumowanie
Nowe Suzuki SX4 S-Cross to samochód ciekawy. Zwiększony prześwit i napęd na cztery koła pozwalają na sprawne poruszanie się zarówno po mieście pełnym dziur i wysokich krawężników, jak i po nieutwardzonej nawierzchni. Sporo miejsca w środku i całkiem przyzwoity bagażnik dodatkowo zachęcają do rodzinnych wyjazdów na łono natury. Ze względu na słabą dynamikę silnika benzynowego, pamiętać jednak należy o zarezerwowaniu dłuższego czasu na dojazd.
 

Zalety:
- napęd na 4 koła
- bogate wyposażenie
- niskie spalanie

Wady:
- wysoka cena
- mało miejsca na głowę dla pasażerów tylnych siedzeń
- słaba dynamika w przypadku silnika benzynowego
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane