/  / Suzuki Swift: ciągle atrakcyjny

PREZENTACJA | Suzuki Swift: ciągle atrakcyjny

Suzuki Swift 2014
© IBRM Samar
Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014Suzuki Swift 2014

Gdy po raz pierwszy opuścił bramy japońskiej fabryki w Kosai, w Polsce trwał stan wojenny, Ronald Reagan właśnie nazwał ZSRR „imperium zła”, Apple zaprezentował pierwszy komputer osobisty z interfejsem graficznym i myszką, panna Ciccone debiutowała na rynku muzycznym albumem Madonna, a wielu z obecnych właścicieli Suzuki Swift nie było jeszcze na świecie.

Ponad trzydzieści lat później PRL i ZSRR są już historią, Apple oferuje iPad-y, Madonna to weteranka sceny muzycznej, a Suzuki Swift nadal cieszy się powodzeniem wśród miłośników miejskich samochodów kompaktowych.

Historia modelu sięga 1983 roku, kiedy to światło dzienne ujrzała pierwsza generacja modelu. Auto powstało z myślą o sprzedaży na wielu rynkach, jednak największą popularnością najstarszy Swift  cieszył się w Japonii oraz w Indiach. W roku 1989 zaprezentowano drugą generację modelu. Była ona znacznie popularniejsza niż poprzednik. Występowała w wielu wariantach nadwoziowych począwszy od hatchbacka, poprzez sedan i kombi, a skończywszy na kabriolecie.

Swift produkowany był w wielu krajach m.in. w Japonii, na Węgrzech oraz w Kolumbii i w Ekwadorze, z logo różnych marek, m.in. Pontiaca, Chevroleta, Geo, czy  Holdena. Od 1996 roku, samochody trafiające na rynek europejski wytwarzane są w węgierskim Esztergom.
Modernizowane kilkakrotnie auto sprzedawano w Europie do 2004 roku, kiedy to wysłużony już model zastąpiony został przez całkiem nową konstrukcję. Trzecia generacja Swifta stanowiła znaczną odmianę w stosunku do dotychczas oferowanych i zapoczątkowała nowy styl japońskiej marki. Odniosła również znaczący sukces rynkowy.

Od 2010 roku w sprzedaży jest już czwarta generacja, która  w zeszłym roku przeszła odmładzający lifting. Auto wytwarzane w siedmiu zakładach produkcyjnych na świecie, sprzedawane zaś w ponad stu krajach na wszystkich kontynentach. Na rynku europejskim dostępne jest jako 3 lub 5-drzwiowy hatchback.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Suzuki Swift
Hyundai i20
Nissan Micra
Wersja   Premium Style Tekna
Cena bazowa wersji [PLN] 56 900 (50 600 po rabacie) 57 600 (55 100 po rabacie) 61 480
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy Benzynowy, 3-cyl., rzędowy, 12-zaworowy, doładowany mechanicznie
Pojemność silnika [cm3] 1 242 1 396 1 198
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 69(94)/6000 74(100)/5500 72(98)/5600
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 118/4800 137/4200 142/4400
Skrzynia biegów 5-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna 5-biegowa skrzynia manualna
Koła napędzane przednie przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 12,3 11,6 11,3
Prędkość maksymalna [km/h] 165 181 183
Spalanie miasto [l/100km] 6,1 7,0 5,2
Spalanie trasa [l/100km] 4,4 4,2 3,7
Spalanie średnie [l/100km] 5,0 5,2 4,3
Emisja CO2 [g/km] 116 122 99


Mały, ale żwawy
Podstawową jednostką napędową Swifta (można powiedzieć, że z wyjątkiem wersji Sport, także jedyną) jest silnik o napędzie iskrowym (benzynowy), o pojemności 1,2 l o mocy 94 KM,  w którym zastosowano układ zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych VVT (Variable Valve Timing). W stosunku do poprzednika silnik charakteryzuje się obniżonym zużyciem paliwa (średnio 5,0 l/100 km), niższą emisją CO2 (116 g/km), a zarazem wyższą mocą i momentem obrotowym. Może współpracować zarówno z 5-biegową manualną skrzynią biegów, jak i z 4-biegową skrzynią automatyczną. Należy podkreślić, że silnik pozwala na całkiem dynamiczną jazdę (w końcu nazwa – Swift, po angielsku „szybki” – zobowiązuje). Konkurencja może pochwalić się jednak szerszą gamą silnikową, w tym jednostkami wysokoprężnymi, których brakuje w ofercie japońskiego producenta.

Dla amatorów naprawdę sportowego stylu jazdy, przeznaczony jest Swift w wersji Sport z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6l, osiągającym moc 136 KM, zapewniającym przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy i prędkość maksymalną 195 km/h.

Suzuki Swift jest jednym z mniejszych w swoim segmencie. W porównaniu do konkurencji ma najmniejszy rozstaw osi (2 430 mm). Jest także jednym z najkrótszych (3 850 mm). Krótsze są tylko Nissan Micra (3 825 mm) oraz wchodzący na rynek Mitsubishi Space Star (3 710 mm).  Mały rozstaw osi oraz niewielka długość przekładają się na mniejszą przestrzeń dla pasażerów. W przypadku Swifta rozwiązaniem okazało się zwiększenie szerokości pojazdu do 1 695 mm, dzięki czemu model plasuje się w środku stawki. Węższe są m.in. Nissan Micra (1 665 mm), czy Skoda Fabia (1 642 mm). Szerokość wnętrza Swifta jest wystarczająca do przewiezienia w warunkach miejskich trzech osób na tylnej kanapie, choć miejsca na nogi nie ma zbyt dużo. Na dalsze trasy, aby zapewnić względny komfort podróżującym, Swifta należy  traktować jako samochód czteroosobowy. Pojemność bagażnika (211 l) nie jest rewelacyjna, ale wystarczająca, aby pomieścić rodzinne cotygodniowe sprawunki z hipermarketu.


PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Suzuki Swift
Hyundai i20
Nissan Micra
Wersja   Premium Style Tekna
Długość [mm] 3850 3995 3825
Szerokość [mm] 1695 1710 1665
Wysokość [mm] 1510 1490 1520
Rozstaw osi [mm] 2430 2525 2450
Bagażnik min/max [litry] 211/892 295/b.d. 265/1132
Masa własna/ dopuszczalna masa całkowita [kg] 960/1480 1028/1565 1030/1435
Zawieszenie przednie kolumny McPherson kolumny McPherson kolumny McPherson
Zawieszenie tylne belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 185/55 R16 185/65 R15 175/60 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/ tarczowe tarczowe wentylowane/ tarczowe tarczowe wentylowane/ bębnowe


Bezpieczeństwo i komfort w standardzie
Na szczególną uwagę zasługuje podejście producenta w sprawie zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa czynnego.  Każda wersja Swifta wyposażona jest w system stabilizacji toru jazdy ESP wraz z systemem kontroli trakcji TCS. Także jako wyposażenie standardowe montowany jest układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS z funkcją elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD oraz systemem wspomagania hamowania awaryjnego BAS.

Przednie pasy bezpieczeństwa wyposażone są w napinacze pirotechniczne oraz ograniczniki siły ich napięcia. Wyposażeniem standardowym jest również system przypominania o niezapiętych pasach bezpieczeństwa dla pasażerów na przednich fotelach.  Informuje on sygnałem dźwiękowym o niezapięciu pasów nie tylko przez kierowcę, ale - co jest rzadkością w tej klasie - także przez pasażera siedzącego na prawym, przednim siedzeniu (czujnik obecności pasażera na przednim siedzeniu).

Swift we wszystkich wersjach wyposażony jest w siedem poduszek powietrznych. Oprócz poduszki powietrznej przedniej dla kierowcy i pasażera, poduszek powietrznych bocznych na przednich siedzeniach oraz poduszek powietrznych kurtynowych, w samochodzie zastosowano także poduszkę powietrzną kolanową dla kierowcy. Dodatkowo, czołowa poduszka powietrzna dla pasażera może być wyłączona, np. podczas przewożenia dziecka w foteliku na przednim fotelu. W testach zderzeniowych EuroNCAP Swift otrzymał pięć gwiazdek.

Egzemplarz Swifta w wersji wyposażeniowej Premium, którym mieliśmy okazję jeździć,  był bardzo bogato wyposażony. W standardzie posiadał ledowe światła do jazdy dziennej, przednie światła przeciwmgielne, obręcze kół wykonane ze stopu metali lekkich, podgrzewane fotele przednie, automatyczną klimatyzację, system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdu, tempomat, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, dodatkowo przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach z przodu i z tyłu oraz radioodtwarzacz CD/MP3 z portem USB. Tak bogate wyposażenie jest rzadko spotykane w samochodach tej klasy. Lista wyposażenia dodatkowego, podobnie jak u innych dalekowschodnich producentów,  ograniczona została jedynie do wyboru koloru nadwozia.




Do miasta i na wypady poza miasto
Po uwzględnieniu aktualnej promocji, Swift w testowanej przez nas wersji Premium kosztuje, 50 900 zł (samochód z nadwoziem 3-drzwiowym wyceniony jest 3 000 zł mniej). Nie jest to mało, jednak należy wziąć pod uwagę, że konkurencyjne auta z porównywalnym wyposażeniem kosztują jeszcze więcej. Wersja Premium, ze względu na swoja cenę, nie znajduje jednak wielu chętnych nabywców. Wersja Comfort, choć nie posiada tak bogatego wyposażenia, jak Premium,  jest jednak wybierana przez większość kupujących. W wyposażeniu wersji Comfort nadal znajdziemy w standardzie klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich i tylnych, czy radioodtwarzacz CD/MP3 z gniazdem USB, a  za 3 500 zł można dokupić Pakiet Plus (ledowe światła do jazdy dziennej, tempomat i przednie światła przeciwmgielne). Wyposażenie to jest całkowicie satysfakcjonujące. Pięciodrzwiowy Swift Comfort kosztuje aktualnie 43 900 zł (wersja 3-drzwiowa 40 900 zł).

Swift w pełni sprawdza się jako pojazd miejski, a także jako auto używane do okazjonalnych dalszych podróży. Może również spełnić potrzeby transportowe rodziny z dzieckiem. Na uwagę zasługuje, że nawet w podstawowej wersji Swifta, nabywca otrzymuje mocny, 94-konny silnik. Konkurenci sprzedają podstawowe wersje swych modeli z dużo słabszymi jednostkami.

Ceny (brutto) podstawowych części eksploatacyjnych Suzuki Swift 1,2l 94KM Premium wynoszą:
Klocki hamulcowe przód – 471 zł,
Klocki hamulcowe tył – 454 zł,
Tarcze hamulcowe przód 2 szt. – 753 zł,
Tarcze hamulcowe tył 2 szt. – 661 zł,
Katalizator – 4 694 zł.

Koszty przeglądów gwarancyjnych:
Przegląd po 15 000 km – 604 zł,
Przegląd po 30 000 km – 856 zł,
Przegląd po 45 000 km – 1 010 zł,
Przegląd po 60 000 km – 856 zł,
Przegląd po 75 000 km – 604 zł,
Przegląd po 90 000 km – 1 402 zł,
Przegląd po 105 000 km - 623 zł.

Zalety:
- poduszka kolanowa dla kierowcy
- dynamiczny silnik w standardzie
- bardzo bogate wyposażenie w wersji Premium

Wady:
- małe wymiary wewnętrzne
- mało pojemny bagażnik
- uboga oferta silnikowa
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane