/  / Suzuki Celerio 1.0 Comfort - Zachowawczy maluch

TEST | Suzuki Celerio 1.0 Comfort - Zachowawczy maluch

null
nullnullnullnullnullnullnullnull

W mieście czuje się najlepiej, choć wycieczka na Mazury też nie jest dla niego abstrakcją. Daje sobie radę, choć mógłby być trochę tańszy. Ma na imię Celerio i zastąpił produkowane przez Suzuki Alto. Debiutował w 2014 roku na salonie w Genewie.

Celerio to samochód niewielki, o długości nieprzekraczającej 3,6 metra. Jego nadwozie jest wąskie, choć optycznie ratują je znacznych rozmiarów zderzaki i duże reflektory, pod którymi znalazły się ładnie wkomponowane w zderzak światła przeciwmgielne.  Na uwagę zasługują sporych rozmiarów drzwi, praktyczne, ułatwiające zajęcie miejsca w aucie. Tylna klapa bagażnika z wygodną klamką do otwierania, sporych rozmiarów lampy tylne i szeroki zderzak nawiązują do przedniego, równie szerokiego przodu pojazdu. Auto toczy się na 14-calowych, stalowych kołach (aluminiowe felgi za dopłatą).

Stylizacja Suzuki Celerio nie jest wystrzałowa, raczej skromna, podporządkowana bardziej funkcjonalności niż obecnej motoryzacyjnej modzie. Ale tym samym, w pewnym sensie ponadczasowa.


We wnętrzu Celerio dominuje czerń plastików i materiału obiciowego (niestety, ma tendencję do wyciągania się) oraz prostota. Kabina jest jednak dobrze doświetlona dzięki dużym szybom i wysoko poprowadzonej linii dachu. To sprawia, że widoczność we wszystkich kierunkach jest wzorowa. Autem z łatwością się parkuje, przy wyjeździe z bocznej uliczki dobrze widać nadjeżdżające pojazdy.

Pozycja za kierownicą poprawna, siedzi się wygodnie, kierownica jest regulowana, drążek zmiany biegów leży pod ręka. Duży, czytelny centralny szybkościomierz czuwa nad prędkością, po lewej stronie jest mniejszy obrotomierz; przydatny, bo silnik lubi wyższe obroty.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Suzuki Celerio
Fiat Panda
Hyundai i10
Wersja   1.0 Comfort 1.2 Fresh 1.0 Access
Cena bazowa wersji [PLN] 39900 32200   38800
Długość [mm] 3600 3653 3665
Szerokość [mm] 1600 1643 1660
Wysokość [mm] 1540 1551 1500
Rozstaw osi [mm] 2425 2300 2385
Bagażnik min/max [litry] 254 / 726 225 / 870 252 / 1046
Masa własna/DMC [kg] 835 / 1260 940 / 1440 933 / 1420
Rozmiar kół/opon 165 / 65 R14 175 / 65 R14 175 / 65 R14

Z tyłu - jak to w autach miejskich - miejsce dla dzieci, na krótkim dystansie „wytrzymają” również osoby dorosłe. Elektrycznie sterowane są tylko okna w drzwiach  przednich, w tylnych pracują korbki. Ale za to system audio ma dodatkowo Bluetooth, jest też gniazdo USB, a więc podróżujemy z duchem czasu.

Pojemność bagażnika wynosi 254 litry, dostęp do niego jest łatwy, podłoga równa,  praktyczna zmywalna plastikowa wytłoczka ułatwia utrzymanie go w czystości. Zamiast koła zapasowego firma oferuje zestaw naprawczy, ale jest miejsce na tradycyjne koło.

Pod maską Celerio pracował litrowy, trzycylindrowy silnik benzynowy o mocy 68 KM. Choć moc jednostki napędowej nie porywa, jednak w korkach daje sobie radę. To określenie nie do końca jest precyzyjne, silnik płynnie nabiera obrotów i Celerio w mieście wcale nie jest ospałe, a papierowe 13,5 sekundy jakby nawet krótsze. Na trasie z dopuszczalną prędkością 90 km/h nie słychać silnika, bardziej szum opływającego nadwozie powietrza i pracę opon.


Na drodze ekspresowej prędkość 120 km/h też nie robi na nim wrażenia z zastrzeżeniem, iż podróżowaliśmy w dwie osoby z dość pokaźnym bagażem. Jak auto zachowa się przy maksymalnym obciążeniu, trudno powiedzieć. Według danych producenta na trasie przy stałej prędkości  90 km/h powinno spalić średnio 3,7 l/100 km. Nasze Celerio, na przebytej trasie ponad 600 km lekko przekroczyło 4 litry, co i tak jest dobrym wynikiem.

Jeśli chodzi o prowadzenie można powiedzieć, że małe Suzuki lubi drogi z gładką nawierzchnią asfaltową. Gdy tylko zjedziemy na boczną, gorszej jakości i z dziurami do kabiny przedostają się nieprzyjemne drgania i trzeszczenie nadwozia, czuć je nawet w kręgosłupie. Zawieszenie zaprojektowano pod drogi zagraniczne, w Polsce zajęci budową autostrad  i obwodnic trochę zapomnieliśmy o konserwacji dróg gminnych.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Suzuki Celerio
Fiat Panda
Hyundai i10
Wersja   1.0 Comfort 1.2 Fresh 1.0 Access
Cena bazowa wersji [PLN] 39900 32200 38800
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, R3 12V Benzynowy, R4 8V Benzynowy, R3 12V
Pojemność silnika [cm3] 998 1242 998
Moc [KM/obr./min] 68 / 6000 69 / 5500 66 / 5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 90 / 3500 102 / 3000 95 / 3500
Skrzynia biegów 5-stopniowa, manualna 5-stopniowa, manualna 5-stopniowa, manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 155 164 155
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 13,5 14,2 14,9
Spalanie miasto [l/100km] 5,1 6,7 6,0
Spalanie trasa [l/100km] 3,7 4,3 4,0
Spalanie średnie [l/100km] 4,3 5,2 4,7

Celerio jest mało odporne na boczne podmuchy wiatru, no cóż, to auto klasy piórkowej, waży zaledwie 800 kg i miękkie zawieszenie nie radzi sobie w ekstremalnych sytuacjach. Jedynym rozwiązaniem jest zdjęcie nogi z gazu i spokojniejsza jazda.

Cena Suzuki Celerio w wersji Comfort wynosi 39.900 zł. W segmencie A czyli samochodów najmniejszych to spory wydatek. Plusem Celerio jest jego żwawy, ekonomiczny silnik i dość przyzwoite wykonanie auta. Minusem, choć z pewnością nie dla wszystkich, jego powściągliwy design.

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane