/  / Styczeń 2016 – program 500 minus na plus?

IMPORT | Styczeń 2016 – program 500 minus na plus?

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnull

Początek 2016 roku okazał się bardzo dobry nie tylko dla dealerów nowych aut, ale także dla importerów używanych samochodów osobowych . W styczniu do Polski sprowadzono i zarejestrowano 64 541 takich pojazdów, o 16,7% więcej niż w roku ubiegłym. To jeden z najlepszych wyników w historii.

Dużemu wzrostowi nie przeszkodziła bardzo słaba złotówka (średni ważony kurs euro wyniósł w styczniu 4,4 zł), która w przypadku tańszych aut nie ma dużego znaczenia. Ważniejszym czynnikiem była likwidacja 500-złotowej opłaty recyklingowej, dzięki czemu import najstarszych aut stał się jeszcze bardziej opłacalny. Wielu importerów, planujących import takich pojazdów pod koniec 2015 roku, przełożyło swoje plany na styczeń. Niestety, są też gorsze strony tej decyzji. W styczniu 2016 średni wiek importowanego auta wyniósł 11 lat i 6 miesięcy, podczas gdy w styczniu 2015 roku było to 10 lat i 7 miesięcy*. Importowane samochody są więc średnio o blisko rok starsze niż rok wcześniej. To nie jest dobra informacja.

Poniżej ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Volkswagen – 8 943 szt., +11,1%,
2. Opel – 7 325 szt., +18,6%,
3. Audi – 6 071 szt., +20,6%,
4. Ford – 4 687 szt., +18,2%,
5. Renault – 4 453 szt., +11,8%,
6. BMW – 3 930 szt., +16,2%,
7. Peugeot – 2 809 szt., +16,0%,
8. Citroen – 2 750 szt., +18,5%,
9. Toyota – 2 453 szt., +13,8%,
10. Mercedes – 2 314 szt., +16,1%,
11. SEAT – 2 182 szt., +8,0%,
12. Mazda – 1 982 szt., +14,6%,
13. Fiat – 1 644 szt., +15,9%,
14. Skoda – 1 563 szt., +12,2%,
15. Honda – 1 419 szt., +28,3%,
16. Volvo – 1 289 szt., +22,6%,
17. Hyundai – 1 279 szt., +32,9%,
18. Nissan – 1 236 szt., +28,4%,
19. Kia – 1 018 szt., +23,0%,
20. Suzuki - 940 szt., +18,3%.
Liderem importu od wielu wielu lat pozostaje Volkswagen, który wyprzedza na podium Opla i Audi.
Jak widać, wszystkie marki z rankingu TOP20 zanotowały wzrost importu, a 19 z nich aż dwucyfrowy. Rekordzistą jest Hyundai (wzrost prawie o 1/3), natomiast najsłabszy wzrost odnotował SEAT (8%).

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Audi A4 – 2 772 szt., +20,6%,
2. Volkswagen Golf – 2 615 szt., +7,3%,
3. Volkswagen Passat – 2 604 szt., +12,0%,
4. Opel Astra – 2 234 szt., +20,6%,
5. BMW 3 – 1 824 szt., +16,6%,
6. Audi A3 – 1 393 szt., +32,9%,
7. Renault Scenic – 1 307 szt., +10,0%,
8. Ford Focus – 1 290 szt., +15,2%,
9. Audi A6 – 1 247 szt., +11,4%,
10. BMW 5 – 1 236 szt., +18,3%,
11. Volkswagen Polo -  1 226 szt., +17,0%,
12. Opel Corsa – 1 215 szt., +21,9%,
13. Opel Zafira – 1 195 szt., +20,8%,
14. Opel Vectra – 1 009 szt., +11,9%,
15. Ford Mondeo - 977 szt., +7,9%,
16. Renault Megane - 873 szt., +10,0%,
17. Ford Fiesta - 829 szt., +25,6%,
18. Skoda Octavia - 781 szt., +9,6%,
19. Opel Meriva - 775 szt., +17,0%,
20. Renault Clio - 749 szt., +20,6%.
Audi A4 to lider importu w 2015 roku. Taki tytuł zobowiązuje. W pierwszym miesiącu 2016 roku również jest najpopularniejszym modelem osobowym pochodzącym zza granicy. Podobnie jak w przypadku TOP20 marek, także w grupie TOP20 modeli, wszystkie odnotowały wzrost importu. Największym wzrostem może pochwalić się inny model Audi - A3 (+32,9%) - natomiast najmniejszy odnotował Volkswagen Golf (+7,3%). Ciekawostka, pierwszym i jak na razie jedynym używanym modelem importowanym w 2016 roku z bieżącego roku produkcji jest Volvo XC70. Jest też prawdziwy biały kruk, czyli Mclaren 650S z 2015 roku. Samochód został zarejestrowany w woj. dolnośląskim.

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek** najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2016 roku:
1. Niemcy - 28 774 szt., +16,0%,
2. Francja - 10 012 szt., +14,8%,
3. Japonia - 9 364 szt., +19,5%,
4. USA - 5 707 szt., +21,7%,
5. Korea Południowa - 2 400 szt., +26,9%,
6. Włochy - 2 244 szt., +11,4%,
7. Hiszpania - 2 182 szt., +8,0%,
8. Czechy - 1 563 szt., +12,2%,
9. Szwecja - 1 518 szt., +21,8%,
10. Wielka Brytania - 486 szt., +8,4%,
11. Rumunia - 217 szt., +17,2%,
12. Polska - 48 szt., +29,7%,
13. Rosja - 16 szt., +77,7%,
14. Chiny - 5 szt., -16,%,
15. Indie - 1 szt., 0%.
Marki niemieckie niezmiennie stanowią 44,5% importu. Rosnąca popularność marek Hyundai i Kia znalazła swoje odzwierciedlenie w rankingu krajów pochodzenia marek. Zgodnie z przewidywaniami, samochody koreańskie wyprzedziły w rankingu hiszpańskie. Za wzrost importu samochodów polskich odpowiada FSO Matiz.

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody osobowe sprowadzone do Polski w 2016 roku:
1. Wielkopolskie – 8 369 szt., +13,3%,
2. Mazowieckie – 7 367 szt., +16,7%,
3. Śląskie – 6 302 szt., +20,1%,
4. Dolnośląskie – 5 406 szt., +20,5%,
5. Małopolskie – 5 266 szt., +11,1%,
6. Łódzkie – 3 921 szt., +13,8%,
7. Lubelskie – 3 830 szt., +20,1%,
8. Podkarpackie – 3 777 szt., +18,5%,
9. Pomorskie – 3 567 szt., +24,6%,
10. Kujawsko-pomorskie – 3 437 szt., +6,0%,
11. Zachodniopomorskie – 2 833 szt., +18,4%,
12. Lubuskie – 2 553 szt., +21,3%,
13. Świętokrzyskie – 2 544 szt., +21,7%,
14. Warmińsko-mazurskie – 2 079 szt., +19,5%,
15. Podlaskie – 1 756 szt., +19,1%,
16. Opolskie – 1 534 szt., +8,8%,
W przeciwieństwie do rynku pierwotnego, na którym karty rozdaje województwo Mazowieckie, najwięcej rejestracji aut z importu odnotowano w województwie Wielkopolskim. W każdym województwie tegoroczny wynik jest lepszy niż w roku ubiegłym, a największy wzrost odnotowuje woj. Pomorskie (24,6%).

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2016 roku:
1. 2005 – 5 923 szt.,
2. 2004 – 5 735 szt.,
3. 2006 – 5 475 szt.,
4. 2003 – 5 163 szt.,
5. 2007 – 4 872 szt.,
6. 2002 – 4 814 szt.,
7. 2008 – 4 000 szt.,
8. 2001 – 3 880 szt.,
9. 2000 – 3 589 szt.,
10. 2009 – 3 080 szt.,
11. 1999 – 3 049 szt.,
12. 2011 – 2 634 szt.,
13. 2010 – 2 444 szt.,
14. 1998 – 2 356 szt.,
15. 2012 – 2 108 szt.,
16. 2013 – 1 156 szt.,
17. 1997 – 1 082 szt.,
18. 2014 - 884 szt.,
19. 1996 - 629 szt.,
20. 2015 - 557 szt..
Sprowadzamy więcej aut, ale starszych. Jak już wspomniano, na początku roku średnie wiek importowanego samochodu osobowego wyniósł 11 lat i 6 miesięcy. Wynik ten jest o blisko rok słabszy w porównaniu do stycznia 2015 roku.

Paliwa
Odwrót kupujących od silnika Diesla widoczny jest gołym okiem. W styczniu silniki wysokoprężne stanowiły zaledwie 42,6% importu. To najniższy udział co najmniej od 2000 roku, czyli od momentu, od którego Ministerstwo udostępnia dane rejestracyjne. Dla porównania, jeszcze w styczniu 2010 roku udział Diesla wynosił 62,9%, co oznacza, że w ciągu 6 lat spadł o ponad 20 punktów procentowych.

Prognozy
Początek roku zaskakuje, a tegoroczna prognoza jest wyjątkowo trudna do policzenia. Gdyby porównać ten miesiąc do analogicznego rozpoczęcia w 2005 roku, kiedy Polacy sprowadzili do kraju zbliżoną liczbę 65 738 aut, tegoroczny import powinien sięgnąć pułapu 900 000 sztuk. Pozostaje pytanie, na ile rezygnacja z opłaty recyklingowej miała wpływ na zmniejszenie importu w grudniu, a tym samym sztuczny wzrost w bieżącym roku. Bez wątpienia czynnikami, które mogą mieć wpływ na zwiększenie skali tego zjawiska, będzie prognozowany spadek bezrobocia, a także rządowy program 500 plus. Statystycznie, średni rok produkcji dla samochodu z importu wynosi 11 lat, a średnia wartość takich pojazdów nie przekracza 12 000 zł. Teoretycznie więc, po 24 miesiącach Państwo zwróci nam za niego pieniądze… Ostrożnie szacujemy, że w tym roku wzrost wyniesie około 6%, co oznacza import około 830 000 samochodów osobowych.

* wiek liczony w oparciu o rok produkcji, nie uwzględnia miesiąca produkcji i daty pierwszej rejestracji
** pod uwagę wzięty został kraj pochodzenia marki, bez względu na to kto jest jej obecnym właścicielem
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane