/  / Smartem po Warszawie

Smartem po Warszawie

null
nullnullnullnullnullnullnullnull

Przemieszczanie się po współczesnych metropoliach to duże wyzwanie. Wąskie drogi, zakorkowane ulice i trudności z parkowaniem sprawiają, iż dla zwiedzających miasto turystów oraz mieszkańców, idealnym rozwiązaniem są rowery, motorowery, albo… Smarty.

Zaproponowany przez koncern Daimler, a wprowadzony w roku 2009, system car2go działa już w 23 miastach i obejmuje blisko 10 000 smartów (modele mają charakterystyczną, jednakową na całym świecie, szatę graficzną). Wkrótce zostanie uruchomiony w Warszawie.

Jak działa ten system?
Projekt car2go zakłada udostępnienie na terenie miasta floty samochodów Smart, które mogą być wynajmowane od ręki lub po wcześniejszej rezerwacji, użytkowane przez dowolnie długi czas, oraz – po zakończeniu użytkowania - pozostawiane na dowolnym miejscu parkingowym w obrębie miasta. Jedynym wymogiem uczestnictwa w programie jest przystąpienie do systemu car2go, jednorazowa rejestracja i wpłata 19 Euro (kwota zostaje wykorzystana w czasie późniejszego wynajmu). Po rejestracji klient otrzymuje elektroniczny chip (możemy go dołączyć np. do prawa jazdy, legitymacji itp ). Gdy znajdzie wolnego smarta, przytrzymuje chipa na wysokości czytnika umieszczonego za szybą auta, co pozwala na identyfikację użytkownika.

Po pozytywnym sprawdzeniu przez centralę tożsamości osoby, następuje automatyczne otwarcie pojazdu. Pożyczający wsiada do niego, wyciąga kluczyk ze schowka na rękawiczki i wprowadza swój indywidualny numer PIN, aby odblokować immobiliser. Następnie uruchamia silnik i może spokojnie jechać. Okres używania nie jest niczym ograniczony, a jego zakończenie odbywa się po odłożeniu kluczyka do schowka, wpisaniu dyspozycji o zakończeniu użytkowania (można bowiem pozostawić pojazd do dalszej eksploatacji) i zamknięciu, poprzez dotknięcie chipem czytnika na szybie przedniej.

Ile to kosztuje?
Zaletą projektu car2go jest przejrzysty system opłat. Nie opiera się on na przejechanym dystansie, lecz na czasie użytkowania rozliczanym co do minuty (podobnie jak w telefonach komórkowych), które rozpoczyna się w chwili uruchomienia silnika, a kończy po zamknięciu drzwi pojazdu (chyba, że pozostaje on do naszej dyspozycji i „czeka na nas”, wtedy obliczany jest wynajem według innej taryfy). Przykładowo w Berlinie klient korzysta z usługi car2go za 29 eurocentów za minutę, a w opłatę wliczone są wszystkie koszty związane z użytkowaniem samochodu, takie jak paliwo, ubezpieczenia i podatki (do pojazdu przypisana jest karta paliwowa). Klient płaci za faktyczne korzystanie z auta w formie miesięcznego rachunku. Zarejestrowanie do systemu jest związane z wpłatą 19 Euro. W ramach tego otrzymujemy 30 darmowych minut do wykorzystania w ciągu 2 miesięcy. Pierwsze skorzystanie z samochodu uruchamia system darmowych minut.

Thomas Berrmann, który zapowiedział rozszerzenie działalności systemu car2go o Warszawę zdradził, iż „Projekt Warszawa” to początek ekspansji w Polsce. Firma zamierza stworzyć flotę modeli również w Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu.

Bogusław Korzeniowski

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane