/  / Skody z normą EURO 6

Skody z normą EURO 6

null
© Skoda
null

Od 1 września na terenie Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowa norma czystości spalin samochodów – EURO 6. Standardy te spełniają już auta marki Skoda, w tym najchętniej kupowany model na polskim rynku, czyli Octavia.

Unijne przepisy dotyczące ograniczenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery nałożono na producentów samochodów po raz pierwszy na początku lat 90. Rozwój technologii pozwolił znacząco obniżyć ilość dwutlenku węgla, cząstek stałych czy tlenków azotu emitowanych podczas jazdy.

Na przestrzeni zaledwie dwóch dekad udało się osiągnąć radykalny postęp: produkowane dziś silniki wysokoprężne są o 98% mniej uciążliwe dla środowiska niż te na początku drogi rozwoju, wyznaczonej przez przepisy Unii Europejskiej.

Nowa norma EURO 6 stanowi kolejny duży krok ku poprawie jakości powietrza na Starym Kontynencie. To najbardziej restrykcyjne przepisy w historii: do sprzedaży dopuszcza się jedynie diesle emitujące do 80 miligramów tlenków azotu na przejechany kilometr. Dla porównania – dotychczas obowiązująca norma EURO 5 przewidywała w tym zakresie wartość 180 mg/km.

Nowy wymóg Unii Europejskiej już teraz spełnia cała gama modelowa Skody. W jednostkach TDI zastosowano technologię SCR (Selective Catalityc Reduction). Efekt osiągany jest poprzez wprowadzenie do układu wydechowego roztworu mocznika o nazwie AdBlue – umożliwia on przemianę emitowanych przez samochód tlenków azotu w nieszkodliwy azot oraz parę wodną.

Zamontowany w niektórych wersjach Skody Superb zbiornik na AdBlue o pojemności czternastu litrów wystarczy na przejechanie do 17 500 kilometrów. Ewentualny niedobór środka można łatwo uzupełnić nawet na stacjach benzynowych.

Szeroko zakrojone modyfikacje samochodów Skody na rok modelowy 2016 dostępnych od 22. tygodnia produkcji nie tylko zmniejszyły emisję szkodliwych substancji, ale pozwoliły równolegle na zwiększenie dynamiki jednostek napędowych. Przy niektórych wersjach silnikowych o większej pojemności różnice sięgają nawet 10 KM.    

W wybranych wersjach napędowych pozwoliło to na zmniejszenie pojemności skokowej silnika: w modelu Rapid pojawia się jednostka 1.4 TDI o mocy 90 KM (wcześniej 1.6 TDI), w modelu Yeti silnik 1.4 TSI zastępuje odpowiadający mu osiągami motor 1.8 TSI.

Fabia oraz Superb nowej generacji nie podlegają natomiast żadnym zmianom jako konstrukcje spełniające normy EURO 6 od początku produkcji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane