/  / Skoda z napędem 4x4

Skoda z napędem 4x4

Skoda Polska|
null
© Skoda
null

O korzyściach wynikających z napędu na cztery koła przekonuje się już coraz więcej kierowców. Skoda Auto oferuje im to korzystne rozwiązanie już w trzech segmentach rynkowych: w modelach Octavia, Yeti oraz w Superbie.

Zalety układu 4x4 są oczywiste: efektywniejsze przekazanie mocy na wszystkie cztery koła zapewnia dużo lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo i radość z jazdy niezależnie od stanu drogi i pogody. Rozwiązanie to przychodzi z pomocą zarówno latem, gdy podczas wakacyjnych wojaży trzeba czasem zjechać z asfaltu, jak i zimą, gdy samochody z napędem na obie osie nie tylko pewniej się prowadzą i unikają problemów z zakopywaniem się, ale i potrafią dużo łatwiej wyjechać z zaśnieżonego miejsca postojowego.

W ostatnich latach Skoda Auto konsekwentnie potwierdza kwalifikacje w zakresie wykorzystywania tego typu napędu w swoich konstrukcjach. Od momentu debiutu pierwszej generacji Octavii 4x4 w 1999 roku producent intensywnie zbiera doświadczenia, które w przeszłości były poddane ekstremalnym testom podczas startów w rajdowych mistrzostwach świata WRC.

Dziś kompetencje Skody w tym zakresie przemawiają do coraz większej liczby klientów. Na wybranych rynkach jak Norwegia czy Szwajcaria układ 4x4 jest już zamontowywany statystycznie w co drugiej sprzedawanej Octavii.
   
Octavia i Yeti dostępne z układem 4x4 korzystają z najnowszej, piątej generacji systemu Haldex. Układy tego szwedzkiego lidera rynku i wieloletniego partnera Grupy Volkswagen trafiają tylko do najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów na świecie, a modele czeskiego producenta są jednymi z pierwszych, które zawierają najnowszą odsłonę tego systemu. Za tą innowacją kryje się prostsza i efektywniejsza konstrukcja, która z jednej strony znacznie poprawiła precyzję i prędkość działania, z drugiej zwiększyła niezawodność i zmniejszyła masę.

W połączeniu z silnikami Skody niezmiennie prezentują światową czołówkę wydajności, zachowując niskie zużycia paliwa (4,5 l w cyklu mieszanym dla Octavii Combi z silnikiem 1.6 TDI CR DPF/105 KM); różnice w stosunku do odpowiedników z napędem wyłącznie na przednią oś są wręcz niezauważalne.

Dzieje się tak, ponieważ moment obrotowy jest kierowany na tylną oś tylko wtedy, gdy tego wymaga sytuacja, ograniczając straty przenoszenia napędu w codziennej eksploatacji. Dołączanie dodatkowego napędu odbywa się w sposób niezauważalny dla kierowcy i na tyle szybki, aby opóźnienie nie wiązało się z żadną stratą dla bezpieczeństwa lub osiągów.
   
Układ Haldex, działający tu jako blokada międzyosiowa, we wszystkich trzech modelach Skody współpracuje z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która nadzoruje efektywne i bezpieczne przekazywane mocy także pomiędzy kołami jednej osi, w praktyce regulując wielkość momentu obrotowego przekazywanego na każde z czterech kół. Obecność systemu jest szczególnie cenna przy przyspieszaniu na zakręcie oraz na nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności.

Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) przyhamowuje obracające się w miejscu koło, przekazując napęd na koło mogące rozpędzić samochód. Efektem jest równomierne, dużo bardziej komfortowe prowadzenie i ograniczenie zużycia opon.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane