/  / Skoda Yeti Elegance 2.0 TDI (140 KM) Green tec 4x2

PREZENTACJA | Skoda Yeti Elegance 2.0 TDI (140 KM) Green tec 4x2

IBRM Samar|
Skoda Yeti 2014
© IBRM Samar
Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014Skoda Yeti 2014

Skoda Yeti od momentu pojawienia się w 2009 r. na polskim rynku miała cały czas „pod górkę”. Stylistyka auta, za sprawą pudełkowatego kształtu nadwozia i charakterystycznego pasa przedniego z podwójnymi reflektorami, nie wszystkim przypadła do gustu. Sytuacja może jednak ulec poprawie ze względu na przeprowadzony w 2013 r. face-lifting. Miał on na celu nadać rekreacyjnej Skodzie więcej elegancji, wpisując się w design obecnie produkowanych modeli – głównie Rapida i Octavii.

Największe zmiany zaszły w kontrowersyjnym przednim pasie, w którym zabrakło miejsca dla wspomnianych wcześniej podwójnych, okrągłych reflektorów. Ujednolicenie stylistyki wymagało także odświeżenia atrapy chłodnicy oraz umieszczenia lamp przeciwmgłowych niżej niż w poprzedniku. Z tyłu natomiast wprowadzono kosmetyczne zmiany w postaci trójkątnych wytłoczeń na klapie bagażnika, a tylne lampy układają się teraz w kształt litery C.

Rewolucji nie było
We wnętrzu jest „wszystko po staremu”, czyli w zasięgu ręki, intuicyjnie rozmieszczone, łatwe w obsłudze i bardzo czytelne. Nowy użytkownik bez problemu poradzi sobie z obsługą klimatyzacji, radia czy systemów wspomagających kierowcę. Nie będzie do tego potrzebował instrukcji obsługi. Dużym plusem są materiały wykończeniowe - miękkie i przyjemne w dotyku, dające poczucie solidnie wykonanego samochodu. A wygodne i przyzwoicie wyprofilowane fotele sprawiają, iż jazda Yeti może być naprawdę przyjemna dla wszystkich podróżnych. Również dla siedzących z tyłu i to nawet na kilkusetkilometrowych trasach.


Mały, ale duży
Yeti z rozstawem osi równym 2 578 mm oraz wymiarami: 4 222 mm (długość), 1671/1691 mm (wysokość: Yeti/ Yeti Outdoor) i 1 793 mm (szerokość) nie należy do największych w segmencie. W środku jest jednak sporo miejsca, a auto bardzo skutecznie udaje pojazd większy niż jest w rzeczywistości.
W porównaniu z Oplem Mokką, czeski „wszędołaz” ma dłuższy rozstaw osi o 23 mm. Jest co prawda krótszy o 36 mm, lecz nadrabia wysokością (+13 mm/ +33 mm) i szerokością (+16 mm). A bagażnik? 416 litrów przy rozłożonej tylnej kanapie to wynik o 60 litrów lepszy (z zestawem naprawczym ogumienia) niż niemieckiej Mocce, może nie robi to jakiegoś piorunującego wrażenia tym bardziej, że wersje z kołem zapasowym mają bagażnik mniejszy o 95 litrów (321 litrów), dając się wyprzedzić Oplowi o 35 litrów. Jednak kunszt projektantów Skody widać dopiero po złożeniu tylnej kanapy (1760 litrów). Mokka z 1 372 litrami pojemności wypada znacznie słabiej. Co prawda Opel Mokka należy do segmentu SUV-B, a Skoda Yeti to SUV-C, jednak w dzisiejszych czasach przynależność do danego segmentu zaciera się i jest często sprawą czysto umowną. Postanowiłem zatem porównać właśnie te dwa modele, chociażby ze względu na podobne wymiary zewnętrzne.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Yeti
Opel Mokka
Wersja   Elegance Cosmo
Cena bazowa wersji [PLN] 97 900 (92 200 po rabacie) 89 300 (85 300 po rabacie)

Długość [mm] 4222 4278
Szerokość [mm] 1793 1777
Wysokość [mm] 1671 1658
Rozstaw osi [mm] 2578 2555
Bagażnik min/max [litry] 416/1760 356/1372
Masa własna/DMC [kg] 1390/2010 1354/1858
Prześwit [mm] 155 158
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe belka skrętna
Rozmiar kół/opon 225/50/R17 215/55/R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

W drogę
Yeti w prezentowanej konfiguracji może się pochwalić spalaniem 5,1 litra oleju napędowego na każde przejechane 100 km w cyklu mieszanym oraz poziomem emisji CO2 wynoszącym   134 g/km. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h auto potrzebuje 9,7 s, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć to 193 km/h.
Pod maską, ważącego 1 390 kg samochodu, znajdował się 2-litrowy diesel o mocy 140 KM, sprzężony z 6-biegową skrzynią manualną, napędem 4x2 i dość sprawnie działającym systemem start/stop (Green tec). Przy załączonej turbosprężarce i wykorzystaniu maksymalnego momentu obrotowego 320 Nm, w zakresie od 1750 do 2500 obr./min, kierowca ma możliwość sprawnego przyspieszania w każdych warunkach drogowych.
 
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Pod tym względem Yeti zaskakuje. Znajdziemy tu bowiem od czterech do siedmiu poduszek powietrznych w standardzie (w zależności od wersji wyposażenia). Istnieje też możliwość powiększenia tej liczby do dziewięciu sztuk. Oprócz dwóch poduszek czołowych i bocznych dla kierowcy oraz pasażera z przodu, możemy otrzymać też dwie pełnowymiarowe kurtyny dla pierwszego i drugiego rzędu siedzeń. Do tego dochodzi poduszka kolanowa dla kierowcy i dwie boczne poduszki dla pasażerów zajmujących miejsca na tylnych zewnętrznych fotelach.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Skoda Yeti
Opel Mokka
Wersja Elegance Cosmo
Cena bazowa wersji [PLN] 97 900 (92 200 po rabacie) 89 300 (85 300 po rabacie)

Budowa silnika/paliwo Diesel, R4 16V, Common-Rail Diesel, R4 16V, Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1986 1686
Moc [KM/obr./min] 140/4200 130/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 320/1750-2500 300/2000-2500
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,7 10,5
Prędkość maksymalna [km/h] 193 187
Spalanie miasto [l/100km] 6,1 5,4
Spalanie trasa [l/100km] 4,5 4,0
Spalanie średnie [l/100km] 5,1 4,5

Ceny i wyposażenie
Obecna cena bazowa prezentowanego egzemplarza Yeti Elegance 2.0 TDI (140 KM) Green tec 6-MT 4x2 to 97 900 zł. Od tej ceny można odliczyć jeszcze 5 700 zł rabatu, który oferowany jest dla tego modelu. Daje nam to 92 200 zł i wygląda od razu atrakcyjniej. W ramach wyposażenia standardowego otrzymujemy 7 poduszek powietrznych, Light Assistant z czujnikiem zmierzchu oraz funkcjami Coming i Leaving Home, reflektory bi-ksenonowe, światła do jazdy dziennej w technologii LED, czujniki parkowania z tyłu, a także dwustrefową automatyczną klimatyzację Climatronic, tempomat, wielofunkcyjną trójramienną kierownicę obszytą skórą, 8 głośników czy 17” calowe felgi aluminiowe.
Opel Mokka w podobnej konfiguracji po odliczeniu rabatu w wysokości 4 000 zł kosztuje 85 300 zł. Jednak w tym wypadku musimy zadowolić się reflektorami halogenowymi i nie mamy co liczyć na układ elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego (EDS), który znajdziemy standardowo w Yeti. Otrzymamy za to 18” felgi aluminiowe, czujnik deszczu i czujniki parkowania również z przodu.

W 2013 r. i do końca maja 2014 r. najchętniej wybieraną konfiguracją było jednak Yeti z turbodoładowanym silnikiem 1.4 TSI (122 KM) w wersji Ambition, która wyceniona została na 77 700 zł (72 000 zł po rabacie). To jest o 14 500 zł mniej niż Yeti, które prezentujemy. Osoby z mniej zasobnym portfelem zachęcamy do wybrania się na jazdę testową autem właśnie z tą jednostką napędową i przeanalizowanie wyposażenia pod kątem indywidualnych potrzeb.

CZĘŚCI I EKSPLOATACJA

Skoda Yeti
Wersja silnikowa 2.0 TDI (140 KM) Green tec
Paliwo Diesel
KOSZTY PRZEGLĄDÓW GWARANCYJNYCH*
Przegląd po 30 000 km 559
Przegląd po 60 000 km 898
Przegląd po 90 000 km 810
Przegląd po 120 000 km 730
CENY PODSTAWOWYCH CZĘŚCI EKSPLOATACYJNYCH*
Klocki hamulcowe przód/tył 338/339
Tarcze hamulcowe przód/tył 453/382
Filtr cząstek stałych 8648
Sprzęgło kpl. 1642
* ceny brutto [PLN]

Podsumowanie
Czy warto zainteresować się Skodą Yeti? Moim zdaniem tak. Bogaty wybór wersji silnikowych i wyposażenia daje szerokie możliwości. Tak naprawdę każdy znajdzie tu coś dla siebie. Może i Yeti nie jest liderem sprzedaży w swojej klasie, ale na pewno zasługuje na słowa uznania. Za przestronne i ergonomiczne wnętrze, a także dobre właściwości terenowe w przypadku odmiany Outdoor 4x4. Ponadto precyzyjny układ kierowniczy i dobrze zestrojone zawieszenie pozwalają dynamicznie wejść w zakręt, bez obawy o nadmierne przechyły nadwozia. Trudno doszukiwać się wad w tym samochodzie, jednak brak poduszek kurtynowych w standardzie dla bazowej wersji jest istotnym mankamentem. Ale raczej jedynym, przynajmniej dla mnie.

Zalety:
- przestronne i ergonomiczne wnętrze,
- właściwości terenowe (jak na SUV-a),
- bogaty wybór wersji silnikowych i wyposażenia,
- dobra cena.

Wady:
- brak poduszek kurtynowych w standardzie dla bazowej wersji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane