/  / Skoda Superb Laurin & Klement 2.0 TSI DSG

PREZENTACJA | Skoda Superb Laurin & Klement 2.0 TSI DSG

Skoda Superb 2014
© IBRM Samar
Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014Skoda Superb 2014

Superb to najwyższy model w ofercie Skody, a Laurin & Klement to określenie nadawane najbogatszym wersjom wyposażenia każdego modelu czeskiego producenta. Sprawdźmy, jaki efekt dało połączenie tych dwóch, z założenia najbardziej ekskluzywnych, elementów w ofercie Skody.

Laurin & Klement nie jest zwykłą nazwa kolejnej wersji Skody. To istotna część historii czeskiego koncernu. Firma o tej nazwie założona została w 1895 roku przez mechanika Václava Laurina i przemysłowca Václava Klementa. Zaczynała od produkcji rowerów, a z czasem rozszerzyła działalność o produkcję motocykli i samochodów. W 1925 roku połączyła się z przedsiębiorstwem Skoda Pilsen, w wyniku czego powstała marka Skoda. Produkcja samochodu pod marką Laurin & Klement trwała do 1928 roku, a następnie kontynuowana była już pod marką Skoda. Pierwszy Superb zadebiutował na rynku w 1934 roku (typ 640). Po latach ciszy, w 1999 roku Skoda przypomniała światu o powiązaniu z Laurin & Klement, wypuszczając na rynek Octavię w tej wersji, która stała się jednocześnie topową wersją tego modelu. Z czasem werję Laurin & Klement wprowadzano do kolejnych modeli - Superba (2006 rok) oraz Yeti (2012 rok).

Kosmetyczne zmiany
Najwyższy model Skody po face liftingu  zadebiutował na rynku w 2013 roku. Produkowany jest w czeskiej fabryce koncernu, w Kvasinach. Co się zmieniło w prezentowanym modelu? Przede wszystkim wygląd zewnętrzny. Producent przeprojektował przód i tył auta, upodobniając je do pozostałych modeli z gamy. Zniknęło część krągłości tak widocznych w poprzedniej wersji, dużych płaszczyzn, które teraz zostały przecięte wyraźnymi liniami. Jego sylwetka nabrała nie tylko bardziej dynamicznego charakteru, ale również tak potrzebnej flagowemu produktowi elegancji. Producent nie zapomniał również o wnętrzu auta, chociaż na pierwszy rzut oka zmieniło się niewiele. Wykrój deski rozdzielczej, kształt zegarów, rozwiązanie zabudowy konsoli centralnej pozostały praktycznie bez zmian. Te zaś dotyczą raczej materiałów i kolorystyki. Pojawiły się trzy- i czteroramienne kierownice, nowe obicia foteli (w sumie klienci mogą wybierać z palety jedenastu kombinacji) oraz nowe wstawki dekoracyjne oraz kombinacje barwne.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Superb
Ford Mondeo
Volkswagen Passat
Wersja   Laurin & Klement Titanium Highline
Cena bazowej wersji [PLN] 136 200 116 250 133 590
Długość [mm] 4838 4784 4769
Szerokość [mm] 1817 1886 1820
Wysokość [mm] 1462 1500 1470
Rozstaw osi [mm] 2758 2850 2712
Bagażnik min/max [litry] 595/1700 zestaw naprawczy 540/1460 zestaw naprawczy 565/ pełnowymiarowe koło
Masa własna/DMC [kg] 1480/2118 1494/2200 1469/2080
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 225/40/R18 215/55/R16 235/45/R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Długi, ale wąski
Superb to jeden z najdłuższych samochodów w swoim segmencie ( 4 838 mm).Dla porównania, Mondeo hatchback ma 4 784 mm, a Passat sedan 4 769 mm, ale więcej ma np. Insignia hatchback - 4 842 mm - i Mazda 6 sedan - 4 870 mm. Jeżeli chodzi o rozstaw osi (w Superbie mierzy 2 758 mm), to czeski sedan musi uznać wyższość kilku modeli. Liderem segmentu jest Mondeo (2 850 mm). Niestety, długość nadwozia i duży rozstaw osi Superba nie przenoszą się na szerokość pojazdu, która wynosi zaledwie 1 817 mm. To jedno z najwęższych aut w segmencie. Węższe są tylko 4 modele – Subaru Legacy (1 780 mm), Toyota Avensis (1 810 mm), Renault Laguna (1 811 mm) oraz Hyundai i40 (1 815 mm).

To czym Superb deklasuje rywali jest bagażnik - seryjnie oferuje 595 litrów, a maksymalnie 1 700 litrów. W wersji kombi wartości te wynoszą odpowiednio 633/1865 litrów. Atutem auta jest przede wszystkim TwinDoor - genialny system otwierania tylnej klapy, który pozwala korzystać z bagażnika jak w klasycznym sedanie, lub - dzięki podniesieniu tylnej szyby - jak w wersji hatchback. Ten sprytny patent powoduje, że o Superbie hatchback można śmiało powiedzieć, że ma najbardziej funkcjonalny bagażnik w tej klasie aut.

Powiew luksusu
To z czego słynie wersja Laurin & Klement, niezależnie od modelu w którym występuje, jest jej bogate wyposażenie standardowe.
Superba w tej specyfikacji odróżniają z zewnątrz charakterystyczne srebrno-czarne 18" felgi aluminiowe i chromowany emblemat "Laurin & Klement" umieszczony na dwóch przednich nadkolach. Prawdziwe bogactwo oferuje kabina pasażerska. Seryjnie pojazd oferowany jest ze skórzaną tapicerką, elektrycznie regulowanymi przednimi fotelami (kierowcy z pamięcią ustawień), zestawem multimedialnym obejmującym m.in. nawigację satelitarną, wizualizację z czujników cofania i 10 głośników, automatyczną dwustrefową klimatyzacją czy podgrzewanymi fotelami (przednie i tylne zewnętrzne). O bezpieczeństwo dbają reflektory bi-ksenonowe, 7 poduszek powietrznych i elektroniczne systemy bezpieczeństwa. Lista opcji - jak na standardy Skody przystało - jest w przypadku L&K wyjątkowo krótka. Dopłaty wymagają np. boczne tylne poduszki powietrzne (1 300 PLN), system automatycznego parkowania (1 300 PLN), wentylowane przednie fotele (1 800 PLN) czy okno dachowe z bateriami słonecznymi (5 000 PLN). Właściciel pojazdu, który większość czasu spędza na tylnej kanapie, z pewnością dokupi za symboliczne 200 PLN elektryczną regulację fotela pasażera ze sterowaniem w oparciu (dostęp z tylnej kanapy) oraz rolety tylne (1 200 PLN).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Skoda Superb
Ford Mondeo
Volkswagen Passat
Wersja   Laurin & Klement Titanium Highline
Cena bazowej wersji [PLN] 136 200 116 250 133 590
Budowa silnika/paliwo Benz R4 16V Turbo Benz R4 16V Turbo Benz R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1984 1999 1984
Moc [KM/obr./min] 200/5100 203/6000 210/5300
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 280/1700-5000 300/1750-4000 280/1700-5200
Skrzynia biegów 6-stopniowy dwusprzęgłowy automat 6-stopniowy dwusprzęgłowy automat 6-stopniowy dwusprzęgłowy automat
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,7 7,9 7,6
Prędkość maksymalna [km/h] 240 232 236
Spalanie miasto [l/100km] 10,6 10,7 10,8
Spalanie trasa [l/100km] 6,3 6,0 5,9
Spalanie średnie [l/100km] 7,9 7,7 7,7

Mocna benzyna
W klasie wyższej średniej silniki benzynowe sprzedają się znacznie słabiej niż Diesle, ale właśnie taki motor znalazł się pod maską prezentowanego Superba. Jest to drugi w kolejności najmocniejszy silnik benzynowy w ofercie modelu i doskonale sprawdza się w tym aucie. Jednostka 2.0 TSI rozwija moc 200 KM i 280 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią DSG, zapewnia Superbowi odpowiednie osiągi - przyspieszenie do 100 km/h w czasie 7,7 sekundy i prędkość maksymalną 240 km/h. Zarówno konkurencyjny Mondeo, jak i Passat - dysponując dwulitrowymi silnikami o zbliżonych parametrach - oferują niemal identyczne osiągi i spalanie. W kategorii napęd, zarówno Superb jak i Passat muszą jednak uznać wyższość Mondeo, który ma w ofercie jeszcze 240-konną wersję 2-litrowego silnika (dopłata 7 400 PLN) i jest od nich znacznie tańszy. W kategorii 2-litrowy doładowany silnik benzynowy o mocy około 200 KM żadnej innej konkurencji w tym segmencie rynku już nie ma.

Stworzony do przetargów publicznych
Superb spędza sen z powiek konkurentom, którzy biorą udział w przetargach publicznych. Topowy model Skody to specyficzny samochód. Jak już wspomniano, jako jedyny w segmencie ma nadwozie typu sedan, które dzięki sztuczce z bagażnikiem (system Twin Door), jest równie praktyczne jak liftback. Szeroki rozstaw osi (2 758 mm), nadwozie o długości ponad 4,8 metra, bogata gama silnikowa, opcjonalny napęd 4x4 oraz przekładnia automatyczna, to elementy, które pozwalają Skodzie spełnić większość warunków przetargowych stawianym pojazdom klasy średniej. Superb jest bardzo często wybierany przez ministerstwa, służby mundurowe czy agencje rządowe, m.in. Agencję Nieruchomości Rolnych. Często służy także jako samochód reprezentacyjny dla prezydentów miast. Wiele Superbów jeździ jako pojazdy nieoznakowane policji. Co ciekawe, zamawiający często wybierają topowe wersje auta za cenę powyżej 150 tys. PLN, wyposażone w silnik benzynowy o poj. 3.6l (260 KM), napęd 4x4 i przekładnię DSG.

CZĘŚCI I EKSPLOATACJA

Skoda Superb
Ford Mondeo  
Volkswagen Passat
Wersja silnikowa 2.0 TSI (200 KM) 2.0 EcoBoost (203 KM) 2.0 TSI (200 KM)
Paliwo Benzyna Benzyna Benzyna
KOSZTY PRZEGLĄDÓW GWARANCYJNYCH*
Przegląd po 20 000 km - 844 -
Przegląd po 30 000 km 804 - 870
Przegląd po 40 000 km - 844 -
Przegląd po 60 000 km 2 019 1 342 2 014
Przegląd po 80 000 km - 844 -
Przegląd po 90 000 km 1 276 - 1 315
CENY PODSTAWOWYCH CZĘŚCI EKSPLOATACYJNYCH*
Klocki hamulcowe przód/tył 324/236 485/445 325/341
Tarcze hamulcowe przód/tył 646/629 498/447 646/630
Katalizator 11 070 3 234 5 545
* ceny brutto [PLN]

Podsumowanie
Superb II generacji debiutował na rynku w 2008 roku i pomimo przeprowadzonego face liftingu widać jego wiek, szczególnie we wnętrzu auta. Warto zwróć jednak uwagę, że najwięksi rynkowi rywale też nie są pierwszej świeżości - Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia czy Toyota Avensis, czekają na swoich następców, a ich byt rynkowy wydłużony został przez face lifting. Tak naprawdę największym rywalem jest nowa Octavia, która choć nieznacznie mniejsza, również jest pojazdem bardzo przestronnym i praktycznym. Wersję Laurin & Klement polecamy osobom, które nie chcą rzucać się w oczy, a jednocześnie zależy im na komforcie podróżowania na tylnej kanapie, gdzie Superb oferuje ponadprzeciętną przestrzeń na nogi. Niezależnie od wersji wyposażenia, Superb to przede wszystkim doskonały samochód rodzinny, który - szczególnie w wersji kombi  - z czystym sercem można każdemu polecić.

Zalety:
- dobrze skalkulowany cennik,
- bogate wyposażenie standardowe w wersji L&K,
- praktyczny system TwinDoor w wersji sedan,
- bardzo dużo miejsca na nogi dla dwóch osób siedzących z tyłu.

Wady:
- wysoki tunel środkowy z tyłu,
- stosunkowo wąska kabina,
- brak kamery cofania w prezentowanej wersji L&K.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane