/  / Skoda Superb kombi - królowa przestrzeni

PIERWSZA JAZDA | Skoda Superb kombi - królowa przestrzeni

null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnull

Kiedy w maju tego roku zadebiutowała 3 generacja Superba hatchback, wiadomo było, że tylko kwestią czasu będzie pojawienie się odmiany kombi. Przestronniejsza wersja „Czeszki” stanowi ok. 35% sprzedaży modelu, a więc jest o co walczyć. O tym jaki oręż przygotował producent z Mladá Boleslav, mieliśmy okazje się przekonać w trakcie jazd testowych po bawarskich drogach.


Nowa Skoda Superb powstała na modułowej płycie podłogowej MQB opracowanej przez Volkswagena. Jej nadwozie jest o 23 mm dłuższe, o 47 mm szersze oraz o 34 mm niższe niż te należące do poprzedniczki. Jednocześnie zwiększony został rozstaw osi  o 80 mm, a także rozstaw kół (z przodu o 39 mm, z tyłu o 55 mm). Wszystko to sprawiło, że ilość miejsca w środku jest naprawdę imponująca. Nawet gdyby samochodem zapragnęło podróżować  czterech rosłych koszykarzy, to i tak nie powinno im zabraknąć miejsca zarówno na nogi jak i na głowy. Za sprawą dość dużego tunelu środkowego kłopot mógłby mieć zapewne piąty pasażer. Niestety coraz częściej samochody są projektowane tak, że na wewnętrznym tylnym miejscu może podróżować co najwyżej dziecko.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Superb II kombi
Skoda Superb III kombi
Volkswagen Passat B8 kombi
Długość [mm] 4833 4856 4767
Szerokość [mm] 1817 1864 1832
Wysokość [mm] 1511 1477 1456
Rozstaw osi [mm] 2761 2841 2791
Bagażnik min. [litry] 633 660 650
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Problemu na pewno nie będzie za to z zapakowaniem ekwipunku. Wystarczy ruch nogą pod tylnym zderzakiem i klapa bagażnika otwiera się automatycznie ukazując nam ogromną przestrzeń ładunkową. Już wcześniejsza generacja miała się czym pochwalić, ale inżynierom Skody udało się poprawić wynik poprzedniczki o kolejne 27 litrów. Tym razem otrzymujemy aż 660 litrów pojemności bagażnika, co stawia Superba kombi na pierwszym miejscu w swoim segmencie.
 
Patrząc na auto z przodu nie jesteśmy w stanie odróżnić z jaką wersją nadwoziową mamy do czynienia. Charakterystycznymi elementami przedniej części Superba są: szeroka atrapa chłodnicy, ostro wycięte, szerokie reflektory główne i przeciwmgłowe oraz nowa pokrywa komory silnika z centralnie umieszczonym logo. Skrócony o 63 milimetry zwis przedni oraz ostre przetłoczenia, nadają autu wyrazistości. Dzięki dynamicznie poprowadzonej linii dachu i bardzo pochylonej tylnej szybie auto nabiera sportowego charakteru. Wszystko to sprawia, że odmiana kombi flagowego okrętu z Mladá Boleslav może się podobać.  Równie dobrze auto prezentuje się w środku. Widać,  że zastosowano tu najlepsze dostępne materiały. Nic nie skrzypi i nie stuka, a wszystkie elementy wnętrza są miłe w dotyku.  Nieco razi zbyt duża ilość chromowanego plastiku, który zwłaszcza w słoneczny dzień, może oślepiać kierowcę. Niestety, ponieważ głównym rynkiem zbytu dla Skody są Chiny, to często pod tamtejsze gusta projektowane jest wnętrze.
 
Będąc na miejscu kierowcy, nie mamy najmniejszego problemu z dobraniem wygodnej pozycji za kierownicą. Fotele posiadają elektryczną regulację we wszystkich płaszczyznach i są przy tym dość długie, co zapewnia wysoki komfort w trakcie podróżowania. Ułożenie przycisków zarówno na kierownicy jak i na desce rozdzielczej jest bardzo intuicyjne i nie wymaga wiele pracy, by opanować obsługę wszelkich niezbędnych funkcji samochodu.  A trzeba przyznać, że tych jest naprawdę sporo. W testowanym przez nas egzemplarzu, znalazł się między innymi aktywny tempomat, z funkcją ustawienia odległości od poprzedzającego nas pojazdu. Urządzenie to sprawdza się zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, kiedy to bez ingerencji kierowcy samochód sam zwalnia gdy inny pojazd znajdzie się zbyt blisko, a następnie wraca do zadanej prędkości, kiedy przedni radar uzna, że jest na to wystarczająca ilość miejsca. Bardzo przydatna jest również funkcja automatycznego rozpoznawania znaków. Dzięki temu cały czas wiemy jaki aktualnie obowiązuje limit prędkości i dostosowując się do niego nie grozi nam nieprzyjemne spotkanie z policją. Dla tych którzy pokonują długie odcinki dróg, pomocny może być również system Lane Assist, który ostrzega kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Gama silnikowa nowej generacji Superba w wersji kombi pozwala na wybór jednej z czterech turbodoładowanych jednostek benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub z trzech wysokoprężnych. My do testów otrzymaliśmy dwulitrowego Diesla o mocy 190 KM, połączonego z 6 biegową skrzynią manualną i napędem przenoszonym na przednie koła. Trzeba przyznać, że takie rozwiązanie spisywało się znakomicie. Duża w tym zasługa wysokiego momentu obrotowego (400 Nm), który dostępny jest już od 1 750 obrotów na minutę. Auto pomimo sporej masy sprawnie przyspieszało i nie było żadnego problemu z wyprzedzaniem wolniejszych uczestników ruchu. Będąc na autostradzie, na której nie obowiązują limity prędkości, rozpędziliśmy się do 220 km/h i czuć było jeszcze zapas mocy (prędkość maksymalna według danych producenta to 235 km/h).  Podróżując z taką prędkością, samochód nadal pewnie trzymał się drogi i jedynie obawa, że ktoś nagle wjedzie na nasz pas, sprawiła, że postanowiliśmy nieco zwolnić. Na odcinku ok. 130 km z których ok. 40 prowadziło wspomnianą wcześniej autostradą, średnie spalanie wyniosło nieco ponad 6 litrów na 100 kilometrów. Jest to całkiem dobry rezultat lecz odbiega od deklarowanego przez producenta (4,3 litra na sto kilometrów w trybie mieszanym). Być może taka różnica wynikała z tego, że nie zawsze korzystaliśmy z rad odnośnie wyboru odpowiedniego przełożenia na skrzyni biegów. System który tym zawiaduje, chyba zbyt mocno ma na sercu ekologię, ponieważ kazał wrzucać wyższy bieg, nawet gdy jechaliśmy pod strome wzniesienie i wyraźnie było czuć, że silnik zaczyna się „dusić”.

CENY [PLN]

Active
Ambition
Style
L&K
1.4 TSI (125 KM) 84 800 94 900 105 100 -
2.0 TSI (220 KM) DSG   112 800 121 700 131 900 147 900
1.6 TDI CR DPF (120 KM) 95 300 104 200 114 400 -
2.0 TDI CR DPF (150 KM)   103 300 112 200 122 400 138 400
2.0 TDI CR DPF (150 KM) DSG 112 300 121 200 131 400 147 400
2.0 TDI CR DPF (190 KM) DSG SCR   115 300 124 200 134 400 150 400
Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin Euro VI.Ceny pozostałych jednostek będą dostępne w późniejszym terminie.

W podstawowej wersji wyposażenia, nowy Superb kombi kosztuje 84 800 złotych. W zamian otrzymujemy bardzo przestronny, a przy tym elegancki i dobrze wyposażony samochód. Za  napęd służy wówczas 1,4 litrowy silniki benzynowy o mocy 125 koni mechanicznych. Najtańszy Diesel, czyli 1,6 TDI dysponujący mocą 120 KM,  kosztuje w tej samej specyfikacji  95 300 złotych. Czy to dużo? Z pewnością dla przeciętnego Kowalskiego tak, lecz to nie do niego głównie skierowana jest ta oferta, ponieważ ok 80% sprzedaży (w Polsce) trafia do firm. I właśnie o tę grupę klientów będzie walczyła Skoda Superb, w czym z pewnością pomoże jej debiutująca właśnie odmiana Kombi.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane