/  / Skoda Superb III – pierwsza jazda

TEST | Skoda Superb III – pierwsza jazda

IBRM Samar|
Skoda Superb 2015
© IBRM Samar
Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015

Superb, flagowy model czeskiego producenta z niemieckim rodowodem, podbił polski rynek motoryzacyjny i wpisał się w krajobraz naszych dróg. W 2014 r. zarejestrowano 5 057 szt. modelu, z czego 80% na firmy. Po siedmiu latach doczekał się trzeciej generacji, której zalety i wady sprawdziliśmy na ulicach Florencji i na drogach Toskanii.

Nowy Superb jest naprawdę nowy. To model zbudowany od podstaw, który znacząco różni się od swojego poprzednika, szczególnie za sprawą bardziej dynamicznej linii nadwozia i bardzo wyraźnych linii bocznych, które nawiązują do koncepcyjnego modelu Vision C. Uwagę przykuwają wąskie klosze reflektorów oraz boczne przetłoczenia wyraźnie poprowadzone wzdłuż karoserii.
 
Na nowej płycie
Istotnym elementem trzeciej generacji Superba jest niewątpliwie najnowsza, modułowa płyta podłogowa MQB, opracowana przez Volkswagena. Na tej płycie zbudowane zostały m.in. takie auta jak Volkswagen Passat B8, Volkswagen Golf VII, Audi A3 III, Seat Leon III czy Skoda Octavia III.
Techniczne zalety nowej platformy umożliwiły wydłużenie rozstawu osi o 80 mm do 2841 mm. Zwiększył się również rozstaw kół, który z przodu wynosi 1584 mm, a z tyłu 1572 mm. O 60 mm zmniejszył się również zwis przedni. Te zmiany przyczyniły się do wyraźnego powiększenia wnętrza i bagażnika, którego pojemność wzrosła do 625 l (+30 l). Tym samym Superb w nowej odsłonie może pochwalić się największym wśród aut z nadwoziem trójbryłowym bagażnikiem w klasie średniej .
Co ciekawe, chociaż linia boczna pozostała niemal taka sama, nowy model nie będzie już oferowany jako sedan, a jako hatchback. Być może przyczyną zmiany jest rezygnacja producenta z systemu Twindoor, który umożliwiał szybką zmianę typowej limuzyny w liftbacka. System ten, wspaniały z punktu widzenia działań marketingowych, nie był w pełni wykorzystywany. Badania pokazały, że właściciele używali głównie opcji pełnego otwarcia klapy bagażnika, co umożliwiało wygodny dostęp do przestrzeni bagażowej. Nie bez znaczenia była również waga pojazdu, która w przypadku tego rozwiązania była nieco większa.
 
PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Superb II
Skoda Superb III
Volkswagen Passat B8 (sedan)
Ford Mondeo Mk V (liftback)
Długość [mm] 4833 4861 4767 4871
Szerokość [mm] 1817 1864 1832 1852
Wysokość [mm] 1462 1468 1456 1482
Rozstaw osi [mm] 2761 2841 2791 2850
Bagażnik min. [litry] 595 625 586 541
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Wymiary podawane w broszurach informacyjnych robią wrażenie, plasując flagową Skodę wśród największych aut segmentu D. Tym największym jest Ford Mondeo - dłuższy od Superba o 10 mm i z większym o 9 mm rozstawem osi. Mimo to Superb i tak oferuje zdecydowanie więcej miejsca w kabinie.
 
Solidne wnętrze
Wykończenie wnętrza jest więcej niż satysfakcjonujące. Wykorzystano bardzo dobre materiały, deska rozdzielcza jest miękka i przy dotyku sprawia miłe wrażenie. Ta sama uwaga dotyczy zabudowy tunelu centralnego, chociaż wyższe osoby skarżą się, że producent nie wyeliminował wady modelu poprzedniego i wciąż, pomimo większej przestrzeni, kierowca ma z boku mało miejsca.
Tapicerka siedzeń również została wykonana z dobrych materiałów. Siedzenia mają solidną konstrukcję i znakomicie trzymają podczas jazdy na zakrętach.


Co ciekawe, nowy Superb nie jest dostępny z elektronicznym wyświetlaczem. To rozwiązanie, na razie dostępne jest dla modeli premium, a do takich producent zalicza dzisiaj VW Passata. Można przypuszczać, iż z biegiem czasu trafi ono jednak na listę wyposażenia opcjonalnego, być może przy kolejnej modyfikacji modelu.
 
Nowości: Bezpieczeństwo
Do najciekawszych nowinek technicznych z zakresu bezpieczeństwa, które oferuje nowy Superb, należą niewątpliwie dwa systemy: Traffic Jam Assist (funkcja jazdy w korku) oraz Emergency Assist (funkcja nadzoru aktywności kierowcy).
Pierwszy z nich pracuje w połączeniu z aktywnym tempomatem ACC i asystentem pasa ruchu Lane Assist, który działa przy prędkości poniżej 60 km/h. Gdy obie funkcje są aktywne, a kierowca trzyma ręce na kierownicy to hamowanie i dodawanie gazu odbywa się automatycznie, także podczas jazdy w korku.
Drugi system czuwa nad aktywnością kierowcy. Jeśli jej nie wykryje najpierw rozlega się ostrzegawczy sygnał, a następnie auto zaczyna jechać wężykiem w określonym pasie ruchu. Jeśli to nie pomoże następuje włączenie świateł awaryjnych i automatyczne hamowanie  aż do zatrzymania samochodu.
 
Jednostki napędowe, wersje wyposażenia, ceny
Gama silnikowa trzeciej generacji Superba pozwala na wybór jednej z trzech turbodoładowanych jednostek benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub z trzech wysokoprężnych.
 
CENY [PLN]

Active
Ambition
Style
L&K
1.4 TSI (125 KM) Start-Stop   79 500 91 100 101 300 -
1.4 TSI (150 KM) Start-Stop ACT 87 000 95 900 106 100 -
2.0 TSI (220 KM) Start-Stop DSG   109 000 117 900 128 100 144 100
1.6 TDI CR DPF (120 KM) Start-Stop 91 500 100 400 110 600 -
2.0 TDI CR DPF (150 KM) Start-Stop   99 500 108 400 118 600 134 600
2.0 TDI CR DPF (150 KM) Start-Stop DSG 108 500 117 400 127 600 143 600
2.0 TDI CR DPF (190 KM) Start-Stop SCR   102 500 111 400 121 600 137 600
2.0 TDI CR DPF (190 KM) Start-Stop DSG SCR 111 500 120 400 130 600 146 600
2.0 TDI CR DPF (190 KM) Start-Stop DSG 4x4* SCR 120 500 129 400 139 600 155 600
Silniki: 1.8 TSI (180 KM) oraz 2.0 TSI (280 KM) DSG 4x4 dostępne będą w terminie późniejszym.
Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin Euro VI.

Testowane auto napędzane było 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 150 KM. Spalanie na odcinku testowym o długości niemal 140 km wyniosło niecałe 5,4 l/100 km. Odcinek ten składał się zarówno z części autostradowej, gdzie można było poruszać się z prędkością do 130 km/h, części dróg zwykłych, toskańskich serpentyn oraz z części miejskiej.
Ceny nowego Superba są niewątpliwie konkurencyjne i to właśnie one mogą być głównym argumentem przy wyborze tego modelu. Spoglądając na wyniki sprzedażowe nowego Passata i Mondeo zauważyliśmy, że w obu przypadkach największą popularnością cieszą się 2-litrowe, 150-konne diesle. Poprzedni Superb również najchętniej był wybierany z 2-litrową jednostką wysokoprężną, tylko że o mocy 170 KM, którą teraz zastąpiła 190-konna odmiana z wtryskiem roztworu mocznika (AdBlue) do rury wydechowej.
Zatem można spodziewać się, że najchętniej będzie wybierany Superb z 2-litrowym silnikiem diesla o mocy 150 KM lub 190 KM, których cena zaczyna się odpowiednio od 99 500 PLN i 102 500 PLN. Passat ze słabszym dieslem jest ok. 10% droższy.

Niestety, konkurencyjna cena nie oznacza jednak, że model jest dostępny dla każdego. Z punktu widzenia „polskiej kieszeni” to jednak bardzo wysoka cena. Stąd tak niewielki udział w rejestracjach osób fizycznych, wynoszący zaledwie 20% całości rejestracji modelu w 2014 roku. Jeżeli wziąć pod uwagę fakt, iż statystyki CEPiK w grupie tej klasyfikują też osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne, to może  okazać się, iż Superb to auto niemal w 100% firmowe. Statystyczny Kowalski, który zarabia średnio około 3000 zł netto musiałby odkładać całe swoje dochody przez 2 lata i 9 miesięcy , aby móc kupić Superb’a. Z tego powodu, jeżeli już chce to zrobić, to czeka, aż auto nieco się zestarzeje i kupuje je na rynku wtórnym, gdzie ceny są często o połowę niższe. Czy warto czekać? Na pewno.
 
Podsumowanie
Superb jest niewątpliwie gwiazdą w swojej klasie. Model odniósł rynkowy sukces za sprawą swej przestronności i świetnego stosunku jakości do ceny, zyskując tym samym rzesze zadowolonych klientów. Czy trzecia generacja flagowego modelu Skody podąży tym samym torem i sukcesywnie będzie odbierać klientów Passatowi, Mondeo czy Insignii? Jest to bardzo prawdopodobne, tym bardziej że na koniec roku planowany jest debiut bardziej popularnej odmiany kombi.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane