/  / Skoda Roomster – rodzina na swoim

TEST | Skoda Roomster – rodzina na swoim

Skoda Roomster 2014
© IBRM Samar
Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014Skoda Roomster 2014

W 2003 roku Polska nie należała jeszcze do Unii Europejskiej, a Skoda już sprzedawała nad Wisłą więcej samochodów niż w 2013. Wtedy to po raz pierwszy pokazany został koncepcyjny model małego kombivana czeskiego producenta.

Na wersję produkcyjną trzeba było jednak poczekać do targów w Genewie w 2006 roku. Niedługo po nich rozpoczęto sprzedaż Roomstera w Czechach, a od następnego roku także w Polsce. Oznacza to, że samochód ten znajduje się w czołówce najstarszych oferowanych aut w naszym kraju – jest już ósmy rok na rynku!

W tym czasie Roomster doczekał się dwóch faceliftingów. Podczas większego, w 2010 roku, zmieniono pas przedni, tak by nawiązywał do pozostałych modeli, a szczególnie, do blisko spokrewnionej Fabii. Dodano także nowe silniki, rezygnując z najsłabszej 64-konnej wersji. Ostatnie zmiany zostały wprowadzone rok temu, ale były to tylko drobne poprawki stylistyczne. Następna generacja, która zadebiutuje w przyszłym roku, będzie prawdopodobnie produkowana w Poznaniu. W oczekiwaniu na nią Skoda przygotowała limitowaną wersję – Noire.    

Czarno – czerwona strzała

Trzeba przyznać, że samochód w tej stylizacji może się podobać, mimo że nie jest to segment, w którym wartości estetyczne są kluczowe. Duże, czarne, aluminiowe felgi, czarny grill, przyciemnione klosze świateł, nakładki na progach oraz krwisto-czerwony kolor nadwozia sprawiają, że Roomster pozytywnie wyróżnia się na parkingu. W wersji z czarnym lakierem Skoda wygląda jeszcze groźniej, z przodu przypomina raczej wyścigówkę niż wysokiego kombivana. Patrząc na samochód z boku trudno go pomylić z jakimkolwiek innym modelem. Szyby w przednich drzwiach są nieduże, pomniejszone czarną, stylową nakładką od strony słupka B. Tylne okna, zaczynające się kilka centymetrów niżej i kończące wyżej niż przednie, są tak duże, że wydaje się, iż wygodniej patrzeć przez nie, niż przez szybę czołową. Do tego przeszkolone boki przestrzeni bagażowej, duże okno w klapie bagażnika. Całość uzupełnia opcjonalny panoramiczny dach, który sprawia, że trudno znaleźć miejsce, przez które nie możemy zajrzeć do środka.


Okno na świat

Kierowca nie może narzekać na widoczność na boki ani do tyłu - szerokie lusterka oraz duża przeszklona przestrzeń z tyłu dają dużą wygodę manewrowania. Za mała wydaje się być szyba czołowa – dach jakby zbyt mocno na nią nachodził. Stojąc pod światłami trzeba się w Roomsterze czasem wychylić by dostrzec, czy światło nie zmieniło się na zielone.

Pasażerowie tylnej kanapy, szczególnie Ci najmłodsi pokochają  samochód od pierwszej przejażdżki. Wielkie szyby boczne oraz dach panoramiczny sprawiają, że w aucie jest jasno, a przestrzeń nad głowami pozwala czuć się naprawdę komfortowo.  Szkoda, że tylne okna nie chowają się w drzwiach do samego dołu. Na minus trzeba zapisać wyciszenie od strony bagażnika. O ile siedzący z przodu będą się cieszyli z niskiego poziomu hałasu, to ci z tyłu, w szczególności podczas szybszej jazdy, będą narzekać na głośno obracające się opony.

Kierownica oraz deska rozdzielcza jest identyczna jak w Fabii. Wszystko jest na swoim miejscu, intuicyjnie rozmieszczone. Ekran nawigacji i multimediów można obsługiwać zarówno poprzez pokrętła oraz klawisze, jak i dotykowo. Niestety, w mało wygodnym miejscu położony jest przycisk „OK” komputera pokładowego - na spodzie przełącznika wycieraczek. Naprawdę trudno do niego sięgnąć. Fotele sportowe w tej wersji są wygodne, jednak przystosowane dla smukłych podróżujących. Większym, czy raczej szerszym, pasażerom, może być w nich za ciasno. Zwolennikowi symetrycznych rozwiązań, nie będzie pasowało rozmieszczenie wszystkich przycisków po lewej stronie kierownicy wielofunkcyjnej. Gdyby były po dwóch stronach, łatwiej by się je obsługiwało, trudniej jest o pomyłkę, a i całość wyglądałaby estetyczniej. Oby wszystkie samochody miały tylko takie problemy…

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Roomster
Citroen C3 Picasso
Wersja   Noire Exclusive
Cena bazowa wersji [PLN] 65 500 (56 400 po rabacie) 72 000 (51 800 po rabacie)

Długość [mm] 4214 4078
Szerokość [mm] 1684 1766
Wysokość [mm] 1607 1621
Rozstaw osi [mm] 2608 2540
Bagażnik min/max [litry] 509*/1810 385/1506
Masa własna/DMC [kg] 1162/1692 1290/1753
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 205/45/R16 195/55/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe
* w wersji z pełnowymiarowym kołem zapasowym 477 l

Z praktycznością za pan brat

Z przodu Fabia, a z tyłu Octavia Kombi. Tak z pewnością można powiedzieć o zawieszeniu bo to z tych modeli zastosowano elementy konstrukcyjne. Spowodowało to, że Roomster jest modelem z jedną z największych różnic pomiędzy rozstawem kół z tyłu i z przodu. Przed nim znajduje się tylko pięć osobówek, trzy BMW, Smart oraz Caterham. Niestety mimo tylnego zawieszenia z większego modelu, samochód nie jest zbyt szeroki. Drugi rząd siedzeń jest godny pochwały. Skrajne fotele są regulowane wzdłużnie, a wszystkie posiadają możliwość zmiany nachylenia. Po mało skomplikowanym wyjęciu środkowego siedziska można boczne siedzenia zsunąć do siebie, i podróżowanie w cztery osoby będzie bardzo wygodne. Niestety brak pełnej regulacji centralnego miejsca, sprawia, że wzięcie kolejnego pasażera bardzo utrudnia zajęcie rozsądnej pozycji w pojeździe. Możliwości konfiguracji jest wiele, ale chcąc pakować samochód po dach, nie zapomnijmy zamówić siatki wartej 650 złotych, oddzielającej przestrzeń bagażową od pasażerskiej. Samochód jest wysoki i kusi, żeby zapełnić go torbami od dołu do góry. Przestrzeń bagażowa, od podłogi do półki ma z kołem zapasowym prawie 500 litrów. To z pewnością wystarczająco dużo, by w tak zaplanowany kufer łatwo włożyć wózek dziecięcy. A  właśnie ich właściciele szczególnie mogą być bardzo zainteresowani tym modelem.

Za kierownicą - jak nie w vanie

Testowany pojazd nie tylko dobrze wyglądał, ale także nieźle jeździł. Na pewno pomagał w tym znany z grupy Volkswagena silnik 1,2 TSI o mocy 105 koni mechanicznych. Roomster nie słynie z opływowej linii, ale jest przynajmniej lekki. Przyspieszenie oraz prędkość maksymalna prezentują się na przyzwoitym poziomie. Co kluczowe, elastyczność pozwala bez problemu pokonywać zróżnicowane polskie drogi, niejednokrotnie wykorzystując łatwo dostępny moment obrotowy. Niestety przy prędkościach autostradowych wyraźnie brakuje szóstego biegu.

Silnik, z tym nieco pudełkowatym nadwoziem, przy prędkości 140 km/h mógłby trochę wolniej pobierać paliwo z baku. Mimo to, średnie spalanie z bardzo zmiennej trasy wyniosło 6,8 litra na sto kilometrów. Nie jest źle, ale z inną skrzynią mogłoby być lepiej. Jako, że silnik jest doskonale znany, to obawy przed szybką jazdą, można było kierować do wysokiego nadwozia. Skoda jest, przez swój kształt i dużą powierzchnię boczną, bardzo podatna na podmuchy wiatru. Rzeczywiście, dzieląc wysokość przez szerokość samochodu, współczynnik Roomstera stawia go w czołówce pojazdów osobowych. Wśród mniejszych modeli „gorszy” współczynnik ma między innymi Lancia Ypsilon oraz Fiat Panda. Jednak obawy okazały się nieuzasadnione. Możliwe, że duża w tym zasługa szerokich opon. Nie jest to samochód stworzony do jazdy sportowej. Przy normalnym podróżowaniu prowadzi się sprawnie i spokojnie, jednocześnie kierowca nie musi obawiać się wyprzedzania, czy trochę szybszego zakrętu.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Skoda Roomster
Citroen C3 Picasso
Wersja   Noire Exclusive
Cena bazowa wersji [PLN] 65 500 (56 400 po rabacie) 72 000 (51 800 po rabacie)

Budowa silnika/paliwo Turbodoładowany, Benz., R4 8V, bezpośredni wtrysk paliwa Benz., R4 16V, Common-Rail, wielopunktowy wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1197 1598
Moc [KM/obr./min] 105/5000 120/4250
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 175/1550 160/4250
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,9 10,9
Prędkość maksymalna [km/h] 184 188
Spalanie miasto [l/100km] 7,1 9,4
Spalanie trasa [l/100km] 4,9 5,5
Spalanie średnie [l/100km] 5,7 6,9

Mamo, Tato! Coś dla nas!

Niełatwo znaleźć konkurenta dla Skody Roomster. Może dlatego, że samochód jest tak dobry, że zapełnia cały rynek? A może jednak popyt w tym segmencie jest niezbyt wysoki? Trudno powiedzieć. Roomster wydaje się być idealnym kompromisem pomiędzy małym samochodem do miasta, a rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów. Rodzice dwójki dzieci (które to będą zachwycone dużymi oknami) wygodnie zapną je w fotelikach, a torby spokojnie zmieszczą w sporym bagażniku. Poruszanie się po mieście także nie sprawi żadnych problemów, samochód jest krótki i zwrotny. W razie przeprowadzki, można wyjąć fotele i mieć do dyspozycji 1810 litrów pojemności przestrzeni bagażowej.  

W omawianej wersji Roomster jest znakomicie wyposażony. Cena, jak rzadko, jest bardzo rozsądna - za taki samochód trzeba zapłacić, po rabacie, niewiele ponad 60 tysięcy złotych. Bez dodatkowego wyposażenia, wersja Noire kosztuje 56 400 zł. Tak uniwersalnego samochodu w tej cenie ze świecą szukać.

Zalety:
- przeszklone nadwozie,
- regulacja tylnych foteli,
- duży bagażnik,
- żwawy silnik,
- rozsądna cena.

Wady:
- krótka szyba czołowa,
- wąskie fotele,
- słabe wyciszenie z tyłu,
- brak szóstego biegu w skrzyni manualnej.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane