/  / Skoda Rapid Spaceback Scoutline – superoszczędna, ale trochę głośna

TEST | Skoda Rapid Spaceback Scoutline – superoszczędna, ale trochę głośna

null
nullnullnullnullnullnullnull

Skoda Rapid Spaceback Scoutline 1.4 TDI to nic innego jak 5-osobowy hatchback lekko stylizowany na auto rekreacyjne, z maksymalną liczbą mniej lub więcej przydatnych dodatków za całkiem konkretne pieniądze.

Celowo użyliśmy tutaj przymiotnika stylizowany, bowiem w odróżnieniu od prawdziwego Scouta (Skoda ma również takie modele w ofercie), który jest wysoko zawieszony i ma napęd na cztery koła, Scoutline tylko w niewielkim stopniu przypomina tego pierwszego.

Już na pierwszy rzut oka widać, iż samochód jest większy od Fabii (nadwozie jest dłuższe aż o 31 cm), jego optyczne wymiary powiększa też ogromny, czarny szklany dach zgrabnie przechodzący w szklaną klapę bagażnika. W białym, metalizowanym lakierze, z czarnymi dodatkami Skoda Rapid  prezentuje się dobrze. Terenowych smaczków dodają jej szare, plastikowe wstawki w tylnym i przednim zderzaku oraz aluminiowe felgi podkreślające przynależność do linii ScoutLine. Nadwozie ma zwiększony o 7 mm prześwit, pod silnikiem jest dodatkowa plastikowa osłona, ale nadal nie jest to auto terenowe, o czym warto pamiętać, gdy zjedziemy z utwardzonej drogi.


Wnętrze Rapida jest typowe dla modeli Skody, a więc obszerne, wygodne, praktyczne i dobrze wykonane. To filozofia czeskiego producenta: praktyczne auto za umiarkowaną cenę (choć z tą ceną to różnie bywa, o czym piszemy dalej). Monotonną czerń plastików, które dominują w kabinie przerywają wstawki na tablicy rozdzielczej pokryte białym, fortepianowym lakierem. Podobne dekoracyjne elementy znajdziemy też na kierownicy pokrytej skórą. Jakość plastików w Rapidzie jest przeciętna, do tych w Octavii trochę im brakuje. Na długiej trasie fotele okazały się wygodne, z ergonomią też nie ma problemów, może trochę dłuższa mogłaby być dźwignia zmiany biegów.  Na piątkę zasługuje bagażnik. Jest ustawny, głęboki i ma przyzwoitą pojemność wynoszącą 415 litrów. Sporo w nim dodatków takich jak dwustronna mata czy przeróżne zaczepy i siatki dostępne w tzw. pakiecie funkcjonalnym.  

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Rapid Spaceback
Hyundai i30
Nissan Pulsar
Wersja   Scoutline Classic Plus Accenta
Cena bazowa wersji [PLN] 75 150 70 900   81 400
Długość [mm] 4304 4300 4387
Szerokość [mm] 1706 1780 1768
Wysokość [mm] 1461 1461 1520
Rozstaw osi [mm] 2602 2650 2700
Bagażnik min/max [litry] 415 / 1380 378 / 1316 385 / 1395
Masa własna/DMC [kg] 1185 / 1720 1207 / 1910 1307 / 1785
Rozmiar kół/opon 215 / 45 R16 195 / 65 R15 205 / 55 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Pod maską naszego Rapida pracował trzycylindrowy turbodiesel 1.4 TDI o mocy 90 KM. Jednostka napędowa budzi w kierowcy skrajne emocje. Silnik jest dobrze wyważony i nie czuje się wibracji, jakich można byłoby spodziewać się po konstrukcji z trzema cylindrami. Jest jednak bardzo głośny i to nieważne, czy za oknem mamy minusową czy plusową temperaturę. Podczas dynamicznej jazdy w mieście nie pomaga tu nawet system audio, diesel zagłusza wszystko dookoła. Rekompensatą jest jego niesamowita – jak na tę pojemność - elastyczność, auto idzie jak burza, a 230 niutonometrów momentu napędowego sprawia, że w mieście czuje się jak ryba w wodzie.

Na trasie zdecydowanie podoba się niskie zużycie paliwa. Pod warunkiem, że poruszamy się z prędkością do 110 km/h, wtedy spada ono poniżej 3,5 litra na setkę. Powyżej tej prędkości konsumpcja ON szybko rośnie, z pewnością brakuje tu szóstego przełożenia, szczególnie w sytuacji, gdy wybierzemy autostradę. Tankując do pełna bez problemu pokonamy dystans 1000-1100 km. Podczas testu na jednym baku przejechaliśmy ponad 1000 km, z czego mniej więcej połowę w Warszawie, resztę poza nią. To dobry nawet jak na diesla wynik.


Zawieszenie auta jest miękkie, dobrze radzi sobie na dziurawej nawierzchni, gorzej podczas szybkiego pokonywania zakrętów, ale tak właśnie wygląda kompromis przy projektowaniu „taniego” auta rodzinnego.  

Skoda Rapid Spaceback 1.4 TDI w wersji bazowej kosztuje 67.800 zł, w wersji testowej cena przekroczyła próg 90 tys. zł, ale lista dodatków nie miała końca.  Z których nie warto rezygnować? Z pewnością z systemu kontroli odstępu z funkcją awaryjnego hamowania (1200 zł) oraz  z czujników parkowania (1300 zł), także z pakietu funkcjonalnego do bagażnika (400 zł).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Skoda Rapid Spaceback
Hyundai i30
Nissan Pulsar
Wersja   Scoutline Classic Plus Accenta
Cena bazowa wersji [PLN] 75150 70900 81400
Budowa silnika/paliwo Turbodiesel, common rail, R3, 12V Turbodiesel, common rail, R4, 16V Turbodiesel, common rail, R4, 8V
Pojemność silnika [cm3] 1422 1396 1461
Moc [KM/obr./min] 90 / 3500 90 / 4000 110 / 4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 230 / 1750-2500 240 / 1500-2500 260 / 1750-2500
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 183 173 190
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,6 13,5 11,5
Spalanie miasto [l/100km] 4,0 5,1 4,1
Spalanie trasa [l/100km] 3,1 3,7 3,3
Spalanie średnie [l/100km] 3,4 4,2 3,6

Testowany model Skody wyposażono w głośny, słabo wyciszony, ale dynamiczny i ekonomiczny silnik diesla (średnia w teście 4,1 l/100 km). Jednym to nie przeszkadza i cieszą się z zaoszczędzonego paliwa, inni tego hałasu nie zaakceptują i wybiorą jednostkę benzynową TSI.  

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane