/  / Skoda Octavia - Ulubione auto Polaków

TEST | Skoda Octavia - Ulubione auto Polaków

null
nullnullnullnullnullnullnullnull

Sprawdzamy na czym polega fenomen Octavii – od wielu lat hitu sprzedaży w Polsce. Jakie cechy zdecydowały o tak dużym powodzeniu kompaktowej Skody?

Trzecia generacja Skody Octavia wyjechała na drogi w 2013 roku. Czeski pojazd należy do największych kompaktów na rynku. Auto oparto na modułowej platformie MQB koncernu Volkswagen, podobnie jak w przypadku Golfa i Leona. Przeważająca część silników i przekładni oraz wiele rozwiązań technicznych jest wspólna z tym, co oferują Volkswagen i Seat w swoich kompaktowych autach. Octavia oraz mniejsza Fabia od kilkunastu lat praktycznie nie schodzą z listy najchętniej kupowanych aut w kraju.
 
Obszerne, rodzinne kombi otrzymało spokojną, stonowaną stylizację. Trzecia generacja zyskała sporo na wyglądzie, auto prezentuje się bardziej elegancko i nowocześnie w stosunku do poprzednika. Kombi mierzy 4659 mm na długość, natomiast rozstaw osi wynosi 2686 mm. To w tej klasie jedne z największych wartości, co oczywiście przekłada się na obszerność kabiny. Octavia III w porównaniu do poprzedniczki jest dłuższa i szersza przy niezmienionej wysokości nadwozia. Wzrósł zauważalnie rozstaw osi, w rezultacie miejsca w środku jest jeszcze więcej.
Nadwozie testowanej Octavii pokryto czarnym, perłowym lakierem „magic”. Elegancji kombi dodały opcjonalne 17-calowe obręcze kół „Teron” ze stopów lekkich oraz chromowane listwy wokół linii okien (pakiet „chrom”).

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Octavia
Hyundai i30
Toyota Auris
Wersja   Ambition Comfort Premium
Cena bazowa wersji [PLN] 87 800 84 600   89 900
Długość [mm] 4 659 4 485 4 595
Szerokość [mm] 1 814 1 780 1 760
Wysokość [mm] 1 465 1 470 1 475
Rozstaw osi [mm] 2 686 2 650 2 600
Bagażnik min/max [litry] 610/1 740 528/1 642 600/1 658
Masa własna/DMC [kg] 1 242/1 887 1 313/1 920 1 295/1 890
Rozmiar kół/opon 205/55 R16 205/55 R16 205/55 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Wsiadamy do środka, tu tradycyjnie w Octavii miejsca jest pod dostatkiem. Nie tylko z przodu, ale też na tylnej kanapie kombi imponuje przestronnością. Także bagażnik należy do rekordowo dużych, standardowo oferuje 610 litrów a po złożeniu kanapy jego objętość wzrasta aż do 1740 litrów.
Fotele są wygodne i obszerne, co wcale nie jest regułą wśród samochodów podobnej wielkości. Komfortowe, dobrze wyprofilowane oparcia sprawdziły się w czasie dłuższych, kilkusetkilometrowych podróży.

Kabinę urządzono estetycznie, wnętrze wersji Ambition utrzymano na szczęście w dużej części w jasnej tonacji. Precyzja montażu i solidność wykonania nie budzą żadnych zastrzeżeń, aczkolwiek jakość tworzyw nie jest tak wysoka jak np. w Golfie VII. Skoda nie nastręcza problemów jeśli chodzi o obsługę urządzeń pokładowych, do ergonomii wnętrza trudno się przyczepić: wszystko jest „pod ręką”.


Testowane kombi napędza 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 110 KM. Silnik jak na tę pojemność zapewnia dobrą dynamikę i co dziś chyba najważniejsze – okazuje się oszczędny. Sporych rozmiarów kombi osiąga „setkę” w 10,8 s, elastyczność również wypada dobrze, tak więc na trasie Octavia Combi 1.6 TDI nie jest zawalidrogą. Dzięki 250 Nm momentu obrotowego pojazd odznacza się dobrą elastycznością. Aby sprawnie przyspieszać wystarczy utrzymywać obrotomierz w okolicach 1500-2000 obr./min. Przy niezłych osiągach rodzinny pojazd stosunkowo rzadko odwiedza stacje paliw. Poza miastem zużywał ok. 3.8 l/100 km, natomiast w mieście o litr więcej. Jedyne, co się nam nie podobało to głośna praca jednostki napędowej i niewystarczające wyciszenie kabiny. Silnik diesla przy niższych temperaturach otoczenia przypomina o sobie nawet przy niższych prędkościach obrotowych wału. Szkoda, że w komorze silnika nie zastosowano grubszych mat wygłuszających. Do działania manualnej, 5-biegowej skrzyni nie można mieć zastrzeżeń, działa lekko i jest precyzyjna jak w większości aut tego koncernu.


Mimo, że w segmencie C jest wielu mocnych graczy jak Focus, Astra, Auris czy Leon, Skoda Octavia za nic nie chce ustąpić rywalom miejsca na szczycie rankingu sprzedaży.
Korzystająca ze sprawdzonych rozwiązań technicznych koncernu Volkswagen Octavia jest solidnie zbudowanym i dobrze wykończonym autem. Oszczędny i dynamiczny silnik, dobra skrzynia, mocne hamulce i dobrze zestrojone zawieszenie to jej kolejne zalety. Nie oszczędzano na bezpieczeństwie, w wersji Ambition elektronicznych systemów czuwających nad bezpieczeństwem pasażerów jest doprawdy wiele, to kolejny wyróżnik czeskiego kompaktu.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Skoda Octavia
Hyundai i30
Toyota Auris
Wersja   Ambition Comfort Premium
Cena bazowa wersji [PLN] 87 800 84 600 89 900
Budowa silnika/paliwo Turobodiesel, common rail, R4 16V Turobodiesel, common rail, R4 16V Turobodiesel, common rail, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1 598 1 582 1 598
Moc [KM/obr./min] 110/3 200 110/4 000 112/4 000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 250/1 500-3 000 280/1 500-3 000 270/1 750-2 250
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 194 188 195
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,8 11,5 10,5
Spalanie miasto [l/100km] 4,5 4,2 5,0
Spalanie trasa [l/100km] 3,5 3,5 3,5
Spalanie średnie [l/100km] 3,9 3,8 4,1

Choć Octavia Combi ustępuje nieco jakością wykończenia Golfowi Variant to jest od niego obszerniejsza i ma większy bagażnik. Chyba właśnie możliwości transportowe przesądziły o sukcesie czeskiego kompaktu.

Dla klientów szukających kombi, które pomieści wygodnie 4-osobową rodzinę a jego zakup nie nadwyręży zbytnio domowego budżetu model z Mlada Boleslav wydaje się być jedną z najciekawszych ofert. Wersja 1.6 TDI – mimo głośnej pracy jednostki – wydaje się optymalna wśród diesli, chociaż osobiście wybrałbym Octavię z jedną z benzynowych jednostek TSI.

Testowane kombi kosztuje 99.250 zł, na ostateczną sumę wpłynęło kilkanaście dodatków za łączną kwotę 11.450 zł. Bazowa cena tego modelu (87.800 zł) jest łatwiejsza „do strawienia”.  

Autor:
Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane